(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ja, maar die PLL zit al (jaren) lang in elkaar. Het gaat nu alleen nog om een goed filter.
edit: Ik kom erachter dat die sample and hold de methode is volgens welke veel PLL-chips werken. nu maar eens gaan verzinnen hoe ik dat ga bouwen. De PLL met delers raak ik verder niet meer aan, dat is een beetje riskant. Zit niet erg degelijk in elkaar. Of er moet een PLL-chip a la 4046 zijn die het met sample and hold doet.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (27%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb het filter afgeregeld, eerst met de wobbelaar maar dat lukte niet echt lekker dacht ik, toen met de voltmeter en HP meetzender. Resultaat het zelfde. Hij staat precies op frequentie (ik kan 1MHz naar boven en onder draaien en dan komt er niets meer door) maar de demping van het gewenste signaal is enorm, van de 500mV die op de ingang staat komt ongeveer 50mV op de uitgang.
Dat is een factor 10 in spanning. (dat dus 20log10= 20dB dacht ik)
Toen heb ik het filter getekend in RFsim99 en dat gaf een heel stijl filter maar ook met een grote demping voor het gewenste signaal (zelfs meer dan 20dB). Ik neem aan dat het dan dus toch goed is.
Ik kom er nu wel achter dat wat Rene op het Hamforum zei ,bij de scoop-reparatie, ook hier opgaat, je moet eigenlijk een beter instrument hebben dan het gene wat je bouwt of repareert. Denk ook dat voor dit soort werk een SA makkelijker is dan een wobbelaar. Je kunt het resultaat meten met minder beinvloeding want zo'n ding is veel gevoeliger. Zo'n wobbelaar is stokdoof want die is gemaakt om het versterkte signaal van een anode af te nemen. Ik ga ook nog even de filterfluiter proberen.
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=755 voor foto's
Is dat altijd zo mij meerdere orde filters ? Want dan heb ik het mezelf hiervoor met die bitx en superhet erg moeilijk gemaakt voor niks.
Op naar de volgende unit, een 1 tor 60Mc versterker, een 43,5 mixer/oscillator en een 3 traps 10,7MHz versterker met filtering per trap.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Een filter heeft meestal niet zo heel veel demping. Je kunt prima 3e orde filters maken met behoorlijk steile flanken, en toch <1dB demping.
Je moet natuurlijk wel op de in en uitgangsimpedantie letten. Als het een filter van 50 naar 50 Ohm is, en je voedt het ding vanuit 500 Ohm krijg je 20dB demping, ondanks dat het filter misschien best zal kloppen.
Bij een filter als dit gaat het erom dat iedere LC-kring op de goede frequentie staat; anders doet ie het niet lekker. En dat kan heel wat werk zijn om dat goed te krijgen. Staan in de manual de frequenties van iedere kring erin? Want het is misschien verstandig om eerst iedere kring op frequentie te zetten, en daarna nog wat te finetunen. Als de waardes een paar procent afwijken, dan komt er bij een scherp filter al helemaal niets meer uit. En omdat je 8 dingen hebt om in te stellen staat het al vrij snel verkeerd.
Filterfluiter heb je niets aan, dit is een te breed filter. (tenminste, het is breder dan 20kHz, neem ik aan)
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (17%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Nee, het is alleen een schema met beschrijving van het principe. Niet hoe te repareren of afstellen. Ik heb het afgesloten zoals ik denk dat het moet en de buisvoltmeter is 120Mohm.
Fred
(Z)weetvoetje
fred101
Golden Member
(Z)weetvoetje
Als ik zelf wat probeer met Elsie, dan kom ik uit op -5dB met een bandbreedte van 5MHz, 10MHz@-40dB.
Dat gebruikt ongeveer dezelfde waardes.
De resonantiefrequenties zijn dan (van links naar rechts) 58.2; 56.9; 57.4; 57.4 MHz. (maar schema is wel ietsje anders, in de demoversie kan ik het niet helemaal gelijk doen, die 82p condensator kan ik niet meenemen. Maar dat maakt niet verselijk veel uit.
Dus al je kringen rond 57MHz in resonantie zetten. (in en uitgang kortsluiten, en dan dippen)
Daarna kun je het met beetje geluk wel goed trimmen.
fred101
Golden Member
Hij staat nu denk ik wel goed. De 6dB punten zijn 56 en 59 MHz. Ik heb het eerst met de dipper gecontroleerd zoals je zei maar dat ging niet, met de panorama ontvanger echter wel. Toen wat aanpassinkjes gedaan met andere maat trimmertjes. Toen de wobbelaar eraan en toen zag ik eindelijk een mooi doorlaat. Die heb ik toen zo plat mogelijk van boven en zo stijl mogelijk gemaakt. De vorige keer kreeg ik op zijn meest gevoelige stand een mini piekje, nu een mooie grote berg waarbij ik de gevoeligheid zelfs terug moest draaien.
(Z)weetvoetje
@fred: Mooi dat t gelukt is.
Nou een buizenprobleem. Ik heb nu dus een buizenontvanger met BFO. Probleem is dat die BFO niet stabiel is, loopt alle kanten uit. Reden is dat de netspanning hier alle kanten uit gaat; >5V verschil iedere 30s. tot zo'n 10V verschil in totaal.
Ik heb alle voedingsspanningen gestabiliseerd; behalve de gloeistroom. Zijn er trucjes om de gloeistroom te stabiliseren zonder gebruik van halfgeleiders? Of moet er gewoon een 7806.3 in?
Die gloeispanningvariaties maken niets uit... Om te beginnen gaan de prim.variaties met de transformatie verhouding omlaag. Delta U van 5 tot 10 volt prim. geeft een variatie van 0,13 tot 0,27 V op de gloeispanning (Delta-U/(230/6,3)). Daar komt nog bij dat de gloeidraad warm blijft en dat verzwakt de variaties nog meer.
Dat de BFO instabiel is ondanks gestabiliseerde anodespanning duidt eerder op een slechte buis, of een slechte kring. Is de Q v.d. kring een beetje fatsoenlijk.
Is de draaicondensator misschien gammel/geoxideert (slecht contact). Kijk ook de C's in het circuit eens na, vooral die in de kring. Controleer ook even alle HF massa's
(Z)weetvoetje
5V verschil is toch een verschil van 2.5%.
De variaties zijn dan ook traag. Er zit wat vetraging tussen een spanningsberandering, en een frequentieverandering; maar het komt wel degelijk van de netspanningsveranderingen.
Je kunt de gloeidraad eens uit een gestabiliseerde voeding voeden, tijdelijk, om te zien wat dat oplevert.
Maar het is gek.. ik heb al heel wat oscillatorschema's gezien, en niet één nam ooit de moeite de gloeispanning te stabiliseren. Dat was nooit nodig. Misschien ligt het toch aan jouw buis, of loopt - inderdaad - de kring op zijn laatste benen.
fred101
Golden Member
230V/35=6,57
225V/35=6,43
235V/35=6,7
Dat blijft natuurlijk ongeveer 2,5% maar absoluut gezien is dat niet echt een schokkend verloop. Zeker gezien het feit dat de gloei de boel alleen maar op temperatuur hoeft te houden, ik denk dat een keer er over heen blazen meer afkoeling oplevert dan die 0,15V verandering.
Anders hang je de gloei op 6V mbv een 7806 als test. Wat voor buisje gebruik je ? Anders kunnen we die eens op de tester zetten. De grote meester was me voor 
fred101
Golden Member
FET, dat heb ik ook nog niet gezien maar er werd wel vaak een kristal of de hele oscillator in een soort oven gehangen.
Fred, dat vind ik echt iets voor jou om eens te proberen: een buisoscillator op de teller zetten en dan de gloeispanning varieren. Leuk proefje toch?
Je kunt ook de buis (te) dicht bij de andere onderdelen zetten, en kijken of je ze dan kunt laten verlopen. 
(Z)weetvoetje
De kring is ook niet netjes opgebouwd; maar ik denk dat het daar neit aan ligt.
Kan de steilheid eigenlijk op en neer gaan met de gloeispanning? Want dan kan het dat de signaalgrootte uit de oscillator op en neer gaat.
De buis was volgens mij nieuw, dus die zou eigenlijk nog niet versleten mogen zijn. Maar je weet maar nooit.
Wat ik me wel bedenk is dat ik de buis heb afgeschermd met een stukje aluminiumfolie; ik had niet van die busjes. Maar de temperatuur van dat aluminium bepaalt misschien wel de frequentie door in en uitzetten.
edit: nog even wat getest. Er zit een trafo'tje in dat van de oscillator naar de mixer gaat. Nou merk ik op dat het naderbij brengen van een magneet (licht gemagnetiseerde schroevendraaier) de oscillator doet verstemmen. (Lap alufolie niet, dus het is echt het magneetveld). Het zou dus het strooiveld van de trafo kunnen zijn. Er zit wel wat printplaat tussen, maar dat houdt 50Hz magneetvelden niet tegen. Zou die 15cm zo weinig kunnen zijn dat het die trafo teveel beinvloed? Het is overigens een trafo'tje gewonden op ontstoorferriet; dus niet echt beste kwaliteit.
Ik ga nu eens een ander trafo'tje maken. Kijken of dat uitmaakt.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (37%)]
fred101
Golden Member
Een buis moet niet altijd een huls hebben, soms juist niet ivm de capaciteit. De oscillatorbuizen in de marconi waren de zo ongeveer de enige zonder.
Ik zal het eens proberen FET.
Is het niet je teller die reageert op de netspanning ?
Fred
(Z)weetvoetje
Nee, want ik heb me teller hier niet. Zit op me kamer in Utrecht; het enige wat ik hier heb is een dipper en een voltmeter. Verder helemaal niets; zelfs geen fatsoenlijke soldeerbout (soldeerpistool dat helft van de tijd geen contact maakt
). Vandaar ook dat het zo lastig is om alles door te meten.
(Z)weetvoetje
Er zit nu een ander kerntje in, maar het probleem is nog niet opgelost.
Het wordt nog vreemder. Het blijkt dat de frequentie veranerd naarmate het magneetveld veranderd! Als ik me magneet stilhoudt, dan keert de frequentie weer terug naar normaal in +/- 0.5s. Maar als ik m beweeg, dan gaat de frequentie omhoog. (alleen omhoog, niet omlaag) Dus beweging levert altijd een hogere frequentie op; onafhankelijk van of ik me magneet naar de transformator toe beweeg, of juist weg. 50Hz velden zorgen dus voor een hogere frequentie.
Ik ga het nu eens proberen met een amidon ijzerpoederkerntje (zo'n rooie) //edit: hmm, werkt niet, die zou meer dan 200 windingen moeten krijgen
rbeckers
Overleden
De waarde van de spoel neemt dus af tgv wisselende magneetvelden.
Inwerking magneetveld rechtstreeks op magnetisch materiaal of indirect op de draad. Welk effect veroorzaakt dit?
Skin-effect, verzadiging???
(Z)weetvoetje
Het zou kunnen dat er een DC-spanning ontstaat die daarna de dubbelgebalanceerde mixer uit balans trekt; en zodoende voor een andere belasting van de oscillator geeft. Maar toch is het vreemd.
De zelfinductie van de trafo hoeft niet per se te veranderen. Het kan wel; maar dat weet ik niet.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (21%)]
rbeckers
Overleden
Jammer dat je nu geen extra meetapparatuur hebt.
Ik zat teveel te denken aan een LC kring, vandaar de mischien voorbarige conclusie over de zelfinductie.
Een andere belasting van een oscillator kan de frekwentie beinvloeden.
(Z)weetvoetje
rbeckers
Overleden
Dan heb je een probleem minder.
Nu nog ontdekken waarom de trafo dat effect heeft en hoe dat opgelost kan worden.
Maar dit maakt het wel veel interessanter.
fred101
Golden Member
Een magneetveld introduceert toch een stroom in een geleider. Dat verstoort blijkbaar de balans in je mixer. Misschien is het kernmateriaal te magnetisch gevoelig en blijft er remanent magnetisme achter. Kun je het trafotje niet helemaal inpakken met een materiaal wat magneetvelden tegenhoud (als dat bestaat)
Ik heb net een digitale tafel voltmeter gekocht, eindelijk een gevonden met nixies 
Ik ben met de 60MHz versterker bezig maar nu wordt het lastig, er staan geen spoelgegevens bij. Alleen zoveel windingen om ferriet. Het zijn twee afgestemde (bandfilter)trafo's. De tor instelling heb ik denk ik goed teruggerekend naar 14V. (hij staat origineel op 100V maar wordt overal terug gebracht naar hoogstens 14V)
Alleen de mixer/oscillator/amp die erna komt wordt gevoed met -11V, daar ga ik denk ik toch gewoon npn torretjes voor gebruiken.