electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
hallo, mede forumgebruikers.
ik kan aan een beamer komen van het merk sony (typ nummer vpl-cx5) nu zit er geen lamp bij. na wat googlen kwam ik erachter dat de lamp hiervoor meer als 400 euro is... dan kan ik net zo goed een hele nieuwe kopen. nu zou ik graag van jullie weten, of er mogelijke vervangers voor een beamerlamp zijn. het hoeft niet per se een fellere lamp te zijn, het is maar dat ik er beeld uit krijg.
alvast bedankt voor de moeite!
Zoek eens op tweakers. Daar heb ik ooit een topic gezien over een lamp die vervangen werd door leds. Dit project is dan ook geslaagd en de kwaliteit was bijna even goed.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1240810///beamer%2Cl…
Dit is een zéér interresant topic
[Bericht gewijzigd door T-baev op (30%)]
Weet je de specificaties, ik heb ooit een kapotte uit elkaar gehaald, daar zat een 24v 400va lamp in,
het was wel een oud type, zo eentje waar je als je goed keek de rode, blauwe en groene kleuren kon onderscheiden.
[Bericht gewijzigd door darkfabje op (37%)]
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Ik heb op tweakers ook een topic gezien van een gast die de lamp vervind door een ik geloof Xenon lamp. Hierbij gebruikte hij echter wel de originele reflector, welke vastzit aan de lamp...
LED's is nogal moeilijk om er genoeg licht uit te persen.
Meestal is de lamp in een beamer een UHP lamp, die werkt op wisselspanning.
Er is een heel (Duits) forum over beamer zelfbouw en ombouw.
http://diy-community.de/forum.php
Ik heb zelf een beamer (Infocus LP530) omgebouwd naar Xenon verlichting (die setjes die je ook voor de auto kunt kopen)
Daar heb ik ook een topic voor gemaakt op Tweakers.net:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1303451
In jouw beamer zit ook een UHP lamp, die redelijk makkelijk te vervangen is door een andere lamp, zoals een "Topspot","CDM-T","Powerball"
Als je zorgt dat het vermogen van de lamp overeenkomt dan moet het goed gaan.
Deze bijv. kan het geloof ik wel mee:
http://www.firstlight.nl/artikel/12000230/Osram%20HCI-T%20150W_830%20W…
Jij zit alleen met het probleem dat je helemaal geen lamp hebt. Ik had er toen wel een lamp bij, en kon gewoon het oude lampje er voorzichtig uitslopen, zodat je alleen de reflector overhield.
Daar heb ik toen een ander lampje in gemaakt.
electro_freakz
ik krijg net te horen dat er dus wel een lamp bij zit (die kapot is) met reflector dus is het alleen de lamp vervangen door die in de link en klaar?
[Bericht gewijzigd door electro_freakz op (10%)]
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Autolampen in een beamer? het spectrum is bedroevend, het resultaat dus ook.
projectorlampen zijn inderdaad duur,maar dat heeft zijn redenen (lichtopbrengst, rendement, hitte, aangepast spectrum, veiligheid, dit om er enkele te noemen)
Leds zijn ontoereikend, vervangen door een autolamp is doenbaar, maar het beeld is echt niet meer hetzelfde.
Als je niet al te hoge eisen stelt dan valt de projector prima te gebruiken hoor.
Leuk voor een spelcomputer eraan te hangen, of een filmpje kijken.
Ik geloof best dat de kleuren misschien niet helemaal meer kloppen, maar voor een hobbyist valt het prima te gebruiken.
En als je de reflector er nog bij hebt, hoef je inderdaad alleen maar een andere lamp erin te bouwen. (Bij Xenon verlichting moet je de beamer ook nog om de tuin leiden (optocouplers doorverbinden) zodat hij denkt dat er een lamp inzit )
electro_freakz
dus, ik hoef alleen die nieuwe lamp op de ballast (zo noemen ze dat toch) zetten, en hij moet werken?
electro_freakz
als ik de beamer hier heb, zal ik eens op onderzoek uitgaan wat voor een lamp er nou precies in moet.
ik kan trouwens in de link niet vinden of het een UHP lamp is?
electro_freakz
ik heb hier nu de beamer voor me liggen, en ik zie dat die lamp inderdaad stuk is. de reflector van de lamp is helemaal doormidden gescheurd. wat er om zit (het plastic met connector) is wel nog goed. kan ik die lamp van de link, daar gewoon op aansluiten en klaar? of moet ik dan iets anders gebruiken?
Dan wordt het alweer moeilijker, eigenlijk heb je de reflector ook nodig, de nieuwe lamp moet precies in het bandpunt daarvan komen.
Een reflector heb je nodig, dus kijk of je hemt kunt lijmen (secondenlijm wil het wel aardig mee) of kijk of je aan een andere kunt komen (ik heb via marktplaats een reflector voor mijn beamer kunnen regelen voor de verzendkosten van het pakketje).
Oh, ik zie net dat er origineel een 165 Watt lamp in je beamer zit. Als je nu een 150 Watt lamp aansluit, dan gaat het niet goed. De lamp gaat dan kapot, of je beamer.
Kijk eerst even of je beamer een 'eco-mode' heeft. Dit zorgt ervoor dat je lamp minder fel gaat branden. Hierdoor kun je wel een 150 Watt lamp aansluiten.
electro_freakz
hmm, eco mode komt me niet erg bekend voor. helaas is die reflector niet meer te herstellen (tenminste als dat lukt is het wel heel knap) zou het niet lukken met een 50watt halogeenlamp?:P
Jawel, maar de lichtopbrengst is echt extreem weinig, aangezien hij door allemaal filters enzo heen moet.
Je kunt dan beter opzoek gaan naar een Xenon setje voor een auto. Daar komt een gigantische bak licht af. Je kunt dan het beste de 6000k versie nemen (lichttemperatuur) dan heb je de beste kleuren.
En je moet natuurlijk opzoek naar een reflector, want zonder reflector heb je weinig aan je beamer.
electro_freakz
ik vond net op Google een plaatje van de reflector + lamp. alleen bij mij is ie door midden. hoe moet ik zo'n xenon setje in godsnaam in de reflector krijgen dat zit helemaal dichtgesmolten;)
als ik een xenon kit ga kopen kom ik dus op zoiets uit?
Ho 's even, ik denk dat ik iets op m'n werk heb liggen dat hier ernstig op lijkt. Morgen maak ik er even een fotootje van.
Yes, H1 is prima.
En wat is er 'dichtgesmolten' aan je beamerlamp?
Maak anders even een foto, dan wordt het een stuk duidelijker.
Oja, als je Xenon gaat inbouwen moet je dus wel knoeien met de elektronica van de beamer. Je moet de beamer namelijk om de tuin leiden (hij moet denken dat er een lamp inzit die werkt)
electro_freakz
@6502 ik zit met smart te wachten.
@jeroen boere, bedankt voor de link, maar waarom moet ik mijn gegevens invullen?

Als je de 2 helften op elkaar zet, en als hij dan goed in elkaar valt zeg maar, dan valt het nog wel te lijmen.
Bij mijn beamerlamp was het achterste tuitje/hals afgebroken, dat heb ik ook kunnen lijmen.
En dat stukje van het originele lampje wat nu nog vast zit kun je ook wel loshalen. Zit namelijk vast met gips achtig spul. Gewoon beetje wegkrabben met klein boortje/mesje o.i.d.
electro_freakz
Op 7 december 2008 22:38:29 schreef ThinkPad:
En dat stukje van het originele lampje wat nu nog vast zit kun je ook wel loshalen. Zit namelijk vast met gips achtig spul. Gewoon beetje wegkrabben met klein boortje/mesje o.i.d.
nee hoor, zit muurvast