(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Even heel wat anders. Voor het PLL filter (jajaja, begint ie weer, zucht
) moet ik elco's hebben. Er zit nu iets in wat volgens berekening zo'n 1uA verlies heeft bij 5V. Dit vind ik vrij veel; want dat betekent ongeveer 1us onbalans in de loop. (met alle frequentiemodulatie van dien). Is dit nou eigenlijk veel of weinig voor een elco van 220uF@5V? Ik weet niet echt of ik ook betere elco's heb; want het duurt een dag ofzo, voordat de lekstroom tot die waarde daalt.
Hoe zit dat met lekstroom en spanning. Ik neem aan dat de lekstroom niet netjes lineair oploopt met de spanning? Of is dat wel zo? (want als dat niet zo is, dan kan ik elco's in serie zetten voor minder lekken)
Bij dergelijk gebruik is een scoop eigenlijk alleen nog handig voor het opsporen van oscillaties in een versterker; want de golfvormen zie je toch niet meer. Met een spectrum-analyzer uit TV-blik krijg je meer informatie over de golfvorm dan met de scoop zelf. (je kunt tenminste de eerste harmonische zien bij het TV-blik)
@rbeckers: Doet een bc548 beter 
Maar niettemin, wel leuk speelgoed...
rbeckers
Overleden
(Z)weetvoetje,
kun je je filter niet zo maken dat 22uF genoeg is?
Die waarde is ook redelijk goedkoop in niet elco te krijgen (ong. 1cm*4cm*0,5cm). Ik heb net 220uF/25V lekstroom 0,5uA en 220uF/63V leksttroom 0,6uA gemeten.
Een BC548 is ook goedkoper. 
Maar het gaat om het idee. De gebruikte opamp is redelijk snel en er zijn veel snellere opamps te krijgen. De oscillator is gewoon een gemakkelijke manier om achter het HF gedrag te komen. Een versterker van 0Hz-40MHz en een gain van 25 met 3 onderdelen lukt met een BC548, en wat weerstanden, niet.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
22uF zou ook kunnen, maar dan moet de lekstroom ook 10x kleiner zijn om effect te hebben.
die 0.5uA is dat na een tijdje wachten; of is dat meteen. Want het duurt bij de dingen die ik heb een half uurtje ofzo voordat ze daarop zitten. Daarvoor is het een stuk meer.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (15%)]
rbeckers
Overleden
Lekstroom is ong. 1-2nA bij 12V voeding.
Ik heb gemeten na ong. 5 min.. De ruimte waar ik gemeten heb zal ong. 18 graden zijn. De elco's zakken vrij snel. Eerst aan 12V gehangen en dan over een weerstand van 10k, naar 12V, de spanning gemeten. De foliecondensator 22uF/35V gemeten over 1M weerstand.
Op 13 december 2008 18:16:45 schreef rbeckers:
Lekstroom is ong. 1-2nA bij 12V voeding.
Niet nieuwsgierig hoor, maar wat gebruik je om dat te meten?
rbeckers
Overleden
Een Thurlby Thander 1604, 40000 count digital multimeter.
Ik meet de spanning over een 1M ohm weerstand.
De gebruikte weerstand is 5% en de 1604 heeft een ingangsweerstand van 10M ohm. Dit na opladen van de 22uF met 10k ohm.
Ik heb eens een 2200uF (Siemens, gewoon uit het bakje) tot 40V opgeladen om te zien hoelang de lading erop bleef. Toen vergat ik hem.
Een week later kwam ik hem weer tegen en toen mat ik nog 33V. Er was dus 7V weg, of 15,4mC. In 168 uur komt dat ongeveer overeen met een gemiddelde stroom van zo'n 25nA, de lekweerstand was dus ongeveer 1,4GΩ
Althans de orde van grootte schijnt dus wel overeen te komen met de meting van @rbeckers.
Maar 1μA voor een 220μF elko'tje is beslist te veel.
(Z)weetvoetje
En dat was nog één van de betere 
Maar ik heb had nog wel een paar 100uF condensatoren die het beter doen.
Ik geloof dat het filter nou wel zo'n beetje goed genoeg is. De 4046 schakeling werkt best, zonder deadzone. Er is nog wel een beetje brom; maar om dat weg te werken zal ik denk ik maar eens een paar nieuwe elco's kopen. En daarnaast is een beetje brom ook niet zo heel erg. Zolang het maar verstaanbaar is.
Nou die oscillator nog eens mechanisch wat stabieler maken. Want bij een zuchtje gaat hij letterlijk al een flink stuk een kHz op en neer. (tja, een filter met filterfrequentie 1Hz is nou eenmaal niet zo snel)
rbeckers
Overleden
Update over de 22uF condensator. Na een half uur is de lekstroom gezakt tot ong. 0,1-0,2nA. Waarde flucteert erg en verandert soms van teken.
Beter meten geeft mischien een lagere waarde maar dan moet ik eerst een betere gestabiliseerde voeding maken.
Edit:
@(Z)weetvoetje
Wat voor een orde is dat 1Hz filter?
Is dat wel handig?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik meet de lekstroom gewoon op de werkspanning, is dat niet handiger ?
Het SA project is op 1 testje na af, ik heb een mooi grasveldje met signalen gezien maar het is niet de moeite hem echt af te bouwen want voor ik zover ben dat hij echt goed is (log amp, niet meer zichzelf ontvangen, stabiele VCO en LO) , moet ik het nog tien keer herbouwen. Het ging er om dat ik weet hoe zo'n ding werkt en dat is gelukt.
Maar ik heb nog een vraag voor een laatste testje: De scoop heeft een zaagtand uitgang van 150Vtt . Als ik deze nu wil gebruiken ipv de functiegenerator hoe kan ik deze 150V nu omvormen tot een zaagtand die kan varieren van 0-24V met alles er tussen (dus bv 2-10V of 23-24V enz) De zaagtand terugbrengen naar 0-24 lukt me wel maar hij moet ook met een 0-24VDC component worden opgetild dan kan ik namelijk de span en centerfrequentie varieren. Als dat lukt ga ik mijn bestaande TVtuner SA zijn waardeloze zaagtand vervangen door die van de scoop.
Kan dat gewoon met bv een diode en wat weerstanden/potmeters of moet ik met IC's aan de gang
Tja, het is wel typisch een op-amp klusje. Zaagtand in een pometer, gelijkspanning in een potmeter, samen via weerstanden naar de opamp met tegenkoppelweerstand, klaar.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Klinkt simpel, dat kan gewoon met een 741 of vereist dat een hele speciale. De frequentie is natuurlijk akelig laag. Of kan ik hier eindelijk mijn opamp plugin van de Tek voor gebruiken 
EDIT is toch niet zo makkelijk want met een non inverting sommatie versterker kan ik ook op 48 V eindigen, het mag samen niet meer dan 24V worden
Ik heb toch nog even gekeken naar die analyser link van mans, maar dat blijkt een scalar network analyser te zijn. Wat ik daarvan begrijp is dat niet heel veel meer dan een wobbulator. Hij meet namelijk alleen amplitude en geen fase. Volgens een wiki is het niet meer dan een soort power meter (en dan ook swr denk ik) en een soort prehistorische voorloper van de VNA
[Bericht gewijzigd door fred101 op (12%)]
fred101
Golden Member

Zou dit lukken. De DC offset haal ik van de Gate+ van de scoop, die is 30V als de zaagtand loopt en nul in de blanking periode.
Via potmeters stuur ik beide signalen in en als het samen boven de 24V komt dan gaat het teveel de inverterende kant in en trekt dat verschil eraf. Alleen werkt het zo niet want nu trekt hij er alles af tot hij boven de 24V is dus dat deel moet anders maar ik weet niet hoe. Die zener is dus even voor het idee 
De Siemens klangmeister gaat weer als een speer, was een heel gedoe de spoelen goed en op de juiste manier aan te sluiten. Die ontbraken namelijk. Hij staat precies op frequentie, mooie geluidskwaliteit (2x ecl86) en blijkt de stereomodule toch te hebben. Helaas doet FM nog niets. Dat wordt de volgende klus want daar wilde ik hem voor hebben.
Wat zitten er veel omroepstations op de lange golf, klinkt nog goed ook.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (29%)]
Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Vanavond weer eens lekker kunnen knutselen .
Ik heb dat low-pass filter gebouwd en er tussen gepaatst . Dat werkt wel heel erg goed . Te goed misschien wel , want er blijft dus niets over van het quech signaal op de uitgang van de versterker , maar er bijft ook niets over van hoegenaamd welke hoge toon dan ook . Ook lijkt het of hij erg smal geworden is , ik bedoel daarmee dat de omroepen zwaar vervormd klinken ( alsof ik met mijn scanner naar een omroepstation luister , overgemoduleerd ).
Het audio signaal was ook beduidend minder luid dan het al was . Niet vreemd , denk ik , met al die serie weerstanden in het filter . Ik heb dan ook één RC gedeelte er weer afgesoldeerd , teneinde weer wat meer signaal over te houden . Realiseer me nu net dat ik de kant eraf gehaald heb met de hoogste kantelfrequentie .
domdomdom ! Maar ja , daar zat wel de grootste serie weerstand ...
Maar nu die quench frequentie geheel ( voor mij niet meer meetbaar in ieder geval ) van het uigangsignaal verdwenen is , en ik door de verzwakking toch een extra versterker trapje nodig heb , dacht ik dat het wel eens handig zou kunnen zijn om daarin meteen een AVR in te bouwen . Een AF AVR wel te verstaan , dus een soort compressor versterker .
Ik ben ook nog wat met de quench frequentie aan het spelen geweest : was eerst 43kHz , later 27kHz ( was een ramp !)en op het laatst iets van 80kHz . Tussen die 43 en 80kHz merkte ik eigenlijk geen verschil op audio niveau . Dus ik begrijp nog niet helemaal het verhaal dat die frequentie zo laag mogelijk "moet" worden gekozen .
Het quench signaal op de scoop ziet eruit als een soort zaagtand , maar dan in de opgaande kant lijkt het meer op de eerste 90 graden van een sinus , het loopt wat krom om dan in een rechte , schuine lijn naar beneden te gaan . Dit zal wel normaal zijn , want hij doet het er niet minder om .
Als ik het goed heb begrepen , heeft de oscillator steeds een pulsje nodig om eventjes aangeslingerd te worden , en niet een één of ander zaagtandachtig signaal ...
Nu had ik het volgende idee gekregen : maak een reg detector op VHF en quench die dan extern . Met een 555je bijvoorbeeld . Dan kan je een mooie puls maken van een gewenste lengte op een instelbare frequentie . Ook de lengte moet je dan instelbaar kunnen maken , alleen de ene instelling beïnvloed de andere nogal . Kan dit met een ander chippie beter , of is dit sowieso geen goed plan ?
En natuurlijk moet die uitgangspanning gelijk zijn met de instelling van de "reg" spanning , dus de bias van de fet .
Het lijkt mij dat die bias ook afstemfrequentie afhankelijk is , net als met een audion op de korte golf of midden golf . Dus moet die uigang van de externe quench oscillator netjes meelopen met de bias .
Lijkt me al met al een leuk bezig houdertje voor onze eerste vakantie week .
Radioortje
PS. zit me net te bedenken dat ik er misschien ook wel eens last van kan hebben dat ik in de buurt woon van een steunzender , zie :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/63204/1/storing+die+mag
Misschien wordt mijn superregje wel behoorlijk overstuurd door die fijne mast alhier . Want echt gevoelig komt hij mij ook al niet over , maar hij doet het wel en dat was voor mij een stukje overwinning op mijzelf . Dit mag je toch wel echt HF noemen . En ja , het kan nog veel hoger in frequentie , maar ik beschouw mezelf nog steeds als een beginner .
Ik kwam vanavond m'n germaniumdoosje weer tegen, onder het stof en nog niet af, met de kerst maar even vertroetelen.
Even voor de newbies:
Het speelt al 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
Radioortje
(Z)weetvoetje
Lagere quenchfrequentie is niet per se beter. Als de reg minder snel het oscilleren 'opstart', dan is het wel beter; maar de bandbreedte wordt dan ook kleiner. En dat kan een probleem zijn omdat je die hele brede WFM signalen wil ontvangen. En omdat die signalen zo breed zijn, krijg je dan fikse vervorming; want niet het hele signaal past in de bandbreedte van de ontvanger.
Heb je nu dat RC-filter gebouwd met die aangepaste waarden? (want ik had in me post een stomme fout gemaakt waardor de kantelfrequenties rond de 150Hz uitkwamen, ipv 5kHz. (alle condensatoren 30x kleiner kiezen dan ik had gezegd)
Jouw beschrijving van hoe het quench-signaal eruit ziet is wel goed. Het 'sinusvormige' deel is waarschijnlijk het oscillerende deel. En na een tijdje zijn de oscillaties weg, en dan loopt het gewoon via weerstandje weg. (dus dat is wat vlakker)
Op 16 december 2008 02:22:36 schreef Radioortje:
Mooi hè , die germanium torren die nog op een buisje lijken .
En ze doen het ook nog ...
De bovenste twee zijn nog van echt glas 
Mooi geluid op de oordopjes.
fred101
Golden Member
Hoe kom ik er achter wat er fout is in het FM deel van mijn siemens RG81 klangmeister. Ik heb een singnaaltracer en die geeft een brom op de uitgang van de FM ECC85, op andere punten hoor je steeds de middengolf doorslaan maar op de plek waar het FM signaal moet staan is er een flinke brom. Als ik de stereo decoder eruit haal en een dummy stekker maak volgens schema dan hoor ik nog steeds niets, de speakers blijven zelfs met volume open helemaal stil. De andere banden doen het super.
Er is eerst een ECC85, dan gaat het naar de ECH81. Beide buizen heb ik diverse geprobeerd.
fred101
Golden Member
http://www.uploadarchief.net/files/download/rg81-4.pdf
Hier staat een pdf met het schema.
Radioortje
Op 16 december 2008 11:42:43 schreef (Z)weetvoetje:
Heb je nu dat RC-filter gebouwd met die aangepaste waarden? (want ik had in me post een stomme fout gemaakt waardor de kantelfrequenties rond de 150Hz uitkwamen, ipv 5kHz. (alle condensatoren 30x kleiner kiezen dan ik had gezegd)
Ja daar heb ik rekening mee gehouden .
Op 16 december 2008 11:42:43 schreef (Z)weetvoetje:
Jouw beschrijving van hoe het quench-signaal eruit ziet is wel goed. Het 'sinusvormige' deel is waarschijnlijk het oscillerende deel. En na een tijdje zijn de oscillaties weg, en dan loopt het gewoon via weerstandje weg. (dus dat is wat vlakker)
Ok , begrijp ik , denk ik . Maar er is toch alleen maar een puls nodig van een zekere lengte , om die oscillator aan te slingeren , om hem meteen daarna weer af te laten slaan ?
Daarom dacht ik aan het volgende schema :

het is nog maar een begin van een hersenspinsel , en de waardes van de onderdelen staan er ook nog niet bij . Maar het gaat om het idee . Ik hoop trouwens dat het plaatje duidelijk genoeg is , anders upload ik hem wel opnieuw op dat uploadarchief . Ik ben weer even helmaal kwijt hoe je klikbare plaatjes moet maken
...
@ Fred101 : zou het niet zo kunnen zijn dat één van de schakelaartjes het niet goed doet en er daarom geen signaal van de 10,7MHz midfrequent filters afkomt , maar wel doorsijpelt van de AM via de 460 ( of wat is het )kHz bandfilters ?
Radioortje
Op 17 december 2008 00:17:42 schreef fred101:
http://www.uploadarchief.net/files/download/rg81-4.pdfHier staat een pdf met het schema.
Spanningen op ECC85 goed?
fred101
Golden Member
Dat is een ramp om te meten, zit in een gesloten blikje. De gloei is OK, de anodespanning 202V, dat is te laag. Eerst was hij 175V Na wat gefrut ineens 202V. Bij die 175V liep er maar 3mA anodestroom ipv 12,5mA. Ik heb dat blikje los gemaakt om te meten maar het kan er niet af zonder de radio uit te bouwen en dit is geen klassiek chassis wat je zo even zonder kast gebruikt. Uitgebouwd kun je hem niet aansluiten of ik moet allerlei draden gaan verlengen. De print zit onder de schaalaanwijzing en het "chassis" staat dus op zijn zijkant met de onderkant naar de schaalverdeling en de buizen naar achteren.Wat dat betreft is hij al veel te modern met een printplaat en kun je nergens bij.
edit: ik weet nu dat het ergens qua voeding in dat blikje fout moet zitten. Een FM gemoduleerd 10,7MHz signaal wordt keurig gedetecteerd (of is het gediscrimineerd). In het schema staat iets wat ik niet begrijp. pen 6 van de ECC85 moet 123VDC en 3,3mA hebben maar vanaf dat knooppunt loopt er ook een verbinding naar beneden en komt uit bij L57/C88 en L56/C89. Die dubbele parallelkring hangt aan aarde. De 123V wordt daar dus kortgesloten lijkt me. Mis ik daar een Ctje ?
[Bericht gewijzigd door fred101 op (26%)]