Dag ik heb een vraag over het bevestigen van de thermostaatdraad van een Siemens KT17L02/02 tafelmodel koelkast.
De koelkast koelt maar slaat niet af. Wanneer ik de thermostaat naar 0 draai slaat de koelkast wel af maar instellen op 1 to 6 heeft geen effect de koelkast blijft koelen totdat het vriest. De thermostaat heb ik er even uitgehaald (1 schroef losgedraaid) maar het vreemde is dat de thermostaatdraad er volledig uit komt (ongeveer 80 cm)
Ik kan de draad ook weer via het gat terugzetten maar zie niet waar deze in uit komt. Hoort dit zo of moet de draad, net naar ik aanneem aan het uiteinde een voelertje, ergens op vastgezet worden?
Groet Wim
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Het uiteinde moet zeker ergens op vast zitten.
meestal is het uiteinde wat dikken dan de draad zelf Waarschijk is de dikte die op het uiteinde zit los van de draad. Oftewel je voeler is kapot. Probeer er eens een andere op te zetten. Nu zal het probleem wel opgelost zijn.
succes
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat hoeft niet; de sensoren die ik gezien heb, waren altijd over de hele lengte even dik. Vaak wordt een dun buisje gebruikt, of een massieve draad om de warmte te geleiden, en zit de sensor dus aan het andere uiteinde. Je zou kunnen proberen of het ding wil schakelen als je hem eerst afkoelt (in de vriezer of zo), en daarna weer op laat warmen. Als de koelkast niet uitschakelt, is het ding waarschijnlijk wel stuk.
Misschien is er iemand die meer weer over koelkasten?
Op 15 december 2008 22:48:56 schreef wim2000:
Wanneer ik de thermostaat naar 0 draai slaat de koelkast wel af maar instellen op 1 to 6 heeft geen effect de koelkast blijft koelen totdat het vriest.
Thermostaatvoeler los of thermostaat kapot, losraken kan als de voeler op een achterplaat gemonteerd is (iets te veel bier inladen en je drukt hem er af
).
Ik kan de draad ook weer via het gat terugzetten maar zie niet waar deze in uit komt.
Waar zit dat gat? Achter/zijkant?
Als je draad niet vast zit blijft de koelkast draaien. In een doorsnee koelkast wordt gek genoeg niet de temperatuur van de koele ruimte gemeten, maar die van de verdamper. De schaalverdeling 1 .. 6 op de ring correspondeert met -15 .. -30 of zoiets. Logisch dat de compressor blijft draaien. Bij een voeler zonder verdikking moet een deel van de draad tegen de verdamper aan zitten, het maakt niet uit welk deel.
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik zal de draad beter beschrijven lengte en verdikking aan het eind enzo. wordt vervolgd.
De draad is 57 cm lang en aan het eind lijkt het dicht gesoldeerd lijkt zo vanaf de fabriek te zijn gefabriceerd.
Lijkt op een antenne.
De draad (voeler) komt uit een gat welke de draad verder in de koelkast naar achteren voert. Ik zie niet waar deze uitkomt. Lijkt ergens in het piepschuim uit te komen aan de rechterzijkant naar achteren. De thermostaat waar de draad aan vast zit komt met 1 schroef los, daarnaast zit er een klik stekker tusse het aangebouwde lampje en de thermostaat aan het huis van de thermostaat waardoor er drie contacten vast aan de koelkast gemaakt worden.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (70%)]
de voelers op de recentere toestellen zitten meestal gewoon een heel eind in de isolatie geschoven, en niet vastgemaakt (vroeger, toen de koeling nog niet ingeschuimd zat, zat het uiteinde nogal eens vastgeschroefd of geklemd).
Negen op de tien is de thermostaat kapot, het kan zijn dat dat cappilair kapot is. Nieuwe universele thermostaat kost niet zo heel veel.
Bosch heeft ook een reeks waar een printplaatje in zit op de plaats van de thermostaat, en een ntc-voeler op het uiteinde van een draad; als 't zo een spul is dan haal je gewoon heel de zooi er uit, boor je het gat van de potmeter een beetje uit en plaats je er een klassieke thermostaat in. Veel goedkoper en betrouwbaarder.
Bedankt voor de tips, heb een universele thermostaat gekocht voor 19 euro en de te lange draad opgerold waardoor de draad wel past. Koelkast doet het nu goed en slaat af bij 8 graden op stand 3.
Thanx guys.
Op 16 december 2008 16:07:18 schreef wim2000:
Bedankt voor de tips, heb een universele thermostaat gekocht voor 19 euro en de te lange draad opgerold waardoor de draad wel past. Koelkast doet het nu goed en slaat af bij 8 graden op stand 3.
Om correct te zijn spreek je beter over "het capillair" (dun gasgevuld buisje) dan over "de draad"
Maar idd, soms zijn die universele te lang en het overschot mag je gewoon opgerold wegsteken. Enkel opletten dat je geen te scherpe knikken maakt, en het capillair niet beschadigt.