de ventielen die ik gebruik zijn van het merk comap, ze kunnen direkt op een radiator worden gedraaid, dus je kan gewoon je thermostatische kraan vervangen door zo een ventiel. Bliksem, dat van die plonk is niet van toepassing want deze ventielen openen en sluiten langzaam, het duurt ongeveer 2 minuten om te openen en visa versa. De mijne werken op 220 V, maar ik denk dat ze ook in 24V versie bestaan. Die driewegkranen zijn geen slecht idee, maar ik denk een beetje te duur.
Ik heb die ventielen gewoon bij een handelaar in CV gekocht. (Stallo)
groeten
Hedwig

Geweldig, zoveel reacties en nuttige tips. Ik heb 6 studentenhuizen (waarvan 1 in beheer). Het CV probleem speelt bij 4 van deze huizen (rest is gaskachel). Ik ga de tips en sites die jullie hebben opgegeven bij langs. Tot nu toe denk ik dat ik in 1 huis ga werken met thermostaten op de kamer (in combinatie met thermostaatkranen). In dit huis ben ik namelijk bezig om alle telefoon, UTP en CAI leidingen opnieuw aan te leggen en kan dus eenvoudig een lijntje voor de thermostaat mee nemen. Ik overweeg om in 1 van de andere huizen te werken met een weersafhankelijk systeem of ander systeem die ik wellicht op 1 van de genoemde sites vind. Ik kan dan ook beide systemen met elkaar vergelijken (tenminste op gebruiksgemak etc). Liefst werk ik met een systeem waarbij ik de thermostaatkranen kan laten zitten. In alle CV huizen zijn deze namelijk al gemonteerd. Als echter een ander systeem veel voordeel oplevert ga ik ze vervangen.

Ik ben bij verschillende installateurs geweest. De beste oplossing is een kamerthermostaat op iedere kamer met een afsluiter op de radiator aangesloten op besturing.
Zoals gemeld in het forum heeft Honeywell een passend systeem echter een afsluit unit kost 150 euro per stuk, een besturing 160. Voor een 4 kamer studenten woning is dit al meer dan 750 euro. Dat is behoorlijk prijzig. Bij de installateurs heb ik ook gevraagd naar het merk Comap maar dat zegt hun niks.

Hedwig: welke installateur heb jij de Comap aflsuiters gehaald? Is dat Stallo? Heb je een website/tel.nr?

Eric van de cv: je aangegeven link voor Conrad werkt niet. Kun je me vertellen welke takken je gevolgd hebt in hun keuzemenu?

Weet iemand nog een andere oplossing om de radiatoren af te sluiten? Het principe is dat er twee kamerthermostaten zijn op twee verschillende kamers. Als kamerthermostaat A op niet-vragend staat moet de radiator van kamer A afgesloten worden. Zodra de kamerthermostaat A op vragend staat moet de radiotor geopend worden.

je kunt elke thermostaat gebruiken die een maak contact heeft volgens mij heeft elro een klok thermostaat met weekprogramma al voor 30 euro´s

afsluiter idee thermostatische kraan met zo´n kapilaire afstand voeler die voeler omwikkel je met weerstands draad
en vervolgens isoleer je die.
spanning erop en klep sluit
of met een peltier ipv weerstands draad
dan kun je hem koelen en verwarmen door de polen om te draaien

Erg goed met je ideeen. Probleem is echter dat ik niet echt een elektronische wizzkid ben. Wat je schrijft kan ik technish gezien volgen en ik kan me er iets bij voorstellen maar je schrijft het alsof het een bouwpakket is die je zo even samenstelt maar daar houdt het even voor mij op.

kapilaire voeler: waar staat kapilair voor (vloeistof?)
Hoe stuur ik de weerstand aan of eventueel de peltier.

Het idee is dat de kamerbewoner alleen de kamerthermostaat hoeft te bedienen. Deze kamerthermostaten heb ik trouwens al. Gewoon ouderwetste Honeywell ronde kamerthermostaten (model T87F). Dit zijn simpele thermostaten die alleen aan/uit functie hebben. Het moet simpel blijven anders kunnen de studenten het niet bedienen. Niet dat ik ze stom acht maar ik wil niet elke week uit moeten leggen hoe het systeem werkt....

ja ehh da´s helaas een nadeeldje van mij
tís voor mij net een bouw pakket

maar dan geef ik je hopelijk nu de info die je wilt weten
je hebt twee typen thermostaat knoppen
1 deze meet de lucht tempratuur in de knop(standaard)
2 met capilaire voeler de uitvoering van de knop is hetzelfde maar aan de zijkant komt een metalen cappilair slangetje van ± 1m. aan het einde zit een druk kamer
een grotere buis dit is de voeler(gevuld met een gas/lucht)
deze kun je bv op de cv leiding zetten zodat de water tempratuur nooit hoger word als ingesteld

nu deze omwikkel je met een isoleerende laag(mica/warmte geleidend rubber) hier wind je een weerstands draad omheen
weerstands draad is een draad die maar een paar ohm is en behoorlijk vermogen kan opnemen als je hier stroom doorheen laat lopen zal deze heet worden.
nu pak je dit in in bv glaswol ter afscherming van de lucht zodat de voeler alleen de weerstandsdraad warmte ´voelt´
als je dus een stroompje door die draad laat lopen zal de klep sluiten stroom eraf en na een tijdje(afkoelen)gaat de klep weer open
de stroom door de draad bepaald de warmte
nadeel het is vrij langzaam bij warmte vraag van een bewoner moet eerst de voeler afkoelen
voordeel het is niet zo duur

peltier element is een electrische warmtepomp dwz hij pompt de warmte van de ene plaat naar de andere waardoor de ene kant ´koud´ word en de andere zijde ´warm´
deze pomp werkt afhankelijk van de polariteit dus als je de polen omdraaid word was eerst koud was warm en vice versa
dan is het eigenlijk exact hetzelfde als de weerstands draad met 1 verschil een zijde van de peltier moet in de lucht zitten met een koel plaatje om warmte af te geven of op te nemen.
de stroom door het element bepaald de pomp snelheid
nadeel peltier is prijzig
voordeel reageert sneller op warmte vraag want hij koelt de voeler actief af

in biede gevallen heb je nog een besturing nodig om het signaal van de thermostaat te koppelen aan de ketel en het sluit/open systeem
bij weerstandsdraad heb je een relais nodig waarbij het contact gesloten is als de thermostaat geen warmte vraagt
hetzelfde relais kan ook het contact leveren voor de ketel

bij peltier heb je een ompool relais nodig en een contact voor je ketel

Eildert,
Ik heb al mijn materiaal gekocht bij de firma Stallo
(http://www.stallo.be/),
op hun site staat een link naar de firma Comap (http://www.comap.be/site/)
Ik heb op hun site gezocht, maar ik vind niet direkt het type ventiel dat is
indertijd heb gekocht.
Ik zal proberen iemand te contakteren om te vragen of deze ventielen nog
worden verkocht.
Het is voor mij ook interessant om weten in geval er een stuk gaat.

Volgens mij heb ik de bewuste Comap ventielen gevonden op www.comap.be

route:
producten
radiatorkraanwerk en toebehoren
thermostatische ventielen
thermostaatkoppen (M28 of M30)
5875 of D5875 230 V/ 24 V

Als je de uitleg leest van hoe het apparaat werkt dan komt dan erg overeen met het verhaal van k.p.meinesz en ook evarist. Niet gek.

Ik ga informeren wat de afsluiters bij hen kosten.

Evarist: heb jij de afsluiters ergens gekocht of heb je ze zelf gemaakt?

[edit] woeps verkeerde forum.

[Bericht gewijzigd door ascii op ]

Eildert, dit zijn de ventielen die ik bedoelde, weliswaar een nieuwere versie. Ik had niet ver genoeg gezocht in de site van Comap. Veel succes verder met uw projekt

Sorry voor late reactie, was een paar dagen off-line.

Ga naar:
http://www1.nl.conrad.com

linksboven bij product zoeken: thermostaten in typen
Dan bij volgende scherm: productgroepen>>pijltje van rolscherm>> radiografische thermostaten aan klikken.

Het is een rommeltje die Conradsite maar je bereikt het meest door stomweg maar wat in te typen bij "zoeken".

Succes

Op 24 februari 2004 00:29:20 schreef k.p.meinesz:
peltier element is een electrische warmtepomp dwz hij pompt de warmte van de ene plaat naar de andere waardoor de ene kant ´koud´ word en de andere zijde ´warm´
deze pomp werkt afhankelijk van de polariteit dus als je de polen omdraaid word was eerst koud was warm en vice versa
dan is het eigenlijk exact hetzelfde als de weerstands draad met 1 verschil een zijde van de peltier moet in de lucht zitten met een koel plaatje om warmte af te geven of op te nemen.
de stroom door het element bepaald de pomp snelheid
nadeel peltier is prijzig
voordeel reageert sneller op warmte vraag want hij koelt de voeler actief af

in biede gevallen heb je nog een besturing nodig om het signaal van de thermostaat te koppelen aan de ketel en het sluit/open systeem
bij weerstandsdraad heb je een relais nodig waarbij het contact gesloten is als de thermostaat geen warmte vraagt
hetzelfde relais kan ook het contact leveren voor de ketel

bij peltier heb je een ompool relais nodig en een contact voor je ketel

Ik heb interesse om dit systeem toe te passen, echter om een andere reden. Ik heb plannen om een groot betonnen aquarium te bouwen. Het water uit deze zou ik wensen te verwarmen door middel van mijn bestaande centrale verwarming. Mijn bestaande centrale verwarming wordt bestuurd door middel van een kamerthermostaat (klokthermostaat. Vermits het aquarium ook verwarmd moet worden als de "woningverwarming" niet vragend is, lijkt dit systeem me interessant. (Ter info de temperatuur van het aquariumwater wordt geregeld met een omgebouwde kamerthermostaat.)

k.p.meinesz kan je me eens enkele technische referenties geven van het nodige peltier element? (Ampère, enz.) Ook van het benodigde ompoolrelais en contact voor de ketel?
Wordt dit dan rechtstreeks op de respectievelijke kamerthermostaten aangesloten of is er nog iets nodig?

Dank bij voorbaat

[color=grey]sorry fout[/]

[Bericht gewijzigd door Jochem op (100%)]