Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Moet-ie wel weten wat de bundelhoek moet zijn: Er wordt 12° en 24 ° aangeboden, (is dit overigens de hoek met de as van de bundel of van de hele bundel?)
@electro_freakz
Heb je overigens al eens op eBay gekeken??
Ik had geloof ik al gezegd dat ik daar een 35 W HID lampje voor Eur 6,- had gekocht in Duitsland. (daar is dat spul veel goedkoper) De ballast moet nog uit de UK komen (voor Eur 10,-).
Lithium
Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Lithium
Ja dat heb je ook nodig, of ebay zoals al verteld is.
Alleen is ebay nog altijd een gokje, dit kost geld maar bevalt me prima en gaat niet zo snel kapot.
Niet mee stuiteren natuurlijk.
electro_freakz
ebay heb ik niet zo'n goeie ervaring mee.
toch bedankt!
het probleem is nu: na 5 seconden denkt de beamer dat de lamp stuk is. hoe moet ik dat omleiden?
Anoniem
Op 28 december 2008 17:58:09 schreef electro_freakz:
het enigste wat ik ermee wil doen is af en toe een film kijken. meer niet. dus het beeldkwaliteit hoeft niet zo perfect te zijn;)
Naar wat kijk je dan zoal?
Midnight train?
Dark star?
When the night falls?
Black rain?
Black beauty? 
electro_freakz
Ik heb besloten voortaan wat aardiger te zijn
en dat klopt ook nog eens 
ik ben nu alle optocouplers aan het nagaan, om de beamer te misleiden, zoals in het GOT topic.
[Bericht gewijzigd door electro_freakz op (35%)]
Ga niet aan de gang met een halogeenlamp.
Die heeft de verkeerde kleurtemperatuur, en de lamp word pokkeheet.
Ik heb zelf succesvol een beamer (Infocus LP530) omgebouwd naar Xenon verlichting (35W Setje voor in de auto).
Daarvan heb ik een topic aangemaakt op tweakers.net:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1303451
Xenon setjes vind je wel op eBay voor rond de €40.
Enige wat je dan nog nodig hebt is een stevige voeding voor de Xenon ballast (minimaal 10A kunnen leveren @ 12V) en evt. nog wat andere kleine dingetjes (lijm om de lamp vast te maken in de reflector).
De beamer moet je ook modificeren, je moet waarschijnlijk even wat doorverbinden, zodat de beamer denkt dat er een (goedwerkende) lamp in zit.
Hoe en wat je moet doorverbinden is waarschijnlijk wel op het forum van http://www.diy-community.de te vinden.
Daar heb ik ook gevonden wat ik moest overbruggen bij mijn beamer.
Oh, ik zie net dat ik een groot stuk van dit verhaal ook al op de vorige pagina heb gepost 
electro_freakz
ik weet niet zeker of het halogeen is, het is gewoon een spotje van de gamma. en warm word het niet. hoogstens een beetje lauw. tja, een Duits forum. ik heb vorig jaar Duits gehad op school. maar dat is allemaal verdwenen. misschien een schop in de goeie richting?:P
Anoniem
Op 29 december 2008 11:25:55 schreef electro_freakz:
ik weet niet zeker of het halogeen is, het is gewoon een spotje van de gamma. en warm word het niet. hoogstens een beetje lauw. tja, een Duits forum. ik heb vorig jaar Duits gehad op school. maar dat is allemaal verdwenen. misschien een schop in de goeie richting?:P
Du sollst in kein gefall halogenpunktscheinwerferreflektorlampe (spot) anwenden, das geht nicht:-)
Aanhakend bij dit onderwerp gelijk een kleine vraag van deze kant; hoe kun je een beamerlamp eigenlijk doormeten? Is dit een gewone lamp die gewoon een weerstand heeft tussen de beide poten of is het een led achtig iets wat dus niet door te meten valt (althans, niet simpel)
Anoniem
Op 29 december 2008 16:42:21 schreef Marcel Zwolle:
Aanhakend bij dit onderwerp gelijk een kleine vraag van deze kant; hoe kun je een beamerlamp eigenlijk doormeten? Is dit een gewone lamp die gewoon een weerstand heeft tussen de beide poten of is het een led achtig iets wat dus niet door te meten valt (althans, niet simpel)
Ik begin dat geleuter een beetje beu te raken.
1) Een beamerlamp is een heel speciale gasontladingsbuis. Door zijn zeer hoge prijs 150-500 Eu laat het zich raden dat die niet door een goedkoop alternatief kan vervangen worden.
2) Alle alternatieven zoals leds en halogeen lampen voldoen bijlange na niet. Als je wil kijken naar een beeld dat enigzins aanvaardbaar is ga je een echte beamerlamp moeten gebruiken.
Als het maar eens om te proberen is, dan kun je je de moeite en de kosten besparen het lukt toch niet om er iets bruikbaars van te maken.
3) Omdat het een soort ontladingsbuis is, kun je hem niet uitmeten.
4Leds zijn wél makkelijk uit te meten Marcel.
Maar ze hebben hier geen toepassingen.
Je hoeft overigens niet de gehele lamp met houder te vervangen. De lampen zijn los te verkrijgen voor wie een beetje handig is aan de helft van de prijs van het geheel.
Zowel de lampen als de complete sets bestaan ook in generische vorm. Dus goedkope maar goed bruikbare namaak. Die kosten een pak minder.
Kijk eens naar deze site: http://www.beamerlamp.be/
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 29 december 2008 18:14:25 schreef grotedikken:
[...]
Ik begin dat geleuter een beetje beu te raken.Je hoeft overigens niet de gehele lamp met houder te vervangen. Zowel de lampen als de complete sets bestaan ook in generische vorm. Dus goedkope maar goed bruikbare namaak. Die kosten een pak minder.
>>>> Denk dus aan dat waterglas/talkpoedermengseltje!!! <<<<
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (15%)]
Ben zelf van plan er ook een xeonon licht in te zetten. Maar deze worden allemaal met 2 geleverd (lamp + ballast) op sk.net staat nu een leuke actie voor rond de 55euro. Ofwel voor 27euro p.p heeft iedereen een eigen lamp en zijn de kosten toch goed bespaart. Wie heeft intresse om samen een set te kopen?
Lithium
Op 2 januari 2009 16:15:41 schreef erikvanhoutert:
Ben zelf van plan er ook een xeonon licht in te zetten. Maar deze worden allemaal met 2 geleverd (lamp + ballast) op sk.net staat nu een leuke actie voor rond de 55euro. Ofwel voor 27euro p.p heeft iedereen een eigen lamp en zijn de kosten toch goed bespaart. Wie heeft intresse om samen een set te kopen?
Linkje? wil de specs. wel eens zien.
Op 2 januari 2009 17:16:38 schreef Lithium:
[...]Linkje? wil de specs. wel eens zien.
http://www.samenkopen.net/action_products/894698
heb evt. ook nog een beamer met defecte lamp voor de liefhebber over.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je zit met die lampen alleen wel met je kleurtemperatuur. Je zoekt vermoedelijk een lamp met een zo goed mogelijke weergaveindex (dat zal wel redelijk gaan, koplampen moeten dat ook hebben) en een temperatuur van rond 5000K. 4300K lijkt me dan op het eerste gezicht een betere keuze dan 6000K.
Op 2 januari 2009 19:15:06 schreef maartenbakker:
Je zit met die lampen alleen wel met je kleurtemperatuur. Je zoekt vermoedelijk een lamp met een zo goed mogelijke weergaveindex (dat zal wel redelijk gaan, koplampen moeten dat ook hebben) en een temperatuur van rond 5000K. 4300K lijkt me dan op het eerste gezicht een betere keuze dan 6000K.

en zoals ik op de meeste/allemaal lees is 6000K toch wel echt wit licht.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Idealiter zou je moeten weten wat er in je projector zat. 6000K zou in de praktijk wat blauwachtig kunnen zijn waardoor bijvoorbeeld rode tinten minder mooi zouden uitkomen, maar ik zeg er wel meteen bij dat ik er zelf nog nooit mee gerommeld heb in een projector.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]
electro_freakz
tja, als dit mijn probleem oplost, ben ik wel geïnteresseerd. helaas zal ik eerst moeten kijken hoe ik mijn beamer kan omleiden. ik heb op dat duitse forum gekeken, maar daar kom ik echt niet meer wijs uit...
Tidak Ada
Digitale camera's gaan voor zover ik weer uit van 5000K.
Daarop wordt iig de witbalans gericht. Dan zou m.i. 5000K het beste zijn.
's-avonds zitten we onder lamplicht. Dat is geler en dan lijkt 5000K al blauwig.
Als je bijvoorbeeld je monitor ijkt met een Spider®, moet je voor iedere lichtomstandigheid een kleurprofiel maken.
Ook hier wordt 5000K als centraal punt beschouwd
6000K is meer het licht dat je onder een open hemel in de schaduw hebt, of bij bewolkt weer.
Direct zonicht is geler en ligt ook (gemiddeld) meer bij die 5000K.
Overigens verschilt de kleurtemperatuur van zonlicht met het tijdstip van de dag. Het licht tussen 10:00u en 14:00u ervaar je op de foto als 'koel' (Hoge kleurtemperatuur). Dit is de reden dat altijd wordt geadviseerd om in die periode van de dag geen zo mogelijk geen buitenfoto's te maken.
Staan er geen specs op de bulb zelf ?
Als je de replacement parts opzoekt voor de projector kom je idd op een complete vervangset uit. Met lens, afregelmechanisme en lamp. Maar $350 zonder verzending is idd wat veel.
Misschien kan je een nevenproduct vinden adhv de orginele lamp.
Op 2 januari 2009 23:32:26 schreef xterminator:
Staan er geen specs op de bulb zelf ?
Als je de replacement parts opzoekt voor de projector kom je idd op een complete vervangset uit. Met lens, afregelmechanisme en lamp. Maar $350 zonder verzending is idd wat veel.
Misschien kan je een nevenproduct vinden adhv de orginele lamp.
ook replace lampen zijn in verhouding veel te duur om af en toe een leuk filmpje te kijken.
Jullie zullen dus eerder voor richting de 5000K gaan?
Het omleiden van de lamp moet ik dan ook nog een beetje mee gaan spelen, dit moet blijkbaar toch wel heel simpel te doen zijn zoals je mischien op tweakers.net kunt lezen.
electro_freakz
op de lamp staat:
UHP 200W
ik heb al wat gestunteld met het omleiden, incl. de optocouplers in de voeding van de lamp. bij 1 gaat ie na een paar seconden uit, en brand het Warning lampje, verdere combinaties maken geen verschil bij het gedrag van de beamer.