Hallo knappe elektronica koppen.
Zouden jullie de hoofden bij elkaar willen steken, ik ben nu al een tijd op zoek naar iets betrouwbaars, maar ook niet megaduur om stromend water in een pvc-pijp te registreren.
1. Ultrasoon werkt niet in een pijp (denk ik)
2. Een weerstandsmeting met 2 voelers ook niet omdat in
vijver altijd nat draadalg zit als die op de contacten
komt werkt het niet meer.
3. Een doorzichtige buis en dan aan de buitenkant met een
fotocel erdoorheen kan ook niet daar de draadalg de
buis in no time donker en vies maakt.
4. Flowsensors zijn niet in de 50mm te krijgen, bestaan
wel maar dan moet je aan onbetaalbare prijzen gaan
denken, en ik moet er 30 hebben.
5. Ik zat al te denken aan een tril/shock sensor van een
inbraak alarm, in de leiding watervast inharsen als er
water stroomt, trilt dit ding door de waterstroom maar
dan werkt het trilmembraam niet meer als het vergoten
is.
6. Een hellingsschakelaar heb ik aan gedacht, als ie stil
ligt geen waterstroom als water stroomt beweegt ie,
maar in de pijp kan ik niet bepalen hoe hij ligt zodat
het balletje de kontacten raakt.
7. Druksensor wekt in een gesloten vat, niet in een open
leidingsysteem.
8. Mischien iets met geluid, maar ja dan is er het
omgevingsgeluid.
Help help help!! Ik weet het niet meer, graag tips van jullie knappe koppen, het moet wel echt duurzaam betrouwbaar zijn daar ik mijn hele vijver hier op ga programmeren.
Alvast bedankt
Ik zou het voor zelfbouw denk ik thermisch proberen, of als er geen stroming gemeten hoeft te worden (?) capacitief.
Alvast bedankt voor je reactie
kun je mij dat wat beter omschrijven hoe en waarmee, met thermisch bedoel je denk ik de temp, maar de watertemp varieert natuurlijk en is dus geen vast gegeven waar mijn plc wat mee kan.
En Capacitief ??
Ik denk dat het verstandig is te meten of het stroomt want er is altijd alg en dus vocht in de pijp, zeker als de waterstroom net geweest is.
En ook dure fabriekssensoren kan maar ik weet er geen meer die op ebay betaalbaar zijn.
[Bericht gewijzigd door nikki op (11%)]
Thermisch: Steek een koperen staafje in de buis en warm dat met een klein verwarmingselement op een thermostaat op tot tien graden boven de omgevings (of -water) temperatuur.
Hoe meer water er langs stroomd hoe meer er gekoeld wordt, dus hoe meer energie nodig is om op temperatuur te blijven.
Geen idee hoe gevoelig het is voor vervuiling.
Zet in op een lage thermische massa en een goede thermostaat.
Capacitief, dus het meten van de capaciteit van een C met als diëlectricum de buis, kun je alleen de aanwezigheid van water meten. Elex beschreef een niveaumeter volgens dit principe in februari 1993
Met druk kan natuurlijk ook gewoon in een open systeem. 2 pijpjes gevuld met lucht met daartussen een membraan. Is er en verschil in druk dan kun je dat aan het membraan meten, zijn kant en klare dingetjes voor, maar kan me even geen fabrikant verzinnen.
Op 11 januari 2009 10:57:33 schreef Aart:
Thermisch:...
Dat is idd de gebruikelijke lowbudget methode. Alleen geschikt voor flowsensors, niet voor flowmeters. Op deze manier is er hoogstens een redelijk instelbaar schakelpunt mogelijk en dat was geloof ik ook de bedoeling.
Momenteel ben ik ook bezig met een thermische flowsensor.
De sensor zelf kost iets van 10 euro bij Farnell. http://www.farnell.com/datasheets/104112.pdf
Uitleg+schema vind je hier:
http://www.ist-ag.com/eh/ist-ag/resource.nsf/imgref/Download_FS5LV20en…
Misschien heb je er iets aan.
Een heel ander idee: Als je alleen hoeft te detecteren of er water stroomt, misschien is een stromingsschakelaar uit een combi CV-ketel bruikbaar.
Die detecteren of de warmwaterkraan wordt opengedraaid.
Ik heb geen idee of die ook in een drukloos systeem kunnen werken.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Nikki, misschien lees ik er overheen, maar wil je alleen meten OF er water stroomt, of ook HOEVEEL? Dat laatste is lastiger, de eerste simpel.
aart
koper is taboe bij koi's gaan eraan dood, en moeten er 30 worden, 30 verwarmingselementen wordt teveel maar bedankt voor de tip.
pe5ocb
met die druk zie ik wel zitten daar je drukmeters hebt die temp. gecompenseerd zijn, en ook nog waterdicht.
Kun je me dat op een kladje even optekenen, hoe heten die dingen kan ik gaan zoeken.
Zonnepaneeltje
ik ga die links bekijken maar van cv is te klein diameter is 5cm, en ik wil geen restrictie in de leiding, ik kan een y-stuk plaatsen en daar de electronica in plaatsen
flip flop
alleen of het stroomt niet de hoeveelheid
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
zoek eens op flowswitch of flowschakelaar.
De type's die ik ken worden gebruikt in de voedingsmiddelen en zijn veel te duur voor jouw toepassing.
Maar het moet al raar zijn wil er niet ergens een lowbudget dingetje zijn te vinden.
pe5ocb en zonnepaneeltje
van jullie klinkt het makkelijkste in de pijp monteren en klaar
Graag wat meer uitleg van pe5ocb
zonnepaneeltje
Klinkt heel goed maar er staan twee schakelingen welke moet ik maken, en hoe werkt die heater dan ? ik moet alleen een gecompenseerd signaal naar de plc een 1 of 0 hebben dus dat zou kunnen en geen bewegende delen.
graag niet te moeilijk ik ben een leek, ik kan wel een schema nabouwen maar verdere moeilijke technische uitleg ????
graag een kleine klad een tekenprog.
Alu of een coating kan vast ook, maar ik vind uw stelling te extreem om verder op in te gaan.
Mij bekruipt het gevoel dat er een discrepantie zit in de gewenste verdeling van kosten en aan het resultaat gestelde eisen.
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Voor een paar centen te maken, draai een paar schroeven naast elkaar boven in de pijp en verbindt ze met de ingangen aan de spanningsdeler aan de basis van de tor.
http://www.discovercircuits.com/PDF-FILES/h2oalm.pdf
aart het mag best wat kosten maar dan moet ik het zelf maken ook niet erg, maar die sensor van zonnepaneeltje werkt het zelfde en is kant en klaar.
Hier komen verschillende tips voorbij logisch toch dat ik voor de beste in mijn ogen kies ?
Ik stel jou tips zeker op prijs, heb je een schemaatje voor jou idee ?
Wat je bedoelt is twee pinnen 1 meet de omgevingstemp en de andere de temp die verschilt als het water erlangs stroomt.
Klopt dat ?
Op 11 januari 2009 12:24:44 schreef chuckie:
Voor een paar centen te maken, draai een paar schroeven naast elkaar boven in de pijp en verbindt ze met de ingangen aan de spanningsdeler aan de basis van de tor.
http://www.discovercircuits.com/PDF-FILES/h2oalm.pdf
Chuckie
dat werkt niet omdat in de pijp altijd algen blijven hangen die nat zijn dus als er geen water stroomt, registreert deze na loop van tijd toch water ik was hier ook al mee bezig maar helaas toch bedankt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Je kan ook een mof maken met twee contactvlakken aan 2 zijden erin (alufolie?) en die er tussen zetten.
Als je ze met rubberen manchet neemt kun je het altijd los halen voor onderhoud c.q. schoonmaken.
Maar met zo'n glad vlak zal er niets blijven hangen denk ik...
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Hier staan ook wat tips ondanks dat het verloop van dat topic wat grimmig is: http://www.elektronicaforum.nl/post47218.html?highlight=#47218
Op 11 januari 2009 12:05:53 schreef Sparks:
zoek eens op flowswitch of flowschakelaar.De type's die ik ken worden gebruikt in de voedingsmiddelen en zijn veel te duur voor jouw toepassing.
Maar het moet al raar zijn wil er niet ergens een lowbudget dingetje zijn te vinden.
zijn ze zeker maar de flowswitch of schakelaar is mechanisch in een koivijver zit je met draadalg en vervuiling na verloop van tijd gaan de schakelaars aan mekaar klonteren en nogmaals het moet betrouwbaar zijn, en niet mechanisch is dan het beste.
maar ook jij bedant voor je inbreng
Sparks
flowswitch in de voedingsmiddelen is absoluut niet mechanisch.
Dat zou namelijk sanitair gezien niet echt handig zijn.
wat ik je wel kan meegeven dat die ook op basis van temperatuur werken.
[Bericht gewijzigd door Sparks op (24%)]
Op 11 januari 2009 12:46:26 schreef Sparks:
flowswitch in de voedingsmiddelen is absoluut niet mechanisch.Dat zou namelijk sanitair gezien niet echt handig zijn.
je bedoelt toch zo'n reedcontact en een machneetje die vergoten zijn ?
Die twee moeten toch van mekaar scharnieren om wel of geen contact te maken, dat kan dus aan mekaar klonteren en dan werkt ie niet meer.
Als ik verkeerd zit zeg je het maar, mischien een fotootje van google van wat je bedoeld ?
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
jun je niet gewoon twee electroden in de waterstroom hangen, en als er water langs stroomt, dat het dan geleid?
dan schakel je er een relais mee, en klaar.
of is die te gevoelig door het overblijvende laagje water en algen in de pijp?
Sparks
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.ods-instrumentatie.n…
en deze komt ik in zuivelfabrieken vaak tegen
http://www.nl.endress.com/eh/productDBs/homeDBs/nl/home.nsf/contentvie…
[Bericht gewijzigd door Sparks op (17%)]
Als de sensor aan de uitgang van de leiding mag staan kan je de waterstraal tegen een plaatje laten spuiten, dit plaatje duwt dan weer tegen een schakelaartje.
Of misschien een klein bakje met schoepenrad in je leiding plaatsen. die draaiende beweging is dan weer uit te lezen.
Op 11 januari 2009 12:55:31 schreef TechnOoB12:
jun je niet gewoon twee electroden in de waterstroom hangen, en als er water langs stroomt, dat het dan geleid?
dan schakel je er een relais mee, en klaar.
of is die te gevoelig door het overblijvende laagje water en algen in de pijp?
precies
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Op 11 januari 2009 13:02:03 schreef Solfur_:
Als de sensor aan de uitgang van de leiding mag staan kan je de waterstraal tegen een plaatje laten spuiten, dit plaatje duwt dan weer tegen een schakelaartje.Of misschien een klein bakje met schoepenrad in je leiding plaatsen. die draaiende beweging is dan weer uit te lezen.
moet midden in de leiding op 30 plaatsen
en geen bewegende delen die verklonteren, en zorgen voor weerstand in de leiding waardoor weer meer pompcappaciteit nodig is.
Op 11 januari 2009 13:06:06 schreef TechnOoB12:
mag ik ook weten wat precies? het idee of de onzuivere meting?
de algen blijven in de laiding hangen en zorgen voor een waterreistratie die er niet is.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]