Beste allemaal,

Ik heb niet heel veel electro achtergrond. Begrijp de basisprincipes een beetje maar als werktuigbouwer voel ik me toch niet helemaal thuis in deze wereld.

Ik ben echter wel een uitdaging aangegaan. Mijn LPG tank heeft een vlotter met een Hall-effect sensor. Deze geeft een spanning af van 3.5 Volt bij vol, en ongeveer 1.5 Volt bij leeg (heb begrepen dat deze waarden bij andere tanks enigszins kunnen varieren, bijv. 0,25-3,5 Volt)

Momenteel is deze vlotter niet aangesloten op de meter in het dashboard. Oorspronkelijk heeft er ander type tank in de auto gezeten die een vlotter met variabele weerstand bezat.

Nu wil ik toch het voltage van de Hall sensor omzetten naar een weerstand om de tankinhoud op het dashboard in de originele meter weer te geven. De meter verwacht een weerstand van 90 Ohm bij leeg, en 0 Ohm bij vol.

Nu heb ik het volgende idee met de LM3914N als basis:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-P6VVUVX8.jpg

Kan iemand dit ontwerp even onder de loep nemen en eventuele verbeteringen aangeven?

Wat ik in het kort doe:
Met P1 en P2 een laag en hoog range voltage aanbieden aan het IC. In mijn geval zou dit voor Rlo 1,5 Volt zijn en voor RHi 3,5 Volt zijn.

Afhankelijk van het signaal zullen nu een aantal van de optocouplers gaan geleiden en de weerstanden "kortsluiten" de weerstand over de uitgang zal dus toenemen van 0 Ohm (Vol, Signaal = 3,5 Volt, alle LEDs opengestuurd, alle weertanden R4-R13 kortgesloten) tot 90 Ohm (Leeg, Signaal = 1,5 Volt, alle Led's uit, alle weerstanden in serie).

Graag jullie opmerkingen en verbeteringen.

Kloppen de waarden van bijvoorbeeld weerstanden R1, R2 en R3 en P1 en P2 een beetje?
Zie ik niets over het hoofd?

Thanks!

hoezo lastig doen?

die meter in je dash werkt gewoon op een bepaalde spanning.

als je slim bent meet je die als die vol is en als die leeg is. Dan een signaaltje maken wat laag genoeg komt en dan zorgen dat je dat weer genoeg versterkt KLAAR.

ik zou niet moeijk gaan doen door het eers in stapjes te doen en dan wee rom te zetten naar analoog.

Hoi Henk, Mischien makkelijker om eens op de sloop te kijken naar deze schakelaar : http://www.autogasparkstad.nl/images/schakelaar.jpg

die kun je zo aansluiten, en kun je beide brandstof niveau's tegelijk bekijken

@shiptronic:
Inderdaad daar hebben we het al over gehad.. Vind ik een goed, en heel simpel te implementeren idee..
Echter:
1) Mijn sensor begint bij 1.5/2.0 Volt pas en loopt dan tot 3,5 volt.. Ik denk dat de vlotter krom is, en dat de Vialle meter dus minimaal altijd 2 ledjes zal laten branden, ook bij een lege tank.
2) Vind ik gewoon een minder mooie oplossing
3) Er ligt geen paarse draad naar voren vanaf de tank. Zal ik dus extra moeten gaan aanleggen. (Niet waar, bedenk me net dat ik de oude bedrading van de vlotter hiervoor kan gebruiken, duh!!)

@High met Henk:
Hmm.. heel interessant idee, en nog zonder stappen ook.
Ok, ik kan me dus indenken dat we er vanuitgaan dat de meter een interne weerstand heeft. Bijvoorbeeld bij een volle tank (0 Ohm) zakt de spanning in naar 1 Volt en bij een lege tank (90 Ohm) stijgt deze naar 5 Volt.
Een oneindige weerstand (los draad) levert namelijk 5 Volt op.
Ik moet dus nog gaan meten maar laten we van 1 Volt = vol , en 4.5 Volt = leeg uitgaan.
Dan moet ik dus het bereik van 2-3.5 Volt omzetten naar 1-4.5 Volt.
Hoe zou ik dit dan kunnen doen?
Je hebt het over "een signaaltje maken wat laag genoeg komt", maar hoe doe je dat dan? In mijn voorbeeld moeten we dus eerst van 2 volt naar 1 volt zakken alvorens te gaan versterken. Dat versterken.. hoe doen we dat dan weer.. heb ik ook weinig kaas van gegeten.. (Sorry.. )

Alvast bedankt!

Spannings deler DMV 2 simpele weerstanden, en daar een opamp achter

ff een bijkomende vraag misschien, maar meet een brandstofmeter geen weerstand van de vlotter door een stroom doorheen te sturen?

maw, hang je de sensordraad aan massa (kortsluiting) slaat de meter uit.
Is de weerstand oneindig (geen stroom) dan staat de meter op 0

dus kan je toch een schakeling maken waar jouw meetspanning op een transistor aankomt, en die transistor bepaald hoeveel stroom er loopt door de sensordraad van de benzinemeter???

dus op 3,5V transistor in geleiding en je tankt geeft aan vol (namelijk kortsluiting van de sensordraad naar massa)
op 2V transistor half in geleiding en tank dus halfweg
op 1,5V geen geleiding en tank is leeg, meter duid ook leeg aan

ik ben ook geen favoriet van die 'led aanduidingen'. hoe weet je nu met 4 leds hoevol je tank is. mijn pickup heeft LPG als enigste brandstof en is dus kritisch dat ik op tijd weet als ze leeg zijn en niet als ineens de ledjes uitgaan

hier in het midden staan mijn brandstofmeters.
die 3 kleine tellers zijn
LPG tank 1 - Voltmeter - LPG tank 2
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/dodge/100_3734.JPG
en vind dat bere goed. zie de analoge naaldjes tenminste langzaam zakken als ik rijd

wat zijn d spanningen die je nodig hebt?

je kunt namelijk de boel een beetje "ijken"

de sensor zit vast met een rubber ring (blauwe zegellak verbreken) , door die los te halen kun je de hele sensor draaien, en afstellen.

Ook zit er nog een potmeter op waarmee je de MAX kan afstellen.

dat de meter leeg niet meer op 0,35 V komt lijkt het erop dat deze tank al een los geweest is en er gerommeld is met de cardridge. Slaat deze nog wel netjes af op 80% ?

Op 19 januari 2009 21:27:19 schreef henknoordermeer:
Beste allemaal,

Deze geeft een spanning af van 3.5 Volt bij vol, en ongeveer 1.5 Volt bij leeg (heb begrepen dat deze waarden bij andere tanks enigszins kunnen varieren, bijv. 0,25-3,5 Volt)

Het kan zijn dat de spanning die je meet nu afwijkt omdat je er geen schakelaar aan hebt hangen, die belast normaal de boel en trek die 1,5 naar 0,25

heb je van de oude sensor de weestand waarde al eens opgemeten ? (vol, half, leeg)

eventueel even aansluiten op de auto en gelijk de bijbehoerend spanning even noteren

@Shiptronic:
Ja, er is met de pomp gerommeld heb ik het idee.
De pomp reageerd niet op de PWM van de LPE en draait op de noodloop van 2000 tpm.

De 80% vulling werkt inderdaad niet zoals het hoort. Het is een bruto 55 liter tank, waar ik netto maar maximaal 32 liter in krijg. (Zou 44 liter moeten zijn).
Het kruis van de tank staat momenteel bijna bovenaan ( half twaalf) en dit is de enige stand om zoveel mogelijk uit de tank te krijgen en tevens om zoveel mogelijk weer in de tank te krijgen.
Het appendage deksel staat overigens wel op de normale positie en ook de slangopeningen zitten richting beneden. Zeer vreemd omdat het kruis dus op 9 uur zou moeten staan (precies halverwege).

Heb helaas de auto zo gekocht, en ben dus niet in het bezit van de oude tank incl. weerstands vlotter. De waarden 0-90 Ohm heb ik van het net geplukt ergens.

Ik zal eerst maar eens stroom en spanning gaan meten bij een aantal weerstanden over de draden van de analoge meter. Dan weten we meer.

Tevens een goeie tip over het "ijken" van de hall opnemer. Wist niet dat dat kon, maar is wellicht een makkelijke manier om tot een lage beginspanning te komen.
Wellicht dat ik deze lage sensor spanning al bereik als deze belast wordt door een weerstand.

Bedankt voor het meedenken,
We komen er wel!!

Op 19 januari 2009 22:37:20 schreef fcapri:
dus op 3,5V transistor in geleiding en je tankt geeft aan vol (namelijk kortsluiting van de sensordraad naar massa)
op 2V transistor half in geleiding en tank dus halfweg
op 1,5V geen geleiding en tank is leeg, meter duid ook leeg aan

hmm.. heb weinig kaas gegeten van een transistor en daarmee een stroomkring gefaseerd afknijpen.. In mijn gedachten was zo'n ding altijd of open, of dicht.
Hoe zou je een transistor zo kunnen aansturen dat het bereik van open tot dicht van 1.5 tot 3.5 volt loopt?

ik neem aan dat het volgende te recht door de bocht is:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NMES7CR4.jpg

- ik denk dat een van de twee draden naar de dashboard meter gewoon de 0 volt is, of de transistor dus een verbinding naar nul nodig heeft weet ik (nog) niet.
- wat voor elementen zou er in een typische sckakeling voor (of over) de transistor gezet moeten worden??
(De waarden nog even in het midden latend, die hangen af van wat ik morgen hoop te gaan meten)

Wederom bedankt!

mag ik vragen in wat voor auto het zit? en heb je de oude tank nog ? ik kan evt. de boel wel weer voor je recht zetten.

Off-topic:

Het gaat om een Volvo V40 1.8 uit 1997.

Oude tank heb ik niet, ik heb de auto gekocht met deze nieuwe tank er al in.. Had toen niet door dat er een tank in zat die niet 100% compatibel met de originele instalatie was.

Met rechtzetten doel je op pomp-toerental regeling en 80%-vulling fixen?
Heb hier wel oren naar.. Maar vind de 80% vulling nog niet zo belangrijk momenteel, gewoon wat vaker tanken..
Een geregeld toerental (en dus minder lawaai) zou ik heel erg blij mee zijn.. Heb geen idee waarom dat niet werkt de LPE zou het juiste signaal nu moeten leveren, maar de pomp reageert hier niet op..
Kan dit aan de pomp liggen of aan de electronica in het deksel?

(Kan er natuurlijk ook gewoon een ABI tank in leggen, ben ik ook in 1 keer van alle problemen af ;-) )

[Bericht gewijzigd door henknoordermeer op (13%)]

een transistor versterkt eigenlijk.

stel je hebt een transistor met een versterking van 100.
aan de basis B zet je een weerstand van pakweg 50K (Rb op tekening).
je zet daar nu 5V op die weerstand en op massa (dus +Vin).
op de transistor tussen B en E is een spanningsval van 0.6V (Vbe)

over de weerstand staat er dus nog 4.4V (5V - 0.6V) en loopt er dus een stroom van I = U / R = 4.4 / 50 000 = 88µA

een transistor zal die basistroom Ib versterken en zal er een grotere stroom Ic gaan lopen. de 2stromen komen samen in Ie
dus:
door de versterking van de transistor loopt er dus
88µA (Ib) x 100(versterking) = 8.8mA (Ic)

een transistor kan ook zo gebruikt worden dat die ofwel dicht is, ofwel volledig open, maar kan ook ertussen gebruikt worden. bij een radioversterker zitten de transistoren namelijk altijd er tussen en zo produceren ze geluid (een klein geluidsignaal komt op de basis, transistor maakt een grotere stroom voor de luidsprekers. deze stroom is hetzelfde signaal, alleen versterkt).

eigenlijk zou je nu moeten weten hoeveel stroom die meter nodig heeft om uit te slaan. we weten wel dat die bij 90ohm leeg aanduid, en bij 0 ohm vol aanduid. maar je kan niet zomaar een transistor gaan berekenen dat die zich moet gedragen als een weerstand. je kan die wel zo berekenen dat die dezelfde stroom laat lopen als een gelijkaardige weerstand.

kan je niet gewoon die hall sensor vervangen door een oudere gewone? zo deed ik het ook
van iemand anders die zijn zelfde brandstofmeter voor de LPG gebruikte:
http://w200.weetjewel.com/w200_tips/fuel_meter/fuel_meter.htm

en het mijne waar ik 2 nieuwe benzinemeters voor gebruikt heb
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/dodge/electrical.htm

ff tekening ter illustratie
http://www.youtips.nl/site/images/stories/elektronika/transistor/transistor_werking.gif

Ben vanavond met een potmeter aan de slag gegaan en heb enkele waarden kunnen meten:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XDWW6K7O.jpg

Ik ben een beetje aan de slag gegaan met wat waardes voor Rb in het schema van fcapri, maar kom erachter dat als ik hem bij lege tank goed heb berekend dit voor volle tank niet klopt en vice-versa...
Hierbij zou ik nog wat hulp kunnen gebruiken.

Wellicht logisch vanwege de interne weerstand van het circuit in de meter in het dashboard, maar het viel me op dat de stromen niet ontzettend afhankelijk zijn van de weerstand. Over het hele bereik van de potmeter (5-90 Ohm), verliep de stroom van 25 naar 45 mA)

Hoewel ik een potmeter van 100 Ohm had, liep het bereik maar van 5 tot 90 ohm.. Ik denk dus dat ik voor een lege tank ongeveer 100 Ohm moet aanhouden ipv de 90 Ohm die ik eerst veronderstelde. En voor een volle tank zal ik 5 Ohm moeten aanhouden.

Wie heeft er tips over hoe ik het signaal van de hall-sensor nu van 1,5-3,5 Volt kan omzetten naar 25-45mA ?

Thanks again!

@HNM, ik heb even goed rond gekeken, ik heb nog 2 ABI tanks liggen , en maar 1 goede pomp ! (inkl sturing die bij jouw ECU hoord)

1x 70 L , zelfde die je nu hebt, maar dan langer past als het goed is op hetzelfde frame, 1x spanband verzetten (gaten zitten er al in) je kunt dan aleen geen lange spullen meer vervoeren als je de achterbank plat legt.

1x56 L Twintank, 2 kleine tankjes achter elkaar gelast, komt op de plek van het reseve wiel, waarbij de vloermat +/- 5 CM omhoog komt.

Als je intresse hebt stuur maar PM, hier kunnen de standaard tankzenders in die ook op de foto van fcapri staan.
0-90 en 0-95 OHM zijn standaard zenders die ik zo heb liggen, evt kun je ze nog wat fijn tunen dmv andere weerstandjes.

dit lijkt toch te kloppen

als ik pakt als de tank vol is dan heb je 2.36V en 25mA
R = U / I = 2.36/0.025 = 94.4ohm. je had 90ohm ingesteld

als de tank leeg is heb je 0.22V en 44mA
R = 0.22/0.044 = 5ohm, net hetgeen ingesteld is. dus die stroom en spanning komen perfect overeen met de ingestelde weerstandwaarde

aan een transistor kan je 3weerstanden hangen hé. 1 aan de basis B voor de uitsturing te regelen, 1 in de collector C voor de totale weerstand in de stroomkring te bepalen, en 1 in de emitor E (niet op de tekening).

een weerstand in de emitor lijn gaat ook beinvloed worden door de stroom die de transistor laat geleiden en zal dan een hogere spanningsval creeren, waardoor de aansturing van de basis weer wijzigt. het is nu natuurlijk de goeie combinatie maken hé

je bent toch al goed bezig, je moet dus enkel van die spanningsbron omzetten naar een bepaalde stroom die vloeit, en das nu net wat een transistor kan

Hoe je de juiste waardes voor een weerstand op de collector en de emitter kunt uitrekenen weet ik niet precies.
Wel heb ik kunnen beredeneren dat ik in de stroomkring naar de meter in het dashboard bij een volle tank maar 5 Ohm in de schakeling mag hebben zitten. (Anders zal er nooit voldoende stroom kunnen lopen om de meter vol uit te laten slaan). Dus leek een weerstand op de collector of emitter me ongewenst.

Wat ik dus gedaan heb is het volgende:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SOJMPPSX-D.jpg

De pot om de spanning te delen heb ik 250 Ohm gekozen zodat:
a) de gedeelde spanning niet zal ontregeld worden door R1 en de weerstand over de transistor. (deze weerstanden zijn x malen groter)
b) omdat ik deze beschikbaar had.

De transistor die ik heb genomen (heb zomaar een genomen die me geschikt leek, en niet te duur), is de BC 546A. Deze zou theoretisch een spanningsval Vbe van rond 0.7 Volt moeten hebben. De gain heb ik met mijn multimeter nagemeten en was 147 hFE. (Eerste keer dat ik die functionaliteit van mijn multimeter gebruikt heb!)

Door het gebruik van de spanningsdeler van 250 Ohm zakte mijn sensor spanning in van 2.99 Volt tot 2.14 Volt. Ik heb beredeneerd dat mijn min en max (vooheen 2 en 3,5 Volt) zullen inzakken tot 1.43 en 2.5 Volt.

Daardoor kan ik berekenen dat om bij lege tank 24.5 mA te krijgen:

(ik stel hiervoor de spanning uit de spanningsdeler gelijk aan de spanning van de sensor)

Ibe = Itot / Gain
Ibe = 24.5mA / 146 = 1.678e-4 Amp

R1 = Vr1 / Ibe
R1 = (VSensor - Vbe) / Ibe
R1 = (1.43-0.7) / 1.678e-4 Amp
R1 = 4371 Ohm.

Ik had geen potmeter van 10k, maar kon wel met twee weerstanden een weerstand van 5k maken.
Dit hoefde nog geen probleem te zijn omdat ik de opnemer op de tank kan draaien (ijken) en het uitgangsvoltage dus een offset kan geven.

Ik heb derhalve de volgende waarden berekend:

Vin Min Orig. : 1.43
Vin Max Orig. : 2.5
Offset : -0.7
Vin Min : 2.13
Vin Max : 3.2
hEF : 146
Spannings deler: 0.72
R2 : 5000
Vbe : 0.7

I min = 0.02434112
I max = 0.0468368

Het zit nu in de auto, en hij gaf zowaar een waarde van 35 Liter aan. Nu weet ik dat er maar ongeveer 26 liter in zit maar de indicatie is er en ik hoop nog een beetje te kunnen ijken. Nu nog kijken hoe de meter zich gedraagt als er wat meer uit de tank is en als ik heb voltank...

Het meest ideaal is om R1 te vervangen door een potmeter van 10k. Dan heb ik meer ruimte om af te stellen.

Iemand opmerkingen / meer ideeen?

En allemaal bedankt voor jullie meedenken. Zonder jullie zou ik nooit zo ver gekomen zijn.

Mooi dat je alweer een stukje verder bent, ik blijf nog even je expiriment volgen, om dat ik er in de praktijk vaker tegen aan loop.

zodra het ook nog een beetje universeel toepasbaar is ( aftestellen per auto) heb ik er zeker wat aan.

al vast bedankt.

Inmiddels weer een stapje verder.

Om beter te kunnen afstellen (en niet als een kip zonder kop aan de diverse parameters te moeten gaan draaien), en om een beter linear gedrag te krijgen (althans in theorie), heb ik de schakeling aangepast.

Zoals de meetwaarden laten zien loopt de stroom van leeg naar vol van 24 tot 45 mA.
Omdat het berijk van het signaal van de vlotter van ongeveer 1 V (heb deze een beetje geijkt) tot 2.5 Volt loopt is de uitgang dus niet zomaar een factor maal de ingang. Er bevind zich een constante in de vergelijking.

Vandaar dat ik een extra transistor heb toegevoegd die de ruststroom kan leveren. Mijn idee was dat deze ruststroom ongeveer 15 mA moest zijn en de oorspronkelijke transistor zou dus afhankelijk van de ingang een uitgaande stroom leveren van 10 tot 25 mA. Dit is dus een eenvoudige vermenigvuldiging van de ingang.

Al met al ziet het er nu als volgt uit.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8FZSTZ4X-D.jpg

Moet nog wel een beetje ijken, en dat gaat tijd duren. Zal daarvoor enkele malen moeten leegrijden en voltanken.
Mijn idee de ruststroom van de tweede transistor instellen op 25 mA. De P1 en P2 zo instellen dat de wijzer in het berijk van de meter staat.
Als de tank leeg is. De P3 laten zakken totdat de wijzer in reserve/leeg staat. Na het voltanken de P2 verdraaien totdat de meter precies vol aangeeft.
Als de tank weer leeg is zal door de ontregelde T1 de wijzer niet in reserve staan, en kan deze weer ingesteld worden op reserve/leeg. Hierna voltanken en T2 via P3 weer afregelen zodat deze precies vol aangeeft. Dit enkele malen blijven herhalen en de meter zou geijkt moeten zijn.

Het werkt.. Het is goed af te stellen, al zal waarschijnlijk bij nog een tankbeurt nog een iteratie uit moeten voeren om het punt van een lege tank precies zo te zetten dat het oranje lampje van reserve net aangaat voordat de tank bijna leeg is.

Het is me trouwens wel opgevallen dat de schakeling erg omgevingstemperatuursgevoelig is..

De stroom varieert zeker een aantal mA bij lichte temperatuurswisseling.. Door alleen al bij het afstellen over de print te blazen varieert de stroom ongeveer 1 mA. De schakeling was dan wel koud, maar toch.. Ik vind dit veel.. Ik zie na het starten van de motor dan ook de eerste 10 tot 20 km.. de naald langzaam stijgen.
Ik wil er nu al niet aan denken hoe de naald zich gedraagd in de zomer als de zon op de auto heeft gestaan.

Waar zou dit aan kunnen liggen?
-Zijn de transistoren zo gevoelig?
-Of zou het kunnen zijn dat de kleine potmetertjes gewoon heel erg temperatuursgevoelig zijn?

Hoe zou ik deze gevoeligheid kunnen verminderen?

Hogere weerstands waarden = minder stroom = minder opwarmen
Ipv. transistoren Opamp's ?

Ja, ik dacht aan de volgende twee (gecombineerde) verklaringen:

1) dat de potmeters van 10k om de gain in te stellen wellicht een te groot bereik hebben en omdat ik ze niet als spanningsdeler maar als variabele weerstand gebruik dus heel gevoelig zijn voor temperatuursinvloeden.
Wellicht dat ik het grootste (maar niet voor afstellen benodigde) deel van de weerstand door een gewone weerstand kan laten lopen en het ijken kan doen met een potmeter van minder weerstand. De procentuele verandering van de potmeter zal gelijk blijven denk ik, maar de invloed op de totale weerstand dus minder.

2) De P1 is van een te lage waarde. Dit zorgt voor:
2a - opwarming van de potmeter => invloed op weerstand van de potmeter en door de hogere weerstand dus een hogere spanning over P1 => hogere spanning op de uitgang van P1.
2b - opwarming van de HALL Sensor, die misschien de uitgangspanning van de sensor ook verhoogt.

Eerst maar eens kijken hoe het zich allemaal in de praktijk gedraagt. En dan alsnog eventueel modificaties aanbrengen.

Mijn volgende project wordt nu om de stuurdraad voor het toerental van de pomp (hoog of laag voor hoog of laag toerental) om te zetten naar een PWM signaal zodat de pomp op 2 van de 5 mogelijke toerentallen kan draaien afhankelijk van de belasting van de motor.

Wellicht dat 500 en 2000 rpm afdoende is. Maar indien het debiet van het oude type pomp bij laag toerental hoger ligt dan het debiet van de nieuwe pompen bij 500 rpm, dan wellicht een hoger toerental voor "laag".

Shiptronic: Heb je wellicht een idee van een frequentie/duty cycle die een LPE naar de pomp electronica stuurt voor de verschillende toerentallen?

De conversie van een binair signaal naar een enkel PWM signaal (dat aan of uit geschakeld wordt) lijkt me een snelle simpele klus. Maar achterhalen wat de juiste frequentie en duty cycle is voor een bepaald toerental, is momenteel mijn struikelblok omdat ik dit dus ook niet kan meten aan de uitgang van mijn LPE, die is nog van het oude type en stuurt dit signaal dus niet uit.

Als ik ga beginnen met deze PWM generator zal ik daar een nieuwe thread voor aanmaken.

kijk ook uit met vocht, vandaag ook weer een weggegooid (kast vol met water, Tim stuk +sturing kapot +pomp defect +zondag, klant niet blij, maar hij kan vanacht om 4:00 uur toch op vakantie, zo zijn we dan ook wel weer :)) die dingen doen heel raar als er ook maar een druppel vocht bij in de buurt komt.

en zoals ik het kan zien kan het vocht alleen naar binnen via de potmeter op de hall-sensor.

enige wat ik tot nu toe heb kunnen meten is het volgende

ABI tank , laag toerental = 25 HZ, hoog toerental = 63 of 68 HZ,

rest van meting volgt nog

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (17%)]

Update:

Ik vond toch dat de schakeling te temperatuursafhankelijk was. Bij koude auto (ongeveer 0 graden van het circuit schat ik) tot bedrijfstemperatuur (20 graden in de auto schat ik) schommelde de naald meer dan 30% van de schaal.
Dit vond ik te veel, zeker omdat bij een bijna lege tank dit het verschil kan zijn tussen nog behoorlijk lang doorrijden, of acuut moeten tanken.

Vervolgens heb ik gekeken waar dit probleem zat:
Ik heb de signaalingang losgekoppeld en heb de schakeling met mijn adem opgewarmd. Hierbij zag ik de ruststroom door T2 hevig fluctueren.
Vervolgens besloten deze T2 te vervangen door R1.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-R7LH7A4N-D.jpg

Door R1 110 Ohm te kiezen zal er nu bij een lege tank ongeveer altijd 23.5 mA lopen. (Zie ook waardes gemeten in een tabel in eerdere posts) Bij een vollere tank zal deze stroom oplopen door een extra stroom door T1 als gevolg van de sensoringang.

Deze schakeling werkt ook bij koude auto vrijwel direct goed. De schakeling is wel enigszins temperatuurs afhankelijk, maar de ruststroom is stabiel 23.5 mA.
En de schommeling is absoluut gezien (en in de meter dus ook) vele malen minder. Nu schommelt deze maximaal 1 breedte van de naald als gevolg van de temperatuur..

Ik denk dat de schakeling nu geperfectioneerd is.
Instellen is op deze manier nog steeds goed mogelijk en eenvoudig te doen:

Bij lege tank:
- Draai de gain (P2) van T1 vol open.
- Draai nu de spanningsdeler P1 op de positie waar deze juist de stroom van T1 aan/af schakeld
(ofwel spanning Vbe over T1 is ongeveer 0,7 Volt)
(*)
>> Gooi nu de tank vol. <<
Bij volle tank:
- Stel de gain van T1 zodanig bij dat deze het aantal liter in de tank aangeeft , danwel stel deze in op volle tank (afhankelijk van wat voor meter het dashboard heeft en hoe je het wilt hebben)
- Klaar!!

(*) Mocht je met het afstellen van P1 de uitgangsstroom van de schakeling bij lege tank niet kunnen beinvloeden, dan betekent dit waarschijnlijk dat de spanning van de sensor onder de 0.7 Volt ligt. Deze spanning moet minimaal 0.7 volt zijn bij lege tank, en dus zul je die in dit geval moeten ijken door de sensor op de tank te verdraaien (zie een post hierboven voor hoe je dit kunt doen) totdat deze minimaal 0.7 volt afgeeft. Vervolgens kun je met P1 wederom de spanning over Vbe van T1 op 0.7 Volt (het kantelpunt tussen aan/uit) afregelen.

Ik denk dat ik hier nu voorlopig niet meer aan hoef te komen en me kan storten op de PWM toerentalschakeling van de pomp.

Om het verhaal af te ronden:

Ik rij inmiddels alweer ruim een maand met de definitieve versie rond.

Ik ben 100% tevreden met de werking.
De temperatuursafhankelijkheid is vrijwel niet meer met het blote oog waar te nemen. De meter in het dashboard loopt vrijwel lineair van vol naar leeg.
Ik vind deze analoge manier veel beter en veelzeggender dan de 4 ledjes die een Vialle Fueltronic schakelaartje biedt.

Mogelijke verbetering:
De weerstand R1 zoals op het plaatje is weergegeven met 100 Ohm, is momenteel een weerstand van 110 Ohm. Mocht je de schakeling willen nabouwen, dan zou je kunnen overwegen in de plaats van R1 een potmeter van bijvoorbeeld 250 Ohm te gebruiken. Op die manier is de nulstelling van de meter makkelijker te bepalen indien jouw syteem net iets andere weerstandswaarden nodig heeft voor een lege tank.