Beste mensen, ik heb even en vraagje:

Ik ben opzoek naar een simpele multimeter voor op school.
Nu kwam ik online uit op 2 simpele toestelletjes. De BXM80 & de BXM85, beiden van het merk Batronix. Ze lijken zeer sterk op mekaar. Bij de 80 moet je zelf geen waarden voorselecteren, dat doet het toestel of je kan het nog altijd manueel doen. De 85 kan dan weer conductansie meten.

Nu vroeg ik mij af of dat automatisch selecteren een nadeel heeft. Voor school zou het in ieder geval gemakkelijk zijn want dan moet je niet voortdurend aan die knoppen gaan draaien.

Meer info over de toestelletjes vindt je op:
http://www.progshop.com/php/index.php?pid=546&nodel=1&&cmd…

Graag even een antwoordje, merci!

Ben je leraar of leerling?
Leraar: autoranging, dan gaat ie waarschijnlijk minder snel stuk door misbruik.
Leerling: normaal, daar leer je meer van en 't is goedkoper en aan die knop draai je echt niet zo vaak hoor...

Ik ben een leerling, de prijs is hetzelfde (de 80 kan gewoon geen conductantie meten).

Ik heb al een aantal lessen achter de rug en ik moet toch regelmatig van stand veranderen terwijl ik aan het noteren ben, dit leek mij gewoon gemakkelijker...

Wat bedoelt u verder met meer leren, zelf de waarde leren inschatten of...?!
Ben ik juist wanneer ik zeg dat het veiliger en dus ook handiger is voor mij, de zekering zal toch minder vlug stuk gaan... Dat gebeurd bij medestudente meerdere keren per les.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]

Dat is gewoon een geval niet nadenken, als je stroom parallel aan een bron gaat meten kun je dag zeggen tegen je zekering.

Met een simpel 5 euro multimetertje van de bouwmarkt kom je al een heel eind. Ik gebruik mijn analoge 10 euro van de conrad dingetje veel meer dan mijn digitale met veel meer mogelijkheden.
Inderdaad, zelf de waarden leren inschatten.
En wat bedoel je precies met conductantie? Is het ook een megger ofzo?
Een weerstandsbereik is absoluut nodig, een megger niet.

Een hele simpele heb ik gekocht bij de Action laatst voor iets van €5, geen geld!
Die kan inderdaad al best wel veel!
Ik vind €5 echt geen geld.

[Bericht gewijzigd door Electrotechno2 op (29%)]

Op 22 januari 2009 18:55:31 schreef Ledlover:
Met een simpel 5 euro multimetertje van de bouwmarkt kom je al een heel eind. Ik gebruik mijn analoge 10 euro van de conrad dingetje veel meer dan mijn digitale met veel meer mogelijkheden.
Inderdaad, zelf de waarden leren inschatten.
En wat bedoel je precies met conductantie? Is het ook een megger ofzo?
Een weerstandsbereik is absoluut nodig, een megger niet.

Dat weet ik dat goedkoper ook beter is maar mijn leerkracht heeft een aantal voorwaarden opgelegd dus eentje van rond de 30 EUR heeft deze allemaal vandaar...

Alvast bedankt voor de info...

Metertjes van 2 eurocent hebben meestal geen AC Amperes bereik, en laat je dat nou net veel gebruiken op een opleiding elektrotechniek.

Klopt, ik heb laatst zo'n 5,- ding gehaald bij de Gamma omdat ik even een extra meter nodig had. Inderdaad geen AC amperes op dat ding... was me nog niet eens opgevallen.

Had hem ook alleen nodig om ongeveer de spanning te weten :)

hoe nauwkeurig moeten je metingen zijn? En hoe intensief wil je hem gaan gebruiken? Ook budget speelt een rol natuurlijk.
Je kan ook eens kijken bij eleshop Daar heb je een multimeter met de meest gebruikte functies op (weerstand, DC en AC spanning en stroom, Capaciteitsmeting, diodetest) en verder ook nog frequentie, duty cycle en temperatuur. Je hebt ook een USB interface met 120S/min. Voor 55€ excl verzending. Zijn vrij degelijke toestellen denk ik.

Frequentie periodetijd toongenerator C-meter Tortester ....

Allemaal poespas waar je de meter niet op uit moet zoeken, bereik schatten is leuk, maar als je hem na je opleiding ook nog wilt gebruiken is autorange ideaal !

Zoek er ook eentje met een rubberen stuiter behuizing, voor op de elektronica werkbank is dat niet zo nodig, maar ga je er een keer wat grover werk mee doen is een beetje bescherming toch niet verkeerd.

Zoek er ook eentje met degelijke meetpennen, dingen waarbij de kabels aan de meter vast zitten zijn een no-no.

ik weet niet hoe het nu zit, maar vroeger MOEST ik een manueel toestel hebben omdat we in een bepaalde les 'meetfouten van meettoestellen' moesten leren.

bv een spanning van 12V ga je niet meten op de stand tot 200V maar de stand 20V, omdat een meettoestel altijd een meetfout heeft in elke stand. ga er niet verder in op detail, is iets dat je moet leren.

neem voor de rest het toestel met de meeste functies.
spanning AC/DC
stroom AC/DC
weerstandsmeeting
transistor meeting
frequentiemeeting
temperatuurmeeting
diodetester

een geheugen is altijd handig (dat die zijn gemeten waardes onthoud en op scherm vast houd. heel handig bij korte meetingen die snel veranderen).

voor de rest niet te duur kopen, in vele gevallen zal je de eerste meter wel eens opblazen (en dat kan met meer dan alleen stroom) bv startstromen van een motor meten, voltmetingen met de meetpen nog in de ampereplug, laten vallen... dus geen superduur ding gaan kopen

ps: je zal nog wel meer toestellen kopen, dus dan kan je altijd nog voor duurdere gaan

De meeste autorangers kun je overrulen ( gelukkig, anders staan ze bij zenuwachtige metingen tussen bereiken heen en weer te klapperen )

hold is leuk, maar van alle meters die hier liggen hebben alleen de flukes en een keithley dat, op simpele meters zie je dat niet snel.

En een beetje meter kan tegen verkeerd aansluiten, in de ohms stand op 400V en met de pen in de ampere bus moet een beetje meter overleven ( dat zullen de meetpennen in het laatste geval waarschijnlijk minder goed overleven, en je denkt vanzelf na bij de volgende keer dat je gaat meten ;) )

Een multimeter hoeft wat mij betreft geen frekwentiemeting e.d. te hebben. Voor capaciteitsmeting maak ik eventueel een uitzondering.

Belangrijk is degelijkheid, beschermd tegen vallen en aparte afgezekerde bussen voor stroommeting.

3,5 digit is voldoende en TRMS hoeft echt niet zolang het begrip crestfactor onbekend is.

Eerst een eenvoudige meter en later een Fluke.

Zijn die goedkope meters wel een beetje nauwkeurig?
Bij de action zie ik ze ook wel eens liggen voor €8.

Wij hebben voor school deze http://www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=351630 moeten kopen, eerst nogal wat problemen mee gehad : slechte displays, slechte contacten, etc.
Ik had geluk en had direct een goeie, geweldig dingetje voor zo'n lage prijs. (€40-50)
-data hold
-max hold
-autorange (kan manueel)

Op 22 januari 2009 19:20:50 schreef Sine:
De meeste autorangers kun je overrulen ( gelukkig, anders staan ze bij zenuwachtige metingen tussen bereiken heen en weer te klapperen )

hold is leuk, maar van alle meters die hier liggen hebben alleen de flukes en een keithley dat, op simpele meters zie je dat niet snel.

En een beetje meter kan tegen verkeerd aansluiten, in de ohms stand op 400V en met de pen in de ampere bus moet een beetje meter overleven ( dat zullen de meetpennen in het laatste geval waarschijnlijk minder goed overleven, en je denkt vanzelf na bij de volgende keer dat je gaat meten ;) )

De twee toestelletjes die ik boven vermelde beschouw ik als uitgebreide basistoestelletjes en beide beschikken toch over een hold functie. Prijs is ook in orde, slechts 35EUR

Op 22 januari 2009 21:07:30 schreef Rob308:
Zijn die goedkope meters wel een beetje nauwkeurig?
Bij de action zie ik ze ook wel eens liggen voor €8.

Voor gelijkspanning zijn die meestal redelijk goed.
Ik heb wel eens een vergeleken met een dure meter.
Maar zelfs duurdere meters zijn niet echt nauwkeurig voor wisselspaning. Stroombereiken zijn nog minder nauwkeurig.

Nog even een vraagje van mijn kant:
Alle multimeters die ik op internet al hebben bekeken kunnen verschillende weerstanden meten, het begint meestal bij 200 ohm en gaat tot mega ohm.
Nu vraagt mijn leerkracht dat we een toestel aankopen dat weerstand meet tussen 1 ohm en 10 Mohm.
Kan een toestel die begint bij 200ohm dit dan wel?

Alvast bedankt.

Aahja, ook voor gelijkstroom ligt die waarde laag hier vraagt hij tussen 1µA tot 10A. Deze vindt je wel maar is toch ook uitzonderlijk, de meeste die ik al heb gezien beginnen bij mA.

Iedere meter kan <200 ohm meten, 200 ohm is het maximale wat die meter op dat ene bereik kan meten.
Zelfde geldt voor het ampere bereik. Mijn analoge dingetje heeft een 0,5mA stand, bij 0,5mA geeft die dus een volle schaal. Hij is zo'n beetje bruikbaar tot 10µA.

Als je een 3,5 digit multimeter hebt en een 200 ohm bereik, dus 199,9 ohm, kun je 1,0 ohm meten. Alleen niet erg nauwkeurig.
Hetzelfde voor een 2mA bereik, 1999 uA. Dus 1uA kun je meten.

Tot slot dan nog even:

Ik heb op internet de BXM80 van batronix gevonden. Deze heeft autorange maar is ook zelf in te stellen en bovendien kost hij maar 35 EUR en kan zowat alle dingen die ik nodig heb voor school, zelfs meer.

Wat denken jullie, een goede keuze of...

De BXM85 kan ik ook nemen, zelfde prijs en zonder autorange... blijft gelijk denk ik of niet...

En zo niet, wat raden jullie aan, eventuele webshop...

Autorange of niet is een persoonlijke voorkeur. Voor mij hoeft een autorange niet. Zijn vaak traag door het bereikomschakelen, en zoals eerder gezegd vaak nogal zenuwachtig.

Wat betreft 'voortdurend aan de knoppen draaien' betreft:
Je weet toch van te voren wat je ongeveer wilt gaan meten?
(In een ic schakeling hoef je hem meestal niet op 1000 volt te zetten :+ )

Wat de meters van de Action betreft: (Ik bedoel het grote model van €6.95)
Wij gebruiken er 5 dagelijks al een jaar, zonder probleem of defecten. Zijn ook goed nauwkeurig.

[Bericht gewijzigd door Arco op (19%)]