Defecte Amcron Microtech 601

Ik heb hier een oude versterker op de kop getikt die ik graag wou herstellen om bij mijn collectie te plaatsen.
alles uitgemeten, blijken dus bij 1 kanaal meer dan de helft van de eindtrappen defect te zijn.
op zich allemaal geen probleem, maar ik vind van die eindtrappen totaal niks terug. ik heb mij hier al suf gegoogled.

het zijn deze:

C 4751-1 (NPN)
C 6492-0 (PNP)

er staat een logo op dat volgens mij overeenstemt met het logo van Crown (Amcron zelf) dus... maar ook al zijn dit transistors die voor of door hen gemaakt zijn, moeten daar toch vervangers van bestaan van een ander merk? had ik nu gewoon specs he, dan kon ik gewoon een vervanger gaan zoeken, maar nu heb ik niks.

iemand een idee? bij amcron reageren ze ook al niet.

alvast bedankt,
Jonathan

De C4751-1 is een MJ15015 of SJ7443
De C6492-0 is een MJ15016 of SJ4092

Ik heb de SJ4xxx nooit gebruikt bij
herstel aan een Crown, de MJ's vaak genoeg,
werkt prima.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

@DJohnny: bedankt! waar heb jij die info vandaan?

Ik heb wat goede contacten bij Crown zelf en bij de importeur in Belgie. Niet doorvertellen dat je het van mij hebt hoor!;)

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Oh in dat geval :)
vallen nog goed mee van prijs ook die MJ's.

bedankt voor de info!

Ja, als je de "originele" bij Crown wilt bestellen is je ampje total loss! Vergeet je niet om ook de drivers te controleren? Die zullen ook wel om zeep zijn. Ook op de hoofdprint is er vaak 1 transistor met weerstand defect.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Ik heb om te beginnen alle eindtorren van beide kanalen + drivers eruit gehaald en uitgemeten. bij beide kanalen waren er hier enkele defect.
daarna heb ik op de beide prints alles uitgemeten, op één kanaal waren er 4 diodes defect. normaal 1N4004, maar ik had hier nog wat nieuwe 1N4007's liggen, dus dat ging perfect.
Daarna heb ik met de eindtorren die nog goed waren, 1 kanaal hersteld. niet de beste manier, geef ik toe, maar kapotter dan hij was, kon ook al niet :)
daarna heb ik al die eindtorren in het andere kanaal gestopt, en die doet het ook! dus.... nu ga ik gewoon allemaal nieuwe eindtorren en drivers bestellen (die MJ's) en dan komt dat inorde :)

Dan heb je heel erg geluk gehad! Ik heb verschillende Microtech's gerepareerd waarbij eigelijk altijd wel drivers en wat ander spul kapot was. Heb met de Microtech 1000's heel vaak het probleem gehad wanneer deze in de mono/bridge stand werden gezet ze allemaal rare bijgeluiden gingen maken en de BIAS als een gek omhoog schoot. Bij deze versterker word namelijk niet de voortrap "aan elkaar geknoopt", maar de drivers! Heel lang mee bezig geweest om dat in orde te krijgen.

Maar goed, fijn dat je MT niet meer mankeerd!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

ik heb hier een serieus probleem... transistors zijn vandaag aangekomen, maar blijkt dat er een paar types anders zijn dan diegene die ik opgegeven had. op zich niet erg, tot ik de datasheets bekeek. nu stel ik mij toch vragen of ik hier straks geen rooksignalen ga geven.

zo had ik dus twee paren nodig,
MJ15015 en MJ15016
2SA1186 en 2SC2837

nu geven ze mij ipv een MJ15015, deze: 2SC1116
en als vervanger voor de 2SA1186, deze: 2SA1386
nu zie ik toch serieuze verschillen in de datasheets...

mag ik deze plaatsen of gaat dit niet goedkomen? ik weet het echt niet meer...

alvast bedankt!

maartenbakker

Golden Member

Dat paar van 2 stuks 2SA.... is op zeker geen paar, heb je daar zelf niet een foutje mee gemaakt? Paren bestaan meestal uit twee dezelfde of twee complementaire torren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

nee ik heb geen fout gemaakt! ik heb het als paren doorgegeven en die die eronder staan heb ik ontvangen als equivalent zijnde. maar als ik die datasheet bekijk, zijn die alles behalve equivalenten van mekaar... wat een ramp zeg.

maartenbakker

Golden Member

De 2SA1386 lijkt op het eerste gezicht een correcte vervanger voor de 2SA1186 (basisparameters zijn hetzelfde of beter, en ECA is het met me eens). De 2SA2837 bestaat echter niet, en is op zeker verkeerd gespeld. Kijk nog maar eens goed op die tor en zie dat het een 2SC2837 moet zijn. Trouwens, die MJ1501 bestaat ook al niet... Bedoel je soms een MJ15016? Eerst nog een keer heel goed nazoeken wat je nodig hebt en hebt gekregen, lijkt mij verreweg het handigste.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

oh excuses... mijn fout
het is idd een 2SC2837

dus de 2SA1386 is complementair met de 2SC2837?
ik heb wel sterk mijn twijfels over die MJ15015 die zou gelijk zijn aan een 2SC1116, de eerste is 15A en die vervanger maar 10...is dat geen te groot verschilletje?
die MJ1501 moet MJ15016 zijn... denk dat de batterijtjes van mijn klavier ver op zijn :)

[Bericht gewijzigd door Razzia op dinsdag 27 januari 2009 22:19:48 (15%)

maartenbakker

Golden Member

Dat lijkt me inderdaad wel een erg ruim verschil. Ik denk dat de winkelier scheef heeft gekeken in zijn tabel (de batterijtjes van zijn ECA-boekje zijn ver op zeker). MJ15015 -> 2SC2608 en MJ15016 -> 2SA1117 volgens mijn batterijloze ECA-boek.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dacht ik ook wel... wat denk jij? zou dat werken of roken?
ik had eerst wat zitten denken om er een 2N3055 in te stoppen ipv die 2SC1116 die origineel een MJ15015 zou moeten zijn... ingewikkeld :)
die 2N3055 komt redelijk goed overeen, uitgenomen de spanning.
en die 2N3055's heb ik hier nog liggen...

wat zal ik ermee doen... that's the question...

denk nie dat ik nog ga teruggaan naar die winkel eerlijk gezegd. wat een ramp seg.

Heb inmiddels de MT601 van Razzia overgenomen. Heb er op dit moment nog niet echt tijd voor om hem te fixen, als ik de tijd heb zal ik de resultaten/defecten wel even melden hiero!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Razzia,

Wilde de resultaten van de MiT601 naar je emailen, maar mijn email weigert dienst. Vandaar dat ik het hier maar even post.

Eigelijk wilde ik deze MiT601 gebruiken om mijn eigen MiT's op te knappen. Echter zag dit chassis op het achterste rekoortje na er 100x beter uit dan die 3 van mij. Heb daarom besloten om hem maar te repareren.

Inderdaad 1 kanaal vervormde nogal. Eerder dit topic noemde ik een 200R veiligheids weerstand en een MPSA18 transistor (Q115 en R147 op het schema) welke grote kans hadden defect te zijn. Inderdaad bleken deze defect. Ook een feedback weerstand (R322 op het schema) in de eindtrap zelf bleek defect. Na vervanging van deze componenten speelde de eindtrap maar liep de bias veel te hoog op in het kenaal met de verschillende eindtrappen. Na alle drivers te hebben vervangen voor de originele Sanken en de eindtrappen voor uitsluitend On-Semi MJ15015 en MJ15016 speelt de MiT601 weer perfect!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Hoi John,

even terug van weggeweest :)
ben blij dat je de MiT terug aan de praat hebt gekregen!
mengpaneel werkt ook nog steeds perfect!

grtz

Goedendag,
AL een ouder draadje maar heb nu ook zo'n geval op de bank staan nadat iemand met een schroevendraaier erdoorheen heeft geroerd. Ik ga hiervoor de MJ15015 en MJ15016 bestellen maar wat zijn de stuurtrappen voor types? Dat kon ik niet zo uit het bovenstaande verhaal halen.

Bedankt alvast!
Gr Paul

Ik ga hiervoor de MJ15015 en MJ15016 bestellen

Bestel ze bij een betrouwbare verdeler zoals Farnell, Arrow, Mouser, Digikey. Kost wat meer maar dan krijg je geen imitatie / verkeerde "vervangers".

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Klopt, bestel ze bij aswo. Maar bedoel het type van de stuurtrappen. De to220 transistoren die aan de zijkant op de koelvin zijn geschroefd. Ik weet niet welk type dit is. Bedankt!

Iemand die weet welke types de stuurtrappen zijn?
Uit een ander schema gebruiken ze een 2sb507 en een 2sd313 als driver van de MJ15015 en MJ15016.

Thanks!

[Bericht gewijzigd door DjPaul op zaterdag 25 juli 2020 11:30:31 (45%)

Zo even uit mijn hoofd (is alweer ff geleden dat ik zon amp op de bank heb gehad) waren het volgens mij MJE15030 en MJ15031, of een setje van hun broertjes.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Hey Djohnny,
Ik zie idd dat het non en pnp is, bipolair transistoren. Andere zijn de mje15028 en 15029.
Mocht je het zeker weten, dan bestel ik ze morgen!

Thanks!