Mijn vader heeft van een paar jaar terug een zwembad gebouwd. Nu wordt het toch tijd om het zaakje een beetje te gaan automatiseren. Het is de bedoeling dat in het halletje naar het zwembad een touchscreen komt te hangen, waarmee alles te regelen is. Hieronder een globale inschatting wat er allemaal moet worden geschakeld.
- Dakramen
- Lampen machinekamer
- Lampen in zwembad
- Lampen bij zwembad
- Inschakelen van enkele apparaten voor in zwembad (onderhoud enzo)
Mijn vader heeft van enkele jaren geleden een kit gekocht van velleman. Om precies te zijn de k8000. De wilde ik daarvoor gaan gebruiken. Nu is mijn vraag kan ik ook de temperatuur daarmee aflezen en als het eventjes kan ook instellen? Dus meer een thermostaat.
Temperatuur bepalen moet kunnen, volgens mij staat er zelfs een schemaatje in de handleiding en een programmaatje bij de documentatie.
Anders gewoon iets met een NTC en een stukje programma eraan koppelen.
Om de temperatur aan te passen, dat zou ook moeten kunnen, hangt er vanaf hoe de verwarming van het zwembad geregeld wordt, daar zul je dus eerst wat meer informatie over moeten geven.
Als je wilt wil ik evt wel helpen bij het schrijven van het programma, ik heb ook zo'n ding thuis liggen dus kan ik het nog testen ook.
Op 3 maart 2004 11:24:32 schreef kingjotte:
Temperatuur bepalen moet kunnen, volgens mij staat er zelfs een schemaatje in de handleiding en een programmaatje bij de documentatie.Anders gewoon iets met een NTC en een stukje programma eraan koppelen.
Om de temperatur aan te passen, dat zou ook moeten kunnen, hangt er vanaf hoe de verwarming van het zwembad geregeld wordt, daar zul je dus eerst wat meer informatie over moeten geven.
Als je wilt wil ik evt wel helpen bij het schrijven van het programma, ik heb ook zo'n ding thuis liggen dus kan ik het nog testen ook.
Programmeren zal opzich niet zo'n probleem zijn. Heb al 5 jaar programmeer ervaring, en sinds 2 jaar kan ik ook wat met visual basic wat in elkaar zetten.
Ik zit momenteel op mijn stage, vanavond als ik thuis ben ben ik van plan om die kaart er eens bij te pakken en te gaan experimenteren op mijn kamer. Maar als je wilt kun je me wel het programma sturen, misschien dat ik daar nog wat aan heb. Stuur me dan svp ook de source code
.
welk programma heb je het over?
en ik schrijf geen programma's in VB, tenminste nog niet, ik programmeer altijd in Delphi.
Op 3 maart 2004 11:36:38 schreef kingjotte:
welk programma heb je het over?en ik schrijf geen programma's in VB, tenminste nog niet, ik programmeer altijd in Delphi.
Je zei toch dat je een programma had? Maakt niet zoveel uit in welke taal. Heb met veel talen geexperimenteerd, zo ook met delphi. Dus laat maar komen.
Ik bedoelde dat ik een K8000 thuis had liggen, en er staat idd een programma voor een thermometer in de map met voorbeelden.
Op 3 maart 2004 11:48:03 schreef kingjotte:
Ik bedoelde dat ik een K8000 thuis had liggen, en er staat idd een programma voor een thermometer in de map met voorbeelden.
Oke, dan heb ik die ook. Moet ik die vanavond even opzoeken. Bedankt.
Maar kan ik ook lampen van 220 v ~ ermee schakelen? Zal toch wel?
[Bericht gewijzigd door Vulpecula op ]
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Op 3 maart 2004 11:55:11 schreef Frank Schers:
[...]
Oke, dan heb ik die ook. Moet ik die vanavond even opzoeken. Bedankt.
Maar kan ik ook lampen van 220 v ~ ermee schakelen? Zal toch wel?
je kan altijd de een 0-10V dimmer van velleman aanhangen de K8003
als je gewoon aan en af wil schakelen en relaiskaart of zo
velleman heeft veel kits je kan zeker bijan alles daar vinden om te combineren met je K8000
[Bericht gewijzigd door Jonathan op ]
Ik kan deze relais kaart gevonden maar staat alleen nix van bij dat deze ook voor de K8000 toepasbaar is. Als jij dit kunt bevestigen dan bestel ik er een aantal.
Let wel.... moet apparaten van 220 V kunnen schakelen.
[Bericht gewijzigd door Vulpecula op ]
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
K2633 en K6714 zijn zeker compatible
je kan ook met de traickaart K2634 werken
let welop je hebt een aparte 9V voeding nodig 0.3A voor K2633 en K2634
je moet eens kijken in het boekje van de K8000 staat erin
de relays zijn (220V denk ik) 3A so
zend anders eens een mail naar velleman en vraag de manual van die relaykaart
Op 3 maart 2004 13:12:29 schreef Frank Schers:
Ik kan deze relais kaart gevonden maar staat alleen nix van bij dat deze ook voor de K8000 toepasbaar is. Als jij dit kunt bevestigen dan bestel ik er een aantal.Let wel.... moet apparaten van 220 V kunnen schakelen.
Weet je zeker dat alles 230V is? onze zwembadpomp draait op 330V namelijk
(ik heb me daar ook weleens in vergist, gelukkig zijn er zekeringen).
Wat voor apparaten wil je precies doen? Ik neem aan gewoon de pomp (is bij ons zo). Verder weet ik natuurlijk niet wat eraan hangt. Spul als een ionisator of ozonator kan natuurlijk ook maar die laat je meestal uitgaan VOOR de pomp uitgaat zodat je nog even de leidingen doorspoelt.
Verder vindt ik het wel een leuk idee
. ik zou ook graag al die zooi hier aanpassen maar dat vinden m'n ouders niet zo leuk
. Tzijn nu mechanisch tijdklokken enzo 
Op 3 maart 2004 17:33:28 schreef Bliksem:
[...]
Weet je zeker dat alles 230V is? onze zwembadpomp draait op 330V namelijk
(ik heb me daar ook weleens in vergist, gelukkig zijn er zekeringen).
Wat voor apparaten wil je precies doen? Ik neem aan gewoon de pomp (is bij ons zo). Verder weet ik natuurlijk niet wat eraan hangt. Spul als een ionisator of ozonator kan natuurlijk ook maar die laat je meestal uitgaan VOOR de pomp uitgaat zodat je nog even de leidingen doorspoelt.
Verder vindt ik het wel een leuk idee
. ik zou ook graag al die zooi hier aanpassen maar dat vinden m'n ouders niet zo leuk
. Tzijn nu mechanisch tijdklokken enzo
Volgens mij is de pomp bij ons ook 330 v, maar in eerste instantie is het nog niet de bedoeling dat die eropaan gesloten wordt. Misschien later een keer. Hiervoor zal ook wel wat te bedenken zijn, hoop ik dan maar.
Tuurlijk... gewoon een zwaarder relais gebruiken...
trouwens.. heeft iedereen hier een zwembad ofzo??
PaWoN
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
hallo ,
je kan op u io op de k8000 normaal relais meeschakelen die werken op 24v dc en deze hebben dan 2 wissel contacten van 10a bij 250v. wil je nog grotere stromen schakelen zal je deze relais weer een andere relais moeten laten schakelen want je mag max een spoelstroom hebben van 50ma per io en max 30vdc.
kijk anders eens op mijn site bij de foto's
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Op 3 maart 2004 19:46:07 schreef stynus:
waar haal je 330 V vandaan voor die pomp
bij ons komt er alleen 400V en 240V uit het stopcontact
en in welke uithoek mag jij dan wel niet leven?
Op 3 maart 2004 21:56:46 schreef Frank Schers:
Sorry foutje van mij, natuurlijk is het 380 V, of eigenlijk moeten we nu 400 V zeggen.
230 x wortel3 = 398v 
Maar hoeveel apparaten moet je schakelen misschien is het beter gewoon een uitbreidbare contactor te kopen, die kan schakelen met een relatief lage spanning die je vanaf de pc kan sturen natuurlijk.
Oke, ik heb de printplaat nu zover aangesloten en al. En als ik het test programma draai dan gaan de leds pas branden als ik op de knop "Set all" klik. Is het niet mogelijk om de digitale in/uitgangen apart te schakelen?
Op 3 maart 2004 22:18:48 schreef Rogier:
[...]
230 x wortel3 = 398v
Maar hoeveel apparaten moet je schakelen misschien is het beter gewoon een uitbreidbare contactor te kopen, die kan schakelen met een relatief lage spanning die je vanaf de pc kan sturen natuurlijk.
Ik hoef maar 1 apparaat op 400 V te schakelen en dat is de pomp, voor de rest zijn het allemaal dingen op 230 V. En een paar stappenmotoren die kleppen naar het zwembad opzetten.
heb je gekeken of in het testprogramma de radiobutton op output staat, en dan zou je met het vinkje een kanaal hoog / laag moeten maken. Kijk ook es op je kaart, hoe de ic-tjes staan.
Op 3 maart 2004 22:58:45 schreef kingjotte:
heb je gekeken of in het testprogramma de radiobutton op output staat, en dan zou je met het vinkje een kanaal hoog / laag moeten maken. Kijk ook es op je kaart, hoe de ic-tjes staan.
Eerste 8 ic'tjes staan in de bovenste rij, de andere 8 in de onderste. Radio staat op ouput, maar als ik hem dan aanvink iets het vinkje zo weer weg
ik heb dat ook gehad, maar waar dat aan lag weet ik even niet uit mijn hoofd kijk eens naar de volgende dingen:
- driver (welk besturingssysteem gebruik je)
- kabel (zijn alle pennen doorverbonden?)
- welke ledjes knipperen en wanneer
- als je looplicht doet doet ie het dan.
Ik kan het jammergenoeg nu zelf niet testten, de k8000 ligt aan de marklin gekoppeld en die pc heeft op het moment geen monitor (staat aan die van mij, want mijn eigen monitor is stuk)