beste,

Ik heb hier nog een 30watt peerless luidspreker staan. Nu ik zou deze graag aan men laptop hangen, hiervoor zal ik een versterkertje moeten bouwen. Nu ik had bij conrad deze gezien: http://www.conrad.be/goto.php?artikel=130082

deze zijn 18 watt nu is het uirgangsvermogen van men hoofdtelefoonpoort op men laptop sterk genoeg voor deze versterker?? en is 18watt genoeg voor een 30watt 8ohm luidspreker? Het is allesinds niet de bedoeling om er een fuif mee te geven ofzo ik zou gewoon een stevig geluid willen want de klank die nu uit men sony vaio komt is niet egt top en gaat ook jiet hard genoeg.

ik kijk uit naar de reacties!

Das wel een geschikte versterker. En zeker gevoelig genoeg voor een laptop koptelefoon uitgang.

Of 18 watt genoeg is, laat ik aan jou over. Maar op korte afstand zal dat minstens 95 dB piek geven. Da's flink wat herrie. De speaker zal er niet over klagen, in ieder geval.

ik ben al tevreden als er ongeveer het dubbele van men laptop haal dat lukt wel zeker?

En mag je bv een 10watt versterker op 3watt luidsprekes hangen? Kzou zelf een box maken met zo'n 2 speakers in en dan een stereo 10 watt versterker gebruiken ook op men laptop. deze versterker:http: //www.conrad.be/goto.php?artikel=115592

of als 10 watt teveel is deze:http: //www.conrad.be/goto.php?artikel=190843

wat denken jullie?

als je de tien wat verterker maar niet te hard zet kan het geen kwaad

elke luidspreker is beter dan de laptop speakers. zelf een 0,5watt kan al beter produceren. laptop speakers hebben namelijk geen bass. ik vind die ingebouwde speakers altijd zo bagger klinken (dell-HP-samsung-toshiba-...)

van die cheapass speakerstje met ingebouwd versterkertje (de goedkoopste die je al kan vinden voor een gewone pc) spelen al veel beter

je hoofdtelefoon zal normaal wel sterk genoeg zijn hoor. als die niet sterk genoeg is, zal je versterker gewoon iets minder hard spelen als je volume toch op 100% staat.

als je een 10watt versterker op speakers zet van 3watt, moet je ervoor zorgen dat je de versterker maar open draait tot max 3watt (k verzeker u, als ge 3.1watt naar de speakers stuurt, zul je wel genoeg vervorming horen dat je het door hebt)

als je een versterker hebt van 10watt/4ohm
en je neemt 2 speakers van 3watt/4ohm, dan kan je deze in serie zetten. je krijgt dan 8ohm speakers. je versterker zal op 8ohm veel minder geven (pakweg 5watt). ook wordt het vermogen gedeeld over de 2 speakers, dus je kan al 6watt aan dan.

als je de luidsprekers in parallel zet, krijg je 6watt aan 2ohm. deze lage weerstand zal je versterker meer belasten en die zal harder gaan spelen (als die het niet aankan, speel je die zelf kapot). je speakers zullen dan wel sneuvelen als je te hard open draaid

en wat is dan niet te hard ong 1/3?

en is de 1,5watt iets? En zou deze van gevoeligheid werken??

Op 5 februari 2009 19:03:20 schreef fcapri:
elke luidspreker is beter dan de laptop speakers. zelf een 0,5watt kan al beter produceren. laptop speakers hebben namelijk geen bass. ik vind die ingebouwde speakers altijd zo bagger klinken (dell-HP-samsung-toshiba-...)

Dat is niet helemaal waar de nieuwe toshiba satelite serie heeft hele mooie ronde speakers in gebouwd.
de kwaliteit is daarvan zeker wel redelijk te noemen.

Op 5 februari 2009 19:04:33 schreef joren:
en wat is dan niet te hard ong 1/3?

en is de 1,5watt iets?

Dat is beide iets wat je moet ondervinden, de meeste mensen hebben geen idee over de vermogens waar ze gewoonlijk naar luisteren. En vallen meestal van hun stoel omdat hun inschattingen veel te hoog liggen.

Op 5 februari 2009 19:06:53 schreef JvdB:
[...]

Dat is niet helemaal waar de nieuwe toshiba satelite serie heeft hele mooie ronde speakers in gebouwd.
de kwaliteit is daarvan zeker wel redelijk te noemen.

ja, dat kan wel zijn. mijn nieuwe HP nu speelt ook veel beter dan men 7jaar ouwe dell (dewelke nog steeds goed werkt).

Maar op men desktop boven heb ik zo van tyfoon 2 speakers met ingebouwde versterker. koste destijds 6,5€ ofzo (was echt niet veel). die krengen zijn al een jaar of 8 oud nu en waren volgens de doos 60watt (zit een transfo in van 4watt...)

als ik daar iets doe spelen, klinkt dat echt toch stukken beter dan wat ze in laptops bouwen.

de kwaliteit van nieuwe laptops is zeker niet mis, maar in vergelijking met ander (zelf cheapass stuff) is het toch merkbaar

als ik stereo wil zou ik per uitang(stereo versterker) 2 luidsprekers moeten hangen als ik et goed begrijp??

maar ik heb maar 2 liusprekers...dus zou ik dan volgens jullie beter voor de strereo 1,5watt gaan of vor de 10watt stereo??

[Bericht gewijzigd door joren op (72%)]

Op 5 februari 2009 19:54:34 schreef joren:
als ik stereo wil zou ik per uitang(stereo versterker) 2 luidsprekers moeten hangen als ik et goed begrijp??

maar ik heb maar 2 liusprekers...dus zou ik dan volgens jullie beter voor de strereo 1,5watt gaan of vor de 10watt stereo??

wel, ik zou de 10watt nemen. want als je deze afregeld op 3watt, dan heb je schoon geluid?

een 1,5watt versterker zou al beginnen clippen en vervormen als die tegen de 1,5watt begint te spelen
als je later dan eens 5 of 10watt boxen vind kan je ze erop zetten

kijk ook eens wat het makkelijkste te bouwen is qua onderdelen en voedingsspanning. ik heb destijds eens een "echt klasse B versterkertje" gebouwd van 1watt en dat ding speelde fantastisch en ging redelijk hard

het schone voordeel, alle onderdelen van die versterker vond je in een sloop TV

hoe zou ik hem dan best afregelen tegen de 3watt?

pf ff eens een vraagje zou het mogenlijk zijn om men 30watt luidspreker het ene signaal van de stereo laat doen, en de 2seriegeschaklde of parallelgeschakelde 3watt luidspreker het andere stereosignaal??elk op zijn versterker natuurlijk.

het is maar een vraag en ik kan totaal fout zitten ook hoor.

Het aantal watt, dat op een speaker vermeld wordt, zegt alleen bij hoeveel watt die speaker wordt opgeblazen.

- De enige waarde, die telt, wordt nooit opgegegven: het rendement.
- Hoe beter een speaker is, hoe lager in het algemeen het rendement.
- Gesloten speakersystemen hebben een lager rendement dan open systemen.
- Het akoestisch vermogen is evenredig met het elektrisch vermogen en het rendement van het speakersysteem!! D.w.z. dat dezelfde speaker in een gesloten systeem minder vermogen afgeeft dan bijvoorbeeld in een bas-reflex systeem.

- Hoe beter een speaker is, hoe lager het rendement.

Dat is zeer zeker niet waar. Die twee zaken hebben niets met elkaar te maken.

Op 5 februari 2009 23:18:16 schreef Fuzzbass:
[...]
Dat is zeer zeker niet waar. Die twee zaken hebben niets met elkaar te maken.

In het algemeen gesproken wel. Dat er goede luidsprekers zijn met een regdelijk hoog rendement en eveneens slechte luidsprekers met een laag rendement is bijkomstig.
Ik bedoelde het dus voor de speaker sec en niet voor een systeem!

Het is behoorlijk off-topic, dus ik ga me inhouden. Je hebt een hele rare definitie van wat een goede luidspreker is. Er zijn maar zat luidsprekers die heel goed klinken (want wat is "goed"?) en je toch omver blazen met 102 dBSPL @ 1W @ 1m. Vaak zijn dat hoog belastbare drivers die met gemak 130 dB piek produceren.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (14%)]

Op 5 februari 2009 21:33:40 schreef joren:
hoe zou ik hem dan best afregelen tegen de 3watt?

pf ff eens een vraagje zou het mogenlijk zijn om men 30watt luidspreker het ene signaal van de stereo laat doen, en de 2seriegeschaklde of parallelgeschakelde 3watt luidspreker het andere stereosignaal??elk op zijn versterker natuurlijk.

het is maar een vraag en ik kan totaal fout zitten ook hoor.

das heel simpel, als je de speaker overstuurt, zal je het horen, de bas klink hakkerig en kraakt. je zal vanzelf horen dat je te hard gaat. je zal de 10watt niet verder open draaien dan wat de speakers aankunnen.

maar omgekeerd, bv een 1.5watt versterker op 3watt speakers, daar zijn de speakers zwaarder. en wanneer je de versterker overstuurd (clippen), zal je het niet zo snel horen. en dan maak je wel de versterker en/of speakers kapot

maak je maar niet teveel zorgen, bouw dat ding gewoon, hang de speakers eraan, zet er een volumeknop op, en regel die af dat je niet boven het max kan.
dus dan kan je de volume op je laptop op 100% zetten (je versterker staat dan met zijn eigen volumeknop op bv 1/3de)

Hoe wil jij met 1,5 W vermogen 3watt speakers opblazen?
Blaas je ook een 12V lamp op door hem op 6V te laten branden?? >:)

@Fuzzbass
Als je doppler- en IM-vervorming appriciëert heb je gelijk >:)

Op 6 februari 2009 08:37:51 schreef Tidak Ada:
Hoe wil jij met 1,5 W vermogen 3watt speakers opblazen?
Blaas je ook een 12V lamp op door hem op 6V te laten branden?? >:)

@Fuzzbass
Als je doppler- en IM-vervorming appriciëert heb je gelijk >:)

ik ken het schema van die versterker niet, maar als die aan het clippen gaan en die zijn positieve helft is neit gelijk aan zijn negatieve helft, met andere woorden, je krijgt een gelijkspanningcomponent, dan brand de spoel van de speaker door.

zelfde principe als met een ordinaire dimmer een transfo gaan dimmen.

een 12V lamp op 6V is totaal verschillend dan een 3watt speaker op een 1.5watt versterker.
met 5watt gelijkspanningsvermogen brand je een 1000watt speaker zijn spoel door.

en daarbij, stel nog dat het niet kan. je overstuurt de versterker, die blaasd na enige tijd zijn eindtrappen op, deze komen in sluiting te staan en de voedingsspanning komt op de speakers terecht. byebye speakers

[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]

Nounounou, dat is dan ook wel weer een beetje overdreven.

Bij de meeste versterkers zit er toch een elco tussen de eindtrap en de luidspreker. Dan kan er al geen DC op de luidspreker staan.

Met een beetje koeling blaas je die vesterker ook niet op. Als die clipt, dan wordt ie zelfs minder warm, dan als ie niet clipt.

Wees niet zo bang voor dat clippen, dat komt wel goed. Je moet het gewoon niet zo hard zetten dat het slecht gaat klinken, dan loop je niet zo'n risico. Zelfs met 3W boxen op een 10W versterker gaat dat redelijk. Dan moet je gewoon niet op vol vermogen draaien. Eventueel kun je een stroombegrenzing voor de eindtrap zetten, die zorgt dat je niet over het max. vermogen heen komt. Maar dat is ook niet echt een must.

daarom dat ik ook zeg dat ik de versterker niet ken. in mijn eindwerk was het een brugversterker, geen elco's in de speakerlijn. in dat schema werd vooral gewaarschuwd om een inschakelvertraging en DC beveiliging op de speakerkanalen te zetten. als die versterker erdoor vliegt, zijn het de drivers (tda2030A) die erdoor vliegen, en de eindtrappen volgen 1ms later. is gestest geweest, boel is ontploft (de voeding was 2x18V, 20A, dus als die op de speakers komt...)

ik zou gewoon die 10watt bouwen, zal hetzelfde werk zijn, kan je later nog wat meer mee doen, en als je te hard gaat, zul je het echt wel horen aan de speakers

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]

en zou het dan mogelijk zijn om de 30watt's op het ene stereo kanaal te zetten en de 3wat's op het andere?

kheb nog even een bijkoment vraagje ik had hier nog hifi luidsprekers staan voor een pc,ik dacht ff wat experimenteren :d

de boel opengegooit en ik trof aan: Een luidspreker van 3 watt plus een versterkertje :d

ik de versterker aangesloten op de 30 watt luidspreker en jaja hij doet het behoorlijk goed. Nu was de vraag gaat het prolemen geven als ik met dit versterkertje blijf spelen??

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (65%)]

en is het ook mogenlijk om de 30 watt te combineren met de 2 originele 3watt's of eventueel 4??

nu heb ik nog één addertje onder het gras gevonden. Op de ic zit een koelplaatje vastgemaakt, nu ik vind dat deze nog al heet word zou het mogenlijk zijn het koelplaatje wat te vergroten?en met welk materiaal?

ook zal ik in de behuizing wel wat verluchtingsgaten maken met een ventilatotje.

zou dit nog veel problemen geven?

[Bericht gewijzigd door joren op (88%)]