ik wil dus een zo simpel mogelijke schakeling maken, het liefst passief (dus zonder energiebron) om te weten waar de stroom heen loopt.

ik kan er natuurlijk een goedkope amperemeter ophangen en afhankelijk van de - of + kan ik zien waar de stroom loopt. ik weet da ook ineens hoeveel er loopt. maar mezelf kennende heb ik volgende week een multimeter nodig, vind de mijne direct niet, koppel die uit mijn schakeling af en welja, die zal er meer niet hangen dan wel.

daarom een simpele schakeling. nu eens wat meer info van de schakeling. heb een aantal jaar terug eens een zonnepaneel gekocht (als test, monokristallijne dacht ik) samen met zo een toestel om de accu te laden en stroom te verdelen naar de verbruikers. ding deed het heel goed, maar uit diverse testen is gebleken dat ik eigenlijk een amorphe paneel nodig had.

nu heb ik dit zonnepaneel nog steeds hier rondslingeren en das zonde. daarom heb ik het bovenaan voor een raam gezet (binnen) aan de zuid-westenkant. de controller hangt beneden in men garage en zou het toestel dus willen gebruiken om men auto accu's op peil te houden.
het ding mag natuurlijk niet zonder accu aangesloten hangen, dus laat ik er een accu bijzitten. nu zou ik dus willen weten of ik stroom uit het zonnepaneel gebruik, of stroom uit de accu (maw: levert het zonnepaneel genoeg voor men verbruiker of trek ik men accu leeg.)

daarom dacht ik aan een shunt weerstand tussen de accu en de controller.
is de shunt aan de controllerzijde positief, dan loopt er stroom uit de accu, is die shunt aan de controllerzijde negatief, dan loopt er stroom in de accu.

kan ik nu een simpele comparator over die shunt zetten? en deze zijn uitgang een led laten schakelen?

bv:
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/comp.jpg

nu moet dit wel een aparte voeding hebben. ik dacht dan om er leds anti parallel over te zetten, MAAR, dan creer ik een te hoge spanningsval in men lijnen, en bij hoge stromen zou de led doorfikken.

ik dacht aan één of andere schakeling met een oud draaispoeimetertje die in het midden staat. en naar links of rechts kan uitwijken. maar hoe zorgt ik ervoor dat deze niet kapot gaat dan? of heeft iemand andere ideeen?

Als je tussen shunt en GND spanningsdelers plaatst, kan je daarvan aftakken naar de opmamp. Op die manier kan de opamp rechtstreeks door de accu gevoed worden.
Dat wordt dan ongeveer zoiets:

http://prosje.be/CO/Schemas/StroomNaarSpanning.png

R5 kan je dan tussen B en GND plaatsen om een hoog/laag indicatie te krijgen.

Zet er een schottky diode tussen, dan kan de stroom nog maar 1 kant op.
Koop zo'n goedkoop universeelmeterje en zet die ertussen op de amperestand.

Zo'n oude VU draaispoelmeter kan je ook over een shuntweerstand plaatsen. Als je de shuntwaarde goed kiest gaat het metertje niet stuk.

diode kan er niet tussen, dan laad die accu enkel bij, maar ziet de controller de accu niet en begint die raar te knipperen.

bedoeling is dus dat er een accu bijstaat (volcontinue), maar dat ik er ook andere apparaten mee voed (zoals auto accus opladen). hierbij moet ik dus weten of er stroom uit de accu loopt of niet

bv bij zonnig weer mag ik wat meer belasten zonder dat men accu leegloopt.
ik kan dat ook in die controller zien, maar dan moet ik heel die menu doorgaan om de load en charge waarden te vergelijken
handiger is bv een rode led als ik stroom uit de accu haal, en een groene als ik stroom van het zonnepaneel krijg

heb er tijdelijk een goedkope universeelmeter tussen gezet, maar zoals in men starttopic al gezegd, de één of andere dag haal ik die er vantussen (omdat ik die nodig heb) en doet men schakeling niks meer.

heb er nu tijdelijk een zelfbouw amperemeter tussen gezet (heel heel lang geleden eens gebouwd, heeft slechts 2 standen, 1A en 10A. speciaal gemaakt voor dat zonnepaneel.
probleem is dat deze niet negatief kan (hij doet het wel, maar de naald kan niet negatief gaan en hangt zo 2mm voor de 0 stand. ik heb ergens nog van die tuner draaispoelmeters liggen die centraal staan (daarop kon je ideaal afstemmen op de zender). eventueel bouw ik hiermee ook een amperemeter. ik kan dan zelf ook de schaal kiezen (dmv de shunt)
maar vroeg me af of er andere oplossingen waren (immers die draaispoelmeter is nog atijd geen rode of groene led)

bovenstaande van pros ga ik eens testen, heb hier wel nog ergens een opgebouwde comparator liggen

Soms gaat de mechanische nulinstelling van zo'n meter ver genoeg om hem, zonder stroom, in het midden te krijgen.
Als dat lukt hoef je alleen nog een nieuw schaaltje te printen en erin te plakken.

heeft die controler geen idicatie of hij aan het laden is dan??

De meeste die ik zie hebben dat wel.

van het moment er zonlicht is, zegt die charging.
als je dan belast zal je zonnenpaneelstroom naar de verbruiker gaan, maar als je teveel belast zal de accu ook stroom leveren. en die charge led gaat niet uit

t is opgelost. FET bedankt man, wist niet dat draaispoelmeters zo ver veranderd konden worden :-)

heb hem wel open moeten doen, want met het regelvijske aan de voorkant, kan je idd niet ver genoeg. ook 1 draadje moeten herleggen omdat de naald er tegen kwam. zodoende is men draaispoelmeter van 0-500mA er één geworden die
1: van -5A tot 5A gaat (ervoor van 0-10A)
2: van -500mA tot 500mA (ervoor van 0-1A)

http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/zonne3.jpg
hij staat nu in de -5 tot 5A stand en er loopt een stroom vanuit de accu naar de controller van 180mA (te zien op de digitale onderaan). je ziet ook het gele draadje dat ik moest herleggen. ondertussen de meter ook nog eens geijkt met mijn digitale

http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/zonne1.jpg
de schakeling zelve. zonnepaneel staat boven voor een slaapkamervenster, en dit is in de garage bij de controller. die 2 dikke draden onderaan zijn startkabels van een auto die ik heb ingekort. ideaal om accus te laten. in het midden hangt er een sigaretteaanstekerplug. dit omdat ik nogal veel zelfbouw dinges daarmee oplaad. waaronder met draagbare lamp hieronder (is eigenlijk een koplamp van een auto, binnenin 2 brommer accu's van 6V in serie en wordt opgeladen via de sigaretteplug van een auto/zonnepaneel,12V stekker uit de wcd...). men lamp staat ook aan nu waardoor er 1,5A uit de accu wordt getrokken.

http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/zonne2.jpg
en het totaalpakket. nu kunnen we verder experimenteren se. stel loodaccu's erbij, 12V in het huis rondtrekken...
ook men 12V lamp in actie om 'een belasting' te spelen