Een tijd geleden heb ik dit circuitje gemaakt:
http://img154.imageshack.us/img154/6199/scheme2.th.png
het is zoals je ziet een vochtigheidsmeter met een duoled indicatie (rood = te droog, groen = ok)
Ik wil dit systeem echter aansluiten op een pomp en daarvoor heb ik een simpel logisch circuit gemaakt met een paar poortjes en veiligheidssensoren (om te voorkomen dat het geleel overstroomt)
Omdat ik echter voor de duoledconstructie heb gekozen kan ik de vochtigheidssensor niet zomaar op de input van de IC aansluiten. Ik heb er mee gestoeid maar ik kom er niet uit. Ook met een PNP transistor lukt het me niet, omdat de 9volt via de weerstand van 680 ohm niet genoeg spanning levert voor de input van het IC (met een 10k pulldown weerstand)
Ik begin er steeds meer van te begrijpen, maar kan dit probleem met mijn huidige kennis niet oplossen dus vraag ik jullie om hulp:p

Je heb tinderdaad een erg ongelukkig ontworpen duo led schakelingetje. Het werkt zo te zien goed, maar als je een logisch signaal wilt extracten gaat dit wat lastig.

Je hebt het er over dat de impedanties van de uitgang en ingang niet kloppen (560 ohm -> 10K). Het eerste waaraan ik dan denk is een impedantieconverter, ofwel een versterkertje ertussen. Dit kan je bijvoorbeeld doen met een extra transistor.

Laten we eerst even kijken of het originele schema uitgebreid kan worden (in tegenstelling tot ombouwen)

De spanningen die ik hier en daat zie zet ik ik een tabelletje:

meetpunt   vocht  droog
-----------------------
Collector  ~1.4V  ~2.7V
Emitter    ~1.4V     0V*
Rode LED   ~0.7V    ~2V

(* hoge-impedantie)

Zoals ik het zie kan je de emitter nemen en die doortrekken met een weerstand naar de basis van een andere NPN transistor.

Nou ik er bij nadenk, waarom kan je die emitter niet rechtstreeks aansluiten op het IC? als die een pull-down weerstand heeft is het perfect. Alleen met een pull-up heb je een probleem.

Ik kan de emitter niet rechtstreeks gebruiken omdat de stroom dan niet meer door de led loopt. Normaal gesproken zou je dan gewoon na het ledje verder gaan, maar omdat dit een duoled is waarvan er altijd eentje aan is loopt er altijd een stroom na de cathode, ongeacht de toestand v/d sensor.

Straks even kijken of dit werkt:
http://img72.imageshack.us/img72/8901/scheme4.th.png
Het ziet er omslachtig uit, maar het belangrijkste is dat het duoled-deel intact blijft, er verder mogen best wat torretjes bijkomen.

Ik weet niet helemaal of het nog past in dit topic maar ik vind van wel :P want het is nog steeds hetzelfde probleem.
Ik heb dit schema gemaakt:
http://img9.imageshack.us/img9/1838/scheme1b.th.png
Ik hoop dat jullie het begrijpen, het is heel simpel maar mischien niet zo netjes getekend.
D1D2 is een rood/blauwe duoled en heeft dus verschillende weerstanden nodig, D4D5 is rood/groen dus die heeft dat niet.
Ik heb berekend dat R1 (9-3,8)/0,02=270 Ohm en
R2,R3,R4=(9-1,8)/0,02=360 Ohm
S1, S2 en S3 zijn gewone elektrodes die ik als watersensor gebruik en met de 50k (dus niet 50 :p) instel.
Ik heb de schakeling nagebouwd en het principe met de drie transistoren werkt echter: als ik de sensor afstel met de potmeter gaat de indicatieled wel mee maar de IC veel later pas.
Voor de pulldownweerstanden R5,R6 en R7 gebruik ik momenteel weerstanden van 10k, maar deze zijn kennelijk niet juist.
Hoe bereken ik de juiste pulldown weerstanden of klopt mijn hele idee niet?

Verlies je eigenlijk ook spanning over de C>E van de transistor? Want dat heb ik niet meegenomen in de berekeningen en ik snap ook nooit hoe ze nou bij 680 Ohm komen voor een ledje op 9volt.

Volgens mij gaat het zo niet werken, die pnp tor gaat alleen geleiden als hij aangestuurd wordt door je ic. Dat wil je niet.

Hmm... *-) nog niet zo over nagedacht :p
Maakt niet zoveel uit dat is een kwestie van de E en de C omwisselen. Waar het om gaat is dat (ik heb de schakeling nagebouwd) bij het afstellen zegmaar de led veel eerder aan gaat dan de IC. Ik draai de potmeter eerst op 50k (max. weerstan) en dan langzaam naar 0 (met de sensor in een pot water).
Dan gaat éérst de (duo)led aan, en na een heel stuk verder draaien pakt de IC het signaal pas op. Een CMOS had dacht ik de helft van de voedingsspanning nodig, maar hoe bereken ik de waarde van die pulldown resistor dan?

Als je gewoon een comparator pakt, en de non-inverting op de collector zet, en de inverting op de emitter, dan heb je toch een logisch signaal?
Als ik dat tabelletje van Zom-B zie moet dat gewoon werken.

Waarom maak je het jezelf zo moeilijk? Neem een LM3914, knoop daar 10 LED's of een bargraph LED-display aan, en stuur de ingang met je voeler.
Met behulp van een PNP en enkele weerstanden kan je de pomp aansturen als een LED (naar keuze) oplicht.

Om te vermijden dat de voelers "oplossen in het niets" kan je ze best sturen met wisselspanning (de LM3914 maakt daar geen probleem van), maar regelmatig controleren en zonodig vervangen is ook OK.

Ik bedenk net, als dat IC een PIC of AVR is dan kan je de collector of emitter gewoon aan een ADC hangen.