Zeg ik laatst nog dat ik denk dat het buizenvirus wsk wel aan me voorbij zal gaan, staat er hier inmiddels weer zo'n ding :) Maar ja, kopen is makkelijk, je er echt in verdiepen een stuk lastiger. Hoe dan ook, ik kwam deze in de kringloop tegen, een blaupunkt granada 3d (2220) en het leek me voor een niet al te hoog bedrag dus de gok maar gewaagt.

http://www.antiekeradio.nl/images/verzameling/blaupunkt_granada_1.jpg

(foto: antiekradio.nl)

Hij speelt, alleen, en nu kom ik bij mijn eigenlijke vraag...

Hoe schadelijk is het als je de radio blijft gebruiken terwijl je sterk vermoed dat er wel iets niet in orde zal zijn? Dit zal natuurlijk wel sterk afhangen van welk onderdeel (?) maar in dit geval > de FM klinkt licht vervormd. (AM misschien ook, valt niet zo op)

Het was me trouwens al opgevallen dat als ik de FM schakelaar verder indruk dat de ontvangst beter en harder word, blijft echter 'vervormd' klinken.

Vaak zijn de elco's niet geweldig meer, maar die vervorming die jij beschrijft lijkt mij meer veroorzaakt door een vervuilde bandkeuzeschakelaar.

Zet even een muziekje op de grammofooningang (lijnsignaal)
Als het dan nog vervormt, kathode elco en koppel C van de eindbuis vervangen.
Verder FM detector elcootje.
Bandschakelaar poetsen.

Dank voor je reactie, dat van de elko's (en/of andere c's) had ik inmiddels wel begrepen maar vroeg me vooral af in hoeverre je daar andere dingen mee sloopt?

Kijk, als zo'n ding alleen maar bromt of er komt rook uit, dan laat je em niet aanstaan maar als ie gewoon werkt maar net niet zoals het hoord bedoel ik dan :)

edit > ah, ok, dank ledlover, dat zal ik eens proberen!

Als je de koppel en ontkoppel C van de eindbuis niet vervangt, terwijl ze wel slecht zijn, kan je voedingstrafo, uitgangstrafo en gelijkrichter eraan gaan door overbelasting (er kan meer stroom gaan lopen door de eindbuis)
Als de voedingselco's slecht zijn, kan de voedingstrafo eraan gaan.
Let op met contactspray en bandschakelaars: http://84.87.34.146/schemas/Service/Kontaktspray.pdf

Ik neem aan dat dit op zijn minst mider opgaat voor tuner600, dat had ik nu nl. net speciaal aangeschaft na vele tips van hier :)

Verder duidelijk, ook wel logisch natuurlijk. Het gaat zo lang goed tot het plof zegt.

Tuner 600 laat geen resten achter in tegenstelling tot contact 60. Tunerspray kan je veel veiliger gebruiken :)

@ief. Hou er ook rekening mee dat de huidige netspanning
230 volt ac is en de radio 220 volt ac is.
Hierdoor zal de voedingsspanning ook wat hoger zijn.
Hou hier dus rekening mee indien je eventueel elco's
of condensatoren zou moeten vervangen.
Off topic: Dit is de radio waarmee ik als jochie van 12 jaar gegonnen ben onder leiding van een monteur op de Blaupunkt td (die tegenover ons woonhuis zat) in mijn vacantie radio's te repareren.
Heb ook nog de Sultan gedaan. Die had een plasticrand om de voorkant heen en was een wat goedkoper type.
Vaak hiervan de speakerconussen moeten vervangen omdat ze zo'n mooie bas weergaven en de gebruikers véél te veel volume gaven waardoor de rilrand van de speakerconus eruitscheurde.
Was toen al heel erg onder de indruk van het fantastische geluid en kwaliteit van deze radio's.
Fijn om de Granada weer eens te zien op je afbeelding, doet mijn hart goed en ik hoop dat je hem in orde krijgt.
Ik kan je er helaas niet veel meer over vertellen want het is al zo lang geleden en heb er geen documentatie van.
Veel succes!
Mac.

Leuk om te zien dat m'n radiotje zulke nostalgische gevoelens losmaakt. :)

Vraagje mbt die c's, doel je dan op de waarde of op het voltage waarop ze moeten kunnen werken?

Ik zal eerst de tip van ledlover eens toepassen en de boel wat schoonmaken, kijken wat ie dan doet want vooralsnog vind ik het geluid en de ontvangst niet je dat. Veel simpelere saba li 18 klinkt echt stukken beter, die is echter geconfisceerd door mijn vriendin want ze vond em zo mooi :D

Ief,

Is een pracht radio, indien in goede conditie geeft deze een geweldig geluid.

Tip,
ga vervangen vele condensatoren met de text ERO en vanaf 1nF.

Belangrijk is C743, C761,C767 deze moeten absoluut perfect zijn.

In het schema staat bv 10T betekend hier 10nF.
Voltage indien niet leverbaar neem je eenvoudig hoger.
2,5nF niet leverbaar neem je 2,7nF.

C754 2uF/30V neem je 2,2uF/35V en vast dat je FM beter klinkt.
Verder controleer je de hoog ohmige weerstanden of die wel erg verlopen zijn.

Doe je dit heb je hierna een radio die gewoon weer dagelijks kan spelen.

Probleem is bij die ERO types dat ze na 50 jaar zeker defect zijn alle.

Laatste opmerking
C763 van 5nF en iets van 1000V direct aan de netspanning.
Vervang deze absoluut, dat is nu een bommetje geworden na 50 jaar.

Heb je het schema niet geef maar even een mail
Maurice

Misschien niet helemaal het juiste schema, maar hier het schema voor een blaupunkt granada

http://www.nvhr.nl/schemas/Blaupunkt_Granada.zip

gr ronnie

Mag ik jullie allebij heel erg bedanken voor de informatie!

Het schema vond ik binnenin de radio, alleen die heeft daar 50 jaar in liggen bakken dus is nog al soort van fragiel :)

Niet alle ero's zijn slecht he- alleen de teer of wascondensatoren zijn dramatisch slecht. Die hebben doorgaans een papieren hulsje met de opdruk.
De polyestertypes zijn wel goed.

Hallo ief.
Uiteraard bedoelde ik de spanning, dat je daar niet te krap mee omspringt.
Mochten er ook naderhand die bruine WIMA condensatoren zijn ingezet door deze of gene, dan raad ik je aan ook die te vervangen.(je weet maar nooit)
Jarrefan heeft ook een duidelijk punt voor wat betreft de golfbandschakelaars; die waren nogal gauw vuil en krakerig dat is mij toendertijd wel opgevallen. (Ook bij het model Sultan.)
In ieder geval hoop ik dat je deze prachtige radio weer
in ere kunt herstellen want dat is hij ruimschoots waard!
Succes en groeten,
Mac.
Met excuses voor de late reactie!

[Bericht gewijzigd door McDuff op (18%)]