benleentje
Golden Member
Ik heb hier onlangs een belg gesproken die een 230V/127V net in zijn huis had. Dus dit gewoon eerst even nameten zoals ik al eerder gepost had.
Beide netten zijn voor deze motor geschikt alleen bij een 400V net in ster rechter plaatje en bij een 230V net linker plaatje.
Voor de rest wel alles volgens het boekje uitvoeren en aansluiten. Dus volgens de belgische normen.
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Op 18 april 2009 20:20:41 schreef vdbeke:
In België hebben we overal een 230/400V net
Dat wordt anders door sommige van je landgenoten tegengesproken. Pros bijvoorbeeld. Volgen hem is het bij hem in Antwerpen 130/230Volt.
Dus -spyrock-, ik zou toch maar eerst even meten.
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
In de ardennen is het ook nog vaak een 110/230 net.
Denk je ook nog even aan de draairichting?
Sommige compressors vinden het niet leuk als ze verkeerd om gaan.
Dan zul je 2 fasen moeten wisselen.
Ik heb net even de voltmeter erover gehangen en wat ik meet is niet echt normaal..
Tussen 2 fasen: 230V
Tussen een fase en blauwe nul: ook 230V
Tussen een fase en aarding: 0V
Ik begrijp er niks van. Als ik tussen 2 fasen 230V heb dan zou ik tussen een fase en de aarding/nul toch 130 (230/vierkantwortel(3)) moeten hebben ?
Ik heb een foto genomen en meetwaarden erbij gezet:
[Bericht gewijzigd door -spyrock- op (28%)]
Dat is dus goed. 3x230V. Motor in driehoek aansluiten. Tussen fase en aarding niets gemeten zal wel foutje zijn...
Of je aarding is niet meer met de aarde verbonden...
[Bericht gewijzigd door klaas10304 op (19%)]
Je hebt enkel 3 fasen en geen nul 
Meet je tussen de 3 fasen en aarding niets,of alleen tussen je eerste(linkse) fase en aarding ?
benleentje
Golden Member
Het verbaast me dat je geen spanning meet tussen die zwarte en de aarde. Je zou hier nu dus 127V moeten meten. Het kan nu dus zomaar zijn dat je aarde helemaal niet is aangesloten en dat is best wel erg gevaarlijk.
Even opletten spyrock. Niet elke blauwe draad is ook een nul draad. Sterker nog 3 fase word heel vaak aangesloten met bruin, zwart en blauw.
Bruin = L1
zwart = l2
blauw = l3
Dat je geen nul hebt is hier logisch, daar zou je namelijk 127V meten en daar heb je niets aan.
Kan je nog een foto van de gehele meterkast posten en eventueel van de aard aansluiting naar de aardleiding.
Op 18 april 2009 20:20:41 schreef vdbeke:
In België hebben we overal een 230/400V net dus het rechtse schemaatje is je oplossing.
Hallo,dit is zeker geen waar,in mijn streek veel 3x220V
Dus iig in driehoek aansluiten dan.
Verder vraag ik me af wrm ik nul volt meet tss aarding en elk van de fasen..
En vermits hij wel een correcte spanning meet tussen fasen zal hij ook wel goed meten tussen aarde en fase.
[Bericht gewijzigd door GeDi op (12%)]
benleentje
Golden Member
Ik wil juist wat minder close-up maar een overzich van het geheel.
Je behoort tussen de fase en aarde zeker 127V te meten. Meet dat eens na tussen alle fasen en de aarde, maar ook op die aard strip.
Hmm ik meet rare dingen, en de meter is goed ingestelt dat is zeker (AC 750V bereik).
tussen sommige fasen en aarde meet ik 230V, en tussen andere fasen en aarde meet ik dan weer 20V (0V dus).
benleentje
Golden Member
Ik zou er dan maar een expert bij halen die weet hoe het lokale net hoort te werken. Het kan normaal zijn en ook weer niet.
Die kan je dan ook vertellen hoe je dan het een en ander moet aansluiten. Het is beter om dit zo te doen. Kost mischien wel geld maar heb je later geen ellende.
Even bellen naar de intercommunale of stroomleverancier met de vraag of dit normaal is,dat kost (bijna) niets 
Je kan zelf één en ander testen door de spanning van je verdeelbord af te zetten en dan meten of er een verschil is.Dus uw rechtse aardelekschakelaar afzetten en spanning meten tussen de klemmen aan de bovenkant ervan en de aarde.
Het best is de hoofdschakelaar in de meterkast afzetten en de weerstand meten tussen diezelfde klemmen en de aarde maar met de aardlekschakelaar ingeschakeld.Als je dan een lage waarde meet,ligt het probleem aan uw installatie.
Op 19 april 2009 22:19:40 schreef -spyrock-:
en kan dat kwaad ??
Nop, dat kan een normale gang van zaken zijn, dan staat de wijk transformator in driehoek, dan valt er geen sterpunt aan aarde te hangen.
mvdk
Golden Member
Nou, dat lijkt me toch een enge toestand, een sec. ongeaarde trafo ? Dan heb je toch ook niks aan je aardlekschakelaars ?
Dat is een IT stelsel. Daar heb ik een paar maanden terug ook al eens iets over gevraagd. Bij een fout in de trafo krijg je dan echt high voltage in je huisinstallatie.
Ik weet niet beter dan stergeschakelde distr.trafo's, aan de middenspanningszijde is het bijna altijd driehoek.
benleentje
Golden Member