Toch ook maar draailasdoppen voor mij hoor, een ervaren elektriker maakt ze even snel als een steeklasdop. De draden zitten muurvast aan elkaar, zelfs als je de dop erafdraait om te meten.
Gebruik van steeklasdoppen is verboden bij onze firma, toch gebruiken = ontslag (wordt lacherig gezegd omdat wij toch allemaal tegen steeklasdoppen zijn) Dit heeft te maken met de verscheidene pannes waar we toch weeral een rotte wago vonden. En met het feit dat we eens herstellingen hebben moeten doen in een bedrijfje dat half was afgebrand, oorzaak: lasdoos vol wago's, verder was er niets abnormaal aangesloten op deze lasdoos.
Ter info nog enkele foto's van de binnen kant van verschillende steekklemmen.
De gewone steekklem (onbetrouwbaar volgens mij)
De steekklem waar je eerst op moet drukken/knijpen voor je de draad er in steekt (Ziet er een stuk betrouwbaarder uit)
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Dat is precies wat ik bedoel!
Als je de foto's van Solfur ziet, zie je het kleine oppervlak waar de kabel maar op een klein oppervlak contact maakt.
Slechts mijn stelling van hoge stromen door een verend contact gaan hier niet op. Geleiding vindt vooral plaats langs het oppervlak aan de onderzijde.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 23 april 2009 21:03:17 schreef GeDi:
Dat is genoeg voor de stromen wat er mogen doorgaan.
Ja, dat zeg je omdat die dingen al jaren gebruikt worden.
Maar onderbouw dat eens.
Waarom is dat voldoende?
Het oppervlak, van diverse groottes aders zal nooit een optimaal contact maken. Zolang het koper niet zo zacht is dat het "in vorm" gedrukt heeft.
Fantomaz
Hier doel ik op:
Schematisch weergegeven van die foto.
Een ronding op een vlak oppervlak heeft nooit een echt groot raakvlak, zolang ze niet platgedrukt worden.
Die raakvlakken zullen ook niet voorgevormt zijn want dan zouden ze diameter gebonden zijn en dat zijn ze niet.
Nogmaals, het is niet dat ik die dingen niet vertrouw, maar niemand die kan onderbouwen dat de overgang goed is.
Dat is/was met lasdoppen zeker beter. Daar worden de aders full contact tegen elkaar geforceerd en rondom ingekerft door die spiraal.
Op 23 april 2009 02:34:33 schreef maartenbakker:
... en nooit hergebruiken ...
En dat is nou precies wat hobby bob met zijn gamma lasdoppen WEL gaat doen.
Ik ben er al verschillende uitgefikte tegengekomen, allemaal in minder dan professionele installaties.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@Fantomaz: Voorvormen heeft wel enig effect op meerdere diameters. Als je een ronde ader in een V-vormige geul drukt, zal het contactoppervlak al snel het dubbele zijn en dat voor meerdere diamters draad (het wordt verder of minder ver in de V gedrukt).
Fantomaz
Inderdaad, Maarten!
V vormig verdubbeld het oppervlak en omdat je de druk onder een hoek krijgt, heb je volgens mij een contact onder een hellend vlak dat zich beter vast klemt...
Op 23 april 2009 23:26:17 schreef Fantomaz:
[...]Ja, dat zeg je omdat die dingen al jaren gebruikt worden.
Maar onderbouw dat eens.
Waarom is dat voldoende?
Het oppervlak, van diverse groottes aders zal nooit een optimaal contact maken. Zolang het koper niet zo zacht is dat het "in vorm" gedrukt heeft.
Dat zal dan met ervaring te maken hebben.
Als jullie dat nooit gebruiken,hoe kunnen jullie dan weten of het goed of slecht is.
Dat het contactoppervlak te klein zou zijn,dat kunnen jullie toch ook niet ondebouwen? Dat is gewoon jullie mening.Dat materiaal word wel getest alvorens op de markt te komen.Net zoals zekeringen,automaten,schakelaars,..........
Ik heb er al veel gebruikt en heb er nog nooit problemen mee gehad,dus dan denk ik toch dat ik weet waarover ik spreek.
Als jullie draaidoppen beter vinden,wel dan moeten jullie draaidoppen gebruiken.Het is een vrije keuze 
Op 23 april 2009 23:51:06 schreef Sine:
[...]En dat is nou precies wat hobby bob met zijn gamma lasdoppen WEL gaat doen.
Ik ben er al verschillende uitgefikte tegengekomen, allemaal in minder dan professionele installaties.
Ieder materiaal wat op een slechte manier gebruikt word vormt een risico
Maar dat heeft niets met het materiaal te zien.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]
Dat hoor je me ook niet zeggen, bij goed gebruik houden ze prima.
Net als met "echte" lasdoppen, die zijn voor de amateur nog makkelijker te verklooien.
[Bericht gewijzigd door Sine op (41%)]
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Laat ik het dan nog maar steeds op de ouderwetse manier doen, want van die klemblokjes ben ik geen voorstander.
Heeft niets te maken met goed of fout monteren. Ik vind die raakoppervlakten te klein en als het onbeweeglijk zit, zal het wel goed gaan.
In 1980 is bij ons bedrijf een nieuwe fabriekshal gebouwd en dat is geïnstalleerd door een ervaren bedrijf.
Aan de dakconstructie waren kabelgoten en TL armaturen opgehangen en als een vrachtwagen goederen kwam halen of brengen dan ging de grote roldeur open. Stond de wind daar dan op, dan gingen die goten en armaturen slingeren en daarmee bewoog ook de bedrading.
Hoeveel van die blokjes ik heb moeten vervangen omdat ze gewoon waren weggefikt zal ik niet meer weten, het was elke maand wel een keertje raak.
Uiteindelijk heb ik alle verbindingen gewoon vervangen door lasdoppen en toen waren de problemen over.
Groetjes Hans.
Dat is een plaats waar je draaidoppen moet gebruiken.
@alle tegenstanders van steeklasdoppen: Er staan niet voor niets diverse keurmerken op, het is geen ondeugelijk materiaal. Als je ze maar juist toepast.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Op de M.T.S. leerde ik dat draailasdoppen, de echte ouderwetse lasdoppen, beter zijn dan die moderne platte steekdingetjes vanwege de hogere overgangsweerstand van die dingen. Zulke steeklasdoppen zou ik niet in groepen gebruiken met zware verbruikers als wasmachines, vaatwassers en ovens er op aangesloten. Dat goedekope bouwmarktspul zou ik liever ook niet gebruiken.
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Hetzelfde geldt overigens voor schakelaars en WCD's. Ik heb liever materiaal met schroefklemmen. Bij een schakelaar voor licht, weet je meestal wel wat de belasting zal zijn en die is niet hoog. Maar bij een WCD kan er van alles aangehangen worden....
Fantomaz
Op 24 april 2009 00:25:17 schreef GeDi:
...Dat het contactoppervlak te klein zou zijn,dat kunnen jullie toch ook niet ondebouwen? Dat is gewoon jullie mening.Dat materiaal word wel getest alvorens op de markt te komen...
Nee dat is nou juist geen mening, maar iets wat die foto's (en een stukje natuur- en wiskundig inzicht
) aantonen.
Je ziet de ronding van de ader.
Die ronding (wiskunde: iets wat rond is heeft altijd maar een klein raakoppervlak) ligt NIET zoals ik eerder wel prijsde in een wigvormig contact.
Dus is er een relatief klein oppervlak waar de stroom door moet. Dus kans op inbranding bij enige beweging, wat gemakkelijker gebeurd bij een licht verend contact. Mijn dank aan Zoef de Haas zijn voorbeeld.
Dus geen mening, maar feiten.
Ik vraag gegronde, onderbouwde redenen om die constructie veilig te noemen.
Bv fabrieksrapportages. Testrapporten en zo...
Aanames genoeg, maar als je lang genoeg iets aanneemt geloof je het vanzelf.
...Als jullie draaidoppen beter vinden,wel dan moeten jullie draaidoppen gebruiken.Het is een vrije keuze
Dat is niet het punt. Ik begruik ook steeklassen, maar ik durf ze niet blindelings te vertrouwen omdat iedereen ze gebruikt. Inzichtelijk deugt het niet in mijn gezonde optiek.
En dat is onderbouwd door de foto's.
Laat Wago maar eens komen met hun demobus, ze kunnen alle mogelijke dingen laten zien.
trekproeven: tot 70kg gebeurt er niets met de verbinding.
Ook kortsluitproeven kunnen ze uitvoeren, de bedrading naar de steker word heter dan de steker zelf.
Op 24 april 2009 18:26:08 schreef Fantomaz:
Wat je aannames noemt... keurmerken staan er op, je kan de info opvragen.
Paranoide aan het worden? 
Fantomaz
Nee, niet aan het worden. Zijn...
Is nooit anders geweest.
Maar die rapporten wil ik wel eens zien.
Ik was in discussies ook nooit te overtuigen van kernenergie. Tot ik in Dodewaard ben geweest.
Ik ben nu vóór kernenergie. 
Feiten... Goed onderbouwd, daar doe ik het voor. 
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Op 24 april 2009 18:26:08 schreef Fantomaz:
[...]
Maar dat geldt ook voor het omgekeerde. Als iedereen maar blijft roepen dat die steekverbindingen niet goed kunnen zijn, ga je het ook geloven...
Laten we een kleine vergelijking maken gebaseerd op persoonlijke ervaringen de laatste 3 jaar:
uitgebrande steek lasdoppen: 100 tal
uitgebrande draai lasdoppen: 10 tal
De meeste installaties waar ik kom zijn dan ook nog eens van voor de tijd van de steeklasdop. Reden genoeg voor mij om ze niet te vertrouwen.
Geloven jullie er wel in, je eigen keuze. Als het afbrand kan ik er weer geld aan verdienen.
Zegt meer over het onkundige gebruik... zoals draaien, of in ketens met hoge piekstromen (computers).
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (30%)]
Zegt evenveel over de degelijkheid, als ze niet gebruikt mogen worden waar er computers staan, gebruik ze dan niet.
Er is maar 1 reden waarom die dingen opfikken en dat is niet juist gemaakt lassen of achteraf aangepaste lassen.
In woningen gebeurt het vaak doordat je bij het plaatsen vean een lamp aan de draden loopt te draaien in de doos.
Na een jaar of 15 aan bewoners wil die dop wel eens los gaan zitten.
Computers is geen enkel probleem.
Op 24 april 2009 18:55:31 schreef Fantomaz:
Maar die rapporten wil ik wel eens zien.
Soort aansluiting Steekklem-aansluiting
Aantal aders 5
Gemeten spanning EN 400 V
Toegekende stootspanning 4 kV
Vervuilingsgraad 2
Stroomsterkte EN 24 A
Toelatingen;
ASTA Cert.No.167
BV 11941/BO
CCA DK2515
CSA 154112-1059435
DEMKO 40677-02
DNV E7569
FIMKO FI24029
GL 17294-00HH
KEMA 97.1394.01
LR 04/20013(E1)
NEMKO P08108775
ÖVE 1193-033-01
SEMKO 9921002/01-03
SEV CH-08-IK-0036.ZA5.A
UL E69654
VDE 40024010
Van de Wago site Het zijn niet de domste jongens bij de certificeringsinstellingen en bij firma Wago.
Die dingen zijn dus geschikt voor 24A, als je dus een goed gemaakte las gebruikt in een 16A eindgroep dan kan er dus weinig mis gaan. Ik zie het zo; Firma Wago kan het zich simpelweg niet permitteren om iets slechts op de markt te brengen.
Een slecht gemaakte draaidop is even slecht als een slecht gemaakte lasklem. Bij beiden moeten er aandacht besteed worden aan de uitvoering van de verbinding.
Gr.
Erik