Hey,

Ik heb een printje besteld via conrad:
http://media.conrad.com/m/1000_1999/1900/1910/1913/191302_RB_00_FB.EPS.jpg

Ik heb deze print gekocht om te experimenteren voor mij zonnescherm. Ik wil een sensor hebben voor zonlicht. Als het te zonnig word moet de zonwering naar beneden. maar deze sensor schakelt erg vroeg, bij een beetje zonlicht schakelt hij al.

Dit vond ik in de handleiding van Conrad:
Eventueel kan het voorkomen, dat het instelbereik van de potentiometers
hiertoe niet voldoende is, omdat hun helderheidverhoudingen anders liggen
dan bij het bepalen van de dimensies verondersteld. In dit geval kan het nodzakelijk
zijn de weerstanden R3 resp. R5 te verminderen, desnoods tot
enige honderd Ohm. Hiermee vergroot u het beschikbare instelbereik van de
potentiometers zonder dat de functie van de schakeling beperkt wordt.
Uiteraard blijft het relais bij helderheid permanent aangetrokken.

Hij is dus gemaakt om te schakelen bij donker maar je moet hem dan toch ook in kunnen stellen bij licht?

Ik heb geen verstand van zo'n schema alleen hoe ik het moet solderen :-)

http://www.schoep.eu/lichtsensor.jpg

Linkje naar handleiding conrad:
http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/191302-…

[Bericht gewijzigd door Scooper643 op (46%)]

In jouw geval zou je dan R2 moeten verminderen of weglaten (vervangen door draad). klopt niet, sorry; dan werkt de hysterese instelling niet meer.

Maar een LDR heeft bij helder daglicht al een heel lage weerstand. Als dan de zon erbij komt zal de weerstand nog wel iets lager worden, maar hij is dan misschien al tamelijk "verzadigd".

Wat je dus ook zou kunnen doen, is de LDR in een doosje stoppen met maar een klein gaatje erin. Dan krijgt hij veel minder licht, is niet verzadigd en ziet het verschil tussen helder daglicht en zonlicht beter.

thnx voor je reactie.

Misschien een noob vraag maar wat kan je met de hysterese instelling doen? Is het erg als ik die instelling niet meer kan gebruiken?

En met de weerstanden R3 en R5 knutselen zoals conrad verteld?

Zal ik ze dan kleiner moeten maken zoals ze zeggen of juist groter omdat ik het tegenovergestelde wil bereiken?

Hij zit nu al in een getinte behuizing.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (42%)]

De hysteresis is het verschil tussen het inschakelpunt en het uitschakelpunt. Daar móet verschil tussen zitten, omdat er anders een lichtsterkte is waarbij je zonnescherm op neer op neer op neer op neer ... (etc.) gaat; uiteindelijk zou er iets kapot gaan.

Je moet òf de ene, òf de andere weerstand veranderen volgens het Conrad verhaal.

Maar meet eerste eens de weerstand van de losse LDR, gewoon met een ohmmeter, bij de lichtsterktes waar je het over hebt. Dus in de zon, en in het heldere licht maar zonder zon. Dan kunnen we kijken of er een probleem is of niet.

Ik zou R2 veranderen in een Ohm of 100 en P1 1k nemen, dan ben je er denk ik al... Misschien ook R5 heel wat lager nemen? Nee dat laatste haalt niets uit... Eerder P2 doorverbinden. Al blijft de hysterese dan wel heel klein.

[Bericht gewijzigd door Benadski op (10%)]

Ik zou wel een grote hysterese gebruiken, en C2 een stuk groter maken om te voorkomen dat je scherm bij elk wolkje op en neer gaat.

Ik snap even niet waarom ze de inverterende ingang van die onderste comparator op 1/11 deel van de voeding hebben gehangen, en niet gewoon op de helft. De LM393 is toch een open-collector comparator? Waarom zit er geen pull-up weerstand aan de uitgang van die bovenste comparator? Een beetje slordig, of zie ik iets over het hoofd?

Hij word aan een PLC gehangen waar ik een tijdsvertraging ingebouwd heb. Dus de ingang (waar deze print aan hangt) moet minimaal 5 minuten waar zijn voordat het zonnescherm naar beneden mag.

Dus met de hysterese heb ik dan toch geen last van?

Dat zal blijken. Stel dat er iedere 4,5 minuten eventjes een wolkje voorbij drijft, dan zou in jouw programma de zonwering nooit naar beneden gaan.
Maar met een wat slimmer programma kan het misschien wel zonder hysterese.

5 minuten is maar even een voorbeeld ik kan hem toch later software matig afstellen om hem stabieler te krijgen?

Wat je dan zou moeten doen is op twee manieren tellen, als het zonnescherm neer is: timer starten zodra te weinig zon en resetten als er weer genoeg zon is. Als de tijd dan is afgelopen weet je dat er minimaal x tijd geen zon is geweest. Andersom, is het scherm op, timer starten als er wel zon is en resetten bij een tekort aan licht. Zodra tijd is verstreken weet je dat het de hele tijd x heeft geschenen. Op die manier maak je een tijdhysterese in de PLC. Beide tijden kun je apart configureren.

Dat had ik ook ongeveer in mijn hoofd zitten met de PLC:-)

Maar de oplossing is dus:
- In PLC de hysterese inbouwen.
- R2 veranderen in 100ohm
- P1 veranderen in 1K
- P2 doorverbinden?

Klopt dit? Zo ja dan ga ik wat weerstandjes e.d. veranderen.

[Bericht gewijzigd door Scooper643 op (14%)]

Ik zou nog steeds gewoon eerst de weerstand van die LDR eens meten bij de lichtsterktes waarover je het hebt.
Dan weten we wat we moeten doen met het schema.

Prima, ga ik morgen even doen! (als het weer het toelaat in Apeldoorn :P)

[Bericht gewijzigd door Scooper643 op (42%)]

Hysterese is ingebouwd in de PLC.
Heb de LDR nog niet na kunnen meten, het regent hier alleen maar :'(
Heb wel mooi de regensensor kunnen testen :P

http://www.schoep.eu/hysterese.jpg