Op 10 mei 2009 09:17:24 schreef miniK0bo:
@jgovers:
Ziet er heel netjes eruit. Het is een mooi klein printje geworden! Zo te zien gaat FPGA data via de 2x16 en voeding via 1x16? De dochter bordjes prik je boven op dit printje? Hoe ga je de functie generator maken? Met een snelle DAC ofzo?En hoe lang heb je er over gedaan om dit te ontwerpen als ik vragen mag?
PS: Wow
Klopt! voeding (alle verschillende spanningen) en 8 bits van de microcontroller gaan naar de 1x16 en 32 I/O van de FPGA gaan naar de 2x16 header (geen ground
, is voor de volgende revisie).
Die digitale functie generator ga ik waarschijnlijk met een R2R netwerk maken. Aangezien de meeste DAC's ook zo zijn opgebouwd en ik toch extra opamps nodig heb, levert een DAC niet zoveel voordelen op (wel hogere kosten).
Ik denk dat hier zo'n 3 a 4 werkweken inzitten. Het meeste werk is het uitzoeken van kleine, maar toch belangrijke dingen, zoals ontkoppeling, configuratie vd FPGA en component keuze. Het tekenen van het schema en de layout gaat vrij vlug.
Op 10 mei 2009 11:22:25 schreef Squant:
[...]Zeker WOW effect, dat is het bordje waar je het over had in het andere topic. Goed ontkoppelt zoals in de xilinx application note staat over PDS. Zeker 100n en 10n per power grond paar zeker?
Dit soort simpele bordjes zijn zeker nuttig. Misschien een samenkopen actie? Hoeveel waren de bordjes?
Ja, dit is het betreffende bordje. Ontkoppeling is 1 cap van 100n per power pin, als hier ook nog 10n bij zou moeten komen er nog eens 16 capaciteiten bij, dit werd toch een beetje krap.. 1x100n per power pin leek mij meer als voldoende en ik heb het ook zo bij een ander project gezien.
Materiaal kosten (inclusief print) zijn rond de 40 euro. Samenkoop actie is een optie, alleen zelf solderen zou voor de meeste een grote drempel zijn. Misschien als er genoeg animo voor is dat ze geassembleerd en al geleverd kunnen worden.. Ik wacht nog ff mijn eigen resultaten met het bordje af.
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Op 10 mei 2009 12:06:33 schreef jgovers:
Misschien als er genoeg animo voor is dat ze geassembleerd en al geleverd kunnen worden.. Ik wacht nog ff mijn eigen resultaten met het bordje af.
het lijkt me raadzaam pas een SK op poten te zetten als je print 100% bugvrij is.
voorkomt je een hoop gezeur als je er pas achterkomt als je er al een X-aantal van verkocht hebt...
AC/DrieC
Den Dries www.hulens.be
Eindelijk is mijn CanSat af. Hij bevat een GPS module, hoogtesensor, 3 temperatuur sensoren, een 3-acceleratie sensor, een vochtsensor, en een druksensor. De info wordt live doorgestuurd naar men PC waar alle gegevens mooi in grafieken op het scherm komen via Labview. Op mijn site zijn de filmpjes te zien waar ik de parachute test en waar ik heb uiteindelijk uit een kraan gooi om te testen.

fotos en filmpjes en meer uitleg -> http://www.hulensdries-technology.be/Cansat.html
Wat ik nog wil veranderen is het volgende:
Nu word de data doorgestuur en gemeten op de snelheid van de GPS modulen , om de 0,5 sec. Ik zou alle gegevens constand willen refreshen en niet wachten op de GPS. Dit maar gewoon wat code aanpassen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ik weet niet hoeveel tijd en budget je nog over hebt, maar er zijn GPS modules waar je gewoon een commando heen kan sturen en dan sturen ze data terug. Dus niet dat je maar moet wachten tot ze wat sturen (of het maar moet zien bij te houden).
En uh, 2x per seconde data is behoorlijk snel... Daar heb je echt wel genoeg aan hoor. Als het goed werkt, niet verder prutsen. Je moet het ook nog uitwerken na de lancering hoor
Dan is 10 metingen per seconde opeens stukken minder leuk...
Oja, doe véééél aan PR! Te zien aan de sponsorstickers is dat ook leuk voor je sponsors, maar de jury vind het ook leuk
(zelf 2x meegedaan met CanSat, 1e keer met pilot en 2e geworden, 2e keer met de competitie van vorig schooljaar en niks gewonnen, maar ook omdat het team waar ik in zat niet aan PR deed en alle verslagen te laat inleverde). PR en verslagen zijn belangrijk. Daar werd vorig jaar op de einddag nog even op gehamerd.
Verder: Ik vind het een erg mooie CanSat. Beter dan mijn 2 CanSats iig. Die gestackte printen, prachtig! Zo past er veel meer in dan met de originele structuur. Zo te zien gebruik je ook PVC buis als omhulling? Je zou er nog een triplex bovenkantje op kunnen zetten, daar kijkt die GPS wel doorheen. Zijn die sleutelhangerdingen stevig genoeg? dat je niet opeens zónder parachute valt? Levert vast interessante data op maar wel eenmalig vrees ik... Anyhow: heel veel su6 in de competitie!
Edit:
Ik heb even die site doorgelezen, de parachute is dus berekend op 1kg? Zijn de regels veranderd? "mijn" CanSat's moest 370gram zijn... (exact 370. Te licht: lood erbij. Te zwaar: Zaag er maar een stuk af. Beiden waren overigens te licht, dus zijn met lood verzwaard.)
Nog iets: Mijn eerste CanSat ligt nog op het Harde, grijs PVC buisje met rode letters CanSat 4 er op. Mocht je 'm tegenkomen... (:P zal wel niet) Anyhow, zorg dat je die van jezelf wél terugvind. Als je nog ergens zo'n actieve piezobeeper tussen kunt proppen, die zijn nogal fail-safe...
En 'k zou zelf toch nog 100nf aan de uitgang van de spanningsregelaars zetten, en een elcotje (470uF oid) aan de ingang. De ctjes die nu aan de ingang zitten zitten nog met een heel printspoor ertussen, of zit er een smdtje aan de andere kant v.d. print? Zo dichtbij mogelijk is het devies! Of heb je ze wegens een bepaalde reden zo ver weg gezet?
Plexi, ook mooi!
hmm, lange edit geworden...
AC/DrieC
Den Dries www.hulens.be
Ik kan naar deze GPS data sturen maar ik zou niet weten welke comando's ik moet sturen
maar voorlopig is het wel oke
Dacht eigenlijk een stukje plexi vanboven op de buis te zetten. Ja de hangertjes zijn wat zwak maar heb ook nog een extra hangertje dat ook aan de printen is bevestigd
Bedankt voor de goede commentaar !
Op 6 mei 2009 13:18:56 schreef transtube:
@ Henry S,de trafo geeft ac 2x21 volt 1,5 A,+/- 28 volt dc na gelijkrichting.
De rustroom heb ik op 0,950 mA geregeld tussen de + 28 volt lijn.
Onder 1A was ook m'n inschatting, temperatuur loopt snel op bij een beetje meer ruststroom, daarom is het belangrijk de voedingsspanning zo laag mogelijk te houden.
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
weer iets van deze kant, een VU meter, gemaakt met een 16F628
normaal gebruik je daar een ADC voor, en deze is dan niet helemaal correct, maar het ziet er wel leuk uit.
filmpje youtube
en een ietwat duidelijkere foto:
het ziet er op dit moment een beetje begaaid uit, omdat ik wat kabeltjes tekort had, dus heb het op een ''dead bug'' methode moeten doen.
Hoe werkt hij dan wel? Leuk die eigen karakters gebruikt. Misschien moet je de schaal iets aanpassen. Bij deze harde en goede *kuch* muziek slaat hij nog steeds niet helemaal uit.
[Bericht gewijzigd door pientertje op (78%)]
electro_freakz
PIC
|
---
100nF
---
|
POT 25K
/
|/
audio IN |1K|---|
|\
\
GND
en dat X2
hoe ver hij uitslaat is aan te passen met de potmeter;)
het idee met die karakters komt trouwens van picbasic.nl
electro_freakz
even op een stukkie printplaat het circuit gesoldeerd, maar nu netjes:)
De PIC16F628(A) heeft helaas geen ADC aan boord.
Maar met behulp van een kleine condensator kan toch de weerstandswaarde van een potmeter worden gemeten.
Meting van de weerstand gebeurt dan door te meten hoe lang het duurt om de condensator te ontladen via deze weerstand.
meer weet ik ook niet:+
Oh, ik snap het. De condensator wordt door de pic ontladen. Een timer in de pic begint te tellen. Daarna wordt de condensator door je muziek+tor combinatie weer opgeladen. Als deze combinatie het 'hoog' level van je input pin bereikt heeft stopt de timer. Dit is maat voor hoe hard de muziek(als je het zo kan noemen;)) is.
electro_freakz
timmie
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
de windows gui voor de UsbSpot
op dit moment nog geen linux versie die zit wel in de planning.
de form text(titel) wordt ingeladen want eerst wordt er bij opstarten een "give_ver" commando verstuurd het antwoord daaarop wordt de form text.
zo zie je gelijk dat het systeem werkt en welke firmware revisie je gebruikt.(werkt vanaf versie 0.06 pas)
Hallo allemaal,
In het "mooiste foto-opdrachten topic" had ik het al even aangekondigt, de VU-meters.
Hier zijn ze dan. De elektronica is een half jaar geleden al gemaakt, helaas ben ik de duidelijk foto van de bestukte printplaat kwijt, maar op de tweede foto is het nog wel een beetje te zien.

Bekijk ook het filpje op youtube!
Er zijn filmpjes van verschillende modes, als je het gezien hebt even doorspoelen, dan kun je de dot-mode ook nog zien...
Ze zijn dezelfde kleur/hoogte gemaakt als de (zelfgebouwde) speakers die ernaast staan.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Die printjes in hun compartiment - het lijkt wel een poppenhuisje. 
Maar verder niets dan lof, hoor. Puik werk!
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Mooi zeg! Zoiets wilde ik ook nog maken, toch niet gedaan, weet niet of ik blij word van al dat knipperende licht. Is het irritant of valt het wel mee? 
Deze vond ik trouwens op youtube, ook leuk, geluidskaart aan scope in X-Y mode. Vraag me trouwens af hoe je zoiets programmeert, video uit geluidskaart?!
EDIT: Hoeveel/welke LEDs zitten er in zo'n hokje?
En deze is ook wel mooi, sommige geluiden produceren best mooie figuren.
[Bericht gewijzigd door Benadski op (15%)]
Het geknipper valt best mee, vooral in de bar-mode. De dot mode knippert wat meer. (zie de eerste helft van het filmpje op youtube, link in mijn vorige post)
Edit:
Inderdaad wel leuk scope in x-y mode. Alleen wat klein voor een party 
Edit2:
Er zitten bij rood/oranje twee leds en bij de rest één led per hokje. Het zijn de hyperfluxleds van LEDs-buy.
[Bericht gewijzigd door Douwe W op (20%)]
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Nette constructie en ook degelijke printjes. keurig! je had je boutjes nog wel even kunnen afknippen.
Wat heb je als glas gebruikt? Wat heb je gedaan om het zo diffuus te krijgen?
AC/DrieC
Den Dries www.hulens.be
@ Lucky luke
Op de in en uitgang staan smd C'tjes, op mijn site is het een oudere foto
ondertussen staan ze er al op. Het gewicht is niet veranderd denk ik. De mijn weegt 350g maar de parachute is gewoon berekend voor 1 kilo om wat marge te hebben
Groetjes Dries
Op 10 mei 2009 23:00:53 schreef MAH:
... Wat heb je als glas gebruikt? Wat heb je gedaan om het zo diffuus te krijgen?
Ik heb difuus plexiglas gebruikt. Dit is in de fabriek al difuus gemaakt en wordt onderandere gebruikt voor lichtreclame.
UPDATE RELAISKAART:
Sinds gisteren heb ik dit mooie kastje met ingebouwde 2A voeding 
Dit heeft gediend als alarmsysteem in een bedrijf, maar het was kapot.
Ik heb de relaiskaart er nu ingebouwd, er moet wel nog vanalles afgewerkt worden.
Onderaan zie je 8 schakelaars, met deze kan ik de lampen ook aan en uit zetten terwijl de PC niet aan staat.
picsels
Volgend project: 7-seg gaming displays; dan dec-1982 labvoeding afmaken, dan funcgen met ad9833 afmaken, dan...
Op 10 mei 2009 21:30:38 schreef Douwe W:
...
In het "mooiste foto-opdrachten topic" had ik het al even aangekondigt, de VU-meters.
Leuk idee en mooi uitgewerkt.
Jordi
Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is er uit!
Zo om nu eens de 'gastjes' die weleens een audio versterker willen bouwen van '1000W lijkt me wel oké' te laten zien hoe dat echt in elkaar zit, eat your heart out;)
Front:
Binnenkant met links de elco's (4x 10.000uF / 100V), midden een plaat met de beveiligingselektronica (inschakel-vertraging, DC-protect, fan-sturing) op de trafo, rechts de versterkerprinten op koelprofiel.
Torren netjes op een rijtje:
Koper strips over de elco's:
Koelprofiel duwt lucht weg aan de voorzijde, lekker warm aan de benen;), achteraan is de gietijzeren fan te zien, ook wel vingerhakselaar genoemd.
Frontplaat eraf, nu zie je goed de transformator (amplimo custom made 2000VA - 14kg):
Werkspanning:
En als laatste natuurlijk de achterkant:
Deze versterker heb ik al jaren, is al wel eens helemaal gestript en opnieuw in elkaar gezet. Dit omdat de torren toen niet helemaal goed op het koelprofiel zaten, en de beveiliging nog manko had. Is nu opgelost en draait superstabiel.
Vermogen op de testbank aan dummyload: 2x 560W @ 8ohm, 2x 1000+W @ 4ohm (rond t maar naar beneden af naar 1000W)
Beide tests met versterker tegen clippen aan. Vervormingsfactor is te vergelijken met fabrieksversterker.
Kosten: pfff een hoop bloed, zweet en tranen. Dure onderdelen. Weegt tegenwoordig niet op tegen een fabrieksversterker.
Ik heb er zo nog twee zelfgebouwd, 2x300W en 2x100W.
Denk ervan wat je wilt, maar feit is dat hier sloten vermogen uitkomen, een graag geziene gast op tuinfeestjes:D