Dankjewel, dat is handig. Ik ben nog wat op Q metingen aan het zoeken. Lloyd butter heeft nog een mooie manier met een Q meter maar eigenlijk wil ik deze wel :-) http://www.compaq.net/hpinfo/abouthp/histnfacts/museum/earlyinstrument…

Met de couplers praten ik, denk ik, wat langs jou elkaar. Ik bedoelde met poort A de generator, poort B de dummy/DUT en C is de meter. Ik heb hem alleen maar gebruikt om reflectie te meten, niet om forward te meten (niet eens aan gedacht dat kan door hem om te draaien omdat ik dacht dat dat bij een hybride niet kan) maar nu snap ik dat jij eerst dus forward meet en dan pas reverse.
Ik dacht dat die -20dB reverse was en de -48dB een soort isolatietest.
Dat stukje had ik even niet begrepen omdat ik zelf ook maar wat uitgevogeld had. Ik ga jou manier ook eens proberen.

Grappig dat de ene "school" dus uitgaat van forward/reverse en de ander van open/short. Ik vind jou uitleg toch logischer. Dat tweede zou ik eerder als symetrie willen beschouwen maar laat ik zelf op dit gebied geen definities gaan bedenken. ;-)

Wat leesvoer over directional couplers:

Mini-Circuits Application Note: Directional Couplers
http://www.minicircuits.com/pages/pdfs/coup7-2.pdf

Wiki: Power dividers and directional couplers
http://en.wikipedia.org/wiki/Directional_coupler

Bird: Straight Talk About Directivity
http://www.bird-technologies.com/techapps/app_notes/StraightTalkAboutD…

En over je metingen, het verschil tussen -10 / -16 dB bij open / short lijkt me ook al wel veel.
Beiden zouden een vergelijkbare hoeveelheid reflected power moeten hebben.

Volgens de Bird tabel op pagina 7 zou bij een werkelijke VSWR van 1:2 (25 of 100 Ohm load op 50 ohm systeem impedantie)
de waargenomen reflected power kunnen varieren tussen:

-51% en +69% (directivity = 20dB)
-31% en +37% (directivity = 25dB)
-18% en +20% (directivity = 30dB)
-10% en +11% (directivity = 35dB)
- 6% en + 6% (directivity = 40dB)

En bij een gegeven directivity van 20dB varieert de reflected power over verschillende SWR / loads met:

-100% en +861% (SWR 1.1 , 45 of 55 Ohm)
-100% en +341% (SWR 1.2 , 42 of 60 Ohm)
- 75% en +125% (SWR 1.5 , 33 of 75 Ohm)
- 51% en + 69% (SWR 2.0 , 25 of 100 Ohm)

Bij een goede open of short verwacht ik nog veel hogere VSWR waarden als b.v. 1:20. En dan zou de error marge op de reflected power nog minder moeten zijn. Een verschil van 6 dB is al 400%. Puur daar op afgaand suggereert -10 / -16 dB bij open / short dat er een directivity *veel* lager dan 20dB in het spel is.

Ik ken trouwens geen enkele definitie die directivity in een expressie van open/short uitdrukt. Waar haal je dat vandaan?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]

Bedankt voor het leesvoer. Ik zal nu de directivity eens gaan meten. Ik ben erg benieuwd ernaar.

Waar ik dat open/short heb gelezen weet ik niet meer dat moet ik thuis nazoeken. Het stond ergens in maar misschien heb ik het toen gewoon verkeerd begrepen. Er kwam best veel info op me af. Ik kan het nu wel volgen maar ik wist toen ik aan dit avontuur begon niet eens wat reflectie-demping was.

Die tabel van mij laat 4 zelfbouw couplers zien. Dit is dus niet een test om te kijken of mijn VNA goed is mbv een kloppende coupler maar een test met een (hoop ik) kloppende VNA aan een DIY coupler ontworpen door (zeker op dat moment nog) een coupler-n00b.

De laatste is de hybride en die lijkt me goed. Dat was een bestaand ontwerp die andere zijn eigen bedenksels om wat ideetjes te testen en zo'n ding door te krijgen. Die meting laat dus zien dat die coupler met -10/-16 niet betrouwbaar is. De meting klopt wel denk ik maar de coupler dus niet

Het advies om een swr meter te testen door de aansluitingen om te draaien is dus eigenlijk ook een test van de coupler. Daarbij wordt gezegd dat hij dan net het omgekeerde moet aangeven dat is dus eigenlijk een test van de directivity.

Edit: mijn TF1313A van Marconi blijkt een speciale Q en D meetmogelijkheid te hebben tot een Q van 300. Ik vroeg me altijd al af hoe dat ding werkte met zo veel knoppen. Ik snapte er niet zo veel van. Die ga ik nu eens een beter plaatsje geven :-)

Uitgaande van jullie aanwijzingen heb ik het volgende gemeten.

Eerst dit keer heel secuur de in/uitgang doorverbonden en bij 0dBm vermogen de meter en traces op 0 gesteld zowel voor fase als magnitude. Toen overgeschakeld op de coupler. Van A naar B met de meter op C en de dummy op B een forward meting gedaan. dat leverde net geen -7dB op (handig zo'n meter, die is preciezer dan de trace aflezen)
Daarna de dummy met de generator omgewisseld en de reflectiedemping gemeten. Dat was -42dB. Een open levert precies 13dB op en een short ook. Als ik snel kortsluit met een kortsluitdopje op de bnc dan zie ik de trace niet eens verschuiven. dat betekent dus goede symetrie en een diversity van 35dB en hij is nu helemaal vlak over de hele linie.

Maar 35dB is dus niet goed genoeg begrijp ik. Hoe krijg ik dat beter ? De ringkern heb ik gewikkeld met bifilair 0,5mm draad en hij is 96uH per wikkeling. Zou een schotje plaatsen met doorvoer C helpen ?

De vorige keer had ik nog wat verloop, heel weinig maar toch. Nu was hij vlak. Scheelt best wel of je alles van te voren helemaal op nuk stelt en ik gebruikte nu de gematchte kabels. Dat soort kleine dingen doen toch best veel.

Ik weet niet of onze doordeweekse couplers veel beter zijn. Is het echt zo erg?

-35dB zou je ook hebben met een ideale coupler en een dummy met een SWR van 1.036.
Misschien is dat bij jou wel zo, en is je coupler echt ideaal. :)

Op 13 mei 2009 10:31:18 schreef Frederick E. Terman:
...doordeweekse couplers...

:)

Opbouw is vrij kritisch. Bouw gewoon een tweede en vergelijk ze. -35dB is waarschijnlijk goed genoeg voor veel metingen

Op 12 mei 2009 23:36:31 schreef fred101:...en hij is nu helemaal vlak over de hele linie.

35 dB is een heel aardige waarde. Maar wat bedoel je precies met de hele linie, je hele frequentiebereik van je VNA? Wat is dat dan?

Zelf heb ik nog nooit een vlakke directivity curve gezien. Hier een voorbeeld van een MiniCircuits DC. Kijk naar de blauwe streepjeslijn rechtsboven. Dat is een soort curve die ik zou verwachten:

http://www.uploadarchief.net/files/download/pdc-15-21.png

FET, wat doet bij jullie een Zondagse coupler dan ;-) ?

Het bereik is 0,1-10MHz en 1-110MHz. Vlak is dat zover ik kan zien de trace overal de zelfde waarde aangeeft. Dat is bij een resolutie van 10dB/div. Dat is dus niet te vergelijken met commercieel spul en bandbreedtes zoals op jou grafieken. Ik heb wel een sna die tot 1,2GHz gaat maar daar moet ik nog wat werk aan verichten. De uitgang is geen 50 ohm en aangezien de aansluiting erop verrot was zit er nu een stuk 50 ohm kabel met bnc in ipv de russische N connector.

Ik ga die uitgang nu proberen te meten en dan een goede impedantie omvormer maken en een betere detector dan kan ik deze richtkoppelaar ook daarop gebruiken ipv het veredelde T-stuk van mijn wobbelaar die daar inzit. Dat heb ik al eens gedaan maar toen was dat allemaal vrij nieuwe materie voor mij dus daar is nog wel wat te verbeteren.

Als het goed is heb ik binnenkort een tweede HP8407 VNA erbij (een VNA is tenslotte ook niet alles >:-) ), nu met display unit. Dan kan ik tenminste ook de frequentie fatsoenlijk aflezen en heb ik een tweede voor de reserve onderdelen.

Vanmorgen naar Nieuwegein geweest bij een amateur wat spulletjes gekocht. twee pepermunt doosjes vol met diodes. (1n2102, 1n21, 1n416, 1n263 enz, nog geen idee wat het is maar het is shf en altijd handig voor detectors.) en een zakje vol verloopkabeltjes van dat kleine spul Als verassing zaten er ook nog 3 diodedetector houders bij (2xbnc-N en bnc-so239). Ik heb er 1 van HP maar deze zijn veel kleiner en kreeg ik een mooie 230-110V verhuistrafo. Dus in kastje met lampje en 110V stopcontact, toch veiliger dan een open trafo.

Hallo ,

Ik ben ook wat aan het meten geweest . Aan mijn supertje wel te verstaan .
Er is ook weer wat veranderd , uiteraard . De net-niet-regeneratieve detector , heeft plaats moeten maken voor een gewone Ge-diode ; en de BFO injectie vindt nu plaats in het HF-mixer gedeelte van de ECH . Door deze ingreepjes luister ik nu naar veel minder vervormd geluid en is SSB veel makkelijker in te regelen met de BFO .
Ook de ontkoppel C-tjes aan de MF bandfilters zijn geplaatst . Op het gehoor werd het audio iets zachter , maar op de scoop was wel een behoorlijke spanningswinst zichtbaar . En aangezien dat ik genoeg AF-versterking tot mijn beschikking heb , heb ik ze op hun plek laten zitten .
De Ra van MF pentode moest ik daarna wel wat verhogen om hem wat te temmen ( ik meen 4k7 ) , want die begon te gillen . Bedenk me nu net dat die misschien ook wel wat last van instraling kan hebben en dat als ik de boel daar een beetje afscherm , de versterking misschien wel weer wat omhoog kan ...
Mijn volgende stap is er weer eentje terug : de AVR wil ik er weer in hebben .

Na dit alles ben ik gaan meten . Toen kwam ik er achter dat het MF inmiddels stiekum op ongeveer 460kc terecht was gekomen , door mijn vele gedraai op gehoor , zonder echt te meten ...
Dat maakt in principe natuurlijk niet zoveel uit , maar alles toch weer netjes op 455kc getuned . En wat bleek ? De ruis was enorm veel minder geworden . Het lijkt erop dat één van de MF-spoeltjes de ruisbron was/is , als die niet helemaal goed afgestemd is . Dit vind ik nogal bizar , maar dat hoort bij geëxperimenteer op hogere frequenties .
Zou dat spoeltje van binnen een beetje brak zijn ? of ligt het toch weer aan iets anders ... Nouja mijn ruis is weg !

Goed nu mijn meetresultaten .
Eerst de VFO :
die loopt van 1785kc tot 3950kc ( in één ruk , maar met een behoorlijke vertraging ) . En omdat ik een twee-knops afstemming gemaakt heb , stem ik af van 1330kc tot en met 4405kc . Met de antenne afstemkring kan ik kiezen voor omhoog en omlaag mixen met het MF . Dat maakt de afstemband lekker breed .

De gevoeligheid :
ik moet er wel even bij vermelden dat ik de uitgang van mijn R&S meetzender ( 50Ω ) direct aan de antenne ingang ( BNC ) heb geplugd , maar er géén idee van heb , wat de ingangsimpedantie van mijn radiootje is ... Dus of de waardes die ik gemeten heb daadwerkelijk wat inhouden is aan jullie om te beoordelen .
Daarbij valt er nog wat te zeggen over de antennespoel zelf , want die is wat groot uitgevallen en niet afgeschermd . Dus die zal echt wel wat HF uit de "lucht" oppakken en de metingen wat negatief beïnvloeden .
Ik heb gemeten op drie frequenties : hoog , midden en laag in de band .
Goed , de getalletjes :

4130kc AM 1,2µV SSB 0,75µV
2867kc AM 1,5µV SSB 1,0µV
1500kc AM 2,0µV SSB ??? ( Zoveel fluitjes van "echte MG" , niet te doen )

Mijn criterium was trouwens : een 50% gemoduleerd AM signaal ( omschakelbaar van 400Hz naar 1kHz modulatie ) zover af gaan knijpen totdat het signaal niet meer te horen was in de ruis .
Dat is op een gegeven moment zó zacht dat , wanneer het een met spraak gemoduleerd signaal zou betreffen , het echt niet meer te verstaan zal zijn .
Ik weet dus ook niet of ik dat zo goed gemeten heb , want het lijkt mij een beetje subjectief , omdat wat een ander misschien nog wel hoort , ik mogelijk niet meer hoor ...
Maar goed , ik heb het zo gedaan , en eigenlijk best tevreden over de meetresultaten . Of heb ik verkeerd gemeten en valt het stiekum een beetje tegen , in die zin , dat het nog meer te verbeteren valt ?

Heb ik tenslotte nog een vraagje . Op mijn meetzender kan ik in heel kleine stapjes het uitgangsniveau instellen .Dat is heel mooi af te lezen in mV , µV en dBm . Wat houd dat nou in , die deciBells per meter ?
En dan kan ik ook nog kiezen voor dBµV . Wat moet/kan ik daar nu mee ? deciBells per µV .
En waarom 4 verschillende getallen voor 1 niveau . Het gaat toch uiteindelijk om de spanning over de uitgangsweerstand .

Radioortje

Op 13 mei 2009 22:26:04 schreef Radioortje:
Het lijkt erop dat één van de MF-spoeltjes de ruisbron was/is, als die niet helemaal goed afgestemd is .

Dat ken ik nog niet. Dit is nog zonder AGC? Misschien barst er iets in oscilleren uit..

Met de antenne afstemkring kan ik kiezen voor omhoog en omlaag mixen met het MF. Dat maakt de afstemband lekker breed.

Je maakt nu dus gebruik van wat normaal een nadeel is: de spiegel. Nu heb je er tenminste iets aan!

Mijn criterium was trouwens: een 50% gemoduleerd AM signaal (omschakelbaar van 400Hz naar 1kHz modulatie) zover af gaan knijpen totdat het signaal niet meer te horen was in de ruis.

Dat heeft zelfs een officiële naam: MDS (minimum discernable signal) :)
Overigens zijn dit tamelijk kleine getallen, de ontvanger is dus gevoelig. Het kàn nog gevoeliger, maar vaak is dat op deze frequenties onnodig, omdat alle signalen (ook de storing/ruis) toch harder zijn.

Wat houdt dat nou in, die deciBells per meter ?
deciBells per µV.

Foei, toch niet "per"! Dan zou er een breukstreep staan. Een kWh is toch ook geen kilowatt per uur?
Hier staat de m voor een mW, en krijg je dus dB ten opzichten van een milliwatt. Of, in dat andere geval, dB ten opzichte van een signaal van één microvolt.

Het is een logaritmische verhouding..

-20 dBm =   10 uW
-10 dBm =  100 uW
  0 dBm =    1 mW
 10 dBm =   10 mW
 20 dBm =  100 mW
 30 dBm = 1000 mW (1W)
 40 dBm =   10 W
 50 dBm =  100 W
 60 dBm = 1000 W (1 kW)
 70 dBm =   10 Kw
 80 dBm =  100 Kw
 90 dBm = 1000 Kw (1 MW)
100 dBm =   10 MW

tussenliggende waardes mag je zelf afleiden. (3 dBm = 2 mW)

De lagere waardes, bijv. -30 dBm komen bij meetzenders (hopelijk ;) ) toch wat vaker voor dan 100 dBm.

Mijn geheimpje :-) http://www.dl5swb.de/html/mini_db_calculator.htm

Heel erg handig tooltje wat hier onder wine draait want ik gooi altijd de verhoudingen door elkaar. Was 3dB nu x1,4 bij spanning of was het nu toch bijvermogen of was het 0,7 kortom dan ga ik weer twijfelen en start dit progje even op.

Leuke tool. Maar omrekenen is niet zo moeilijk.

Altijd via vermogen werken, scheelt een hoop fouten. ;)

Op 14 mei 2009 14:54:38 schreef Frederick E. Terman:
Altijd via vermogen werken, scheelt een hoop fouten. ;)

Altijd ?
Veel hangt af van het apparaat of omgeving waarmee of waarin je werkt. Een SA gebruikt o.a. dBm, een scoop mV.
Maar het klopt wel dat er (veel te) vaak fouten worden gemaakt.

Nog zo'n stelling: dBm is handig, maar W is beter. ;)

Dat was mijn antwoord op

Op 14 mei 2009 14:19:52 schreef fred101:
..Was 3dB nu x1,4 bij spanning of was het nu toch bijvermogen of was het 0,7..

Ik probeer vermogen aan te houden maar soms moet je naar spanning.

Eindelijk twee foto's van de relais opstelling tbv metingen:
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=82&t=988
Nu nog ruimte zien te maken voor de tweede HP8407 VNA.

Ik heb van lalalampje een griddipper gehad. Een philips. Dat is nog eens een bruikbare dipper. Hij is ongelofelijk precies op frequentie en ipv zo'n zenuwachtig miniwijzertje heb ik hier een grote verlichte en gedempte wijzer. Een genot om mee te werken. Ik hoefde alleen een elco en teerknol te vervangen en alles goed gereinigd. Hele mooie spoelen in een houten blok met klepje boven in de kast. De oscillator zit met varco en spoelstekker in een "remote"unit. http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=85&t=986

Evert, het begint weer te kriebelen als ik dat leuke geknutsel van jou zo lees. Ik ga ook weer eens een ontvangertje bouwen.(na de spoeltest) In ieder geval als contrast nu eens met smd onderdelen :-) Maar ik wil eigenlijk ook een heel klein CW transceivertje dus als het ontvangertje lukt kan er nog een zendertje bij. (een hybride is ook wel leuk, alles smd met als PA een potloodbuisje, of een 807 op batterijen >:-) dat zie ik nog wel)

Ik hoorde vanavond naast me ineens pets, pets. De hele tijd door. Klonk als vonken. Ik ga kijken en ik zie waar het vandaan komt. Er hangt een bosje meetsnoeren boven de tuner en een multimeter meetsnoer hing met zijn meetpunt een cm of 2 boven het aansluitpaneel waar de kippenladder de shack binnenkomt. De vonken sprongen over van kippenladder naar die kabel. Het onweer begon pas een uur ofzo later. Ben blij dat ik mijn set niet aanhad en altijd alles afkoppel. Mijn nieuwe patchpanel: http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=52&t=989 en daar zie je het bosje kabels, tussen de pye en racals in. http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=52&t=908&p=3846#p3846

Op 14 mei 2009 11:05:57 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat ken ik nog niet. Dit is nog zonder AGC? Misschien barst er iets in oscilleren uit..

Dat is natuurlijk heel goed mogelijk , maar dan wel op een frequentie die ik niet kan meten ( mijn scoop gaat tot een 4 of 5 MHz en mijn teller is niet zo gevoelig )... Ik kan nergens een signaaltje vinden wat er echt niet thuis hoort .

Op 14 mei 2009 11:05:57 schreef Frederick E. Terman:

[...]Dat heeft zelfs een officiële naam: MDS (minimum discernable signal) :)
Overigens zijn dit tamelijk kleine getallen, de ontvanger is dus gevoelig. Het kàn nog gevoeliger, maar vaak is dat op deze frequenties onnodig, omdat alle signalen (ook de storing/ruis) toch harder zijn.

Aha , ik heb weer opnieuw een wieltje uitgevonden ;)
En die kleine getallen ? ja dat is wat de meetzender aangeeft wanneer ik hem "blind" dichtdruk , om maar niet te zien waar hij op staat . Objectief is het echt niet , al was het maar om het feit dat je WEET dat er iets te horen zou moeten zijn . Maar toch , bij twijfel de modulatie frequentie omgeschakeld en dan hoor je weer iets verschil ...

Hoe zou je echt de gevoeligheid moeten meten ? Waarschijnlijk zoiets als in een metalen hok gaan zitten en dan weer zo'n meting doen ...

Maar goed , hij is dus wel gevoelig .
Vreemd .
Ja , 's avonds is er genoeg te beleven . Maar overdag is het echt niks . Ik heb nog even met de gedachte gespeeld om er een tweede MF-buis in te maken , voor nog meer versterking . Maar dan issie 's avonds , denk ik , niet meer te houden . Dat is nu vaak al een probleem bij sterke stations : enorme vervorming ! Antenne verzwakker helemaal dicht en dan gaat het net goed .
Dus maar eens met AVR aan het stoeien gegaan vanavond .
Door mijn lage B+ eerst eens het afknijp punt van de twee EF95's geprobeerd op te zoeken . Dat viel niet mee , want ze hebben blijkbaar allebeide een ander punt ( de HF buis kneep hem al op iets meer dan -1,8V ) . Het verschil zal hem wel zitten in de verschillende Ua van beide .
Okay , een 1,5V batterijtje in serie gezet met de gelijkgerichtte MF-spanning , en dan moest ik in de buurt komen van dat afknijp punt .
Misschien doet het wel iets , maar dat mag geen naam hebben . Of doe ik weer iets fout ?
Het zal er wel door komen dat mijn supertje een voor buizen wat lage MF spanning afgeeft . Jammer hoor , want op die manier heb je ook veel minder last van fading 's avonds .
Een lage MF-spanning ? Ja , bij de detector . Aan de uitgang van de MF-versterker staat een slordige 5V te wiebelen op 455kHz , bij een sterk station .
Als ik dat nou eens mocht gelijkrichten , dan had ik een veel groter regelbereik ... Maar ik ben bang dat ik dan het MF weer teveel ga dempen en mijn ontvangst er meer op achteruit gaat dan vooruit .

@ Mans en anderen : over dat dBm en dBµV . Daar ben ik nu wel over uit . Dank U allen weer voor de explicatie , maar het komt er gewoon op neer , wat ik al eerder zei , dat het drie verschillende kreten zijn voor precies het zelfde ( de ene is in het ene soort grafiekje een recht lijntje en de andere heeft een ander soort grafiekje nodig om een recht lijntje te zijn ...) . Het zal voor het rekenen ongetwijfeld makkelijker zijn , maar als je dat niet zo gauw ziet , dan is het alleen maar verwarrend . En dan voel je je weer een beetje dom , omdat je dat dan weer niet meteen gezien hebt .

Op 14 mei 2009 23:56:34 schreef fred101:
Evert, het begint weer te kriebelen als ik dat leuke geknutsel van jou zo lees. Ik ga ook weer eens een ontvangertje bouwen.(na de spoeltest) In ieder geval als contrast nu eens met smd onderdelen :-) Maar ik wil eigenlijk ook een heel klein CW transceivertje dus als het ontvangertje lukt kan er nog een zendertje bij. (een hybride is ook wel leuk, alles smd met als PA een potloodbuisje, of een 807 op batterijen >:-) dat zie ik nog wel)

Ja Fred , zoals jij nu aan het meten bent kunnen er niet veel :9~ .
Net als die nieuwe griddipper van jouw :9~:9~.
Maar als jij op de die toer gaat , dan heb ik nog wel wat smd-bandfiltertjes voor jou . Dan moet het lukken in een luciferdoosje .
Ik zal er een aantal opsturen als jij mij die torretjes opstuurt ;)
Of je gaat het met een DC ontvanger doen ( kan je de VFO meteen als stuursignaal gebruiken voor de "eindtrap" ) , dan heb je ze niet nodig , natuurlijk . En daar heb je al een mooie ringmixer voor ( die kleine witte blokjes ).
En als die op zijn moet je maar even contact met mij opnemen ...
Oja , Fred , jij bent nogal goed in schema's vinden enzo hé ?
Ik ben nu al een beste poos op zoek naar het schema ( jaja Philips ) van de PM5326 RF signaal generator . Ik ben wel inmiddels in het bezit gekomen van de "Instruction Manual" ( dankzij de goede service van de Schematheek ), maar nog niet van het schema . Zeker sinds ik het manual heb , ben ik er van overtuigd dat dit een bijzonder mooie aanwinst is in mijn hobby-hoek . Alleen hij doet het niet helemaal . Vraag me nu even niet wat er precies wel of niet werkt , maar in ieder geval doet de counter het wel , en daar heb ik hem nu voor staan .
En dat is eigenlijk een beetje zonde .

Zo , ik heb mijn metertjes weer gemaakt op het toetsenbord , dus nu mag een ander weer .

Radioortje

@Radioortje,
ik heb je iets gemailed over de PM5326. Dat is alles wat gratis te vinden is.
Mischien heb je er iets aan.

Bedankt René ,
Wat jij mij gestuurd hebt is wel een heel beknopte manual , al staat er tenminste wel iets in over hoe het apparaat opgebouwd is .
Dat is in elk geval een begin , want dan heb je daar tenminste een idee over , en kan je wat gaan proberen te meten .

Radioortje

Vandaag kan ik een ontvanger op mijn konto bijschrijven. Na de superfred, de hydrodyne en twee 0V1's nu eindelijk een DC gebouwd. Voornamelijk met SMD onderdelen en dan ook nog dead-bug stijl. Dat is toch het betere priegelwerk.

Er is maar een tor gesneuveld en twee weerstanden (met solderen). Daarna kon ik er niet meer bij met de punt dus daar zit nu een 2n2222 voor in de plaats met een gewone weerstand. Geloof dat ik al heimwee naar mijn buizen begin te krijgen maar het ding zou in een pepermuntdoosje kunnen passen wat voor de vakantie wel handig is. (hij moet straks met een cw zendertje in een iets groter doosje)

Volgens mij doet hij het alleen iets te goed. Het is een schema uit het boek van Wess Hayward. Het is na de antenne ingang een 500 ohm potmeter, lpf (twee spoelen en twee Ctjes), een 1 tor RF trap, een colpits oscillator met buffer en een balanced mixer bestaande uit twee torren. Audio dmb een LM386.

Als ik mijn meetzender erop aansluit en die am moduleer dan kan ik afstemmen op de zijbanden maar de draaggolf hoor ik niet. Dat is dus een teken dat dat ding werkt. De oscillator doet het keurig, Erg mooie sinus.
Hij stemt af van 7000 tot 7045 dus dat is wat te krap maar met een andere padder zo opgelost.

Het probleem is dat ik de hele 49m band hoor, De radio dominee, wereldomroep, en ongeloofelijk veel andere AM stations en alles door elkaar, krijg een soort deja-vu. Ik hoor echter geen 40m band. Ik kan het lpf zo afregelen dat ik geen 49 meter meer hoor maar dan hoor ik zelfs mijn meetzender direct aangesloten niet meer met -10dBm direct op de ingang.

Kortom ik ben bang dat zo'n ding niet bestand is tegen grote signalen. Heb ik hier te maken met inter modulatie of gewoon doorbraak. Het is dat ik het signaal van mijn meerzender kan ontvangen en dat ook echt zeo-beat kan draaien want anders zou ik twijfelen aan de mixer.

Er zit al een potmeter van 500 ohm tussen antenne en massa. Ik ben niet eigenwijs geweest en heb alles conform schema gebouwd.

Ik ga nu een goed bandfilter berekenen en dat in de plaats van het LPF zetten. Dat is volgens mij gewoon niet stijl genoeg. Het loopt van 7MHz tot 10MHz maar 15dB af. Leuk voor een afgestemde 40m antenne maar niet voor 51 meter draad.

Als alles meezit komt dinsdag de tweede HP8407 VNA binnen. Deze heeft ipv een meter de originele display dus dan is hij ook in frequentie aflezing gecalibreerd en dat is dadelijk met de spoeltest wat makkelijker.

Verder wordt ik (als de verkoper woord houdt natuurlijk), binnenkort de eigenaar van twee HP digitale multimeters/counters met nixies :-) .In onbekende staat van werking maar dat ben ik niet anders gewend. Uiteindelijk is dat oude spul bijna altijd te repareren.

Fred ,
ik denk dat je met die 51 meter draad gewoon teveel signaal erop zet en daardoor onherroepelijk met AM-doorbraak te maken hebt . Dat is een standaard probleem bij een DC ontvanger .

Radioortje

Dank je voor de bevestiging, om het zeker te weten heb ik nog snel even een parallelkring van een varco met heel goede spoel er voor gehangen (die lag toch klaar ivm de spoel test). Nu kon ik heel veel cw stations horen. Er was nog doorbraak maar ik weet nu in ieder geval dat de ontvanger werkt. Ik denk dat ik me eens lekker ga uitleven op een supersonisch bandfilter (misschien wel net als bij de oude FT's dus verstembare preselectie)

Weet iemand hoeveel dB op welke afstand aanvaardbaar is. De gene die ik nu getekend heb als bandfilter zal het vast doen (van 7.1 tot 7.2 zit al 40dB verschil maar ik geloof nooit dat in zo'n yeasu ook een bandfilter zit wat bestaat uit 6 kringen. Ik heb geen probleem met spoelen maken maar 12 stuks maken het niet echt compact meer.

Zo het is weer jongensradio ipv jongens aan het meten :-)