Dag allemaal,
na enig speurwerk op deze en andere sites heb ik nog geen oplossing gevonden voor mijn probleem. Ik ben nieuw op deze site en ken niet erg veel van electronica, maar zou toch graag proberen zelf het probleem op te lossen als dat mogelijk is. Misschien kan iemand hier een handje helpen?
De koelkast is een KGN36V00/01 van Bosch, een one-piece met bovenaan koelkast en onderaan diepvries. Sinds enkele weken al ondertussen koelt de koelkast nog nauwelijks: bovenaan kamertemperatuur (15 °C) en onderaan 7 °C. Mogelijks is de temperatuur onderaan koeler omdat de diepvries koude afgeeft, of is dit omdat de ventilatiegaten onderaan zijn, ik weet het niet. Een week geleden begon de fan in de diepvries (abnormaal) luid te ratelen, en zonet heb ik gezien dat die vol ijs zit, ook op de bodem van de diepvries ligt ijs en in enkele vakken is ook ijsvorming.
Aan de achterkant van de koelkast valt niet onmiddellijk een defect op te merken. De fan van de diepvries draait redelijk vaak, zeker na het openen en sluiten van de koelkast.
Ik probeer nu de fan te ontdooien, maar daarmee is de kern van het probleem hoogstwaarschijnlijk niet aangepakt. Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn? Alle hulp is welkom.
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
ijs in de diepvries is niet goed...
ontstaat door vochtige lucht, dus kan het zijn dat de deur niet goed meer afsluit?
heb beste is alles er uit halen, de kast volledig ontdooien(dus zonder elektriek en zo), en dan uitdrogen en terug insteken...
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Wat ook nog wel eens wil helpen, daarna op z'n kop zetten en weer terug zetten, daarna wel 6 uurtjes wachten met aanzetten.
EDIT: Dus wel eerst ontdooien! En rubbers checken en deur sluit mechanisme is ook niet verkeerd! Een goed gesloten deur betekent een lager energieverbruik en minder ijs en dus nog lager energieverbruik!
[Bericht gewijzigd door Benadski op (46%)]
Wat is de gedachtengang om een koelkast op zijn kop te zetten daarna om te draaien zodat deze weer gaat werken?
Het beste is de kast eerst goed te ontdooien.
Kontroleer of de BEIDE deuren goed sluiten.
Volgens bosch tekening is dit een no-frost kast die alleen een verdamper in de vriezer heeft en doormiddel van een ventilator de koude lucht verspreidt naar beide compartimenten.
Als de deuren niet goed sluiten komt er teveel lucht (vocht) in de kast, wat condenseert en bevriest op de verdamper.
Bij een goed ontdooisysteem is dit geen probleem, echter doordat de meeste koelkasten een A+ of A++ status moeten hebben is de ontdooicyclus soms te krap gekozen waardoor de koelkast niet vanzelf meer ontdooit en zul je dit handmatig moeten doen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (8%)]
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 15 mei 2009 16:06:56 schreef Benadski:
Wat ook nog wel eens wil helpen, daarna op z'n kop zetten en weer terug zetten, daarna wel 6 uurtjes wachten met aanzetten.
Wil helpen om hem definitief om zeep te helpen ja...
Enkel en alleen absorptiekoelkasten (die kleine (camping)koelkasten met verwarmingsweerstand die dikwijls ook nog op 12VDC of gas kunnen werken) mogen op hun kop gezet worden als ze niet of nauwelijks meer koelen.
Dit om het vloeibare ammoniakgas weer in de juiste delen van het koelcircuit te krijgen.
Bij conventionele compressorkoelkasten loopt er op zijn kop gegarandeerd compressorolie in het capillair wat voor de compressor hetzelfde is als zou je het capillair dichtlassen (verstopping dus).
De enige manier om de olie weer naar beneden in het compressorhuis te krijgen is geduld (6 uur is niets), minimum 24uur, meerdere dagen is beter.
Ik heb in mijn vroegere job als koeltechnicus bij Bosch meermaals meegemaakt dat nieuwe, door de winkel geleverde, koel-of vrieskasten, met inachtneming van de aangeraden minimum 24 uur rust, toch nog verstopt raakten (dikwijls de fout van 'luie' chauffeurs die de koelkast liggend vervoerden).
Het duurde vaak meerdere (tot 8!) uren doorspoelen met vloeibare freon om alle olie uit de evaporator/capillair te krijgen.
Gelukkig onder waarborg omdat het niet een fout van de klant betrof.
@TS: Om na te gaan of compressor/koelcircuit nog in orde is:
- Ontdooien zodat alle ijs weg is.
- thermometer met sonde zo dicht mogelijk bij de meetsonde van de thermostaat in het vriescompartiment op de evaporator bevestigen.
- Enige uren (of half dagje) laten draaien op maximum thermostaatstand van het vriescompartiment.
- Meet je temperaturen rond -25 à -35°C (let op: dit is niet de luchttemperatuur in het vriescompartiment) dan is compressor/koelcircuit OK en kan je verder zoeken.
- Indien je veel hoger (minder koud) meet loopt waarschijnlijk de compressor op zijn einde (te weinig compressie), of is er een gaslek/olieverstopping.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Ik heb zo anders wel de koelkast van mijn ouders "gefixt". Die wilde niet meer koelen en vriezen. Of z'n kop gezet en METEEN weer aangezet. (Toen wist ik niets van even laten staan). Loopt alweer jaren als een zonnetje! Nog een keer gedaan met een koelkast op m'n werk. Ook op z'n kop, wel 6 uur gewacht daarna. Aangezet, lopen! Geluk? Of toch een mogelijke oplossing?
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Geluk?
Volgens mij héél veel.
Ik heb i.i.g. geen fysische verklaring voor het feit dat het bij jou wèl werkte, de enige logische verklaring die ik zo direct zie is dat de compressor om één of andere mechanische reden niet kon starten. Door het op zijn kop zetten (en de bijhorende schokken/trillingen) is ie waarschijnlijk 'losgeschoten' (een paar tikken met een hamer tegen het compressorhuis had dan hetzelfde effect gehad).
Bedankt voor de reacties allemaal. De fan in de diepvries is sinds gisterennamiddag aan het ontdooien en nog steeds zit er wat ijsvorming helemaal achteraan. Ik heb moeite om het plastic omhulsel dat rond de metalen roostertjes zit eraf te halen, omdat je niet erg goed kan zien hoe het bevestigd is (de vijsjes zijn er uiteraard uit). Er zit wel al meer beweging in dan gisteren, want toen was het plastic omhulsel helemaal vastgevroren. Als iemand toevallig ervaring heeft met het losmaken van die dingen, mag je altijd tips geven.
Voorlopig wacht ik nog even tot het laatste ijs weg is, want misschien krijg ik het plastic er niet af omdat er achteraan nog iets vastgevroren is. Eens de plastic eraf is hoop ik de evaporator te herkennen...
Met het ondersteboven zetten van de koelkast ga ik nog even wachten.
Al het diepgevroren eten ligt nu te ontdooien in de koelkast..
Turbokeu
Golden Member
evaporator: stelsel van een enkele of meerdere seriële aluminiumbuis/holle plaat die het eigenlijke koeloppervlak vormen.
De thermostaatsonde is meestal aan het einde van de evaporator bevestigd (meestal onderaan, aan het einde van de evaporator).
De diepvries was vandaag volledig ontdooit. Ik heb de diepvries en de koelkast uitgekuist en om 18u de koelkast terug aangelegd. Een thermometer met sonde heb ik helaas niet, dus heb ik een gewone gebruikt, een kleintje, en die min of meer tegenaan de aluminium buisjes aan gelegd, zodat de cijfertjes nog net leesbaar zijn doorheen het plastic rooster. Met de sonde van de koelkast leek alles in orde. Ook de elektriciteitsdraden aan de achterkant leken me allemaal intact.
De diepvries staat op het maximum, dat zou voorbij -22°C moeten zijn. (Er is ook nog een super-stand, maar daar ben ik afgebleven.) Nu 4 uur later, staat de thermometer op -18°C en het apparaat blijft draaien. We zullen zien morgenochtend...
Ik heb mogelijks ook de (of een?) oorzaak ontdekt: de rubberen afsluiting aan de diepvriesdeur komt bovenaan (mogelijks vroeger onderaan, want ik heb ze verwijderd om eens te kuisen) altijd los als je de deur opent.
Het ratelen is alleszins opgehouden! Het apparaat zoemt weer zoals vroeger. Wat de temperatuur in de koelkast is weet ik nog niet, want ik heb maar 1 thermometer.
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
Op 17 mei 2009 22:25:33 schreef sanne1:
Ik heb mogelijks ook de (of een?) oorzaak ontdekt: de rubberen afsluiting aan de diepvriesdeur komt bovenaan (mogelijks vroeger onderaan, want ik heb ze verwijderd om eens te kuisen) altijd los als je de deur opent.
dat verklaart veel!
doordat ze niet goed meer sloot kon er lucht en vocht binnen, die condenseerde en bevroor, waardoor er ijs op de wand stond...doordat zij koelt hij nog minder, want hij gaat steeds eerst het ijs proberen bevriezen, en doordat de temp sensor dan ook in het ijs zit zal hij lekker snel uit slaan...
Laat zeker iets weten als alles terug naar wens is e 
Nu, 15 uur na het opnieuw aanzetten, geeft de thermometer -25°C aan. Ik zie ook dat er al een dun laagje 'sneeuw' op de aluminium buisjes ligt, en hier en daar hangt een druppeltje ijs aan de buisjes.
De temperatuur is dus waarschijnlijk ok. De lichte ijsvorming lijkt me niet helemaal abnormaal (want het vocht in de lucht die in de diepvries zat moet ergens naartoe neem ik aan + ik heb een aantal keer de deur op moeten openen om de temperatuur te checken + het rubber is nog niet vervangen), maar dat ben ik niet 100% zeker. Goed is het toch niet dat er nu al een klein beetje ijs aan hangt.
Ik heb de thermometer uit de fan gehaald en in de koelkast gelegd, om de temperatuur in de koelkast ook eens te checken. Op het gevoel leek het me wel koeler dan vroeger.
EDIT: de thermometer geeft 2°C in de koelkast!
Is er nog iets dat ik nu zou kunnen doen?