Hoi,

ik heb een Kenwood autoradio waar 4x45 Watt opstaat. Nu heb ik op dit forum gelezen dan dit waarschijnlijk minder is(?).

En ik heb hier 2 luidsprekers bij: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=378214

Deze zijn waarschijnlijk ook minder dan 90 Watt.

Nu is mijn vraag, wat zou het werkelijke vermogen van de autoradio en luidsprekers zijn?

En kan ik hier bijvoorbeeld een 20 Watt versterker van deze site achterzetten, of is dit zinloos?

hangt helemaal af van je doel.

Speakers en versterkers vormen een paartje wat je zelf samen kun stellen. zie het als een soort uithuwelijken van je versterker aan speakers of omgekeerd: als het niet bevalt, ga je ze scheiden en regel je een nieuwe partner. NAdeel is dat het extra geld kost. (het is net een echte relatie)

enfin. Ik zelf heb in mijn garage 2x 100 W speakers aan een 2x 7 W versterker en geloof mij als ik zeg dat dat meer dan hard genoeg is... In mijn auto had ik 2x 50 W en dat was ook meer dan genoeg. Nu een standaard set en voar mij ook prima

als ik eens op de powermeter van mijn huiskamer installatie kijk zie ik die ZELDEN boven 10 W uitkomen (of ik moet aan het koken zijn zonder dat vrouwlief thuis is)

als je kwaliteit wilt doet power er eigenlijk niet zoveel toe. Maar ja: als jij een 4x4 zonder ramen en deuren hebt waar het plaatwerk harder van rammelt als de zuigers in de cylinder heb je wel 100 W nodig om iets te horen. en dan is nog e.e.a. afhankelijk van het rendement van je luidsprekers, maarem in je auto is optimale kastjes maken beetje lastig....

Het werkelijke continu vermogen van de meeste radio's zijn ca 4x 18w. Als je de speakers netjes stevig inbouwt kan dat vermogen best genoeg zijn.
Wil je meer, beter, mooier etc. dan kom je al snel op een extra versterker vanaf 50w per kanaal. Al doet het uiteindelijke vermogen er niet echt toe, veel meer de kwaliteit van de versterker en de kwaliteit van inbouw. Er zijn ook versterkers van 4x 50w van 900,00 euro bijvoorbeeld.
Rob.

Tsja, zonder de luidsprekers te kennen geeft 90 dB, 650 gram en 10,- per stuk wel te denken.

In plaats van extra versterking zou ik persoonlijk betere speakers nemen. Als de speakers bagger zijn, dan krijg je met 10x versterking 10x meer bagger. 3 dB verbetering in de speaker geeft een verdubbeling van het geluid, en ik neem aan dat je niet veel geluid tekort komt. Groter is beter, zwaarder is ook beter. Een stijf frame en een kloeke zware magneet, dat is wat je nodig hebt en dat hoor je straks ook terug.

Op 20 mei 2009 01:33:26 schreef plankgas:
[...] Groter is beter, zwaarder is ook beter. [...]

vraag ik mij af waarom ze nog geen loden membramen hebben :+

snap je verhaal wel, maar vrees dat je uitleg misschien voor wat meer uitleg vatbaar is: chassis en magneet moeten stevig zijn en redelijk zwaar. Echter conus zelf moet zo licht mogelijk zijn (wel weer zo stijf mogelijk)

Op 19 mei 2009 15:12:41 schreef twente:
En kan ik hier bijvoorbeeld een 20 Watt versterker van deze site achterzetten, of is dit zinloos?

Dat lijkt me zinloos, ik denk niet dat je daar meer uit perst dan die Kenwood.

Oké, bedankt voor jullie info.

Ik zie nu ook dat ik jullie niet voldoende verteld heb, het is namelijk voor een draagbare bouwradio.

Dus een autoradio, accu en luidsprekers in een houten kist.

Het gaat dus niet om het perfecte geluid, maar wel een beetje kwaliteit en iets meer volume :)

Hoi,

ik heb een Kenwood autoradio waar 4x45 Watt opstaat. Nu heb ik op dit forum gelezen dan dit waarschijnlijk minder is(?).

En ik heb hier 2 luidsprekers bij: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=378214

Deze zijn waarschijnlijk ook minder dan 90 Watt.

Nu is mijn vraag, wat zou het werkelijke vermogen van de autoradio en luidsprekers zijn?

45w van de auto radio is meestal muziek vermogen en dat is bijna het (afgeronde) maximale vermogen wat een autoradio kan leveren. denk dat de speakers wat je wilt meer dan genoeg zijn voor deze radio, of kijk voor speakers van max 50-60w

nog een versterker erachter zetten is niet handig, daarmee zou je de speakers kunnen overbelasten

Op 20 mei 2009 14:27:20 schreef twente:
Oké, bedankt voor jullie info.

Ik zie nu ook dat ik jullie niet voldoende verteld heb, het is namelijk voor een draagbare bouwradio.

Dus een autoradio, accu en luidsprekers in een houten kist.

Het gaat dus niet om het perfecte geluid, maar wel een beetje kwaliteit en iets meer volume :)

Maak het kistje niet te klein, zodat de speakers een beetje goede volume hebben.

Net als bij een subwoofer sommigen kisten hebben ook een inhoud van bijna 60 liter en daar komt een berg geluid uit ( niet dat je nu direct een kist van 60 liter moet maken )maar ik denk een liter of 5-8 per speaker plus de inhoud van je andere dingen (radio en accu) moet voldoende zijn.

Broer vd vriendin heeft ook zo'n kistje gebouwd zxit auto radio, pc voeding en 2 16 cm speakers in zal niet meer dan 40W vermogen totaal zijn maar er komt voldoende geluid uit! Kistje zal ongeveer 50x30x20 cm zijn