Vorig jaar op de beurs in Rosmalen heb ik nadat iedereen ermee in zijn handen gestaan had en niemand hem kocht de labvoeding van elektuur gekocht die Sine ingeleverd had.

Afgelopen jaar kreeg ik de bijbehorende elektuurs van Sine er ook bij

Helemaal top zou je zeggen. Nou wist sine dat er destijds modificaties op nodig waren om hem goed te laten werken en dat er ook nogal wat headroom in de specs zat.

Het gaat om de dubbele labvoeding van 2x 40 V en 5A.
Daar scheen bij bepaalde instellingen een oscillatiefoutje in te zitten EN hij schijnt met een aantal kleine modificaties ook 2x 60 V en 10 A te halen.

is er iemand die me aan de info kan helpen omtrent deze 2 vragen???
ik heb namelijk eindelijk tijd om mijn eigen elektronica labje op te gaan bouwen!!!

Helaas geen antwoord op je vragen, maar klinkt als een serieuze voeding.

Tzt willen we natuurlijk meegenieten van je labje in het show-topic:D!

Succes en veel plezier.

Ik wil je wel helpen maar kan je me dan het schema eens sturen?

ik zal eens kijken of ik hem morgen kan scannen en per mail door kan sturen (IVM copyright enzo), het is een heel verhaal namelijk niet echt 1 compleet schema: er zijn ook 2 artikelen met bouwbeschrijvingen (dus verspreid over 2 maanden)

Is dat de 400W voeding? Die artikelen heb ik in digitale vorm voor je. Ik stuur je wel een mailtje hierover.

Elektor heeft tegenwoordig ook een DVD elektuur 1990 - 1999.
Dat scheelt een enorme stapel papier ;-)

bedankt bjorn, heb je mail doorgestuurd naar evarist.

en blijkbaar meot ik het artikel beter lezen en neit meer des avonds in bed: volgens jouw stonden de modificaties erin..

dan alleen nog zoeken hoe ik dat ding moet boosten dat hij beetej heftiger wordt..

Je kunt hem in principe vrij schalen, voor de spanning is dat het spanningsdelertje wat de spanning meet aanpassen ( R6,7,8)

Voor de stroom kun je het beste de shunt weerstand aanpassen.

Niet alle modificaties staan er in. Op die DVD hebben ze het bekende "lek van elektuur" bij de desbetreffende artikelen gezet. Wel zo makkelijk, heb je meteen alles bij de hand.

dat hij beetje heftiger wordt

Nog heftiger?? 400W is toch al aardig heftig.

stroom mag best wel een factortje 2 hoger.
en de spanning naar 60 V is ook geen overbodige luxe voor bepaalde experimenten...

was even op zoek naar de juiste trafo: de originele heeft 2x 22 V en 5,11 A

ik vermoed (staat niet in de elektuur trouwens) dat deze in serie gezet worden om zo 44 V AC te bekomen. je moet immers tot 40 V uitgang komen en de interne spanningsval is 10 V....

dus 50 V.

nu vond ik op marktplaats een mooie trafo van 42 V...

gaat dit werken haal ik dan de 40 V nog wel aan de uitgang??

Als ik goed reken kom ik aan 60 V na afvlakking en gelijkrichting. met 2x 22v Kom ik aan 62 V...

iemand die er iets zinnigs over kan vertellen? volgens mij moet het makkelijk lukken

Ik ken het schema natuurlijk niet, maar vaak worden de trafowikkelingen van dikke voedingen tot een bepaalde uitgangsspanning paralel gezet en voor hogere spanningen in serie. Enige electronica in je voeding zorg hiervoor m.b.v. relais en zorgt er ook voor dat je dat "overschakelen" nauwelijks merkt.

Dit wordt gedaan om de dissipatie (en warmte) over spanningsregelaars e.d. te verkleinen.

Als die truc ook bij deze voeding is uitgehaald moet je dus een trafo met 2 gescheiden wikkelingen toepassen.

Dat originele ontwerp heeft een "dimmer" voor de trafo zitten.

Die oplossing werkt zo geweldig dat ik dat gedeelte van de print heb afgezaagd.

Ik was zelf ook bezig het ding automagisch omschakelend te maken in vier stappen zelfs dmv trafo's met zes 6V wikkelingen maar het geheel werd daarmee toch wel wat lomp.

http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/lomp.JPG

Met een dimmer lijkt mij inderdaad mooier, mij verder onbekend

Mijn "truc" kun je b.v. zien op het gratis te downloaden bouwplan van de ELV 68-378-38. Lompheid valt m.i. wel mee (in 2 trappen tenminste).

Wellicht iets voor High met Henk?

@sine: kun je mij dan ook verifiëren hoe groot die spanningsval moet zijn???? volgens mij moet ik met deze trafo's toch wel die 40V halen....

ik vindt omschakelen van de voeding behoorlijk lomp, omdat ik juist heftige stromen wil hebben... en dat geschakel zorgt voor een hoop ellende...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (35%)]

Mogelijk schat ik het verkeerd in, maar ik denk niet dat je onder normale omstandigheden erg veel van het schakelen merkt ?

HEt omschakelen bij een trafo met 2 wikkelingen gebeurt op basis van de spanning. ALs de buffer elco groot genoeg is moet het niet merkbaar zijn.

In elektuur stond zo ook een schakeling met een thyristor dacht ik. De schakeling zorgde er enkel voor dat spanning over de bufferelco groot genoeg was voor een bepaalde uitgangspanning.Dus als je maar 2V nodig hebt dan wordt de elco op bv 7V gehouden.

Moet ik eens in mijn 1250W voeding inbouwen. Word gek van de 3 turboprops die lucht staan te wapperen.

De omschakeling merk je niet (ik heb de door mij aangehaalde ELV voeding gebouwd, en heb ook de Velleman voeding in bezit(0-30V 0-10A), dus ik weet waar ik over praat.

Wel eens uitgerekend hoeveel vermogen je staat te verstoken over je spanningsregelaars bij b.v. 6 volt uitgangsspanning met een flinke verbruiker er aan Henk? En dan met de door jou gesuggereerde trafo?

Geloof me Henk, bij de spanningsrange en stroom die jij wilt realiseren met de door jou voorgestelde trafo, is een dergelijke "truc" (op welke wijze dan ook) onontkoombaar.

En hoezo lomp? Een stukje elektronica van 3x3 cm en 2 flinke relais.

ik heb op mijn werk 2 voedingen staan die zo werken en dat geklik van die relais en de verschietende paneelmeters... ik vindt het hakkie takkie methode!
Juist dit ontwerp is zo mooi omdat hij eigenlijk gebruik maakt van een voorregelaar die de spanning voor de eindtrappen dmv een triac, welke ze op elk willekeurig punt van de sinus in en uit kunnen schakelen m.b.v. een slimme truc. Dus kun je GROFWEG de ingangsspanning van de eindtrap regelen. De eindtrap regelt deze fijn af.

@tor: als je het artikeltje leest zie je dat er continu ongeveer 10 V over de eindtrappen staat. De dissipatie is dus MAXIMAAL 100 W ongeacht van de voedingsspanning.

de spanningsregelaars in het originele ontwerp bestaan uit 2 regelcircuits en 2 torren parallel: als ik de indtrappen opnieuw dimensioneer met 5 torren en een geforceerde koeling en koelblokken moet het goedkomen.

Heb je gelijk in Henk, Ik gaf al aan het schema van het bewuste ontwerp niet te kennen. Blijkbaar zit daar dus al zo'n "truc" in.

Moet dan dus goed gaan.

Als het omschakelen van die wikkelingen merkbaar is aan de uitgang van de voeding dan deugt het ontwerp niet.

Ik heb twee momenteel twee zelfbouwvoedingen die met die truuk werken, maar dan met mosfets als schakelaars in plaats van smerige relais, schakelen gebeurt op ongeveer de halve uitgangsspanning met een volt hysteresis en daarvan is NIETS merkbaar aan de uitgang.

Met een mosfet en een diode extra kun je een midden afgetakte trafo omschakelen van enkele naar dubbele spanning :

De twee bovenste diodes en de twee links onder zijn een standaard brugcel, en de diode aan het middenbeen is schottky power diode.

-. ,----o---------->|-----.
         )|(    |                 |
         )|(    |                 |
        -. ,----)----.            |
         )|(    |    |            |
         )|(    |    |            |
        -' '-o--)----)----->|-----o-------o---o
             |  |    |                    |
             |  | .--o                    |+
             |  | |  |                   ===
             -  - V  -                   /-\
             ^  ^ -  ^                    |
             |  | |  |                    |
             o--' |  '--------------------o---o
             |    |                       |
             |    |         ___           |
             |    o---   --|___|--o--.    |
             |    |   \ ^         |  | ||-+
             |    |+  ---        .-. | ||<-
             |   ===   ^^        | | '-||-+
             |   /-\   ||        | |      |
             |    |              '-'      |
             |    |               |       |
             '----o---------------o-------'

Die triac voor regelaar is in theorie erg leuk, in de praktijk heb ik het nog nooit ERGENS werkend gezien, het bij het minste beetje ongelijk regen ontstaat er een DC ofset waarbij trafo in verzadiging gegooid wordt, resultaat .. een hete brommende trafo en knipperende verlichting.

Je zult met 48V aan de ingang er ergens richting de 60V netjes uit krijgen, misschien net wat minder om het op de top ( max U & I ) rimpel vrij te houden.

[Bericht gewijzigd door Sine op (44%)]

Dat is een fraaie omschakel-schakeling, Sine.
Die ga ik goed onthouden :)

... was onzin.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (93%)]

@sine: die stukjes die jij eraf gehaald hebt werken volgens de elektuur toch ECHt met een triac... de onstekingspuls wordt verschoven om aan de belasting te voldoen...

TRI1 een een TIC 263 scheklt in het door jouw afgezaagde stuk voor de triggering. De rest is beetje snubberstuff en het hele timing verhaal

ZOu je de triac ook met een PIC of AVR kunnen sturen. Dan bij een ingestelde output kan uc via een lookup tabel bepalen welke sturing daarbij hoort.
Als er dan toch foutjes optreden hoef je alleen maar de software aan te passen.

Ik zat juist te denken aan een analooge DC-servo schakeling die de DC stroom door een primaire shunt op 0 houd door te morrelen aan de triggering.

Ik vermoed namelijk dat de moeilijkheid hem daar in zit dat allerlei omgevingsvariabelen (belasting etc.) invloed hebben op de symmetrie van dat triggeren.