fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb altijd gehoord dat je een haspel met verlengsnoer moet afrollen bij gebruik. Nu had ik zelf het idee dat die kabel een spoel vormt en de reactantie dan voor de warmte ontwikkeling zorgt.
Nu zat ik dat voor de grap eens uit te rekenen maar dat is toch wat anders. Ik kom hooguit op een paar honderd uH uit en daarbij is de weerstand van het koper waarschijnlijk nog hoger dan de reactantie.
Is dat afrollen een broodje aap verhaal (of alleen nodig bij heeeel hoge stromen) of is er een andere reden dat het wordt afgeraden.
Nieko
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Ik denk dat het voornamelijk de hogere stromen voor een langere tijd is die het fataal maakt. De kabel word dan warm en kan gaan smelten waardoor er kortsluiting ontstaat.
Denk hier bijvoorbeeld aan een stofzuiger, hoge stroom voor een langere tijd.
De kabel zal geen reactantie vormen omdat deze te vergelijken is met een bifilaire spoel. De stroom door de fasedraad is gelijk aan die door de nuldraad. Aangezien deze indezelfde kabel zitten en op dezelfde manier opgerold zijn, zullen de magnetische velden veroorzaakt door deze stromen elkaar opheffen.
De rede dat men een verlengsnoer afrolt is omdat deze dan makkelijker z'n warmte kwijt kan.
Paar jaar geleden bij mijn schoonouders mee gemaakt dat zo'n haspel is gesmolten.
Schoonpa had twee haspels aan elkaar geknoop waarbij er een 3/4 opgerold onder de eettafel lag.
Twee gourmet sets ingeplugd en binnen 10 minuten een forse stank en een hoopje gesmolten plastic.
Het eten was daarna een stuk minder lekker. 
De 230V kabel heeft een zekere weerstand en wordt dus warm als je behoorlijk stroom trekt. Zit de kabel opgerold kan de warmte niet weg. Met als gevolg gesmolten plastic en als je niet thuis bent, erger....
Zoals niko zegt. Door de weerstand van de kabel warmt het zooitje op. Laat je dat mooi afgesloten zitten dan wordt het zo warm dat het gaat smelten.
Staat ook op wiki
http://nl.wikipedia.org/wiki/Haspel
Bij haspels staat het er meestal ook bij.
http://www.klusspullen.nl/default.asp?sc=product&bestelnr=223572
Belasting, opgerold 1000W, afgerold 3000W.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Als een haspel opgerold is gaat deze als een spoel werken. Met genoeg vermogen wordt deze warm en kan niet goed zijn warmte kwijt. gevolg smelten kortsluiting brandgevaar
Tip als je een grote flex aanzet spring je meestal de zekering omdat de aanloop stroom tehoog is. Zet hier een kabelhaspel tussen en 9 van de 10 keer blijft de zekering in.
[Bericht gewijzigd door Bart-d op (19%)]
Op 22 mei 2009 14:44:46 schreef Bart-d:
Tip als je een grote flex aanzet spring je meestal de zekering omdat de aanloop stroom tehoog is. Zet hier een kabelhaspel tussen en 9 van de 10 keer blijft de zekering in.
Oude truk maar werkt, en ook voor lasapparaten een suces!
Als een haspel opgerold is gaat deze als een spoel werken.
De rest van de draad (en links) lezen!!
Waar komt dat sprookje vandaan? Het heeft niks met spoelwerking te maken, het snoer kan gewoon zijn warmte (door de weerstand van de draad) niet kwijt als hij opgerold is.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
OK, dat klinkt inderdaad aannemelijk. Ik heb wel eens gemerkt dat een kabel bij hoge belasting warm wordt en daarom noemde ik de koperweerstand al. Dat verklaard het wel. Dat van die spoel had ik eigenlijk zelf ook kunnen bedenken maar zoals je hier leest wordt dat wel door veel mensen geroepen. In mijn ogen kon het dat ook niet zijn maar omdat dat geroepen wordt ging ik daar ook altijd van uit.
We hadden er hier op het werk een discussie over en aangezien ik een beetje van electronica weet werd het aan mij gevraagd maar ik wist het ook niet zeker. Daarom ging ik eens rekenen en dan lijkt spoelwerking nogal onlogisch. Zeker gezien de , denkl ik, correcte uitleg van FM
[Bericht gewijzigd door fred101 op (16%)]
fred101
Golden Member
Die oude truc berust dan zeker op het feit dat die kabel als capaciteit werkt en zich zoals een transmissielijn eerst oplaad.
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Een kabelhaspel die niet afgerold is kan wel een temperatuur bereiken van 800 graden !! Dit geldt ook voor een stofzuiger. Je hebt gelijk dat door de fase en nuldraad dezelfde tegengestelde stroom loopt. Er onstaan dus 2 spoelen met een tegengesteld veld. Deze heffen elkaar echter niet op. Er onstaat dus warmteontwikkeling door de draadweerstand (R) + warmteontwikkeling door de inductieweerstand (Xs). De totale warmteontwikkeling is dus = stroomsterkte * (R + Xs).
een simpele test de warmteontwikkeling bepalen.
Lees verder............
Neem een kabelhaspel en een goede voltmeter. Meet de spanning op het stopcontact. Steek de haspel in het stopcontact en meet de uitgaande spanning van de haspel (deze zijn hetzelfde want er loopt nog geen stroom). Ga nu de haspel belasten met b.v. een machine van 1000 Watt. Je zult zien dat de spanning nu aardig is gedaald. De warmteontwikkeling is het verschil in spanning * de stroomsterkte (ongeveer 4,5 A bij 1000 W) [ W = V * I ]. Herhaal dit maar dan met een uitgerolde kabel en je zult zien dat de spanning nu stukken minder daalt. De component Xs is nu namelijk weg en je houdt alleen de draadweerstand R over.
Pas bij het uitrollen wel een beetje op, want bij het eerste experiment is, afhankelijk van de tijd dat je de haspel belast hebt de kabel al aardig warm geworden. Doe dit dus niet te lang.
Haspel als spoel: klinkt leuk, maar aangezien de opgewekte inductie zichzelf opheft (immers, heen en terug naast elkaar) een broodje aap.
klein is fijn
Moderator
Op 22 mei 2009 14:58:14 schreef Bart-d:
Een kabelhaspel die niet afgerold is kan wel een temperatuur bereiken van 800 graden !!
Wow, it's amazing Mike!
Ooit bij nagedacht dat plastic al bij 300°C smelt en dat dan het hele ding wel kortsluit?
Een spoel in serie met je circuit zorgt alleen voor een verandering van je arbeidsfactor en niet voor dissipatie. Afgezien van magnetische verliezen, maar ik kan me niet voorstellen dat die in dit geval (zonder kern) erg groot zullen zijn.
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Even zoeken en je weet het,
Een haspel, 50 meter rubberkabel 3 X l,5 mm2, heeft een weerstand van 2 x (heen en terug) l,5 = 3 Ohm. Bij een belasting van 1 Ampère (= 220 Watt) berekenen we met de Wet van Ohm het spanningsverlies in de haspel:
Stroomsterkte x Weerstand = Spanning.
1 Ampère x 3 Ohm = 3 Volt.
Nemen we echter 4 Ampère af (= 880 Watt) van het campingkastje, dan wordt dit al 12 Volt.
Een haspel, 50 meter rubberkabel van 3 X 1,0 mm2, heeft een weerstand van 2 x (heen en terug) 2 Ohm = 4 Ohm. Het spanningsverlies wordt dan bij 4 Ampère al 16 Volt.
Een bijkomstigheid hierbij is, dat dit spanningsverlies in de haspel wordt omgezet in warmte. Nemen we de haspel van 50 meter 3 x 1,0 mm2 als voorbeeld, dan kunnen we ook de warmteontwikkeling berekenen. Bij 4 Ampère en dus een spanningsverlies van 16 Volt, is de warmteontwikkeling
(I2 x E) 4 x 4 x 16 = 256 Watt. En 256 Watt is al een aardig kacheltje.
Blijft de haspel opgerold, dan wordt de kabel onvoldoende gekoeld en kan zo heet worden dat de kabel met haspel en al smelt en vervolgens kortsluiting oplevert of zelfs brand.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op 22 mei 2009 15:27:23 schreef Bart-d:
[...]
Bij 4 Ampère en dus een spanningsverlies van 16 Volt, is de warmteontwikkeling
(I2 x E) 4 x 4 x 16 = 256 Watt. En 256 Watt is al een aardig kacheltje.
Blijft de haspel opgerold, dan wordt de kabel onvoldoende gekoeld en kan zo heet worden dat de kabel met haspel en al smelt en vervolgens kortsluiting oplevert of zelfs brand.
P = V * I = 16 x 4 = 64W
P = I2 x R = 4 x 4 x 4 = 64W
En dat verhaal van de spoel is inderdaad ook niet waar, terug naar school Bart-d!
Stekkerdoos
To boldly go, where nog Stekkerdoos has ever gone before...
En dat verhaal van de spoel is inderdaad ook niet waar, terug naar school Bart-d!
en dan mocht het nog waar zijn:
een spoel trekt toch enkel reactief vermogen -> kan toch nooit warmte-ontwikkeling met zich meebrengen? Als je al een spoeltje hebt, zou die opwarmen door de parasitaire ohmse weerstand, waar actief vermogen in Joulse warmte wordt omgezet.
ALS de spoel zou bestaan in een opgerolde kabel, dan zou de totale stroom minder worden, en er dus ook minder gedissipeerd worden.
Maar het gaat inderdaad om het kwijtraken van de warmte, wat niet goed lukt in opgerolde toestand.
Ik heb hier zo'n goedkope prulhaspel, maar daar staat wel netjes op: Maximaal vermogen geheel uitgerold 2200W, opgerold 600W. 
benleentje
Golden Member
Laats kwam ik op karwei een rare situatie tegen. In moest in de materiaal container zijn en het was toen hartje winter. Ik rook een bekende lucht, namelijk die van warm rubber. Ik zag daar een ventilator kachel staan en die bleek 3000W te zijn. Er achter lag een kabelhaspel, opgerold uiteraard. Ik voel aan de haspel en die was echt flink heet, kon het amper goed vastpakken.
Dit bleek zo al 2 dagen te draaien. Het geluk was dat de haspel achter de ventilator lag. Deze zoog blijkbaar genoeg koude lucht over de haspel.
Conclusie:P uitrollen is echt niet nodig, ze moeten gewoon een ventilator in de haspel inbouwen.
Op 22 mei 2009 15:27:23 schreef Bart-d:
Een haspel, 50 meter rubberkabel 3 X l,5 mm2, heeft een weerstand van 2 x (heen en terug) l,5 = 3 Ohm. Bij een belasting van 1 Ampère (= 220 Watt) berekenen we met de Wet van Ohm het spanningsverlies in de haspel:
Volgens mij moet het dit wezen:
R*A= L*Rho
R = (100 meter * 0,0175 Ohm/Meter)/ 1,5 mm2
R = 1,167 Ohm
1 mm2 koper 2 x 50 meter dus 1,75 Ohm
4 A 1,5 mm2 = 18,67 watt
4 A 1 mm2 = 28 watt
10A 1mm2 = 175 watt, hier brand je opgerolde snoertje dus redelijk snel op.
Bekend probleem in de bouw... als er maar 1 stopcontact ter beschikking is gebruikt men toch 3 haspels om genoeg stopcontacten te voorzien? Hieruit kan iedereen dan verdelen naar zijn eigen haspels 
Gelukkig hebben de meeste iets of wat deftige haspels een thermische beveiliging ingebouwd.
Ik heb het een jaartje geleden dus aan den lijve ondervonden met de eerder aangehaalde stofzuiger. Het stopmechanisme van de ingebouwde haspel was kapot en het snoer rolde weer vrolijk op terwijl ik aan het stofzuigen was.
Ik was snel klaar met stofzuigen. Sluiting en het snoer zat helemaal vastgesmolten in de behuizing van de stofzuiger.
Ik heb het hele ding bij het grootvuil moeten zetten.
Conclusie: stofzuigen moet je aan een ander overlaten.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Klopt, zo testen wij ook grote toestellen die een flinke dreun stroom trekken bij opschakelen. De inwendige weerstand van een heel stuk kabel dempt die al behoorlijk.
- - big bang - -
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Als piekstroom beperking werkt het uiteraard ook afgerold, dat scheelt weer.
Overigens heb ik wel eens op zo'n haspel zien staan wat de maximale belasting op- en afgerold was. Ik geloof iets in de orde van 4 amp opgerold, en 16 afgerold - scheelt een kluit!