Hallo,een kennis van mij heeft een setje bose 901 gekocht,ik vermoed series 1 met 9 luidsprekers en de controller.
Heeft er iemand een bedradings-schema?
Volgens mij spelen ze niet zo als ze horen te spelen,de vorige eigenaar heeft ze zwart gespoten(kasten),en ze herbedraad.
Denkelijk zijn ze niet juist bedraad.
Met de controller er tussen is het geluid nog slechter,deze ga ik straks eens nazien,vermoedelijk is de voeding slecht door de ouderdom.
Ganzz
-
Zijn de speakers zelf nog wel heel? Met name de foam randen?
Van de 802 weet is dat de controller echt noodzakelijk is om het een beetje goed te laten klinken.
kijk hier eens een aansluitschema 
(edit)
Ik lees net verder, en een zegt 0,9 ohm en alles in serie, de ander serie parralel
Ik zou even de weerstand van je speaker nameten 
[Bericht gewijzigd door Ganzz op (21%)]
Op het eerste zicht nog goed,maar er is toch goed aan gerommeld.
Zie foto's:
http://i677.photobucket.com/albums/vv137/transtube/P1000998.jpg
http://i677.photobucket.com/albums/vv137/transtube/P1000999.jpg
http://i677.photobucket.com/albums/vv137/transtube/P1010002.jpg
Bedankt,ik had ook al eens gezocht op google en dit tegengekomen.
Ga straks eens alles bekijken.
Ik wacht op nog wat reacties,en reageer vanavond.
Alvast van harte bedankt,allemaal.
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Misschien leuk om te weten.
Bose heeft gewoon een zeer slechte luidspreker. Je moet wil je het goed laten klinken een controller hebben.
Ik zelf heb ook Bose Panaray 902B en heb daar 2 Carver eindtrappen bij en geen controller tussen zitten. Met een Cross-over gaat ook een hoop en ben er zeer te vreden mee
Het zel wel moeilijk zijn om aan losse luidsprekers te komen vooral van een baskistje. Je kunt dan beter een komplete luidspreker kopen en deze strippen.
Succes met je bedradings schema.
Weet je zeker dat de equalizer het nog doet? Als je ze om te testen bv gewoon op een versterker aansluit klinken ze altijd alsof ze stuk zijn (tenzij ze misschien echt kapot zijn??)
Daarjuist getest zonder EQ,bij mij spelen ze al veel beter.
Bij de kennis aangesloten op sony pro-logic reciever,geluid was alles behalve goed en krachtig.
Bij mij.
Aangesloten op: Denon dn-d4500 cd-speler,inter-m dm-606 mengpaneel,versterker:gemodificeerde disco superstar(klasse A/B gemaakt)
Getest op disco, beat en klassieke muziek(klinkt het best).
Impedantie van één speaker is 8.4 Ohm,de andere is 8.1 Ohm.vrij normaal dus.
Enkel is er één luidspreker die roffelt,als ik hem zachtjes induw stopt het.(wordt denkelijk containervoer)
Als ze luid staan hoor je het geroffel heel erg.
De conussen gaan ook geweldig te keer bij hoge bass.
Morgen heb ik meer tijd en ga testen doen met de EQ.
Ze zijn nogal mid,en lusten niet zoveel bass,hoog laat ook wat te wensen over.
Ganzz
-
Als het 8ohm speakers zijn, zal het waarschijnlijk 3 in serie en 3 van die takken parralel zijn. ALs het nu niet klinkt zonder EQ is dat best logisch 
Ik was er ook niet enthausiast over. Verkoop ze en koop wat beters voor het geld dat je ervoor krijgt (voor ongeveer 100 euro is er erg veel beters te krijgen)
Inderdaad, voor iets meer dan 100 euro kun je een setje wharfedale 9.1 krijgen. Klinkt beter en ziet er ook nog eens beter uit(snap niet dat bose soms een design merk wordt genoemd als ik die foto's zie "kots")
Als je iets meer uitgeeft wordt de keuze uiteraard veel groter.
[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op (14%)]
Vind jij de Bose 901 niet goed, Ledlover? 30 jaar geleden vond ik dat de beste speakers van de wereld en omstreken.
@evarist: de 901 ken ik niet, maar de 802 die er redelijk op lijkt ziet er bijna hetzelfde uit en dat geluid is echt niet te verteren!!!
Geloof me Evarist, er is heel erg veel beters te vinden... Kom maar eens luisteren naar mijn audioset die momenteel bestaat uit geheel gratis verworven apparaten.
De 901 en 802 verschillen flink, de 802 is echt bedoeld voor PA gebruik. De klank daarvan is niet slecht te noemen, het is in ieder geval niet vermoeiend. Er is heel veel slechter spul te krijgen met bijvoorbeeld piezo piepers erin...
De 802 en de 901 zijn uitzonderingen van Bose, ze zijn namelijk niet rampzalig en best luisterbaar.
De omroepsysteemspeakers zijn echt heel, HEEL erg slecht zonder uitzondering.
De 301's die in diverse klaslokalen hangen hier op school (verschillende soorten) zijn gewoon rampzalig tot niet vervelend maar bijzonder slecht voor de prijs die men ervoor moet betalen.
De 201's (of iets in die richting) waren geen ramp, maar wel schel en konden totaal geen druk leveren. Ze zijn wel 100% onverwoestbaar
(ja, we hebben 't geprobeerd, maar ze hebben 'n tweeterbeveiligingslamp)
Maar euh, ja, daar ging het niet helemaal over 
802 heb ik laatst nog gehoord, zo'n kreng met twee toeters die naar buiten steken. Heb het net niet op een lopen gezet, afgrijselijk snerpend en vermoeiend hoog. Nog nooit zoiets gehoord.
De 901 heeft imho PA eigenschappen(beuekend laag, snerpend hoog)
De 301 is wel te doen(klinkt niet zo snerpend).
Hier foto's binnenwerk van de controller:
klik
klik
Jaren stilletjes zo te zien,de voedings-elko's zien er niet meer zo fris uit.
Ik ga direct wat testen doen zoals hij nu is,en dan ga ik alle onderdelen controleren.
Ondertussen weet ik dat de vorige eigenaar een realistic equalizer gebruikte en niet meer de orginele EQ.
Op 25 mei 2009 21:31:45 schreef Ledlover:
[...]
de 802 is echt bedoeld voor PA gebruik. De klank daarvan is niet slecht te noemen, het is in ieder geval niet vermoeiend. [...]
sorry, maar van die dingen ga ik lopen... het geluid is echt niet om aan te horen...
Zoals gezegt de controller is gefixt,alle elko's in het voedingsgedeelte waren uitgedroogd.
Hij speelt nu zuiver, en met de controller tussen de amp en het mengpaneel spelen ze zelfs beter.
De rattelende luidspreker is ook gerepareerd,het conuskapje zat nog maar even vast.
Dit heb voorzichtig gelijmd,en ook de anderen eens gecontroleerd.
De luidsprekers zijn van binnen allemaal verbonden met gekleurde draad vanaf de + vebinding komt eigenlijk maar een dunne rode draad??
De kabels zijn doormiddel van wirewrapping gemonteerd,vermoedelijk zijn ze er nog uit geweest.
Alvast bedankt voor de hulp en reacties.
@Ledlover. Toen de 901 nog jong was en ik ook
, stonden die boxen bekend als je van het. Ik moet echter toegeven dat ik de boxen nooit in mijn huis grondig heb kunnen testen.
Maar ik ga op je aanbod van een demonstratie in, als ik weer eens die kant uitkom. 
@evarist: bose heeft altijd zijn naam op 1 of andere onverklaar bare reden in de high end wereld vol kunnen houden.
ook nu weer met hun 3-2-1 systeem.
let maar eens op: het systeem staat altijd in een apart daarvoor ontworpen ruimte zodat het systeem ook werkt en is gescheiden van de rest zodat je niet kunt vergelijken...
van die 901 weet ik het niet, maar de speakertjes in de 802 hebben een made in china gehalte tot en met en hebben naar mijn idee een totaal waarde die de 25 euro niet zou mogen halen.
Voor de lekkerbekken nog een fototje.
Haaa,misschien nog een vraag,kunnen de foamranden met één of ander rubberachtig spul verstevigd worden?
Thanks.
@High met Henk,ik kom nogal vaak in contact met orkesten,één van die orkesten heeft nu het bose systeem met de twee basskasten en de buis er boven op.
Toen ik op de achterkant van de buis keek,stond er tot mijn verbazing op:manifactured in china!
Uitgeweken naar china omwille van de fabrikatie kosten dus!
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 26 mei 2009 16:46:57 schreef transtube:
Voor de lekkerbekken nog een fototje.Haaa,misschien nog een vraag,kunnen de foamranden met één of ander rubberachtig spul verstevigd worden?
Thanks.
Hier bestaan recone setjes voor (DIY) kosten niet zo heel veel.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@gadget_inc. Ja, inderdaad. Dat zijn niet zulke dure setjes. Maar de mensen bij bose bedachten dat het marketing-technisch handig was om 8 luidsprekers erin te stoppen. 8 kitjes zijn een stuk duurder. Dat is de moeite niet waard.
Je hebt het ding weer goed aan de gang. Verkopen dus.
Op 26 mei 2009 16:42:10 schreef High met Henk:
@evarist: bose heeft altijd zijn naam op 1 of andere onverklaar bare reden in de high end wereld vol kunnen houden.
Bose is voor patsers. Mensen met mooie praatjes, die aan iedereen moeten vertellen wat een mooie (en vooral dure) luidsprekers ze gekocht hebben. Het is vooral het marktsegment waar Bose zich op richt. Die mensen kun je alles aansmeren, als het maar duur is. Hoe duurder, hoe positiever ze erover zullen zijn.
Deze boxen zijn daar ook een typisch voorbeeld van. Er is geen enkel reeel argument om 8 luidsprekers in een behuizing te stoppen. Dat is ronduit belachelijk. 2 luidsprekers kan nut hebben, dat is soms net wat beter dan een basreflex-kast. Maar dit is gewoon belachelijk.
Zitten er nou nog aparte tweeters bij? Of is dit alles.
Dit is ontworpen marketingjongens en een evt. timmerman. Maar niet door geluidstechnici.