Ik heb onlangs een stukje meetapparatuur buiten US aangeschaft.

komt het de douane niet door!!!!

ze kunnen de waarde niet bepalen, want de verzender heeft niet in 2voud (!!!) een factuur op de buitenkant geplakt.

Vervolgens nemen ze geen contact met me op ofzo, nee lekker laten staan en ze gaan het waarsch in totaal 30 dagen vasthouden daaro...

dit is dus de laatste keer dat ik iets via TNT laat versturen vanuit het buitenland (in dit geval kwam het via USPS).

Als je via UPS of DHL komt BELLEN ze je gewoon even zodat je de aankoop factuur of iig de waarde door kunt geven. Maar nee TNT doet dat niet...

lekker dus.

Als je dus iets stuurt en het komt via TNT: zorg dan voor een factuur in 2 voud OP de doos.

Nog beter: laat het via UPS of DHL of iig een andere verzender sturen die WEL moeite doet...

ik zeg nog: kan factuur doorsturen.. nee meneer u kunt niet faxen.. Dat kan ik dus wel.. owh, maar toch kan ik niets voor u doen..

GRRRRRRR ik kan die gasten bij TNT de nek wel omdraaien!!!!!

Ik heb bij de aankoop van mijn scoop in de US geen problemen gehad met de (Belgische!) douane. Het pakket is ook met USPS verzonden en is daarna verder via de post.

Ik zou zeggen, ga eens langs (rechtstreeks bij de douane dan) en neem al je papieren mee zodat je kan aantonen dat jij de ontvanger ben en zorg dat je de inklarinskosten contant kan betalen om verdere problemen te vermijden..

Verder heeft USPS idd een slechte reputatie.. Hopelijk komt alles alsnog in orde...

Op 26 mei 2009 16:07:04 schreef High met Henk:
Ik heb onlangs een stukje meetapparatuur buiten US aangeschaft.

Dit soort problemen zijn volgens mij erg afhankelijk van vervoeder, land, en ook van toeval. Wat jij beschrijft heb ik heb in NL nog niet meegemaakt, ik krijg altijd een email of belletje met verzoek om een factuur, en gescand/ge-emaild was tot nu toe altijd OK. Wel was het soms lastig als een vervoeder opeens aan de deur verscheen en E 463.47 contant, en wel precies gepast, wilde incasseren. Maar de laatste tijd gaat dat op rekening, of per volmacht, of per pin. Het is me soms ook een raadsel hoe ze BTW en vooral invoerrechten berekenen. Maar mij kan dat niet veel schelen, BTW krijg ik toch weer terug en invoerrechten is maximaal dacht ik 3%. En een vast bedrag voor afhandeling valt meestal in het niet bij het totale bedrag.

@HmH: rustig jongen, denk aan je hart..

Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met USPS, altijd de douane aan de Europese kant. Het is hun job om een PITA te zijn, want dat brengt geld in het laatje.

Als je DHL of FedEx of zo gebruikt gaat het beter want die koerierbedrijven hebben allemaal een speciale sectie van de douane toegewezen om de inklaring sneller te laten gaan.

Maar je betaalt er ook voor.

Toch, vind ik het principieel verkeerd om een premier shipper te moeten gebruiken om de problemen van de lokale douane te kunnen omzeilen.

Kun je nagaan... dan is onze douane nog geen eens corrupt.

voor mijn werk regelmatig in het buitenland moeten werken... China, Brazilie en midden oosten is pas een drama(!)

Het is natuurlijk ook te gek voor woorden dat je niet gewoon zonder belachelijke extra kosten je spullen in het buitenland mag kopen.

Bedrijven en overheid profiteren ruim van de globalisering door hun arbeid en materialen op de goedkoopste plekken in te kopen. En als je daar wat van zegt ben je tegen de vooruitgang.

Maar als burgerconsument mag datzelfde natuurlijk helemaal niet, nee, dan is het ineens gedwongen nering in eigen land of de knip trekken om je voordeel te niet te doen.

Da's toch krom, niet?

Onzin. Bedrijven betalen net zo goed invoerrechten.

Ik heb regelmatig spul uit Amerika, nog geen probleem gehad. De laatste keer was het wel iemand van het papierwerk, maar het was ook een bedrijf. Uiteindelijk zonder invoerrechten of wat dan ook m'n HP 5334B counter binnengekregen.
De factuur heb wel via de post naar TNT moeten sturen, maar dat ging ook feilloos.

Op 26 mei 2009 19:10:12 schreef GJ_:
Onzin. Bedrijven betalen net zo goed invoerrechten.

Niet als ze de produktiefaciliteit naar het buitenland verhuizen.

Maar je hebt wel een punt, want als particulier kun je uiteraard ook kiezen om te verhuizen naar een fiscaal aantrekkelijker klimaat.

Op 26 mei 2009 16:07:04 schreef High met Henk:

ze kunnen de waarde niet bepalen, want de verzender heeft niet in 2voud (!!!) een factuur op de buitenkant geplakt.

Naar mijn weten is het zelfs verplicht om de factuur in 4 voud! op de doos te plakken.

@diode: gelukkie is 2 voud genoeg. maar als dat neit is, is even contact opnemen toch het minste wat je kunt doen..

ik heb dit apparaat via e-bay "gewonnen" dus de waarde is vrij eenvoudig te bepalen....

Laatst ook iets via ebay besteld wat bij de douane terecht kwam. Het opschrift van het pakket en inhoud klopte van geen meter. TNT stuurde mij toen een formulier.

Daarop heb ik de tarief code (TARIC) ingevuld, de artikel bedragen en als bijlage het eBay item nummer. De ebay item zouden ze kunnen gebruiken om het te checken, geen idee of ze dat ook doen. Vaak zouden meerdere codes kunnen voldoen, dus neem je er eentje die 0% invoerrechten heeft ;-)

Dat was blijkbaar genoeg want het kwam een paar dagen later op het postkantoor met een rekening van BTW en 12.50 inklaringskosten. Niet ingewikkeld, maar wel even lastig.

Ook ik heb de taferelen wel eens meegemaakt zoals HmH beschrijft. Ik kan je adviseren om je er niet zo druk over te maken. Maar als het je eerste keer is,.. ja, dan snap ik goed je reactie.

Ik kan je nog 2 problemen schetsen waar je tegen aan kunt lopen :

1) Grote doos met rollen electronica. Kosten van onderdelen zijn lager dan de verzendkosten. Dan kun je er bijna zeker van zijn dat ze met een mes de verpakking gaan open peuteren, ter controle. Het leuke is dat ze er geen bal van snappen, van wat je nu weer hebt geimporteerd. Dus na 30 dagen krijg je het alsnog toegestuurd, maar dan verrekent tegen het tarief dat op het bonnetje staat.

2) Grote bulkpartij, die over 2 dozen verzonden wordt. Beide voorzien van één en dezelfde factuur. Zelfs op de ene doos staat nog duidelijk "1 of 2" en opde andere "2 of 2". Worden zelfs als 1 pakket aangemeld en verzonden. Vervolgens weet TNT zo te klooien dat ze alsnog apart worden verzonden binnen Nederland, zodat ik dus 2 keer mocht betalen.

Grootste bron van ergernis : ze reageren niet en lijken te wachten op jouw telefoontje. En het irritante is nog wel het pingpong-spel :

TNT : Het is hier niet binnen, maar ligt nog in een ruimte bij de douane. Wij kunnen niets voor u betekenen.

Douane : Wij hebben helemaal geen ruimte, en wij krijgen nooit wat binnen. Uw spullen komen bij TNT binnen en worden aldaar opgeslagen, voor verwerking. Wij krijgen hoogstens het papierwerk en de financien binnen. Kortom, we kunnen niets voor u betekenen.

En ik kan je vertellen dat je niet uit deze patstelling komt, want beide organisaties verdommen het om met elkaar te communiceren. Laat staan dat ze de klant goed informeren hoe het nu werkelijk zit. (het ligt in een depot van TNT op Schiphol, TNT medewerker maakt een lijstje / factuur op. En zo nu en dan komt er iemand van de douane langs ter contole / voor een steekproef.)

Soms heb ik het vermoeden dat ze wachten op je telefoontje, zodat je pardoes, tijdens dat gesprek de nieuwwaarde noemt of dat je hen een indicatie geeft waar ze de (nieuw)waarde kunnen achterhalen.
Schiet je in de stress, en laat je dit merken, dan wordt er meestal kortzichtig geredeneerd : des te drukker jij je er over maakt, dan zal er wel des te meer aan de hand zijn. Lees: opgegeven waarde en werkelijke waarde komen niet overeen.

Mijn ervaring is dat je beter 30 dagen lang geen contact met ze kunt opnemen. Want na 3 weken of die 30 dagen moeten ze je pakketje doorsturen.
Bel je dus na bijv. 31 dagen, dan heb jij een betere positie om te klagen, want ze hadden het al door moeten sturen. Gezeur over de waarde kun je dan simpel afwimpelen (dat staat toch op de meegeleverde factuur !), en jij kunt nu eens klagen over de lange wachttijd. Ik kreeg met deze werkwijze, de volgende dag netjes het pakketje geleverd.

Kortom, reken gewoon 30 dagen verzendtijd. Komt het eerder binnen, dan valt het altijd nog mee.

[EDIT]
Nog een tip : Om het RoHS-verhaal te vermijden, zeg dat je het als particulier / hobbyist hebt gekocht.

Goed, ik heb al een hele lap geschreven. Ik zou nog wel een paar tips van de hand willen doen, maar die zijn geldig voor bulk-spullen en die verdragen niet altijd het daglicht. Waaronder bovenstaande "vrij onschuldige" tip, evenals die van Jojo.
[/EDIT]

Onderdelen hoeven niet RoHS te zijn, sterker nog, veel kant en klaar elektronica ook niet. Lijkt me ook geen douanetaak. Je gaat dit aan de grens ook onmogelijk aantonen lijkt me.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (20%)]

in italie hebben ze toch ook zo'n verschrikkelijk systeem?
daarom verzenden heel veel ebay-verkopers niet naar italie, het kon iets van 3 maanden duren eer je pakketje door de douane heen was.

laatst 3 boeken in Duitsland besteld. De postbode had een briefje in de bus gegooid met maandag op het postkantoor halen. Ik bel daar 's-middags heen of te vragen of dat ook zaterdag of op dat moment kan. Ik geef het nummer en krijg te horen "dat klopt, ik heb het hier liggen" Ikke, dat is mooi dan kom ik het halen. zij: "welke dag staat er op het papiertje" Dat was dus maandag en toen kreeg ik te horen dat ik dan pech had want het papiertje bepaalde wanneer ik het mocht halen en daar kon ze niet van afwijken. Ik dacht dat de post geprivatiseerd was.

@oxurane: dat klinkt Zo bekend dat verhaal.

helaas gaat het hier dus om 2e hands meet apparatuur die hier vele malen duurder was in de USA. Dus ik lig niet echt wakker van wat invoerrechten, maar wie of beter wat, bepaald de waarde van zo'n apparaat nu??

Iemand die professioneel de waarde kent is een handelaar en zal dus een hogere waarde opgeven zodat men niet meer in het buitenland koopt maar bij hem / haar zijn spullen haalt.

@jojo: ik krijg dus zo'n formulier waarschijnlijk pas na 30 dagen en dan maar hopen dat ze er mee akkoord gaan.....

dit is echt de laatste keer dat ik iets internationaals via Toch Nooit Thuis (TNT) doe.... Mijn ervaringen met UPS en DHL zijn vele malen beter....

Overigens, het is meetapparatuur, daar zitten geen eens invoerrechten op, enkel BTW.
Feitelijk ben je zelf verplicht om aangifte te doen, het feit dat sommige transporteurs dit voor jou doen (tegen kosten uiteraard) kan meegenomen zijn.
Ik zou zeggen, weer wat geleerd!

De grote jongens (DHL, Fedex, UPS) zijn stukken beter dan TNT. Helaas ook stukken duurder...

Overigens is TNT erg wisselend. Als je 'klein grut' koopt, van zeg $50 tot $70, dan heb je een redelijke kans dat het gewoon passeert, zonder BTW-aangifte, maar vooral, binnen een tot twee weken verzendtijd. Zodra de inklaringsdienst van TNT d'r met z'n klauwen aan zit ben je zo anderhalve week verder.

Overigens vermoed ik dat d'r binnenkort weer gereorganizeerd gaat worden bij TNT, want bij mij op het lokale postkantoor waren ze ook opeens ontzettend zuur en strikt ('oh, deze doos kunnen we niet vervoeren.. is groter dan toegestaan..je mag het proberen hoor, op eigen risico.' . GLS nam 'm wel aan zonder gezeik, en leverde 'm ook af.)

Volgens mij is de maximale waarde van het in te voeren pakket, zonder invoerrechten oid hoeven te betalen, onlangs verhoogd tot 150E.

Er moet trouwens ook onderscheid gemaakt worden tussen TNT en TNT Express. TNT Express is een dienst vergelijkbaar met DHL/FEDEX etc, ook kwa kwaliteit.

TNT werkt ook prima, 'klein grut' uit VS is hier vaak in 6 dagen, uit China vaak 7/8. Kom je boven het maximale bedrag uit dan worden dat vaak veelvouden. :)

Hmm, ik krijg toch bijna wekelijks wel een pakketje binnen met waarde tussen de 22 en 150E, nog nooit BTW hoeven te betalen.

Je kan dus kiezen voor TNT:
-Als je geluk hebt: Acceptabele levertijd, geen BTW, goedkoop
-Als je pech hebt: Lange levertijd, wel BTW, goedkoop

of FEDEX/DHL:
-Snelle levering, _zeker_ BTW, duur

Beide opties hebben voordelen dus.

Ik zou overigens in het geval van een paar honderd euro aan meetapparatuur ook voor DHL kiezen.

Tip: Laat de verzender het pakket labelen als 'Broken Product: Sending Retour' of iets in die richting, met wel de echte waarde er op. Als je het pakket met een lagere waarde markeert en de douane het pakket dan openmaakt ben je de sjaak. Maar er zullen niet veel douane-beambtenaren zijn die kunnen bepalen of een Oscilloscoop volledig correct werkt. ;)
Omdat het pakket dus "retour" komt, betaal je geen belasting.
Op deze manier heb ik onlangs voor 600E aan hardware belastingvrij uit de VS binnengekregen, via FEDEX.

meetapparaat was wel iets duurder:

300 dollar, ofwel 215 euro....

excl. de verzendkosten.
maar hoeveel je dan moet betalen staat nergens volgens mij...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (25%)]

http://www.douane.nl/veelgesteldevragen/
link twee geeft een voorbeeld

Edit: dat zijn de kosten aan de douane. Tel daar dan nog het werk voor TNT bij op. Dat was in mijn geval 12.50

[Bericht gewijzigd door jojo op (45%)]