Koop een Bocama EL84 PP op Marktplaats voor 100 euro. Dan heb je twee goede uitgangen en een voedingstrafo. Met een beetje geluk zijn de buizen ook nog bruikbaar. Een (heel) leuk ontwerp vind je hier: http://syclotron.com/?page_id=3
Ik heb besloten om dit schema te maken:
http://diyaudioprojects.com/Schematics/Mullard-SE-EL84-Tube-Amp-Schema…
Ik heb de tip gekregen(dank EgbertG) om de terugkoppeling eruit te halen voor mooier geluid. Ik heb in rosmalen de buizen in tweevoud gekocht en ik heb een trafo gekregen(standhouder heeeel veel dank). De trafo is alleen 350v maar dat was op te lossen door r15 te verhogen naar 820R. Ook kan de trafo maar 40mA(er staat op 40MA, geen mega ampère denk ik). Is dit te weinig?
Ik heb nog wat vraagjes over de onderdelen:
- Welke max voltage moeten de elco's hebben? Staat hier nog 350V op?
- Hoeveel watt moeten de weerstanden zijn?
- Als deze onderdelen niet standaard zijn (online)kopen?
Bizar ontwerp, maar werkt wel.
De 40mA van de trafo is wel erg krap. De HSP zal inzakken, wellicht hoef je R15 niet eens aan te passen onder load.
C4 en C8 100V exemplaren.
C6, C9 450V types. Heb je alleen 250V of 300V dan twee maal dubbele waarde in serie met 220k 1/2W bleeders.
C3 250V of hoger. Voor C1 is een standaard C van 50 of 63V goed.
R15 10W exemplaar, R13 5W en voor R12 is 2W voldoende. De rest 1/2W types.
Het is klasse A en een DC gekoppelde versterker.
Het is allemaal net iets anders dan standaard, maar dat maakt het juist leuk.
Rk bij de EL84 van 560 ohm, de Vk wordt dan een ±60V.
DC gekoppeld met de EF86 die een ±50V op de anode heeft.
Vg1 wordt dan wel weer netje ±-10V.
EF86 die onderin zijn lineaire gebied staat ingesteld. g2 voeding vanuit de kathode van de EL84.
Anoniem
Op 15 maart 2009 23:03:56 schreef Hugo Welther:
g2 voeding vanuit de kathode van de EL84.
Kun je dat als een lokale tegenkoppeling opvatten? De spanning daarvan varieert immers met de modulatie.
Op 15 maart 2009 20:26:38 schreef pientertje:
Ik heb besloten om dit schema te maken:
http://diyaudioprojects.com/Schematics/Mullard-SE-EL84-Tube-Amp-Schema…De trafo is alleen 350v, er staat op 40MA.
Mocht je nog eens een ander ontwerp willen proberen dan kan ik je deze aanraden: http://www.tubeaudio.8m.com/RH84/rh84.html
Jammer dat je niet meer gegevens vermeld van je HS-trafo, zoals de afmetingen. Het is namelijk gebruikelijk bij HS-trafo's dat de spanning wordt vermeld die wordt afgegeven bij een bepaalde stroom. Mogelijk is de primaire wikkeling geschikt voor een belasting van 25VA. 350x0,04=14VA, zodat je twee van deze EL84 versterkertjes van HS zou kunnen voorzien. Neem voor de gloeistroom gewoon een tweede trafo (6 volt) zodat de HT-trafo wordt ontlast. Als voedingstrafo's enkele uren aanstaan mogen ze warm worden, 50 graden is geen bezwaar. Een beetje stinken doen ze allemaal, zeker de oude teergeimpregneerde knapen. Houd het wel in de gaten, de temperatuur mag niet te gek hoog oplopen he.
Kan ik dit lijstje dan bestellen bij kent?
C1 0.02uf 63V
C3 0.25uf 250V
C4 25uf 100V
-
C6 50uf 450V
C8 25uf 100V
C9 50uf 450V
R3 10M 1/2W
R4 82R en 150R 1/2W
R5 1M 1/2W
-
R7 390K 1/2W
R8 1K 1/2W
R9 22K 1/2W
R10 150R 1/2W
R12 3.9K 2W
R13 560R 5W
R14 1K 1/2W
R15 560 en 820 10W
3*Zekering 1a
Ik mis wat weerstanden en condensatoren. Zie ik ze over het hoofd of zijn ze er niet.
Het blikpaket van mijn HS trafo meet:
HxBxL 7x4x6
Dit is alleen de spoel. Niet het metaal er om heen.
Er staat op:
Mijn uitganstrafo meet
HxBxL 2,5x4x3
Dit is weer alleen de spoel
Geef even de juiste maten van het blikpakket.
Maar het is vrij duidelijk:
700V met CT, 40mA (Dat is heel weinig dus).
Alles bij een leverancier weg halen lukt niet altijd.
Wat betekend met CT? Met blikpaket:
HxLxB
7x8,5x7
Ik bedoelde niet of kent het had maar meer of ik geen onderdelen over het hoofd had gezien omdat er nummers missen.
maar gaat het wel lukken met deze trafo?
[Bericht gewijzigd door pientertje op (11%)]
CT betekend Center Tap, 700V met middenaftakking dus.
en 40mA is inderdaad aan de krappe kant, als je ze dubbel gelijkricht ( met twee diodes of een buisje ) mag je er 80mA uit trekken.
CT is Center Tapped = midden aftakking. Je hebt dus twee 350V wikkelingen die in het midden aan elkaar zitten.
Met een 40mA trafo gaat het niet lukken. Door de EL84 loopt een stroom van 38mA, de EF86 een kleine mA.
Zeg samen 40mA.
Na gelijkrichting (brugcel) blijft er van de trafo stroom maar 0,62 x Iac over. Een 25mA dus.
Als Iac 40mA per HSP wikkeling is kan je enkelfazig gelijkrichten. Idc wordt dan 1,27 x Iac.
Vdc wordt dan alleen 0,7 x Vac
[edit] Sine was wat eerder
Als ik het goed begrijp heb ik twee keer 350 40mA, met een gezamelijke min. Als ik deze twee keeer 350 volt appart gelijkricht kan het wel?
Ok, ik heb de onderdelen binnen
. Totaal 40 euro voor één kanaal. Maar ik heb dan wel gratis trafo's(Heb nog 7 hifi uitgangstrafo's op een rommelmarkt gekregen vorig weekend.
Komen uit een versterker voor distributieradio.) Maar ik heb nog vier vraagjes voor ik aan de bouw kan beginnen.
1: Als ik ze appart gelijkricht hoe doe ik dat dan? Volgensmij staat het al goe in het schema.
2: In het schema heeft een van de wikkelingen voor de gloeispanning een middenaftakking naar de - van de schakeling. Op mijn trafo niet, is dat erg?
3: Ik heb maar twee keer 6,3 volt uit mijn trafo en drie buizen. Ik snap niet helemaal hoe die rondjes en b-tjes in het schema werken.
4: Wat voor signaal moet hier in? Line? Zo ja, wat voor waarde potmeter moet ik nemen voor de volumeregeling bij de ingang ivm de ingangsimpendantie van de versterker.
[Bericht gewijzigd door pientertje op (11%)]
Nog een vraagje, ja vragen vragen vragen. Is het eerste ding dat ik maak met buizen en hoogspanning.
Wat is beter, op een printje of zwevend?
Zwevend is prima als je niet van printen etsen houdt. Ik bouw zowat alles zwevend, evt met een paar soldeersteuntjes erbij.
Printen etsen is juist geen enkel probleem en het wordt er wel netter op. Maar is er verschil in de geluidskwaliteit/brom gevoeligheid.
Met zwevend bouwen is niet mis. Inderdaad een paar soldeersteuntjes kan handig zijn.
Foto met dank aan Triode Dick, http://www.triodedick.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En zie op een printplaat maar eens 2 sporen te twisten 
@hieronder: een strookje isolatiemateriaal met soldeeroogjes en bevestigingsgaten.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (43%)]
Als je maar wil 
Wat moet ik me voorstellen bij een soldeersteun? Een schroefje in het houten kastje?
Zie dit voorbeeld:
De soldeersteun staat in het midden van de foto.
Foto met dank aan Triode Dick, http://www.triodedick.com
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Een reepje pertinax met soldeerlipjes, waarvan er één zodanig is, dat je hem daar mee kan vastzetten (Gelijk massapunt).
Er zijn ook (dure) Keramische, zoals je op de foto van Triode Dick kunt zien....
Bedankt voor alle tips, ik ben aan de behuizing begonnen: Alle onderdelen op het kastje op hun plaats gelegd en toen de buizenvoetjes geplaatst en een gat voor de trafo gemaakt. Moet ik het blikpaket van de trafo aarden? Zo ja, hoe? Al mijn andere vragen zijn opgelost alleen ben ik er nog niet achter wat voor signaal hier in moet. Kan er gewoon LINE signaal in?