Ik heb een frequentieregelaar geïnstalleerd voor mijn kolomboormachine. Tijdens het boren (niet zwaar belast) kwam er ineens veel rook uit mijn frequentieregelaar. Bij het openen bleek er een condensator geëxplodeerd te zijn. Zie foto! Het gaat om de condensator op de enkelfasige voedingsspanning van de frequentieregelaar, het gele blokje op de L/N lijn van 0,1 microfarad en 400V. Wat ik wel niet begrijp is dat er op de condensator een gelijkspanningsteken staat? Is dit een condensator voor gelijkspanning??? Hij staat op de ingangsspanning (230V wissel)!

Kan iemand zeggen waarvoor deze condensator dient en wat de oorzaak kan zijn dat hij er door gevlogen is? Is deze condensator echt nodig? Mijn freq.regelaar werkt in elk geval nog normaal (op het eerste gezicht).

http://www.uploadarchief.net/files/download/kapotte%20condensator2.jpg

[Bericht gewijzigd door bobbydrop op (11%)]

Dat is een ontstoor condensator en die is nodig.

Hij moet wel vervangen worden door een X1 type ivm de veiligheid. Deze condensators kunnen spontaan kapot gaat (stinkt trouwens vreselijk zo'n ding).

hier staat een beetje uitleg.

[Bericht gewijzigd door bjokal op (19%)]

Inderdaad, 400VDC general purpose C's (en dat is wat ik denk dat ik zie) houden niet van netspanning, zeker niet als ook nog HF stromem doorheen vloeien uit de frequentieomzetter.

Beste keuze is een X2 C met werkspanning 275VAC. Liefst een MKP type met lage eigenverliezen.

Gadjo

Trouwens, een X1 C met werkspanning 440VAC mag ook. Zijn wel wat groter van formaat.

Gadjo

De condensator die erin zit is een beruchte Rifa papier/foliecondensator, en misschien zelfs qua veiligheidsklasse geschikt om over het net te hangen; die bestaan in elk geval wel in die uitvoering, hoewel 400V me dan rijkelijk laag lijkt! Ik geloof dat die krengen zelfs nog steeds gefabriceerd worden... Na een jaar of 20 komen er scheurtjes in en trekken ze vocht op. Een tijdje later is het dan BOEM. En stinken dat ze kunnen.... Het maakt dus niet uit of ze een echte X1 of zomaar een condensator gepakt hebben, stuk gaan ze toch wel. Zelf zet je er natuurlijk netjes een X1 of X2 in van een echt merk, zoals Gadjo Dilo hierboven aangeeft.

Oke, bedankt, maar toch nog enkele vragen:
Wat is een X1 en een X2 condensator?
Wat is een MKP type?
Wat is een echt merk?
Moet de waarde 0,1 microfarad zijn?
Met andere woorden: wat moet ik vragen in de elektronica-winkel?

Wat gebeurt er als ik de condensator er uit laat? Kan dat kwaad?

En waarom staat er op dat het een gelijkspanningscondensator is, hoewel hij wisselspanning ziet!

En hij stinkt inderdaad verschrikkelijk.

Groeten,
Bob

Twee van de antwoorden:

Er staat op dat hij geschikt is voor 400V gelijkspanning. Dat betekent niet, dat hij niet op wisselspanning mag; maar daarvoor geldt dan een andere spanning.
Normaal kunnen 400V DC condensatoren (geen elko's natuurlijk) op een 230V AC spanning, hoewel sommige bouwers dan liever 630V DC nemen.

De condensator is een deel van de ontstoring en daarom verplicht.

Met een echt merk bedoel ik in dit geval eigenlijk alle gangbare Westerse merken behalve RIFA. Ook een goedkoop Chinees ding zal wel voldoen (als het maar een echte X1 of X2 is en geen vervalsing).

De aanduiding X1 of X2 betekent dat hij geschikt is om rechtstreeks aan het net te hangen, en dat hij op een daarvoor niet schadelijke manier faalt (dus geen kortsluiting geeft, niet in brand vliegt, tegen bepaalde spanningspieken kan, dat soort dingen). Op zo'n condensator staat de werkspanning vaak uitsluitend in wisselspanning aangegeven, bijvoorbeeld 275VAC.

MKP is het soort folie dat gebruikt is als isolatielaag in de condensator. Dit is een kwalitatief vrij goede soort. MKT is ook wel aardig (dacht dat het in deze toepassing ook voorkwam), maar je hebt dus fabrikanten die nog steeds papier gebruiken zoals 50 jaar geleden wat gebruikelijker was, en toen al voor veel hoofdpijn bij reparateurs zorgde (zie voor het jonge broertje of neefje van jouw defecte condensator http://www.evoxrifa.com/cap_catalog/emisuppr/pme271m.pdf of http://www.evoxrifa.com/technote_pdf/spotlight_on_rfi_capacitors.pdf ) en verbaas je over de uitstekende eigenschappen van papier die daar genoemd worden. Geloof er maar liever niks van. Als ze die eigenschappen bij fabricage hebben, na een paar jaar in elk geval niet meer.

"De condensator is een deel van de ontstoring en daarom verplicht."

Op het moment van verkoop, ja. Ik betwijfel of iemand er een probleem van kan maken als je het ding er gewoon uit laat, maar misschien dat je er zelf last van krijgt.

Verplicht, in zo'n oude lijkt me inderdaad niet. Bij de meeste nieuwe met ingebouwd filter kun je ze gewoon verwijderen of met een schakelaartje uitschakelen.

Een FO heeft zelf meestal geen CE verklaring voor de EMC omdat deze voor de hele aandrijving moet gelden. Er zitten alleen aanwijzingen bij hoe aan de EMC te kunnen voldoen. In het geval van FO's is de EMC dus een nutteloze richtlijn omdat het in de praktijk meestal onmogelijk te testen is.
Deze regelaar is een pré EMC regelaar en dus zitten die aanwijzingen er ook niet bij.

Dus als ik hem er uit laat, heeft dit geen gevolgen voor de levensduur van mijn frequentieregelaar? Het is enkel maar om het elektriciteitsnet niet te veel te vervuilen? Juist?

En om binnenkomende storingen te onderdrukken, wat voor jouzelf en het functioneren van de regelaar belangrijker kan zijn. Voor 1 of 2 euro zou ik niet moeilijk doen en er gewoon een nieuwe in zetten!

Rifa is -bucht-
de duitsers draaien zich om als ze dat merk horen. das een van de weinige duitse dingen die vierkante troep zijn ..

Nog erger de gele onstoorcondensators van ITT uit de zeventiger jaren , er zij heel wat brandjes geweest door deze jongens. Ik meende zelfs dat het in Dld. verplicht was deze te vervangen als je zo'n toestel in reparatie kreeg.

Maar wat moet ik nu juist vragen bij de elektronica winkel?

Op 24 juni 2009 19:37:26 schreef DE OLDE:
Nog erger de gele onstoorcondensators van ITT uit de zeventiger jaren , er zij heel wat brandjes geweest door deze jongens. Ik meende zelfs dat het in Dld. verplicht was deze te vervangen als je zo'n toestel in reparatie kreeg.

aj. die gele knalpotten met 3 poten ? was rode tekstopdruk ...

Op 24 juni 2009 22:07:19 schreef bobbydrop:
Maar wat moet ik nu juist vragen bij de elektronica winkel?

Een X2 condensator van 100nF en minstens 275VAC werkspanning.

Op 24 juni 2009 19:31:53 schreef free_electron:
Rifa is -bucht-
de duitsers draaien zich om als ze dat merk horen. das een van de weinige duitse dingen die vierkante troep zijn ..

Is dat duits dan? Omdat ik het bij Philips altijd in toestellen uit Norrkoping tegenkwam maar nooit in toestellen uit Krefeld, ging ik ervan uit dat het Scandinavisch bucht was.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (48%)]

Is Rifa niet Oostduits??

Ik heb een X2 condensator van 100 nF en 275 VAC (630 VDC) gekocht en geïnstalleerd in mijn frequentieregelaar. Bedankt voor de hulp.

Ah, mooi. Nu is je apparaat weer compleet.
Wat was je eigenlijk kwijt voor die condensator?

Die condensator kostte 0,67 EUR.

Dat is al bijna geen topic waard :-)
Mooi dat e.e.a. weer gewoon in originele staat is.

Op 23 juni 2009 20:45:45 schreef maartenbakker:
De condensator die erin zit is een beruchte Rifa papier/foliecondensator,.... Na een jaar of 20 komen er scheurtjes in en trekken ze vocht op. Een tijdje later is het dan BOEM. En stinken dat ze kunnen.... Het maakt dus niet uit of ze een echte X1 of zomaar een condensator gepakt hebben, stuk gaan ze toch wel.

Op 24 juni 2009 19:31:53 schreef free_electron:
Rifa is -bucht-

Das nu eens de spijker op de kop sé, het is rommel. Ze scheuren niet alleen door ouderdom, de kunststof behuizing verouderd redelijk snel, en zeker bij grotere temperatuurcycli en UV (vanuit de zon bvb).
En dan begint de kermis.
Ik heb er op het werk al op alle borden samen misschien al honderd vervangen. Vele stukgevlogen (als ze op vermogende lijnen staan), andere geven soms vreemde fouten. De fabrikant van het merk dat we verdelen gebruikte ze rijkelijk op vroegere borden om inkomende lijnen te ontstoren/ontkoppelen.
Een tijd geleden nog op iets gestoten, die ontwerper hed ze ook gestoken in een freq-->voltage omzetter in een tacho meetcircuit. Na een tijdje draaien al die draadstuwmotoren op volle snelheid gewoon te traag. Na wat meten: conclusie: smijt op al die binnekomende borden voor reparatie die Rifa's eraf en vervang ze door wat deftigs, en het is meteen in orde.
Wat dacht je van een condensator van 10nF die 66nF geworden was? Wat is me dat voor bucht zeg...

Zo zien ze eruit: http://www.newark.com/productimages/farnell/standard/42418334.jpg

- - big bang - -

Nee, denkelijk niet, ik heb ze ook al verwerkt zonder dat ik daar achteraf iets slechts van verneem/ondervind.
Maar long term weet ik niet.

Ze geven meestal wel leeftijd op (bij een bepaalde temperatuur gespect), zoals je voorbeeld: 1000hours op 110°C, maar das eigenlijk niet zo relevant. Op 110°C blijven die dingen droog. Temperatuurcycli zijn veel slopender, zeker als daar nog vocht bij te pas kan komen.

Maar die nieuwe zijn van gemetalliseerd polyprop, das veel beter tegen vocht dan die ouwe papier/folie cap.

- - big bang - -