Gewoon Klaas
Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"
Ik wil graag beginnen in de robot wereld.
ooit wil ik eens een robot van scratch bouwen maar ik denk dat het beter is om eerst eens een bouwpakket te kopen en die opbouwen helaas is de mooiste robot die ik heb gezien geen bouwpakket maar voorgeassembleerd.
Budget is ondeveer 140 euro
Ik heb geken naar:
Boe-bot
website: http://www.antratek.nl/BoE_Bot.html
(iets aan de hoge prijs voor mij, €150)
Robby rp6 (135 euro)
website: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=191524
asuro (50 euro)
website: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=191164
Pro-bot 128 (82euro bouwpakket=40 + C-CONTROL PRO UNIT MEGA 128 = 26 euro + usb programmeer kabel = 16 euro)
website: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=191919
of zijn er nog andere suggesties of tips (mogen ook een klein beetje duurder maar dan met motivatie waarom ik die dan zou moeten kopen) ik wil er graag iets van leren zodat ik later eentje van scratch kan opbouwen
Als ik een robot van scratch op wil bouwen wat ben ik dan ongeveer kwijt deneken jullie?
Ik heb al wat componenten (uitekaar gehaalde radio's(dus daar heb ik componenten van)
en ik heb nog 3 complete pentium 3 pc's liggen (is het mogelijk om eventueel iets te doen met het moederbord? (het formaat van de robot kan mijn niet zoveel schelen.
Ik heb ook nog wel motortjes en andere dingen uit elektrisch speelgoed (kan ik wellicht ook nog wat mee?
alvast bedankkt voor tips
Een cool RC autotje kopen vanop ebay en een microcontroller, interfacen en testen, zodat je de besturing ervan kan programmeren, eens dat lukt een leuke functie voor de bot bedenken, een algoritme in termen van sensoren bedenken en nadien implementeren, dat laatste zal gepaard gaan met heel veel tests, en eventueel je algoritme bijtunen
stecj366
Sonar is meer dan Ping...
Hey,
Ik heb een tijdje getwijfeld over die RP6. Dat lijkt mij een heel mooi platform om mee te beginnen... Heeft heel wat sensoren, goede motorregeling, power management en obstacle detection sensoren. Die kan je ook rechtstreeks in C (met AVR-GCC) programmeren, wat ik wel mooi vind.
De controller is een beetje zwak voor echte complexe taken (ik wou hem gebruiken voor complexe sonar taken, maar daarvoor is hij niet krachtig genoeg). De prijs vind ik ook heel mooi... Ik heb hem niet gekocht omdat ik toch geen zin had om ook nog naast mijn werk echt met robotica bezig te zijn... Maar ik vind het een mooi ststeem. Je moet wel al iets van programmeren weten, en iets van het aansturen van periferie. Hoewel, er zit een dikke library bij met alle functies om alle periferie aan te sturen, en zat veel voorbeelden. Dus dat is dan ook weer goed als je enkel een basis van C hebt.
Ik heb nog een tweedehands Asuro, alleen gesoldeerd en nooit echt gebruikt eigenlijk. Je kan het kopen voor 25 euro ofzo? Als je dan echt van scratch wilt, desolderen en dan weer solderen. 
Hij doet het overigens wel gewoon.
Gewoon Klaas
Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"
bedankt voor de tips maar ik heb ook zelf nog even rondgekeken en gezien dat de rp4 geen bbouwpakket maar al inelkaar zit
waarom wil ik dit niet:
Ik ben 13 jaar en krijg vologende week vakantie en 6 juli ben ik jarig.
ik ben op zoek naar een verjaardags cadeau en wil graag iets te doen hebben in de vakantie. graag wil ik van de elektronica en van het programmeren (ik wil later ook iets doen met die combinatie.) dus ik wil graag dat ik er een beetje van leer en ik denk dat voral te bereiken met bouwpakketen en van scratch opbouwen maar de asuro lijkt me niet makkelijk uit te breiden en de rp6 lijkt me het mooiste maar is geen bouwpakket. de boe-bot is ook een erg goed platvorm om uit te breiden maar het is een basic achtige taal en ik heb liever C (ik denk daar wat meer mee te kunnen.). en de pro-bot lijkt me ook niet echt uitbbreidbaar.
Ik zit wel sterk te denken an de boe-bot. (want die is erg goed uitbreidbaar.)
maar ook wel aan de pro_bot ivm met de microcontroller.
en wat betreft later van scratch opbouwen wat heb ik allemaal nodig voor een alleen maar rijdende robot die programmeerbaar is. en wat kan ik met de moederborden (ik kan altijd oude pentium 3 moederborden kopen voor 1 euro)
de dizzy is niet te programmeren dacht ik zo? of kan dat wel zoja in welke taal.
Als je wilt beginnen met elketronica en programmeren, kun je misschien beter beginnen met een microcontroller.
Microcontrollers zijn de basis van bijna elke robot, en een stuk makkelijker om mee te beginnen.
Lithium
Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt
Ik heb ooit een rb5 gekregen, is een leuk ding alleen vond ik de herrie van de motoren zo erg dat het spelen niet leuk meer is...
Wat je misschien ook kan doen en dat is vaak het brein van je robot.
Met micro controllers beginnen.
Er is een goede cursus op www.picbasic.nl te vinden.
Wat je kan doen is de programmer voor je verjaardag vragen met nog breadbordje wat componenten, dan kan je beginnen met spelen.
Voordat je alles gedaan en bedacht hebt ben je al wat verder 
Het is echt de moeite waard om dat te doen.
Dan komt de robot van zelf.
Het probleem van die zelf bouw robot's vaak is dat je ze kan bouwen laten rijden maar dan stopt het.
Ze lijken op velleman kitjes, daar heb ik wat geld aan besteed. Het bouwen is leuk maar zodra het klaar is kan je niks meer.
[Bericht gewijzigd door Lithium op (17%)]
Gewoon Klaas
dan heb nog enkele vragen: ik dacht dat je bij die boe-bot wel veel uitbreidmogelijk heden had : ultrasoon censors bluethooth kit en nog heel veel andere dingen en je kunt natuurlijk ook nog zelf bij de elektronica boer componenten kopen en van oude computer kasten een arm ouwen die je op de robot zet en als die sensors iets dat de robot het oppakt? en wat zou ik unnen doen met alleen een microcontroller? en wat is een breadbordje en waar kan ik die kopen?
Lithium
De micro controller is het brein van je robot.
Zonder controller kan je niks, zonder mechanica kan je ook niks.
Het komt dus van 2 kanten.
Ik vond het leuker om bij de micro te beginnen.
Die spullen kan je vrijwel overal kopen.
Als je naar www.voti.nl gaat kan je volgensmij een complete kit bestellen met bordje draadjes etc alles erop en eraan.
Kost je in het begin misschien wat geld maar dat is met alles.
Elektronica is duur!
Gewoon Klaas
ik heb gekeken naar dat voti.nl maar ik zie door de bomen het bos niet meer met al die verschillende kits welke raden jullie me aan als ik al eerst met zoiets begin? en wat betreft de microcontroller ik heb veel gelezen over een zogenaamde arduino
die is is te programmeren in een van C afgeleide taal.
http://www.eztronics.nl/webshop/catalog/product_info.php/cPath/36/prod…
meer informatie over de arduino
arduino is een avr
Als je met AVR's wilt beginnen kan je eventueel met een attiny2313 eens oefenen op een breadboard (prikbordje)
Gewoon Klaas
maar ik begrijp dan niet helemaal wat ik er allemaal nog bij moet zetten en ik vermoed dat het gpedkoper is om een arduino te kopen daar zit nameloijk al geheugen en een usb aansluiting op en bij een losse chip moet je dat er allemaal nog bij kopen en ook andere dingen of denk ik nu heel scheef? in ieder geval bedankt voor de tip en ik zou graag beginnen met een robot want daar heb je een handleiding en enkele voorbelden beij of denk ik nu ook raar?
ik werk momenteel enkel met avr's (de attiny2313).
hier heb je echt niet veel voor nodig.
Van de arduino zelf ken ik niet veel, maar zo op het eerste zicht moet je ledjes,knopjes en de hele meuk nog allemaal extra kopen. hierzo is meer te vinden over de arduino en hier vind je het schema (het heeft enkel een rest knop en een hoop pinheaders waar je de "extra's" kan in inpluggen
Ik schrijf mijn programma's met bascom
het programmeren gebeurd via de parallele poort, daar heb je niet echt veel extra hardware voor nodig. Voor de simpelste manier enkel 3 weerstandjes van 330Ω
De 'overige' hardware is toepassings afhangkelijk;)
als je enkel ledjes wil aansturen (bv een KITT fzo) dan heb je bv 10ledjes en 10weerstanden nodig. (dan mogen ze wel niet teveel stroom trekken)
Als je drukknopjes erbij wilt x drukknopjes en x weerstanden
Voor motors aan te sturen heb je wel extra hardware nodig bv een H-brug, deze kan je opbouwen met transitors en/of mosfets of een ICtje.
Je ziet dus als je een losse AVR koopt bepaal je de kostprijs volledig zelf en met een beetje zoeken kan je voor €25 al de nodige componenten vinden voor te oefenen(avr, lcd, knopjes, ledjes, weerstandjes)
Ook ben je niet gebonden aan het ontwikkelbord waar je waarschijnlijk toch weer modules voor moet kopen/maken
Als je er nog niet uit bent of je met AVRs of PICs gaat werken op KIF zijn site vind je een mooie vergelijking
een cursus voor pics te programeren vind je op www.picbasic.nl
Voti heeft speciale paketten samengesteld voor de cursus, voor €50 ben je vertrokken (€20 voor componenten en €29.75 voor de programmer)
Lithium
Ik dacht dat voti een pakket had waar alles in zat om te beginnen met pic'jes
[edit] Ah kijk watchout3 had het al neer gezet
bedankt [/edit]
Ik kan hem zo snel ook niet meer vinden misschien verkoopt hij ze niet meer, je zou hem kunnen mailen.
Met avr heb ik geen ervaring, ik ben met pic'jes begonnen en als je www.picbasic.nl leest en volgt kom je er uit.
Wat je nodig hebt staat erin.
Ook staat er op de website een complete lijst met onderdelen die je nodig hebt om de website helemaal te kunnen volgen.
Zie die lijst en best je materiaal.
Gewoon Klaas
ik denk dat ik dat pakket ga kopen maar ik ga ook alle benodigde onderdelen even bij conrad opzoeken mischien daar goedkoper en anders bestel ik alleen het display en het lcd scherm even bij conrad. er is ook een weerstand, een diode en een ic die niet in dat pakket zitten maar wel nodig zijn ps hebje die programmer perse nodig of kan deze ook? http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=191020 of deze:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=191068 (als deze kunnen is het dan het prijsverschil waard tussen de 1e en de 2e?)(ik wil dit omdat ik het liefste zovelmogelijk bij 1 bedrijf bestel en als de andere onderdelen bijelkaar bij conrad goedkoper zijn dan koop dan deze)
de onderdelen die volgens mij niet bij die kit zitten: (behalve motortjes en schermpjes dan)
weerstand 2R2
diode 1N4007
IC 4N25 (optocoupler)
zijn dit dingen die er echt niet bijzitten of die ik niet heb gezien omdat ze er iets anders stonden?
en is een pulsschakelaar hetzelfde als drukschakelaar? want hje hebt pulsschakelaar nodig staat in de lijst en er staat in het pakket drukschakelaar .
maar bedankt voor de tip want ik denk dat ik die cursus maar ga volgen en dan later zelf een robot bouwen.
edit: wat houd 4K7 weerstand in en 2R2 (waarom 2 cijfers?)
en is dit zo'n 2K2 weerstand die ze bedoelen? http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=416002
mijn excuses voor deze (denk ik) domme vragen
Lithium
Op 29 juni 2009 14:22:17 schreef Robotter:
wat houd 4K7 weerstand in en 2R2 (waarom 2 cijfers?)
Waarom ze een K er tussen zetten? Dat kan je ook als een punt zien.
Die 4K7 is eigenlijk 4.7 Kilo ohm
Die 2R2 is eigenlijk 2.2 Ohm
Zo kan je ook 5M2 tegen komen, dit wil zeggen 5.2 Mega ohm etc...
Ik heb geen ervaring met de programmers van conrad, wellicht iemand anders?
Ik heb gewoon de wisp besteld, doet het nog steeds.
De dingen die niet in het pakket zitten kan je bij de lokale elektro boer halen, om 2 weerstandjes via internet te bestellen is het ook niet echt waard.
Je kan ook eens op www.dickbest.nl kijken, hij bied tegen goede prijzen van alles aan.
Ik heb daar een reeks weerstanden gekocht.
Druk knopjes? http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=99…
Die passen in je bordje.
de K8048 (€35.99)
specs:
- 4 verschillende IC-fittingen voor 8-, 14-, 18- en 28-polige PIC's
- 4 drukknoppen en 8 LED's die te programeren zijn om mee te experimenteren
- programeren gebeurd d.m.v. de seriele poort, de programmmer is niet compatibel met een USB=>Serial converter volgens de officiele site van velleman
- 1 PIC wordt mee geleverd (PIC16F627), die tot max. 1000x hergeprogrammeerd kan worden
- het programma wordt geschreven in een tekstverwerken (bv notepad, kladblok,..). Het programmeren wordt gedaan met PICPROG2
de engelse handleiding is hier te vinden. (op de derde laatste pagina is het schema te zien;))
de K8076 (€39.99)
specs:
- 'On-board' configureerbare 40-pin ZIF aansluiting!
- keuze v/d microcontroller d.m.v draadverbinding
- gebruiksvriendelijke programmeersoftware PICprog2006 meegeleverd
- programeren gebeurd d.m.v. de seriele poort, de programmmer is niet compatibel met een USB=>Serial converter volgens de officiele site van velleman
de engelse handleiding is hier te vinden. (op de derde laatste pagina is het schema te zien;))
Welke de beste keuze is voor jou weet ik niet.
Met de eerste kan je al experimenteren, maar ga je nogal gauw op uitgekeken zijn en ga je ofwel een prikbordje moeten gebruiken ofwel zelf printen maken (of een gaatjes print)
Ook ben je gebonden aan de pinlayout van de print zelf, en niet alle pinnen worden naar buiten gebracht mbv een pinheader of iets dergelijks.
De 4 IC-fittingen zijn tijdens de experimenteer fase niet echt praktisch als je met een prikbordje oid werkt, je gaat gegarandeerd dan de nodige pinnetjes kapot doen,vooral op de hoeken, door het perongeluk scheef verwijderen van de PIC uit zijn voetje
Je hebt wel een ICSP connector(ik vermoed dat het staat voor In Circuit Serial Programmer), maar dit is denk ik niet echt praktisch als je met een prikbordje bezig bent. (los komende draadjes als je de boel verhuisd waarna je de draadjes op de correcte plaat (op goed geluk) terug moet gaan inpluggen of slecht contact)
De 2de is leuk als je een prikbordje oid hebt. De kans op verwrongen pootjes daalt aanzenlijk. Je plaatst de PIC in het voetje en klemt hem dan vast mbv een hefboompje. Dan ga je de pinnen die ervoor zorgen dat hij geprogrammeerd kan worden verbinden met de ISCP met draadjes(bijgeleverd).
Dit bordje is vooral leuk als je zelf toepassingen verzint, programmeren doe je op de programmer print waarna je de PIC vehuisd naar de schakling waar hij moet werken.
De tweede zijn programmer werkt ook op een iets of wat andere manier(oa die max232en die 4049) maar ik weet zo niet meteen hoe
Ikzelf heb de eerste en die ligt eigenlijk maar stof te vergaren... (op school werken we enkel met AVR's, en ben te lui om PICs te leren).
Ik kan dus niet echt zeggen welke het beste is, maar naar mijn mening koop je beter een goede programmer (vraag me niet welke
) een prikbordje en wat losse componenten
Beter nog dan zo'n setje is een breadboard (prikbordje), en een icsp (inderdaad: In Circuit Serial Programmer). De eerste schakelingen die je gaat maken zijn echt niet ingewikkeld (weerstandje, ledje, drukknopje, misschien een potmeter en een kleine condensator), en je kunt de draden van je programmer er in laten zitten.
De Wisp648 van Voti is een goede programmer, dan weet je zeker dat je ook een stabiele hebt, en als je eerste programma's niet meteen werken (en dat doen ze ws niet), dan weet je iig dat het niet aan je programmer ligt.
Gewoon Klaas
Op 29 juni 2009 20:41:20 schreef Lithium:
[...]Druk knopjes? http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=99…
Die passen in je bordje.
Ok bedankt maar mijn vraag was eigenlijk : zijn drukschakelaars hetzelfde als pulsschakelaars (er zitten wel drukschakelaars bij dat pakket) heb de vraag mischien wat vreemd gesteld maar als ik het goed begrijp dan zijn drukknopjes en pulsschakelaars hetzelfde?
ik ga denk ik maar voor die wisp648 en dat pakket en een prikbordje en dan ga ik daar later een lcdtje bij zoeken\ kopen een nummeriek toetsenbordje heb ik nog wel en dan zou ik een heel eind moeten komen met die picbasic cursus dacht ik zo. of heb ik het verkeerd? en dan wil ik later zelf dingen verzinnen en die dan toepassen
lcdtjes vind je voor een eurie of 4
Dickbest heeft ze en ook breadbordjes
ook op samenkopen.net vind je leuke dingen
volgens mij zijn drukknopjes hetzelfde als pulsknopjes
Lithium
Ben benieuwd of je de spullen besteld.
Mocht je er niet uitkomen wil ik en ook andere je zeker helpen.
Ook via msn mag dat.
Het is niet zo erg als je wat mist, dat kan je altijd nog na bestellen.
Bestel je bij dickbest dan heb je de spullen snel in huis, zorg wel dat je netjes betaald.
Zoals hij het doet is heel handig, echter moeten mensen wel betalen.
[Bericht gewijzigd door Lithium op (49%)]
Ik wil ook wel helpen via msn fzo maar op software vlak wel alleen maar met AVR's.
Hardware is normaal voor beide ong indentiek dus dat lukt nog wel hoop ik:p
Waar woon je?
(staat niet in je profiel)
Gewoon Klaas
ik heb je toegevoegd en ik woon in berlikum (fr)(nl) maar hoeveel watt moet een weerstand zijn voor die cursus is 0.25W goed? en op dickbest (ik denk dat ik daar de componenten ga bestellen ( jongns jongens nog aan toe wat een asortiment) maar daar hebben ze net geen 25 K potmeter zou 22K ook werken?
[Bericht gewijzigd door Gewoon Klaas op (42%)]
bwa voor dit soort dingen is de waarde niet al te kritisch
1/4W is prima (als je zeker wilt zijn, P=U*I)
22K gaat ook gaan
Als je weerstanden besteld neem dan de E12 reeks anders ga je na verloop van tijd vloeken (vooral als je zelf je toepassingen gaat verzinnen).
Ik kan het lijstje nogwel wat uitbreiden als je wil 
(oa spanningsregelaars (5V versie), condensators elco's en keramische. (je kan evt enkele velleman kitjes kopen))
kon het niet laten...