Hallo

Ik heb hier een mooie versterker, de marantz model-1060. Omdat dit zo'n goede versterker is wil ik hem herstellen.(+omdat onze pa dieje versterker ook te goe vind)

Het eerste probleem dat mijne pa had opgemerkt is dat het linkse kanaal veel luider klinkt dan het rechtse. Ik dacht dat de balans potmeter misschien naar de vaantjes was maar dan heb ik nog een probleem. Dat zelfde linkse kanaal vervormt veel sneller dan het rechtse. Ik kan het rechtse kanaal vol opendraaien zonder vervorming maar bij het linkse heb ik meteen vervorming.

Weet iemand wat het kan zijn? Ik dacht dat er misschien een kanaal is opgeblazen? Wij hebben de versterker bij mijn weten wel niet extra hard bellast maar het kan allemaal.

Alvast bedankt.

EDIT: Misschien nog handig om te vertellen dat ik over een scoop beschik + een toongeneratorretje van circa 1KHz. Hiermee heb ik die vorige dingen kunnen meten.

en wat gebeurd er als je de luidsprekers omwisselt?

Gemeten over een belastingsweerstand?

bij het linkse heb ik meteen vervorming.

Lijkt op defecte eind transistoren.

Kan ook een véél te lage bias (ruststroom) instelling van één van de eindtrappen zijn.
Hoe lager de ruststroom, hoe hoger de crossoververvorming.
Bij mijn drie 1060 exemplaren was deze instelling serieus naar beneden verlopen.

Je moet, met kortgesloten ingang en opgewarmde versterker, 7.5mV meten over de 0.24R emitterweerstanden van de eindtorren:
- Rechterkanaal: meten over R747 (bijregelen met R729).
- Linkerkanaal: meten over R748 (bijregelen met R730).
Wel eerst de trimpots reinigen met een geschikt produkt (Deoxit spray is sterk aanbevolen), of vervangen door goede (cermet) trimpots.

Met R723 en R724 kan je met een scoop, een 1kHz sinusgeneratortje en een geschikte 8 Ohm/50W belasting de eindtrappen instellen voor symmetrische clipping bij maximum vermogen (halve voedingspanning instelling).

Ik heb via Ebay Duitsland ooit een perfecte kopie van de 1060 Service Manual met formaat A3 schema's/PCB opbouw op de kop getikt (bij Classic-Audio-Service).

Als de 1060 verder in perfecte staat is kan je ook overwegen alle elco's te vervangen door Panasonic 105° exemplaren (op zijn minst de voedingselco en beide uitgangselco's) en alle potmeters/schakelaars te reinigen met het bovenvermelde Deoxit.

Alvast bedankt voor jullie vele antwoorden.

@Thetris, ik zie het nut niet van luidsprekers verwisselen aangezien ik elk kanaal met dezelfde luidspreker test.(dus ls los en terug vast)

Tja ik heb gemeten met dat kleine bokske er aan. Ik heb geen 50W 8ohm weerstand.

Voor zo ver ik heb kunnen meten zonder los te solderen waren de eindtorren nog goed. (gemeten op diodestand)

Ik heb nog contact 60 spray, gaat dat ook? Ik heb daar al potmeters mee gekuist.

Beter tuner spray gebruiken, zelf vindt ik contact 60 spray zooi.

Tja ik heb niets anders.:(

Maar ik wel al kunnen zien dat de potmeter van links helemaal anders staat dan die van het rechtste kanaal. Zou het helpen als ik die hetzelfde zet of niet?

E/: Ik heb nog eens die eindtorren nagemeten in de diode stand en ik meet in elke tor nog steeds diodes.:d

Ondertussen heb ik al wat met die bias geknoeit maar het verbetert niets hoor. (nu staan de potmeters in dezelfde stand)

[Bericht gewijzigd door bvbart op (39%)]

Pre-Out en Main-In jumpers achteraan loskoppelen en voorversterker/eindtrappen apart doormeten met generator en scoop.
Weet je direct in welk deel (voor-of eindtrap) het probleem zich manifesteert.

Géén Kontakt WL of 60 gebruiken, daarmee heb ik alle potmeters van mijn Nakamichi HighCom noise reduction module naar de vaantjes geholpen...

Hmm, ik heb die contact 60 nog niet gebruikt hoor.
Ondertussen heb ik hem al verder uit elkaar gekregen. Het probleem zit in de eindversterker hoor, had ik al gemeten.

Hoe ziet het sinusuitgangssignaal van de defecte trap er uit op de scoop?

Ik zal best misschien eens een foto maken?

E/: Ik heb 2 foto's, ze zijn niet zo goed maar je ziet het signaal nog wel. (en de refelectie van mij en de camera)

Zo zou het moeten zijn:
http://www.uploadarchief.net/files/download/imgp0178.jpg

En zo is het met een iets groter vermogen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/imgp0177.jpg

[Bericht gewijzigd door bvbart op (80%)]

Op 27 juni 2009 08:46:04 schreef Turbokeu:
Wel eerst de trimpots reinigen met een geschikt produkt (Deoxit spray is sterk aanbevolen), of vervangen door goede (cermet) trimpots.

Direkt vervangen, en na vervanging nooit zonder lamp in het netsnoer werken.

Met R723 en R724 kan je met een scoop, een 1kHz sinusgeneratortje en een geschikte 8 Ohm/50W belasting de eindtrappen instellen voor symmetrische clipping bij maximum vermogen (halve voedingspanning instelling).

Nog twee die je beter kan vervangen.

Voor alles geldt: Nooit een luidspreker gebruiken, altijd een lamp in serie met het net, en ze de potmeters zo goed mogelijk in de orginele stand.

Op 27 juni 2009 10:13:13 schreef bvbart:
Hmm, ik heb die contact 60 nog niet gebruikt hoor.
Ondertussen heb ik hem al verder uit elkaar gekregen. Het probleem zit in de eindversterker hoor, had ik al gemeten.

Voedingsspanningen gelijk?

Op 27 juni 2009 15:12:21 schreef Henry S.:
[...]
Voedingsspanningen gelijk?

Er is maar één gemeenschappelijke assymetrische voedingsspanning voor de eindtrappen (ca. 66.5VDC), de uitgangselco ligt op de halve voedingsspanning.

@bvbart: Gezien de gemeenschappelijke voeding voor beide eindtrappen moet je het al niet in de voedingssectie zoeken.
Bij (jouw) gebrek aan de schema's: Meet en vergelijk met de goede eindtrap (of tik een kopie van de SM op de kop).
Ik zal proberen op het werk het A3-formaat schema in te scannen in twee A4 PDF's.

de uitgangselco ligt op de halve voedingsspanning.

Die elco zou ik ook eens vervangen.

Naar mijn mening is de voeding nog goed. Het is ook alleen maar een bruggelijkrichter en een grote elco he.

Zou die vervorming ook aan de elco's kunnen liggen? Die kleine elco's zijn geen probleem om te vervangen maar die uitgangselco's, waar vind ik dat? 55V 3000µF, maar dan moet ik er nog vinden die in die elco-houder passen.

Ik heb op de print al de torren en diodes nagemeten en die lijken me OK. Ik heb ook de temperaruur dingen nagemeten maar elk kanaal is daarbij identiek.

Jullie zijn echt al hard bedankt!

E/: Die onderdeeltjes betaalt mijne pa misschien wel aangezien hij die versterker heeeeeel graag terug werkend zou hebben.

Kan iemand iets afleiden van mijn scoop beeldjes?

Het defecte kanaal clipt duidelijk, de reden zie ik vanhier ook niet direct.
Met het schema zou je makkelijk kunnen meten vanaf waar het signaal vervormt.

Uitgangselco: neem eender welke 1000-4700µF 50/63V elco die je liggen hebt om te testen.

Vervangingselco's: Nieuwe modellen zullen inderdaad niet passen (zijn kleiner).

Ik gebruik 105° Panasonic elco's uit de TS-HA serie.
Farnell ref. 1198560 (4700µF/100V) voor de voedingselco.
Farnell ref. 1198553 (3300µF/63V) voor de uitgangselco's.

De 4700µF/100V past perfect in de bevestigingsclip van een originele uitgangselco.
Met zelfklevend schuimrubber rond de nieuwe elco's kan je ook e.e.a. passend maken.

Bedankt voor de tip met het schuimrubber.

Maar de vervorming ligt al zeker niet aan de uitgangselco, ik heb even gemeten zonder en dan clipt de versterker nog even duidelijk.

Elco's van deze winkel http://www.ratoshop.be/assets/s2dmain.html?http://www.ratoshop.be/ voldoen ook?

Mijn vader gaat de elco's betalen voor mij.(en de rest om het te maken) Ik kan morgen de onderdeeltjes misschien al halen.

Waar haal je zelfklevend schuimrubber?:D

E/: Ik ben vollop aan het meten. Maar ik zie dat de enige plek waar mijn signaal niet vervormt is dat dat het aansluitingkje is. In de rest van de versterker is het overal vervormd, zit het dan in de ingangstrap?

[Bericht gewijzigd door bvbart op (19%)]

Op 28 juni 2009 09:01:49 schreef Turbokeu:
[...]Er is maar één gemeenschappelijke assymetrische voedingsspanning voor de eindtrappen (ca. 66.5VDC), de uitgangselco ligt op de halve voedingsspanning.

En geen weerstandjes in de voeding?

Clipping gebeurt mooi symetrisch btw, voeding van de pre-amp ingestort?

Op 28 juni 2009 12:17:38 schreef bvbart:
Waar haal je zelfklevend schuimrubber?:D

Bouwmarkt

E/: Ik ben vollop aan het meten. Maar ik zie dat de enige plek waar mijn signaal niet vervormt is dat dat het aansluitingkje is. In de rest van de versterker is het overal vervormd, zit het dan in de ingangstrap?

Dat kan, meet van beide kanalen de spanningen op CBE van de torren, En zo van ingang naar uitgang, niet uitschieten!

Ok, ik wil die spanningen wel eens meten maar ze zullen wel gemeten worden met een voedingsspanning van 35V. Omdat ik de eindversterker aan mijn labvoeding heb hangen.(die is goed kortsluitveilig)

Ik zal straks de verschillen in links en rechts wel posten.
(ik zal niet proberen uit te schieten:p)

E/: Ik heb de spanningen gemeten op de pinnetjes van de torren.

L(kappot)        R(werkt) 
H704:            H703:         
EC = 16,30V      18,30V           
EB = 0,56V       0,56V 
BC = 14,14V      15,93V

[Bericht gewijzigd door bvbart op (26%)]

Op 28 juni 2009 12:17:38 schreef bvbart:
Maar de vervorming ligt al zeker niet aan de uitgangselco, ik heb even gemeten zonder en dan clipt de versterker nog even duidelijk.

Toch niet met een speaker hoop ik... (staat 1/2 voedingsspanning op)

Elco's van deze winkel http://www.ratoshop.be/assets/s2dmain.html?http://www.ratoshop.be/ voldoen ook?

Geen idee. Gezien de nieuwe elco's het weer een paar generaties of langer dienen uit te houden raad ik toch zeker goede merkelco's aan (ala Panasonic of zo).

Als je nog steeds twijfelt aan het feit of het probleem zich in de voortrap/eindtrap voordoet zijn we er nog lang niet uit...

Heb je wel gelezen wat wat ik hoger vermeldde?
Pre-Out en Main-In los van elkaar en apart de voor/eindtrappen doormeten!!!

Met dat laatste begrijp je me niet goed. Ik heb de eindtrap appart getest, ik bedoel dus de ingangs tor van de eindversterker. (ik heb gemeten op de eindversterkersprint)

Natuurlijk heb ik die vervorming niet gemeten met een luidspreker erop. Gewoon scoop eraan, zonder belasting clipt hij ook.

[Bericht gewijzigd door bvbart op (40%)]

Toch niet moeilijk?
Vermits je geen schema maar wel een scoop ter beschikking hebt kan je het signaal van het slechte kanaal punt voor punt vergelijken met het goede kanaal, beginnende van de ingang van de eindtrappen.
Als het bvb. na één of andere stuurtor fout loopt weet je waar je moet gaan zoeken...

Maar ik vind dat toch raar dat het met de eerste weerstand dan al misloopt?

E/: foutje, het loop mis bij de eerste tor. Moet ik die dan vervangen? Er staat C945 op die tor, ineens kopen morgen?(misschien komt die overeen met een ander type?)

[Bericht gewijzigd door bvbart op (24%)]

Hoezo gaat het mis met de eerste tor?

Gewoon verder meten, er zitten meer torren in.
Je kan ook het signaal met een scoop volgen.