Ik zit dus met het probleem dat ik een functie generator moet hebben, m'n gegeven budget hiervoor is zo'n 70~80 euro. (maar liever minder uiteraard.)
De functiegenerator meot regelbaar zijn in amplitude en frequentie. (bereik van 0 tot 20kHz zou al genoeg zijn.)
Echter zou ik ook een frequentie teller er bij moeten hebben, gezien de frequentie ook af te lezen moet zijn.
Ik had al een schakeling gevonden die als functiegenerator zou werken, echter gebruikt deze een ICL8038. welke blijkbaar niet leverbaar is. (gisteren bij explorer in almelo geweest hiervoor.) verder weet ik ook dat de NTE864 een letterlijke vervanger hiervoor zou moeten zijn. helaas is deze ook niet leverbaar.
Mijn vraag is dus, heeft iemand hier toevallig (of niet toevallig) een schakeling met nog verkrijgbare IC's welke dit zou kunnen?
de enige criteria zijn dus het freq bereik van 0-20KHz, de regelbare amplitude en dat de frequentie af te lezen moet zijn.
In eerste instantie gaat het ook alleen maar om een Sinus signaal. maar als er ook een blokgolf bij uit zou kunnen komen zou helemaal mooi zijn.
Gr.
TimM
Heb ik ook al doorgekeken. Heb er geen zinnig draadje in gevonden helaas. (of ik moet de ene die wel van toepassing zou zijn gemist hebben.)
de XR2206 Leek op zich wel itneressant. maar deze kan ik bij farnell niet eens vinden, dus die valt ook af denk ik.
de Maxim 038 staat wel op farnell, maar zonder prijsopgave, hoe duur is deze IC? (hiervoor heb ik ook nog geen schakeling kunnen vinden.)
[Bericht gewijzigd door Klamath op (21%)]
Is gewoon te koop bij Dickbest.
Zie bijvoorbeeld dit topic, laatste helft:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/74428/3
Op 14 juli 2009 07:38:26 schreef Klamath:
Heb ik ook al doorgekeken. Heb er geen zinnig draadje in gevonden helaas. (of ik moet de ene die wel van toepassing zou zijn gemist hebben.)
kijk nog eens, misschien was het nog vroeg.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je koopt ze voor weinig op marktplaats zeker als hij analoog mag zijn. Ik heb bv een oude philips PM5100 met buizen, niets geen digitale aanwijzing maar als ik het controleer op de frequentiemeter klopt het precies en een voorbeeldig en schoon signaal, er is in die lijn ook een functiegenerator, deze heeft alleen sinus. Mijn duurste
(GW) was 40 euro en heeft digitale uitlezing en blok, sinus, driehoek maar geeft het minst schone signaal en wat last van FM. Mijn antieke belcom met torren presteeert nog beter.
@Henry_s:"Het is niet in strijd met de forumregels om zoiets te posten."
Ok, neem me niet kwalijk, mijn bedoeling was maar beginners te helpen.
Opdracht is nu helemaal uitgewissend.
mvg
[Bericht gewijzigd door Emilien op (85%)]
Phlogiston
"If a rocket goes up, who cares where it comes down." - Wernher von Braun
Ik heb wel eens zoiets gebouwd, wat prima werkt. Bereik gemaakt van <5 Hz - 40 kHz en keuze blokgolf/driehoek/sinus., Frequentiebereik kan je nog wel verder uitbreiden indien gewenst.
Ik heb dus nu een XR2206 Gehaald, en een schakeling uit de datasheet opgebouwd.
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/exar/XR2206v103.pdf
De schakeling op pagina 8, (figuur 11.) ?Circuit for Sine wave generation without external adjustment.
Dit leek mij de meest toepasselijke schakeling.
Echter waren de componenten in exact die waarden niet beschikbaar, zo is de uitgangs Condensator (die van 10mu ) nu 22mu geworden. zal dit heel erg zijn voor de werking van het geheel?
Verder moet ik bij deze schakeling nog een frequentieteller zien te vinden, zodat de frequentie die de generator op dat moment genereerd weergegeven word op een display. (welke ik dus ook nog moet halen.)
Die 10µ is enkel voor de xr2206 om een stabielere input te krijgen denk ik, dus dat zou niets moeten veranderen aan de schakeling.
Heb een iets andere schakeling opgebouwd.
http://www.solderingpoint.com/content/projects/xr2206/project.content.…
Het generatortje lijkt goed te werken. (moet de print alleen nog even ergens inbouwen, en de schaal voor de potmetertjes maken.)
is er mischien ook een standaard IC op de markt welke als frequentie teller te gebruiken is? zoals, 1 meetsignaal in, en dan 8 bits welke de frequentie geven aan de uitgang?
Zal wel neit, gezien ik het hier op dit forum nog neit tegen ben gekomen. maar, wat zou de simpelste oplossing zijn om een 0-20kHz signaal weer te geven, zodat men kan zien welke frequentie ingesteld staat?
Op 21 juli 2009 12:47:42 schreef Klamath:
is er mischien ook een standaard IC op de markt welke als frequentie teller te gebruiken is? zoals, 1 meetsignaal in, en dan 8 bits welke de frequentie geven aan de uitgang?
PIC/AVR, genoeg schema's, ook op dit forum.
het nadeel is alleen, ik heb hier helemaal geen mogelijkheid om een pic te programmeren. vandaar dat ik vroeg of er mischien een andere oplossing was.
Op 16 juli 2009 17:12:56 schreef Emilien:
@Henry_s:"Het is niet in strijd met de forumregels om zoiets te posten."
Ok, neem me niet kwalijk, mijn bedoeling was maar beginners te helpen.
Opdracht is nu helemaal uitgewissend.
mvg
Oh heerlijk, spraakverwarring:
Niet in strijd = ja het mag, graag zelfs!
Op 21 juli 2009 14:54:11 schreef Klamath:
het nadeel is alleen, ik heb hier helemaal geen mogelijkheid om een pic te programmeren.
Dat kan je toch iemand vragen om voor je te doen?
Ik had misverstand, ik denkte dat het niet toegelaten was...
Ik had deze ontwikkeling gestopt want lezers van deze forum schijnen weinig belang daarin te hebben.
Er zijn nog enige Maxim 038 (ondanks zeer duur kosten) en XR2206 te kopen.
Ik had verschillende testen gemaakt om een functie generator te ontwikkellen met gewone en heel goedkope IC's dat men kan in elke electronica winkel vinden.
Eerst heb ik nagedacht over wat een beginner nodig heeft als functie generator:
- om met audio te werken, is sinus en blokgolf meest belangrijk. Weergave van 1Hz tot 50KHz is genoeg. Voor sinus, een por cent distortie schijnt goed genoeg, maar spanning moet heel stabiel zijn, zelfs tussen bereiken. Een uitgang 50R en, als mogelijk, een 4R beschermde uitgang zouden zeer nuttig zijn.
- om met vermogen electronica te werken, zou men een max frequentie van 500Khz nodig hebben en PWM uitgang.
Een TTL en Cmos 12v en 15V uitgang is ook van belang.
Frequentie moet ook stabiel zijn.
Uitgang in 50R moet ten minste +/-10Vpeak zijn met regelbaar offset.
Driehoek is niet perfect maar dat is van weinig belang.
Oscilator die driehoek en blokgolf produceert tot 500Khz (kan zelfs tot 800Khz): LMC555 (cmos versie van 555) + 4049B.(voeding +/- 6V)
Impedantie adaptador en versterker voor driehoek : LF456 of TL072 (voeding +/-15V)
Sinus vorming vanaf driehoek: LF456, LM358 of TL072 (voeding +/-15V)
PWM generator: LM311 (voeding +/-15V)
Geen sweep mogelijkheid voorgezien.
Nog te ontwikkellen: eindversterker 50R uitgang met korte stijg en daal tijden.
Frequentiemeter 6 digits voor deze functie generator is al geontwikkeld.(met twee 4553B, twee 4020B, twee 4011B en twee 4511B)