Hallo

Ik wil graag lucht-spoeltjes berekenen, aangezien mijn net aangeschafte LCR-meter niet lager dan 0.1 µH meet. ( resolutie is ook maar 0.1 µH )

Dus dacht ik maak ik even een klein programmaatje die de waardes voor mij uitrekent.

Op het internet word je echt overspoelt met allerlei formules, dus vraag ik mij af klopt mijn programmaatje wel ?

Dit zijn de formules die ik heb gebruikt:

S = (Diameter + Draaddikte) / 2
W = Aantal windingen
L = Lengte spoel
I = Zelfinductie

I = (S*S*W*W) / (((S*9)+(L*10))*25.4)
W = wortel van ((((S*9)+(L*10))*I*25.4) / (S*S))

En dit is mijn LCF calculator: (update vrijdag 31 juli 2009 en geen melding meer van AVG viruskiller, Icoon toegevoegd.
Je kan nu door alleen de "Inductie" en "Spoel lengte" in te voeren de rest berekenen zoals
Henry S. voorstelde ( 0.4 X Spoel lengte ))

http://members.home.nl/siekmanski/LCF.png

http://members.home.nl/siekmanski/LCFcalculator.exe

groet Siekmanski

Begin eens met de eenheden van het SI-stelsel.

Voor een langrekte spoel (lengte l groter dan 0.4d) geldt:

L=(0,0394*d²*N²)/(18d+40l)
Deze formule komt oorspronkelijk uit de VS.

En in uH:

L=(0,0394*r²*N²)/(9r+10l)

Jullie hebben dezelfde formule gezien, maar maken er allebei fouten in. ;)

@Siek: S = Diameter/2 + Draaddikte/2 (overeenkomend met r bij Henry S.) Het programmaatje doet dit wel correct.
De formule geeft μH als je mm gebruikt.

Henry: je eerste formule geeft al de L in μH als je mm gebruikt.
De tweede formule bevat d, je bedoelt daar r.

Bij alle formules zou moeten staan welke eenheden je gebruikt.

Geen van de formules "komt uit de VS". Wheeler bedacht wel de formule L = r2n2/(9r+10l), in μH en inches.
Zijn benadering werkt tamelijk goed, omdat - grappig genoeg - de fouten die je maakt bij het gelijkstellen van pi2 aan precies 10, en van 4 inch aan exact 0.1m, elkaar nagenoeg opheffen.

Op 16 juli 2009 16:37:49 schreef Frederick E. Terman:
Henry: je eerste formule geeft al de L in μH als je mm gebruikt.
De tweede formule bevat d, je bedoelt daar r.

Verkeerd overgenomen

Geen van de formules "komt uit de VS". Wheeler bedacht wel de formule L = r2n2/(9r+10l), in μH en inches.

Vandaar de 0,0394 conversie naar cm's.

@FET: notatie in mijn vorige post was verkeerd moest zijn: S = (Diameter+Draaddikte)/2 (heb het ook zo geprogrammeerd)

Is inderdaad de formule van "Wheeler" terug berekend van inches naar mm (zie programmaatje)

@Henry S.: Ik had de formule natuurlijk in de eenheden van het SI-stelsel moeten noteren maar had snel de formule zo uit mijn broncode gehaald. (daar gebruik ik mijn eigen formaat)

Dus ik kan de berekening zo gebruiken om spoeltjes voor kleine FM zendertjes te maken ?

Zolang de lengte groter dan 0,4d is wel.

Online: http://www.captain.at/electronics/coils/

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]

voor luchtspoelen, ringkernspoeltjes en resonantiekringen gebruik ik deze
KLIK

Bedankt voor de links jongens..

Hugo, ik heb dat programma even geïnstalleerd en in de help staan ook nog eens alle formules, prachtig !!!!

Voor luchtspoelen klopt mijn programma dus ook.

De aansluitdraden zelf hebben natuurlijk ook wat zelfinductie, waarmee je mogelijk rekening moet houden.

L = 2×10-7 h [ ln(2h/r) - 1 + r/h ] waarin h de lengte is, en r de halve dikte (in deze formule in meters en Henries!).

Voor 1cm lang en 1mm dik moet je zo op bijna 6nH uitkomen.
Vergeleken bij de 100nH van een 10mm lang en 10mm dik spoeltje van 4 windingen (voor een FM bugje bijvoorbeeld) begint dat net een beetje belangrijk te worden.

@FET

Met "ln" wordt zeker het natuurlijk logaritme bedoelt ?
als dat zo is moet even kijken hoe ik dat ga doen in assembler...

Ja dat klopt.
Maar dat komt toch niet zo nauw? ln(10)=2.3; ln(20)=3.0 ... het stijgt niet zo snel. Met een lookup table voor een paar waarden kom je een heel eind denk ik.

Of anders een reeksontwikkeling; ik vond nog dit:
http://www.nezumi.demon.co.uk/consult/logx.htm

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (23%)]

ben ff in de war.
Wat is het verschil tussen draaddikte en diameter?
draaddikte= koper+isolatie
diameter= enkel koper

ik weet het in de formule speelt het geen rol, maar je weet maar nooit:+

Ik zou dat hetzelfde vinden inderdaad, dikte en diameter. Veel formules werken met de straal, da's even oppassen.
De isolatie mag niet meedoen in deze vereenvoudigde formules.

Doorsnede is natuurlijk wat anders. Dat is het oppervlak dat je ziet als je de draad, eh, doorsnijdt. :+

Hallo FET

Ik heb de formule omgezet in assembler en kom voor een lengte van 1 cm en dikte van 1 mm uit op:

0.005477758908227872 µH

voor 1 cm en 0.5 mm:

0.006814053269347763 µH

Klopt dit ?
Ik kan het zelf niet narekenen (heb geen logN functie op mijn rekenmachine)

Ik neem aan dat deze formule uit gaat van de hoogte van de spoel t.o.v. de print plaat en dat dus niet de uitkomst maal 2 ( beide aansluitdraden ) moet zijn ?

Als dit allemaal klopt dan ga ik mijn programmaatje aanpassen in dit er bij invoegen.

Dat is wat de formule geeft. Maar de meeste cijfers zijn onzinnig natuurlijk; in het eerste geval is "ruim 5nH" eigenlijk beter, in het tweede "bijna 7nH".

De formule geldt voor één draadje van de aangegeven lengte en dikte. Als een spoel twee aansluitdraden heeft, moet je dus voor beide aansluitdraden rekenen (tenslotte hoeven ze ook niet even lang te zijn).

Nogmaals, het gaat maar om een idee: of de zelfinductie van de aansluitdraden de totale zelfinductie belangrijk vergroot, of niet. Zoveel cijfers is zinloos; de onnauwkeurigheid in de berekening van de spoel zelf is ettelijke magnituden groter.. ;)

e: Als je ernaar gaat zoeken, vind je dat in sommige formules na "-1" ook nog staat "+μr/4". Voor koperdraad zou dus "-1" veranderen in "-0.75".
Doe dat niet! want dat geldt alleen voor laagfrequent. Voor HF zorgt het skin-effect ervoor dat de draad praktisch geen interne zelfinductie heeft, zodat de μr op HF geen invloed heeft.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (23%)]

Het programmaatje is aangepast.

Beide aansluitdraden worden nu ook mee berekent. (hoeft niet te worden ingevuld)
Ook heb ik er een plaatje van een luchtspoel in verwerkt om het af te maken.

hartstikke mooi programma, maar kan jij me uitleggen waarom mijn AVG antivirus dit ziet als een virus?

hmm, kaspersky's online scanner zegt vind niets, het kan zijn dat AVG gewoon tript.

[Bericht gewijzigd door oddish2211 op (30%)]

AVG antivirus heeft het verkeerd (loze melding)
Ik heb er heus geen virus in verwerkt hoor !!!!!!

Ik denk omdat alles in assembler is geschreven en gecomprimeerd is. ( het proggy is incl. plaatje 9165 bytes groot echt geen ruimte voor een virus....)

Ik hoop dat ik je heb gerust gesteld ?

groeten Siekmanski

ja, tuurlijk.
ik wel eens vaker rare meldingen met AVG, hij zag een keer een programma dat ik had geschreven in Visual C# aan als een virus.

--- edit

is het misschien een idee om hem ergens anders te hosten, en dan bovenin het forum "vast" te zetten ter info?

[Bericht gewijzigd door oddish2211 op (31%)]

is het misschien een idee om hem ergens anders te hosten, en dan bovenin het forum "vast" te zetten ter info?

Ik snap niet precies wat je bedoeld.

Het staat gewoon op de server van Ziggo (ruimte van mijn homepage), iedereen kan daar toch gewoon bij?

best vaak vind ik iets op google dat linkt naar de eigen ruimte van iemand bij zijn provider, maar als diegene wisselt van provider, of de provider veranderd iets of wat dan ook, dan is dat allemaal niet meer beschikbaar.

Ja, daar heb je gelijk in, baal ik ook altijd van.
Alhoewel ik al 10 jaar bij dezelfde provider zit wil ik het ook wel ergens anders neerzetten, weet alleen niet waar...

Mijn LCFcalculator programma is nu voorzien van extra functionaliteit.
Je kan nu de Induktie, Capaciteit en Frequentie onafhankelijk van elkaar uit rekenen en vanuit de spoel berekening kopiëren.

Zie eerste post.

Nu nog een platform onafhankelijke versie van maken... :) (Java, of webapplicatie? :) )

Misschien in de toekomst.... ( beloof niets ) ben hier al meer tijd aan kwijt dan de bedoeling was. :-)