Hallo,
Na een lange periode van examens,vakantie, examenfeestjes etc. eb ik weer wat tijd gevonden om met mijn versterker verder te gaan. Ik heb nu 1 versterker gemaakt maar de geluidsopbrengst valt me toch wat tegen. Is er op een simpele manier meer vermogen te halen uit deze versterker? bijv. door een andere eindtrap?
Ik wil graag richting de 15 a 20 watts.
gr Jeroen
dacht ik ook niet maar mijn versterkertje met 2 x tda2003 in brug gaat toch aanzienlijk harder en geeft de lage tonen beter weer.
6.5W tov 20W is nog geen 5dB verschil, dat heeft alleen het voordeel dat uitschieters minder snel vervormen maar voor het totale volume maakt het weinig uit.
Als je echt verschil tov 6.5W wil merken dan zit je al snel op 40W, en dat is nog maar een kleine 8dB.
Weet je zeker dat je de versterker volledig uit kan sturen, 6W in een ruimte is al een behoorlijk kabaal. Of hebben je speakers een laag rendement?
wil je echt dat het veel harder klinkt, denk dan aan 40 tot 100 watt.
maar 6 watt moet genoeg zijn, of je moet echt andere speakers kopen.
voor een versterker met meer vermogen, google eens op;
TDA7294.
Op 31 juli 2009 20:47:07 schreef Jeroen06:
dacht ik ook niet maar mijn versterkertje met 2 x tda2003 in brug gaat toch aanzienlijk harder en geeft de lage tonen beter weer.
Als de lage tonen minder worden weergegeven dan kan je beter dat onderhanden nemen.
Schema? En kijk uit met de TDA2003 in brug, wil heel (veel te) graag oscilleren.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Met een TDA2009 in brug heb ik in elk geval wel goede ervaringen, en ook op 12V al ruim voldoende geluid. Ik weet zo uit het hoofd niet wat de verschillen zijn met een TDA2003.