ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Vrouwen met lekkende silicone'boobies' weten er alles van, die rondzwervende silicone in je systeem tekent je voor het leven.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
GJ_

Moderator

Een ascontroller met drie printplaten: één liggend op de bodem, en twee staand op deze bodemprint. Aangesloten met gewone printconnectoren.

Achter de bodemprint zit een connector los, die moet vastgezet en dus moet de bodemprint eruit. Deze print zit op de bodem vastgeschroet met 4 schroeven waar je pas bij kunt na verwijderen van de twee staande prints.

In de bodemprint zit een processor en een geheugen, naast natuurlijk nog een boel andere rommeltjes. In het geheugen (RAM) zit uiteraard een belangrijk programma.

Tot zo ver is het simpel.

Dus, om bij de bodemprint te komen moeten eerst die staande printen uit de behuizing getrokken worden.
Welke idioot bedenkt er dan dat de beste plaats voor de programmabackupbatterij op een van die twee staande printplaten is?

Henry S.

Moderator

Er was nog ergens (3 hoog achter, archiefkast nr.398) een backup?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
GJ_

Moderator

In Italie, een niet kloppende en in Duitsland een op een kladje.

Op 25 juli 2009 17:28:12 schreef GJ_:
Dus, om bij de bodemprint te komen moeten eerst die staande printen uit de behuizing getrokken worden.
Welke idioot bedenkt er dan dat de beste plaats voor de programmabackupbatterij op een van die twee staande printplaten is?

Die is geweldig!
Shoot the camel...

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
GJ_

Moderator

Het geheel was eigelijk best netjes en ruim opgezet, in de industrie kijken ze niet op een centimetertje meer of minder.
3 printen:
-voeding
-processor+geheugen
-I/O
Nou heeft iemand dus bedacht dat die batterij bij de voeding hoorde en de batterij dus op die print geplaatst. Allemaal best netjes, maar niet zo praktisch dus.

Lucky Luke

Golden Member

Zelf een voeding aansluiten op de bodemprint, bovenprinten verwijderen, onderprint verwijderen (voeding er op laten, zodat ram spanning houd). Zoiets?

Het blijft onhandig... En maar hopen dat die batterij geen lithiumcelletje is dat de extra voeding niet waardeerd...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

't is allemaal geen probleem totdat je dingen die niet volatile horen te zijn (programma, instel parameters) in volatile geheugen zet.

Luke, dit klinkt als een wat ouder systeem. Dus een monteur die het niet zelf gemaakt heeft (GJ?), moet onderhoud plegen op het ding wat al jaaaaren draait. Dus spanning er af, schroeven zoeken. ok. printen moeten er uit.... En als je het weer in mekaar hebt gezet kom je er pas achter dat je het programma kwijt bent... .

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Het geheel heeft alleen "volatile" geheugen: RAM.

En idd, het ging om een oudere machine zonder documentatie. Zelf een voeding naar de bodemprint leggen was geen optie. Welke spanning? en waar? En vooral hoe, je kunt er niet eens bijkomen.

Gewoon een minder handige constructie, verder niks.

Lucky Luke

Golden Member

Op 26 juli 2009 11:17:36 schreef GJ_:
Welke spanning? en waar?

Meten is weten...

En vooral hoe, je kunt er niet eens bijkomen.

Dat is een detail ;)

Gewoon een minder handige constructie, verder niks.

Op 26 juli 2009 07:59:33 schreef rew:
Luke, dit klinkt als een wat ouder systeem. Dus een monteur die het niet zelf gemaakt heeft (GJ?), moet onderhoud plegen op het ding wat al jaaaaren draait. Dus spanning er af, schroeven zoeken. ok. printen moeten er uit.... En als je het weer in mekaar hebt gezet kom je er pas achter dat je het programma kwijt bent... .

Agreed, wat ik zeg is allemaal achterafpraat, en dan heb je er niks aan. Sowiso niet als je dus nergens bij kunt om die externe voeding aan te sluiten (die je misschien niet bij je hebt?).

Anyway, ik had denk ik hetzelfde gedaan*, en dus ook pas op het eind erachter komen dat het programma in ram stond. Met de nadruk op stónd...

* Met dat verschil dat ik nog moet beginnen aan een opleiding die me misschien niet eens toestaat dit soort dingen te doen... Beroepenvoorlichting, zeker over de wat "lastiger" beroepen is werkelijk flut! Het enige dat ze van elektrotechniek wisten was kabels trekken...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Och, dat is nog niks... Weinig consulenten weten wat elektronica inhoudt. Met steeds weer dezelfde domme vragen (ze bestaan echt ;)).

Anyways, voorbeelden zoals die van GJ komen veel voor, vaak komt het serviceable maken op de derde rang. Het is ontworpen door een ontwerper, niet door een servicemonteur.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
pa3gws

Golden Member

Even een simpel schakelingetje in elkaar bakken.
Voor het PWM regelen van een Led strip.
Werk alleen blauw rood en groen niet.
Na een ochtend foutzoeken en de drie torren vervangen te hebben.
Tot de ontdekking komen dat de Led strip gaar is, breukjes in de strip. :-(

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Turbokeu

Golden Member

Vrijdagavond laat (10:45) thuisgekomen van de wekelijkse boodschappen met mijn ouders en ik moest nog mijn avondeten klaarmaken ('t was américain-friet met sla ;)).
Frietketel alvast laten opwarmen, TV aangezet en laatste mailtjes gelezen toen plots het hele huis zonder stroom viel.

Tuurlijk hing de oplaadbare zaklamp niet op haar plaats op de muurlader en kon ik ze niet vinden in het donker...:(
Dan maar een kaars aangestoken op de salontafel om toch enigszins iets te kunnen zien.

Toen ik bij de verdeelkast beneden aan de zoldertrap kwam was er gelukkig licht van de noodverlichting op de zolder zelf ('k was vergeten dat ik die ooit geïnstalleerd had ;)).
Hoofdaardlekschakelaar lag eruit evenals de rechtse van de twee automaten van de zoldergroep (2e groep links vanaf de aardlek).
Ik had enige jaren geleden deze aparte groep aangelegd voor alle file/web/firewall/proxy servers van de firma en hun UPS'en die toendertijd nog op de zolder draaiden. De servers/UPS'en staan er nog altijd maar zijn nu uitgeschakeld, enkel de ethernetswitchen draaien nog voor mijn huisLAN.

Alle toestellen fysiek losgekoppeld van de zoldergroep, wààààt?, aardlek en rechterautomaat van de zoldergroep klappen er nog steeds uit telkens ik die rechterautomaat probeer in te schakelen...
Frontpaneel van de verdeelkast gedemonteerd, alle schroefklemmen nageschroefd (een 10-tal jaren geleden is de aardlek uitgebrand wegens slecht kontakt door een losse schroefklem), niets abnormaals op te merken.

Bij het bestuderen van de verdeelkastbekabeling kom ik opeens tot de vaststelling dat die 2e groep vanaf de aardlek NIET de zoldergroep is maar de hoofdzekering voor de rest van het huis!!! |:(|:(|:(|:(|:(|:(
Het schoot mij toen te binnen dat, vóór de aanleg van de zoldergroep, die hoofdzekeringen inderdaad meest rechts gelegen waren van de hele rij automaten en dat er nog 2 vrije plaatsen voor bijkomende automaten over waren tussen de aardlek.
Een verkeerde aanname van mijnentwege dus...

OK, kon ik eindelijk echt beginnen foutzoeken.
Eén voor één alle mogelijke toestellen in huis afgekoppeld (aquarium, airco, frietketel, magnetron, keukenfornuis, koelkast, koffiezet, stereo, ...), nog altijd hetzelfde!

Ondertussen was het al middernacht voorbij en had ik nog steeds niet gegeten.
Terwijl ik in de keuken aan het rondkijken was of ik niet één of ander toestel vergeten af te koppelen was viel opeens mijn oog op de 10-liter elektrische keukenboiler hoog aan de muur. Dader gevonden!

Nu moeten jullie weten dat deze 20+ jaar oude boiler reeds méér dan 2 jaar lekt (drupje onderaan dat ik opvang in een potje) maar voor de rest nog perfect werkte.

Had ik die verkeerde aanname i.v.m. de groepautomaten niet gehad èn ik de lekkende boiler niet vergeten was zou de schuldige waarschijnlijk al na 10 minuten opgespoord geweest zijn.
En had ik vroeger van mijn américain-friet-sla kunnen genieten dan 1:00 's nachts...:(

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ja Turbokeu, das dus ook het probleem tijdens het foutzoeken in installaties/printen en toestellen.
Wij zijn dat op het bedrijf ook al verscheidene malen tegengekomen, dat je door -onbewust- bepaalde aannames op het verkeerde pad raakt en dat de techniek je voor gek zet.

Eigenlijk moet je bij foutzoeken ervan uitgaan niets uit te sluiten, maar dan krijg je meestal zoveel mogelijkheden dat de mens geneigd is er al een deel van te elimineren door te denken 'dat het dat toch waarschijnlijk nooit zal zijn'.

Een voorbeeldje: ik was eens aan een thyristor gestuurde lasbron bezig waar iets mysterieus mee aan de hand was: je schakelt de boel in, hij start op, levert uitgangsspanning. So far, so good. Van de moment dat je het ding belast (kan zo'n 250A bij 40V leveren) houdt hij het voor gezien. En wel bij de minste belasting al. 5A trekken en de spanning dondert naar 0V.
Nu moet je weten dat dergelijke situaties helemaal niet vaak voorkomen. Ofwel leveren ze helemaal geen spanning, ofwel leveren ze wel spanning maar is er wel een of andere funcie die niet werkt. Dan heb je al 99.9% van de gevallen gehad. En die 0.1% is dan dat bovenstaande geval, die begint te ezelen.

Alles afgespeurd, een visuele indruk is al veel waard, omdat verbrandde componenten, eindtrappen enz. al direct het onraad verraaden. Niks. Nog wat testen, meten, belasten, niets wijzer van geworden. Ook geen servicemanual in de buurt. ;(
Een collega komt wat helpen, en vindt het ook een raar gegeven. Wat je dan nog rest is gaan demonteren, en zien of afzonderlijke blokken het apart nog wel doen, zoals een thyristorbrug, dioden, stuurprint, vermogenferriettrafo...
Ik schroef die trafo eruit, om aan onderliggend materiaal te kunnen (het is soms niet simpel als zo'n dingen allemaal met 50mm² draad of latten verbonden zijn) en ik gooi hem op tafel. Na wat metingen nog niks verder.
Ik ga even op m'n stoel zitten gapen en denken, en terwijl m'n ogen over het materiaal speuren merk ik ineens iets verdacht op aan de trafo. Die is gewikkeld van bladkoper, met daartussen van dat gelakt trafopapier, en daartussen zag het een beetje zwart. Ik graai naar mijn isolatiemeter, test hem op de bedoelde spanning en is OK. Hmm. Bij wat verder openpulken blijkt er toch isolatie verbrand. Na wat testen blijkt het volgende: die ferriettrafo doet het nog onder bedrijfsspanning, zolang er secundair geen stroom loopt. Als je hem maar iets belast, zorgt de stroom voor lorentzkrachten, die wikkelingen tegen elkaar duwen door de verkoolde isolatie, sluiting, verzadiging van de kern, boem: in protectie.

Die verbrandde isolatie was ontstaan doordat een grote nabijgelegen ventilator koellucht door het toestel perste, waar waarschijnlijk metaalstof en lasbolletjes inzaten, en die zijn tussen de wikkelingen gevlogen. Maar dat kon je aan een gemonteerde trafo niet zien van buitenaf.
Zoek maar.

Nog zo'n geval: een invertor heeft een elektronisch bedieningspaneel, µC gestuurd met een boel leds en displays. Die start wel op maar er kan geen enkele toestand gewijzigd worden op dat paneel. Na wat zoeken blijkt het een fout te zijn die met de aarding te maken heeft. Heel dat toestel uitgekamd, alles maar dan ook alles wat met aarding te maken had (daar zetten ze soms RC snubbers op ook) nagezien, getest: niks...
Weet je waar de fout zat? Een secundaire wikkeling van de voedingstrafo (gewone bliktrafo, noemen ze bij ons auxilary trafo) lag inwending kort tegen de trafokern die geaard was. Leuke fouten hoor.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

mja zo heb me eens het schompes gezocht naar een zoemende eindversterker in een zwembad . meten en wisselen van draad en tuner en cd eraf en erop . en zette hem aan en het volume stond nog open en door de brom stookte ik meteen de eindtrappen eruit , ik dacht gelukkig dan kan ik die versterker vervangen en is het probleem ook weg . zo'n 100 v ding koste 500 euro . en ik dacht hmmm we hebben nog een leegstaande centrale keuken waar de versterer nog is vervangen 1 jaar vantevoren , ding gehaald en nog brom .
tot ik de cai eruit trok , en weg het probleem . het kwam omdat er nooit een tuner had gezeten en sinds ze die hadden was het al zo , ( kom je dan later achter )en vragen hoe en wanneer scheelt al veel . ik heb toen de aarde van de versterker losgemaakt , en het was ook goed .

de cai aldaar zat eigenlijk nergens geaard , hetzij via een audiosetje en dan via de tv van een gebouw 200mtr verderop , en dan heb je een aardlus .ook heb ik deze kennis daarna gebruikt om intercoms met brom te repareren en de mantel van de kabel aan 1 kant niet aan aarde hangen . en dat was dan gemaakt door een installatiebedrijf.

dit moet ook bij ftp kabel ( metalen rj45 )

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

Op 9 augustus 2009 17:38:19 schreef big bang:
Ja Turbokeu, das dus ook het probleem tijdens het foutzoeken in installaties/printen en toestellen.
Wij zijn dat op het bedrijf ook al verscheidene malen tegengekomen, dat je door -onbewust- bepaalde aannames op het verkeerde pad raakt en dat de techniek je voor gek zet.

Inderdaad...
Ik herinner me tijdens mijn job als technicus bij Bosch in de 70'er jaren:
Klant met spiksplinternieuwe Bosch koelkast, klacht: koelt niet.
Ter plaatse: compressor probeert te starten, clixon slaat telkens af na een paar seconden. Clixon vervangen, zelfde resultaat.

Mijn diagnose: compressor geblokkeerd (alhoewel het een Necchi model was met zeer weinig gekende uitval), kan gebeuren.

Compressor vervangen (met zilver hardgesoldeerd, vacuumgetrokken en R12-gevuld), totale tijd zo'n 2.5 uur.
Testen. Hoezo??? Compressor start nog steeds niet, zelfde resultaat!
Met gemengde gevoelens multimeter erbij gehaald: 380V i.p.v. 220V! Ik had dus verkeerdelijk aangenomen dat de netspanning 220V bedroeg.

Klant: Ah ja, de elektrieker heeft een aftakking gemaakt op het elektrisch fornuis voor de koelkast.

Had die elektrieker (is er toen direct bijgeroepen) dus een aftakking + WCD op de 3x380V van het fornuis gemaakt en zelf niet nagemeten...

Mijn faktuur (te betalen door de elektrieker) was niet van de minste vermits er van waarborg natuurlijk géén sprake was...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
chuckie

Honourable Member

Van de week nog...
Ik zit de ganse dag in de hitte te frezen in muren en leidingen te leggen bij een klant, waarna ik de boel aan elkaar moest knopen boven een plafond.
Geen pretje onder het hete dak met weinig ruimte en enkel een paar dode muizen als gezelschap...
Het zweet liep als een bergbeekje door mijn bilspleet.

Affijn, alles klaar en zelf het plafond weer helemaal dichtgeschroeft want de stukadoor moest de volgende dag al alles dichtsmeren.
Gereedschap opgeruimd en werkverlichting e.d. weg, sta ik om 23:00 uur 's avonds trots maar doodmoe her resultaat te bekijken, valt mij en de klant tegelijk op dat de kabel van de airco nog zielig alleen omlaag hangt:o

Stik..., vergeten :(
Kon ik weer alles open gaan maken en weer die *****vliering op.

En was er die dag al een keer half doorheengezakt ook...
Aaaaaarggh

Oja, vorige week allemaal Triacs vervangen in een lopend licht kastje op een kermis attractie.
Hing natuurlijk op een onmogelijke plaats en na halsbrekende toeren was de klus geklaard.
Sta ik mijn spullen op te ruimen zie ik een onaangetast tubetje koelpasta liggen.

G****r, ben toch maar weer de hele boel in orde gaan maken want die triacs krijgen het altijd zwaar te verduren en wou het risico niet lopen dat alles weer doorpiepte...

[Bericht gewijzigd door chuckie op zondag 9 augustus 2009 21:08:01 (21%)

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Op 9 augustus 2009 21:03:06 schreef chuckie:
...mijn spullen op te ruimen zie ik een onaangetast tubetje koelpasta liggen.
G****r...

Das ook een bekende: een stekker aan een kabel zetten, en dan nog meestal een 25polige ofzo, om er dan achter te komen dat een onderdeel van de stekkerplug nog op de werkbank ligt, dat over de kabel moest.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Geen pretje onder het hete dak met weinig ruimte...

Dat doet me denken aan het eerste jaar dat ik bij EBES (nu Electrabel) werkte. Dat was even aanpassen, want het is geheel ander werk dan in de industrie of huis-tuin-keuken elektriciteit.
Toen de chef me nodig had voor een karweitje dat "enkel ik" kon uitvoeren, was ik dan ook meer dan vereerd. Tot bleek, dat het helemaal niets met mijn bekwaamheid te maken had, maar alles met de slanke torsie die ik toen had: d'r moest gewerkt worden tussen een mazouttank en de muur, waar amper 50cm ruimte was... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Gisteren weer bezig geweest met prutsen, paar draadjes aan elkaar gesoldeerd, alleen de krimpkous iets te vroeg eroverheen geschoven. En natuurlijk halverwege de soldering geen beweging meer in te krijgen :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

das ook een bekende: een stekker aan een kabel zetten, en dan nog meestal een 25polige ofzo, om er dan achter te komen dat een onderdeel van de stekkerplug nog op de werkbank ligt, dat over de kabel moest.

je en dan desolderen en halverwegen erachter komen dat er nog niets aan de andere kant van de kabel zit

mijn verzameling mijn updates www.retrogamer.punt.nl
Tidak Ada

Golden Member

Is nog leuker met een 100-polige militaire plug (zo'n ronde dus) >:)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 10 augustus 2009 19:26:24 (76%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 9 augustus 2009 21:48:17 schreef rammsteindd:
je en dan desolderen en halverwegen erachter komen dat er nog niets aan de andere kant van de kabel zit

Ja! Klopt helemaal. Kan nog erger: zien dat er nog geen achterste van de plug op de kabel zit terwijl alles al gesoldeerd is, alles lossolderen en dan erachter komen dat het bewuste stuk TOCH WEL op de kabel zit, maar onder de rol gekropen is zodat je het niet zag liggen... Echt meegemaakt. :( :(

@tidak: 100pool military, zo erg is het op het werk nog niet, maar wel 18polige Amphenol (het zijn waarschijnlijk die die jij bedoeld), van de week nog 16 pluggen verwerkt voor een projectje.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Tidak Ada

Golden Member

Nee het was echt een 100-polige, maar ik wist niet meer of het Amphenol, Sourieau, Canon, o.d. was......
Sommige exeperimenten hebben nu eenmaal veel draadjes nodig :$

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Ik vermoed dat je doelt op iets wat lijkt op een socapex stekker. In de pro audio sleuren ze er ook mee. Die dingen zijn niet leuk om door te piepen als je in het donker met een klein ledlampje op je hoofd op je knieën zit met zo'n 25 meter worst terwijl de audiotechnicus staat te drammen waarom dat ding nu nog niet klaar is. De band moest namelijk het podium op en de multi was vermoedelijk gesneuveld bij de vorige band (festivalletje met bandwissels van n half uurtje :S).

Best klote als je dan daar zit te modderen met een of andere jip en janneke duspel en niks beters dan een multitool waarvan de kleinste schroevendraaier echt enorm was :s. Maar ach....ook de evenementenwereld heeft zo zn charme's :D

Mzzls

Correct me if I'm wrong!

Dit topic is gesloten