Hallo CO
Voor de lokale omroep hier is een vu meter nodig met een flinke zooi led's erin om het audioniveau wat in de ether gegooid wordt goed in de gaten te houden.
Aangezien de zender ermee ophoud en ons 30 sec. uit de lucht haalt als het niveau te hoog wordt.
Ook willen wij voor in de studio een grotere (kwa afmetingen) vu meter hebben gewoon voor het oog... deze moet het audio niveau dmv 20 led's aangeven.
Mijn gedachte ging meteen uit naar de LM3915/16.
Is het echter mogenlijk om deze achter elkaar te leggen en door te verbinden zodat er een reeks van 40 LED's ontstaat?
Alvast bedankt!
is volgens mij al een paar keer langs gekomen, ff zoeken
http://www.circuitsonline.net/forum/view/60853/1/led+vu+meter
even snel doorgelezen, daar is de oplossing al gegeven
[Bericht gewijzigd door JesperR op (18%)]
Ok, maar moet ik dan nu de led's om en om monteren of kan ik ze ook echt achter elkaar hangen... kan ik de 2e chip niet doorverbinden met de 1e?
en hoe kan ik het geheel het beste afregelen zodat de meetwaarden kloppen?
Het liefst heb ik een bereik van -30 tot 6 db... als dat kan.
[Bericht gewijzigd door -bartiebami- op (13%)]
Welk schema in de datasheet (http://www.jaycar.com.au/images_uploaded/LM3915.PDF) moet ik dan gebruiken.. ik wil dus dat de 2 ic's samen het beriek dat ik wil meten, delen...
RoelA
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Ik heb hem inmiddels ook gevonden, bedankt!
nu moet ik alleen het geheel nog afregelen zodat de meetwaarden kloppen...kan dit het beste met computer gegenereerd signaal?
Zie pagina 15. Je wilt een VU indicatie, geen log indicatie.
Testsignaal computergegenereerd of uit een signaalbron, maakt niet uit, als het maar stabiel is. 440Hz wordt veel gebruikt.
Je meet relatief, je mag zelf kiezen wat je maximaal uit wil sturen, bijv max +3dB, maar dan zie je geen uitschieters. Liever net daaronder op +1dB.
En @datasheet: De volgende keer niet na 2 minuten roepen dat je het niet kan vinden...
Oke het schema is klaar.
Behalve het schakelende gedeelte.
De LEDs die ik ga gebruiken worden 24 VAC 33mA 0.8W (Wisselspanning dus) inbouw LED-caps die ik op mijn werk kan krijgen.
Kan ik die schakelen met het solid state circuitje dat hier op de site staat? (24v ipv 220v)
Volgens de datasheet kan ik met een MOC 3041 zelf ook al 400v 1A schakelen of zie ik dat verkeerd? In dat geval hoef ik geen triac meer te gebruiken, omdat elke optocoupler maar 1 LED hoeft aan te sturen
OF kan ik het het beter NOG anders schakelen ...