Hallo,
Mijn NAD317 uit 1999, heeft in linker kanaal een probleem. Als ie erg koud is komt er opeens een raar heftig gebrom en gesputter uit de speaker. De basspaeker conus maakt heel langzame grote uitslagen, het lijkt wel gelijkspanning.
Ik heb de voedingselco's 6 x 4700/63V al vervangen, er was er 1 met n bolle kop. Helaas dit was het niet.
Zou het een diode kunnen zijn. Bij een kapotte transistor krijg je toch niet van die grote uitslagen??
Ohja als het gebeurt schakelt voor de veiligheid het relais na een paar seconde af.
Zal iig een bus koude spray kopen..
Het zijn eerder de kleine elco's die dergelijke dingen doen, met koudspray en een föhn heb je ze snel gevonden.
Verder is het niet zo verstandig om ondanks de beveiliging de speakers nog aan te sluiten, gebruik een voltmeter.
Edit: Verder schijnen er wat problemen te zijn met de solderingen her en der.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het kan ook zijn dat er losse modulen inzitten die los in de soldeer zitten , het nasolderen van alle componenten die heet worden is wel aan te raden.
1 van de 4 Elco's 220uF/160V, ook op de voedingsprint, is voelbaar warmer dan de andere 3. Ze staan in een vierkant bij elkaar en een andere staat juist dichter bij n warme transistor, hm verdacht. Denk dat de koudspray uitkomst gaat bieden.
En inderdaad ik heb de vorige keer, met de vervanging van de grote elco's, al wat solderingen gedaan.
Op 2 december 2011 23:16:46 schreef Pibri:
1 van de 4 Elco's 220uF/160V, ook op de voedingsprint, is voelbaar warmer dan de andere 3. Ze staan in een vierkant bij elkaar en een andere staat juist dichter bij n warme transistor, hm verdacht. Denk dat de koudspray uitkomst gaat bieden.
Dat die ene voelbaar warmer is is eigenlijk wel logisch, zo'n zwart object neemt graag warmte op.
Verder heb je problemen met een kanaal terwijl de voeding gemeenschappelijk is, dan is de voeding opzich niet het eerste punt wat onderzoek betreft.
Nou vooralsnog kan ik met koudspray nog niet vinden welk onderdeel stuk is. En t probleem doet zich ook ff niet voor.. Het deed zich voor vrij snel na inschakelen dus als de boel nog koud was.
Henry ik denk dat je gelijk hebt dat het op de printplaat van de linker eindtrap moet zitten, de voeding is. Maar daar zitten nauwelijks elco's van enig formaat op. Zou het een vermogenstransistor kunnen zijn?
Op 6 december 2011 21:53:49 schreef Pibri:
Maar daar zitten nauwelijks elco's van enig formaat op. Zou het een vermogenstransistor kunnen zijn?
Het zijn vaak juist de kleine elco's, en verder goed opletten voor slechte solderingen. Die zijn vaak slecht te ontdekken, gebruik daarvoor veel licht. En dan is de print ook gevoelig voor trillingen, print bekloppen met de achterkant van een schroevendraaier.
Vermogenstorren zelf gaan niet zo snel zulke dingen doen. Een serie kleine transistors heeft dit wel, maar dat is een veel oude serie.