H-Bridge HvZ

Ik bedoel dat je een puls mist als je die if-statement in gaat, vervolgens de ISR gaat lopen, waarbij VAL_TIMER opgehoogd wordt, en je die vervolgens op nul zet, waarbij je dus een event weg gooit.

Misschien zijn die korte spikes geen probleem, maar als daar een digitaal systeem aan hangt gaat het wel mis.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Ja OK, hoe zou jij het doen dan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je kunt die If statement in een critical section zetten (alle interrupts uit),of voor de If statement de waarde opslaan, en het verschil met de vorige opgeslagen waarde bepalen, om te bekijken of het alweer tijd is om die If statement in te gaan. Op die manier hoef je de waarde binnen de main nooit te veranderen.

Dus:
Temp = int_var
If ((temp - last_value + 256) AND 255) > 10
Last_value = temp
Doe_iets
End if

Die + 256 en AND 255 zijn nodig om overflow problemen te ondervangen.

Dat probleem met de korte spikes kun je oplossen door eerst te testen op de hoogste waarde, en als die nog niet gehaald is, op de laagste waarde.

Dus:
If waarde > 20 doe_iets
Else if waarde > 10 doe_iets_anders

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

OK, zo kan het dus ook. Bedankt voor de tip. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Ik wil het schema bouwen en de fets bestellen.

Moeten de fets IRF540ZPBF of IRL540NPBF zijn?

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Lambiek

Special Member

Hallo Sjoerd,
Deze is goed, het komt niet zo heel precies voor de fet.
http://nl.rs-online.com/web/p/mosfet/5409941/

Weet niet wat je er mee gaat doen, maar als je meer stroom nodig hebt, kan je ook de TIP142 vervangen voor de MJ11016, en de TIP147 vervangen voor de MJ11015. Verder hoef je niets aan te passen.

Let even op de vrijloop diode's dat moeten vastrecovery type's zijn.
En de waarde even kiezen voor de stroom die je gaat regelen.

Gebruik zelf altijd dit type koellichaam, voor de regelaar met de TIP'S.
http://nl.rs-online.com/web/p/heat-sinks/0268111/
Hier kan je dan ook eventueel nog ventilatoren op zetten.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Dankje!

Die heeft Dickbest niet, maar als het niet precies komt, zal de IRL540NPBF ook wel goed zijn aangezien dat een logic fet is.

Is er een printlayout beschikbaar? Anders ontwerp ik zelf een print.

PS. Sorry voor de topic kaap, maar nu blijven de vragen bij elkaar, aangezien dit ook over het schema gaat.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Lambiek

Special Member

Ja dat is ook goed, dat is deze.
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irl540npbf.pdf

Ik heb er een layout voor, hij is gemaakt met S_print layout4.0.
Dus als je interesse hebt, hoor het wel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Ja graag. Dan kan ik in iedergeval even afkijken!

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Lambiek

Special Member

Er staan alleen geen componenten symbolen op, maar daar kan ik eventueel voor zorgen. Hier heb je vast iets. De print is 100 X 100mm.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/motor%20-%20reg%20-%20print.gif

EDIT:
Hier is de print met componenten.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/componenten%20-%20regelaar.gif

[Bericht gewijzigd door Lambiek op woensdag 21 december 2011 18:29:49 (26%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb toch nog een vraag over de werking van de H-bridge van HvZ.
Als ik onbelast de uitgangsspanning meet dan is dat nagenoeg de voedingsspanning. Zodra ik de motor (belasting) op de uitgang zet dan mis ik ongeveer 1,4 Volt. Ik vind dat best veel en is merkbaar bij de motor. Nou heb ik gekeken of de TIP142/147 wel volledig worden opgestuurd en dat is volgens mij wel het geval.

Ik wil graag weten waar die 1,4V blijft. Heb de datasheets bekeken en de enige verklaring die ik denk is dat de Vce(sat) hier een rol speelt. De vraag is dan ook klopt dat?

Simpel; dat is een van de grote nadelen van Darlington transistors, ze kunnen niet verzadigen, waardoor er altijd 0.65V (B-E junctie spanning van de grote transistor) plus de Vce(sat) van een kleine transistor (0.1-0.2V) over blijft staan. Per transistor verlies je dus grofweg 0.75-0.85V, en aangezien de stroom altijd door een NPN en en PNP transistor moet, verlies je altijd 1.5-1.7V.

Als je dat wilt voorkomen, kun je andere (niet-Darlington) transistors gebruiken, maar dat is meestal niet handig vanwege de lage versterkingsfactor. De gebruikelijke oplossing is te schakelen met MOSFETs in plaats van met bipolaire torren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

SparkyGSX bedankt voor de snele reactie.
Ik moet dan maar eens opzoek gaan naar andere MOSFETS. Heb je zo ervaring/tips welke ik kan proberen ter vervanging van die TIP142/147? Alvast bedankt.

Lambiek

Special Member

Ja dat is een probleem, maar dat is niet anders.
Wat ik zelf altijd doe is, de voedingsspanning iets verhogen.

En anders moet je een regelaar met fet's maken, maar daar is dit schema niet voor geschikt.

Deze wel:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/h_brug%20met%20mosfets.jpgMotoren van 500W is geen probleem met deze regelaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Tja, ik ben het nog steeds niet eens met D5, en zelf laat ik de logica weg en los dat op ik de microcontroller, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de toepassing en persoonlijke voorkeur. Verder is het prima ntwerp, een stuk beter dan veel andere die je online vindt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het enige problem wat ik heb met dit schema is dat mijn accu 12V is. Een tweede accu in serie kan ik niet kwijt.
Ik ben al heel tevreden met die TIP142/147 schema van Lambiek maar wil toch ook die missende 1,4V op de motoren. Best merkbaar met rijden. Dat het schema degelijk is kun je zo zien al kijk je alleen maar naar hoe verzorgd het getekend is.

Lambiek

Special Member

Je kan deze ook op 12VDC gebruiken, dan moet je alleen de spannings regelaar (7815) weglaten.

En wat er meest gedaan wordt met de andere regelaar is drie accu's van 6V in serie zetten zodat je 18VDC krijgt, dan heb je wel een iets te hoge spanning maar daar kunnen je motoren wel tegen en de regelaar ook. Ben het met sparky eens wat betreft een fet regelaar die heeft geen verlies, maar de regelaar met de transistoren er op zijn taaie dingen. Als je een keer sluiting maakt zijn ze niet stuk, en als dat met een fet regelaar gebeurt (als je daar geen goede matregelen tegen neemt in de software) dan is hij stuk.

@SparkyGSX,
Ja die diode moet er nog steeds uit, die heb ik er tijdens het testen tussen gehad. Ik gebruikte toen een voeding, en met het afremmen werd de spanning nogal omhoog gejaagd dus van daar de diode.
Heb hem er toen automatisch ingetekend, van daar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wat gebeurd er als de accuspanning nog maar 8V is. Wordt de motor dan nog aangestuurd?
Wat die sluiting betreft is het goed programmeren van de PIC. Dat heb ik wel onder de knie.

Lambiek

Special Member

Die 8V, bij welke regelaar bedoel je dat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek: Ik bedoel jouw schema met de FETs.
http://www.uploadarchief.net/files/download/h_brug%20met%20fets.jpg

Die met de transistoren heb ik werkend.

Lambiek

Special Member

Ja die 8V komt dan ook op de drivers testaan, en dan worden de fets ook minder open gestuurd. Met als gevolg dat je fets warm kunnen worden, en minder stroom aan kunnen. Maar je zou de accu spanning kunnen meten met je controller en je regelaar af laten schakelen bij bv 10VDC.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De loodaccu kan dus langzaam zakken in de spanning en dus ook onder de 10V vandaar de vraag. De oplossing met de PIC meting is een optie.
Ga er eens overdenken hoe ik dit ga oplossen. In ieder geval bedankt voor het meedenken en de info. Heb vandaag weer een hoop geleerd.

Nee hoor, als de spanning te laag wordt, gaan die FET drivers gewoon uit vanwege de undervoltage lockout. Je kunt de FETs op die manier dus niet slopen. Het nare is dat ze nooit echt tegelijk uit gaan, en dat de spanning weer stijgt wanneer je geen stroom meer trekt, waardoor ze weer aan gaan, waardoor de spanning weer zakt, etc.

Met een verkeerde aansturing kun je, ook zonder die logica, geen sluiting maken. Wat dat betreft zijn die gate drivers redelijk idiot-proof.

Als je alleen een 12V accu wilt gebruiken, kun je de 7815 vervangen door een 7810, maar dan wordt het met 0.7V verlies over de bootstrap diodes wel een beetje krap. Als je een 7812 gebruikt zal het ook wel werken, maar ook dan komt de spanning natuurlijk onder de 12V als de accu leeg raakt. Een low dropout regelaar op 10-12V is dan toch beter.

Als je een accu gebruikt, moet je D5 echt weglaten, anders loop je het risico de MOSFETs te slopen wanneer je plotseling de hele brug spert, vanwege de load dump vanuit de motor. Als je D5 al plaatst, zet hem dan voor de condensators, met een transistor, zener en eventueel een kleine weerstand als overspanningsbeveiliging.

Houd er wel rekening mee dat je met die drivers geen 100% PWM kunt sturen; ongeveer 96% is maximaal, omdat je anders de bootstrap condensators niet mee kunt bijladen. Je kunt wel een charge pump gebruiken, dat kost je 4 diodes, 2 condensators en een zener per halve brug, plus 2uitgangen van je controller, of een NE555 o.i.d.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 24 december 2011 16:03:00 schreef SparkyGSX:
Nee hoor, als de spanning te laag wordt, gaan die FET drivers gewoon uit vanwege de undervoltage lockout. Je kunt de FETs op die manier dus niet slopen. Het nare is dat ze nooit echt tegelijk uit gaan, en dat de spanning weer stijgt wanneer je geen stroom meer trekt, waardoor ze weer aan gaan, waardoor de spanning weer zakt, etc.

Dat wist ik dus niet, weer wat geleerd. :)

Heb een nieuw schema geplaatst (zonder diode) en de oude verwijderd.
Dat schema is ook naar rew voor het artikel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek,

Ik heb jouw schema met de TIP142/147 vervangen door FETS IRF5305/IRF3315 en 2 torren.

Heb nu de volledige accuspanning op de motoren. Werkt prima.

Groeten,
Dirk

[Bericht gewijzigd door DKH op zondag 8 januari 2012 20:55:48 (48%)