Philips EE (Electronische Experimenteerdoos) nostalgie

Beste Philips EE adepten,

Het is me opgevallen dat op de kortegolf nog steeds veel activiteit is, zowel AM stations als SSB zijn er nog steeds te vinden. De grote Europese en Amerikaanse stations zijn bijna allemaal weggevallen (maar de BBC is richting Oekraine weer begonnen op de 49m ...), maar daardoor zijn de Aziatische nu beter hoorbaar. Ik heb mijn regeneratieve uitbreiding van de EE2003 kortegolfontvanger (5.8 - 10MHz) nog weer eens opgebouwd (de nachten zijn nu nog lang genoeg voor goede ontvangst) en het resultaat is verrassend goed. Hieronder het plaatje van de opbouw, ik heb alle ontwerpdetails etc van de verschillende varianten zojuist op mijn website gepubliceerd: Regenerative SW Receiver Designs

Groet!
/Jurjen

Hallo iedereen,
heerlijke site hier, als nu 65-jarige ooit begonnen met philips bouwdozen en nu in microcontroller-land aanbeland en een paar jaar terug nog eens zo'n bouwdoos van marktplaatst 'gedownload' en middengolfontvanger gebouwd die het direct deed wat ie moest doen... was ik op zoek naar een manier om diverse kleine projectjes in allerlei kastjes en lades opgeborgen samen te voegen tot een groter overzichtelijk geheel. Daar schoot mij de philips bouwdoos te binnen maar dan een dimensie groter. Een gaatjes-board plaat gekocht bij hornbach, zoiets wat vroeger(?) onder de matras op bed lag met precies hetzelfde vierkante gatenpatroon een halve inch uit elkaar en 5mm groot. Ik heb de plaat in platen van 60x40cm laten zagen, een eenvoudig houten/metalen constructie gemaakt met de plaat bijna vertikaal want overzicht! Die haarspeld of ton veren kwamen direct bovendrijven. Eenvoudig te monteren en ieder board-project kan snel weer omgebouwd worden. Ik gebruik veel china breadboardjes doorgeboord op 3mm en kan deze dan rechtstreeks of via een hoekprofiel op 3mm zonder veer of 5mm met veer (stabieler) op het board monteren (zie foto als voorbeeld). Nu ben ik dus op zoek naar die ton/haarspeld veren. Iemand enig idee? Marktplaats reeds bekeken. Ben benieuwd, groet, Henk.

Hai Henk. Inderdaad mooie en flexibele aanpak!

De veertjes zijn relatief eenvoudig te verkrijgen via het aanbod van dozen (of de veertjes zelf) op ebay.de (i.e. de Duitse Ebay).
Daarnaast zijn er via Oostenrijk via Winkler Schulbedarf te bestellen (maar ze leveren geloof ik niet direct naar NL, wel naar D - en dan via speciale koerierservice naar NL te laten sturen)

/Jurjen

Ik heb die tonveertjes eens ooit ergens op een Nederlandse site gevonden. Helaas niet meer terug kunnen vinden.

Op alie/ebay vind je ze nog wel hier en daar als zoekterm 'barrel spring' of 'conical spring'. Dit lijkt er wel wat op (small uitvoering) https://www.aliexpress.com/item/1005003299940251.html

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
RAAF12

Golden Member

Stuut en Bruin verkocht ze die hebben de winkelvoorraad overgedaan aan een andere shop in Sittard. Volgens WiKi.....

maartenbakker

Golden Member

De voorraad die niet de container in is gegaan in elk geval. Er is ook een deel weggegeven tijdens een toneelperformance. Ik geloof dat Display ook nog tenauwernood een paar kastjes met IC's heeft kunnen bemachtigen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En de ontwikkelingen gaan door (in Duitsland): Lego & Philips in combi, onwaarschijnlijk mooi:

Groet!
Jurjen
https://www.kranenborg.org/electronics/electronics-philips-ee

Beste Philips EE nostalgie gebruikers.
Vraag: ik ben op zoek naar de Teleac handleiding moderne elektronica, d.w.z de handleiding die bij de doos EE2050T zat.
Doos en alle toebehoren heb ik, alleen de handleiding niet.
Wellicht hebben/weten jullie iemand die mij verder kan helpen.
Ik kom uit Tilburg, onlangs gepensioneerd dus tijd om de hobby weer op te pakken.
Mvg Jef

RAAF12

Golden Member

Als je even de zoekfunktie gebruikt op dit forum is dat zo gevonden. Gebruiker Sjakos heeft het boekje liggen. Ik zou zeggen gooi eens een balletje op!

Zie deze link:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/101280/4?query=com+hi&mo…

Hallo Raaf,
Ik probeer sjakos te mailen, maar zijn emailadres staat niet op het forum.
Vandaar dat ik het zo probeer, misschien leest hij het wel...

.

Mvg Jef

*Alfred*

Golden Member

Hee, wat leuk de Philips Electronische Experimenteerdoos :)
Ik zie het draadje nu pas.
Inderdaad nostalgie.

Als lagere schoolkind kreeg ik een EE8 van mijn ouders.
Daarin zaten 2x AC126 en een AF116 en heb vrijwel alle bouwontwerpen gebouwd.
Toen ik de soldeerbout-leeftijd had bereikt knutselde ik soms nog schakelingen uit die bouwdoos samen.

Daarna kwam het boek Jongens Radio van de Muiderkring wat mij als tiener promote van het transistortijdperk naar de buizen.
Ik heb meerdere projecten uit dat boek gebouwd. De EE8-doos en dit boek werden medebepalend voor mijn beroepskeuze. Het werd uiteindelijk informatie technologie.

Hoi,
Ik heb gemarkeerd wat ik zoek te weten:handleiding door Teleac uitgegeven.
Philips handboek heb ik.

*Alfred*

Golden Member

Op 14 juni 2023 19:35:31 schreef RAAF12:
http://norbert.old.no/kits/ee20/ee8.html Alle onderdelen uit de EE8!

Ja, dat is de set.
Er staat 1 exemplaar van de AC126 vermeld, ik meende dat er twee in de doos zaten. Wellicht vergis ik me.

Zag dat de experimenteerdoos 45 DM kostte, toch een behoorlijk bedrag voor die tijd.

RAAF12

Golden Member

Klopt als een bus, er zaten er twee in. Met zo'n lekkere vette rode stip bij de collector draad. De AF116 had die niet :-) Het spoeltje was ook mooi daarmee kon je het telefoonsignaal mee oppikken!
45 DM geen idee wat de koers destijds was t.o.v de gulden. Die prijzen logen er niet om destijds had je met 1000 gulden per maand een heel behoorlijk salaris. Ik kreeg de EE20 voor mijn verjaardag, maar die lange draden aan de transistors waren wel kwetsbaar tijdens het vastzetten. Minstens twee keer naar Radiohuis van der Bend gefietst om nieuwe te kopen.

*Alfred*

Golden Member

Ik dacht dat de DM toen op ca. 0,90 gulden zat.
Later werd de DM duurder dan de gulden.

De EE8 had één AC126 en de EE20 twee. Zie ook http://ee.old.no/library/EE20-split-de.pdf. En het klopt dat in die tijd een Duitse mark 90 cent waard was. Een Belgische en Luxemburgse frank was toen ca 5 cent waard.
Er zit wel een foutje in deze beschrijving. Er wordt gesproken over een oortelefoon van 1000Ω, maar in de EE20 die ik had werd een kristaloortelefoontje geleverd.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 14 juni 2023 23:13:54 (27%)

RAAF12

Golden Member

I stand corrected! Inderdaad een kristaloortelefoontje zat er in de doos. Van die priegelige dunne adertjes die niet zo lekker door het gaatje bleven vastzitten. Verstevigen met een stukje draad deed wonderen.

Met de aanvuldoos EE8/20 kon je een EE8 opwaarderen naar een EE20. Met die extra AC126 kon je de 150Ω luidspreker(s) aansturen.

*Alfred*

Golden Member

Met deze informatie vermoed ik toch de EE20 te hebben gehad en niet de EE8.
Want een van de bouwontwerpjes was het orgeltje dat speelde op een 150Ω luidsprekertje. Dat projectje zat in de EE20.

Hiervan herinner ik me dat je geen twee toetsjes gelijktijdig kon spelen.
In plaats van twee tonen kreeg je dan een verkeerde toon. Achteraf heel logisch want er was maar 1 oscillator en de toonhoogte werd bepaald door de weerstandwaarde behorende bij het ingedrukte toetsje.

Ik bouwde wel alles na maar was te jong om de werking te begrijpen.

RAAF12

Golden Member

Klopt als een bus de EE20 had zoals de naam al zegt 20 ontwerpen. Waaronder dat orgel maar ook een intercom waar beide luidsprekers werden gebruikt. De ene LS werd als microfoon ingezet. Dat orgeltje was wel de highlite van de serie. In serie zaten 270Ω weerstandjes tussen de 'keys' :) Het lange termijn geheugen werkt nog opperbest. Mja dat is niet het belangrijkste bij het op leeftijd raken.

*Alfred*

Golden Member

Op 15 juni 2023 10:28:32 schreef RAAF12:
Het lange termijn geheugen werkt nog opperbest. Mja dat is niet het belangrijkste bij het op leeftijd raken.

Zolang de rest ook nog goed werkt is het lange termijn geheugen wel heel leuk.
Dat is namelijk het fundament van alle nostalgie :)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ach jaaaaa, nostalgie... da's ook niet meer wat het geweest is. :) :) :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het was niet voor niets een experimenteerdoos :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 15 juni 2023 10:28:32 schreef RAAF12:
Dat orgeltje was wel de highlite van de serie.

Bij mij was het de 3-transistorradio. Die bouwde ik als eerste. Hij deed het gelijk en ik kon naar Radio Veronica luisteren. Later ontdekte ik dat er een draadje ontbrak en na toevoegen van dat draadje werkte de radio veel beter. Dat was het draadje van de condensator van 47nF naar massa.

In serie zaten 270Ω weerstandjes tussen de 'keys' :)

Het waren niet alleen 270Ω weerstandjes. Daar waren er maar twee van. Bovendien zitten de tonen niet op gelijke afstand van elkaar.

Op 14 juni 2023 13:49:18 schreef Joske 25:
Beste Philips EE nostalgie gebruikers.
Vraag: ik ben op zoek naar de Teleac handleiding moderne elektronica, d.w.z de handleiding die bij de doos EE2050T zat.
Doos en alle toebehoren heb ik, alleen de handleiding niet.
Wellicht hebben/weten jullie iemand die mij verder kan helpen.
Ik kom uit Tilburg, onlangs gepensioneerd dus tijd om de hobby weer op te pakken.
Mvg Jef

Dag Jef,

Ik heb twee versies liggen van deze handleiding. De "gewone" en een waar "Verbeterde uitgve" op staat. Ik kan een scan sturen als je dat wilt.

Mvg. Kees