Philips EE (Electronische Experimenteerdoos) nostalgie

Op 12 december 2021 14:54:34 schreef Sjakos:
... Nu wil ik eigenlijk geen 'vreemde' componenten toevoegen aan de EE-dozen, dus ik heb bedacht om zo'n klein experimenteer bordje te gebruiken en deze te plaatsen. Dan kan ik naar hartenlust andere IC's en componenten daarop gebruiken.

Precies! Ook ik probeer niet te veel "exotische" componenten te gebruiken (zodat in ieder geval het Philips EE karakter behouden blijft - dit is puur om nostalgische, maar voor mij belangrijke redenen), maar soms is het wel gemakkelijker en dus niet te ontwijken. Daarom probeer ik ze dan in hun uiterlijk zo dicht mogelijk bij de Philips-EE versies te laten komen, vandaar de transistor-stickers met precies dezelfde layout-details die je ook bij de officiele componenten tegenkomt. Met de huidige inkjet-printers en ppt is zoveel mogelijk tegenwoordig ... .

Eigenlijk ben ik de nooit aangekondigde versie van de EE3000 opvolger aan het maken, ben een beetje vertraagd in de afgelopen decennia ..., sorry :P .

RAAF12

Golden Member

Ik mis ook een printje de vorige eigenaar heeft er naast vele andere missende items ook geen PCB met capaciteitsdiode bijgeleverd zonder dat vóór de koop te vermelden. Die is nodig om de FM radio te kunnen bouwen. Maar met zo'n sticker erbij is een soort vervanger te maken. Heb liever alles origineel :-( Mooi dat je die beschikbaar maakt, zit de capiteitsdiode tekening er ook bij?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 12 december 2021 16:35:33 (11%)

@ Jurjen, het ziet er altijd netjes uit bij jou. Ik heb ook altijd de wildste ideeën voor het winterseizoen, maar voor je het weet is het alweer voorbij. Meerjaren projecten zal ik maar zeggen :)

@ Raaf12 Die capaciteit diode is op een gewoon LED plaatje geplaatst. Ik weet niet of je zoiets nog hebt liggen. DE BB110 capaciteitsdiode is nog wel verkrijgbaar bij van Dijken.

RAAF12

Golden Member

Op 12 december 2021 16:33:01 schreef Sjakos:
@ Jurjen, het ziet er altijd netjes uit bij jou. Ik heb ook altijd de wildste ideeën voor het winterseizoen, maar voor je het weet is het alweer voorbij. Meerjaren projecten zal ik maar zeggen :)

@ Raaf12 Die capaciteit diode is op een gewoon LED plaatje geplaatst. Ik weet niet of je zoiets nog hebt liggen. DE BB110 capaciteitsdiode is nog wel verkrijgbaar bij van Dijken.

Nee die heb ik niet dan moet ik a. een transistor PCB slopen en daar de diode opzetten of. b. een stukje PCB zagen er daar de nieuwe tekening opplakken. Ik had al wel een vervanger voor de originele capaciteitsdiode gekocht.

@ Raaf12 Ik heb er nog wel een voor je. Mail mij maar even op

[Bericht gewijzigd door Sjakos op zondag 12 december 2021 17:59:56 (15%)

Lambiek

Special Member

Op 12 december 2021 17:03:21 schreef Sjakos:
@ Raaf12 Ik heb er nog wel een voor je. Mail mij maar even op.....

Ik zou je mail adres hier even weghalen en bij je persoonlijke gegevens zetten, dan kunnen alleen wij het zien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb de PowerPoint-file met de stickers alvast gepubliceerd op mijn website, meer updates vam deze eerste versie volgen de komende weken:
Link naar mijn Philips-EE Webpagina

Groet!
/Jurjen

RAAF12

Golden Member

Inmiddels zit de varicap op het bord, met dank aan gulle gever Sjakos! Nu nog de spoelen wikkelen en wat kleine dingetjes doen. Als de FM radio werkt gaat het geheel naar een kleinzoon toe en dan kijken of er belangstelling is....

ps. Ik zoek nog twee grote knoppen en drie kleintjes, mocht iemand weten waar die Philips, of imitatie te koop zijn, graag een reactie!

RAAF12

Golden Member

En de FM radio werkt. De netvoeding stoorde daarom is het bouwwerk op een accu aangesloten. En een 30pF toltrimmer toegevoegd. Filmpje!

https://www.youtube.com/watch?v=xxswrzDOf3k

echtepino

Golden Member

Op 27 december 2021 13:28:27 schreef RAAF12:
ps. Ik zoek nog twee grote knoppen en drie kleintjes, mocht iemand weten waar die Philips, of imitatie te koop zijn, graag een reactie!
[bijlage]

Bijna te mooi om waar te zijn maar geen Philips-kopie. De kleinere gaan per 10 dus prijs is erg goed.
https://nl.aliexpress.com/item/32968119090.htmlhttps://www.emichos.gr/image/cache/data/product/proficon%20sound/knob/knob%201-5/KNOB%202-600x600.jpg

Word lid van de Benelux DX Club
RAAF12

Golden Member

Dat is heel fijn en ik heb ze besteld. Great!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 10 januari 2022 01:24:08 (13%)

RAAF12

Golden Member

Weet iemand het verschil tussen de EE2013 en de EE2015 doos?

Anoniem

Volgens mij is de EE2013 een doos met opamps en de 2015 is met digitale techniek.

RAAF12

Golden Member

Ik zie het idd, een digitale doos! De EE2013 is de hoofddoos

http://www.hansotten.com/uploads/philips/ee200xbrochure.pdf

Nog een vraag, is het normaal dat het geluid zo zacht is van de FM radio? Ik had er een meter montagedraad aangezet als antenne. Maar zelfs de sterke zenders hebben maar weinig volume ok het is FM, maar toch. Ik had hem op een 12 autoaccu aangesloten. Filmpje staat hierboven, met geluid.

Anoniem

Ken je de site van Tor Gierde ook: https://ee.old.no/ Daar staat een heleboel informatie op.

De fm ontvanger heeft normaal gesproken behoorlijk veel geluid hoor.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 12 januari 2022 12:34:16 (28%)

Eerste indruk van een nieuw project in opbouw: zelfgemaakte frontpanelen gebaseerd op de EE1003, maar gemoderniseerd met LCD + microcontroller-combi, en (met hetzelfde voordeel als het EE1003 origineel) flexibel in te delen.

Het concept is geheel gelijk aan dat van de EE1003 (en gebruikt de originele beugels), maar uitgewerkt met andere materialen:
De basisplaat is van een 3.5mm dik cellulosemateriaal en heeft alle mogelijke uitsparingen voor speaker, potmeter, LCD, LEDs etc., de frontplaat ervoor (zoals in de foto getoond) is gemaakt van dun en eveneens makkelijk te bewerken passe-partoutmateriaal. Deze frontplaat laat alleen de interface zien die voor het specifieke project zinvol is, en geen ongebruikte openingen zoals bij de EE2000 serie. Op deze manier zijn met dezelfde basisplaat meerdere soorten frontplaten mogelijk.
Meer info volgt ...

Meer info volgt ...

/Jurjen

Nu is hij af (dank aan mijn kleurenprinter), de toepassing is duidelijk:

en natuurlijk de prachtige klassieke illustratie van Willy Pot erbij:

/Jurjen

RAAF12

Golden Member

Op 11 januari 2022 19:24:56 schreef HenkR:
Ken je de site van Tor Gierde ook: https://ee.old.no/ Daar staat een heleboel informatie op.

De fm ontvanger heeft normaal gesproken behoorlijk veel geluid hoor.

De BF244 FET was slecht, met een nieuwe erin werkt het nu goed en heb gelijk ook de twee 4.5V batterijen vervangen door een accupack op 9.6V. Een platte batterij was al half leeg bij de koop via Brol punt com. Met een externe voeding is het stoornivo te hoog.

Anoniem

Westfalia verkoopt houders voor 3 AA batterijen in de vorm van een platte 4,5 V batterij.

RAAF12

Golden Member

Westfalia, dat zijn toch campers? :-) Ik heb even gezocht maar kon niets vinden over 4.5V platte batterij houders, heb je een link?

Anoniem

Op 12 februari 2022 18:08:02 schreef RAAF12:
Westfalia, dat zijn toch campers? :-) Ik heb even gezocht maar kon niets vinden over 4.5V platte batterij houders, heb je een link?

Westfalia.eu is een gereedschapwinkel. Ik heb even gezocht maar ze hebben ze niet meer in het assortiment. De link van pe hierboven is zo'n houder.

Thevel

Golden Member

Ik heb een EE boek (1974) liggen waar ik niets mee doe.
Het boek is puntgaaf en er is niet in geschreven.
Iemand interesse?
Hoef er niets voor te hebben maar wel zelf ophalen.

edit/
Is inmiddels naar een CO lid gestuurd.

[Bericht gewijzigd door Thevel op donderdag 15 juni 2023 21:59:47 (11%)