In de handleiding staat aangegeven welke onderdelen er in de doos behoren te zitten. Te koop aanbieden kan ook hier, in de rubriek Vraag & Aanbod.
Op zondag 24 maart 2024 19:53:25 schreef RAAF12:
In de handleiding staat aangegeven welke onderdelen er in de doos behoren te zitten. Te koop aanbieden kan ook hier, in de rubriek Vraag & Aanbod.
Dank je voor het antwoord! Ik zag inderdaad lijsten met onderdelen in de dozen, ik zal eens kijken of ik eruit kom. Wordt nog een flinke klus zonder verstand van de componenten ?
Op zondag 24 maart 2024 20:00:44 schreef GarmrNL:
[...]Dank je voor het antwoord! Ik zag inderdaad lijsten met onderdelen in de dozen, ik zal eens kijken of ik eruit kom. Wordt nog een flinke klus zonder verstand van de componenten ?
Het wijst zich vanzelf want er staan ook tekeningen in het boekje hoe de componenten eruit zien. Ik heb zelf eens incomplete dozen gekocht, vandaar de opmerking.
Paulinha_B
Honourable Member
Ik ben best kandidaat voor eenmaal EE20 plus eenmaal EE08, uit puur jeugdsentiment. Moet dan wel met de post naar Portugal, tenzij het kan wachten tot ik nog eens afzak naar de lage landen - juni, op zijn vroegst.
Ik heb wel wat tijd, en kan en wil graag helpen bij het uitvogelen van de onderdelenlijsten. Maar - het werd reeds gesteld - eigenlijk zou dat sowieso geen probleem mogen zijn.
Op zondag 24 maart 2024 20:38:46 schreef Paulinha_B:
Ik ben best kandidaat voor eenmaal EE20 plus eenmaal EE08, uit puur jeugdsentiment. Moet dan wel met de post naar Portugal, tenzij het kan wachten tot ik nog eens afzak naar de lage landen - juni, op zijn vroegst.Ik heb wel wat tijd, en kan en wil graag helpen bij het uitvogelen van de onderdelenlijsten. Maar - het werd reeds gesteld - eigenlijk zou dat sowieso geen probleem mogen zijn.
Het uitzoeken ga ik even wat tijd voor nemen. Ik ga me er eens in verdiepen en dan zal ik een uitgebreidere post maken ? Het is ook deels een stukje luiheid aan mijn kant; mijn moeder zit midden in een verhuizing en vroeg mij om e.e.a. uit te zoeken en da’s redelijk veel, vandaar. In ieder geval enorm bedankt al voor de reacties zover!
Paulinha_B
Honourable Member
Zonder me te willen moeien, of iets op te dringen: het is ook mogelijk het hele verhaal als een geheel aan te bieden, bv. in onze rubriek "vraag en aanbod", er is vast wel iemand die een prijsje wil bieden voor "wat het dan ook is" en de bluts met de buil nemen.
Overigens: mijn deelneming bij het overlijden, ook al is het intussen 7 of 8 jaar geleden.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (16%)]
Op zondag 24 maart 2024 20:53:32 schreef Paulinha_B:
Zonder me te willen moeien, of iets op te dringen: het is ook mogelijk het hele verhaal als een geheel aan te bieden, bv. in onze rubriek "vraag en aanbod", er is vast wel iemand die een prijsje wil bieden voor "wat het dan ook is" en de bluts met de buil nemen.Overigens: mijn deelneming bij het overlijden, ook al is het intussen 7 of 8 jaar geleden.
Met dat idee speel ik ook inderdaad, ik denk dat de advertentie dan baat heeft bij afzonderlijke foto’s per doos. Ik ga dat binnenkort eens doen!
Ik zal ook de EE20 en EE08 nakijken, gezien je interesse voor die dozen. Verzenden naar Portugal is denk ik geen probleem, momenteel heb ik dozen genoeg en het postkantoor zit om de hoek!
Dank je voor de deelneming; het blijft een gemis en helemaal nu ik me met zijn spullen bezighoud…
Paulinha_B
Honourable Member
Maak een afweging: ofwel moet het snel buiten, ofwel wil je zoveel mogelijk geld zien. Ik denk dat er een redelijk levendige markt is, en dat de tweede optie dus best zou kunnen werken, maar er gaat dan wel tijd en moeite in.
V.w.b. verzending per post: dat lukt natuurlijk altijd wel, maar het zijn relatief grote dozen, dat zou in de papieren kunnen lopen...
Op zondag 21 januari 2024 15:54:00 schreef kranenborg:
Toch de regeneratieve variant van de 5.02 Reflex-ontvanger aan de praat gekregen.Groet!
/Jurjen
Ook ik heb mijn EE2003 doos van zolder gehaald.
Ik probeer de SW receiver van Jurgen te maken maar ik mis:
een 2,7 pF en een 150pF keramische condensator
en
een 680 uF electrolytische condensator
Heeft iemand een idee waar deze (online) te koop zijn?
Mvg,
George
Reichelt, Conrad etc. Een 680uF zul je niet meer vinden maar daarvoor neem je een 1000uF-25V type. De rest kun je onder keramische condensatoren vinden. Buis condensatoren worden volgens mij niet meer gemaakt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Display zal ze ook wel hebben, net als Tessatronic of Okaphone. Ceramische condensatortjes met lange draden is lastiger maar niet onmogelijk, of anders polystyreen in plaats van ceramisch.
680u is een redelijk tot goed verkrijgbare waarde, zelfs in axiaal zal het nog wel lukken, maar 1000u is in de meeste schakelingen geen probleem.
Hoi George, leuk idee, en welkom op dit forum! Je hebt ook nog een tweede variabele condensator nodig als je fijnafstemming wil (ik heb een goede vervanging beschikbaar indien nodig). Maar in de eerste opzet kan je zonder.
Toch kan ook de eerdergenoemde reflex AM variant van harte aanbevelen, misschien zelfs eenvoudiger en meer kans op succes (je kan gewoon beginnen met de klassieke 5.02, en dan uitbreiden met regeneratie - waarvoor wel weer die tweede varco nodig is). Bovendien is de AM band in zekere zin een "wereld"-band geworden nu de West-Europese zenders verdwenen zijn en er meer ruimte is voor verderweg gelegen stations.
/Jurjen
Hi Jurjen, dank voor je warme welkom en natuurlijk je prachtige EE radio upgrades inclusief EE bouwschema's (circuit maker on training wheels = moi).
Ik heb vele foto's van je radios gezien en wat ik mij al een tijd afvraag....hoe krijg jij die blote draden zo kaas recht c.q. strak?
Bij mij komt de draad van een rolletje uit de EE doos en is per definitie rond/krom.
Smeed jij de draden zelf? Hamer je ze plat?
Onthul je geheim 
Op dinsdag 28 mei 2024 23:57:28 schreef George Meervaart:
Bij mij komt de draad van een rolletje uit de EE doos en is per definitie rond/krom.
Onthul je geheim
een stukje strak trekken : een kant in de bankschroef, andere kant tussen een tang en even trekken (één goede "snok" is voldoende om het kaarsrecht te krijgen)
Bij jou Jurjen ziet het er altijd zo super strak uit. Bij mij zijn de draadjes inmiddels erg verschrompeld en geoxydeerd. Ik gebruik ook wel koperdraad dat soms uit oude kabel gehaald kan worden.
Op woensdag 29 mei 2024 00:07:39 schreef kris van damme:
[...]
een stukje strak trekken : een kant in de bankschroef, andere kant tussen een tang en even trekken (één goede "snok" is voldoende om het kaarsrecht te krijgen)
Een andere truc is om de draad in de kop van een boormachine vast te zetten. Dan de draad met de boormachine strak trekken en gelijk de boormachine even laten draaien.
Op dinsdag 28 mei 2024 23:57:28 schreef George Meervaart:
Hi Jurjen ......hoe krijg jij die blote draden zo kaas recht c.q. strak?
Onthul je geheim
Ik gebruik geen tools, alleen mijn vingers en veel geduld.
Mijn uitgangspunt is dat het apparaat naast een werkend ding ook een kunstwerkje moet zijn. Dus geduld is dan nodig:
- Ik maak/kneed met mijn vingers indien nodig de draad (of het component) eerst helemaal recht.
- Lange draden (met veel tonveren er tussen in) stop ik er aan één kant van het te leggen traject in, daarna als ik hem niet meer gemakkelijk kan doortrekken (zeg na drie tonveren) gebruik ik de veren zelf om de draad langzaam maar zeker er door heen te krijgen door de veren zelf te laten trekken. Dat doe ik door de voorste tonveer waar de draad in zit een stukje schuin naar achteren te zetten, en op die manier doe ik dat "achteruitlopend" met de andere tonveren ook. Als je dan bij de laaste tonveer aankomt trekt de draad zich vanzelf een stukje vooruit. En dan doe je hetzelfde proces weer van voren af aan (als een soort rupsbeweging), en vang je ook opduikende veren aan de voorkant in. Op deze manier blijft de draad kaarsrecht, zelfs bij lange (massa)draden met heel veel veren er in, en het lukt altijd. Het duurt eventjes maar dan krijg je ook wat.
- Bij kruisverbindingen let ik er altijd goed op dat de haarspeld goed schuin staat, zodat een onderdeel loodrecht er in kan worden geschoven zonder te buigen (dat is soms niet helemaal perfect te realiseren, maar het komt in de buurt)
- Als het lastig is om onderdelen tussen de veertjes te schuiven (bijvoorbeeld als er al meerdere onderdelen/draden in de veren zitten), dan probeer ik ze er met een draaiende beweging in te krijgen.
Zo doe ik het in ieder geval, ik hoop dat mijn uitleg te volgen is ... .
Jurjen, de kunst der draad buigen kost inderdaad engelen geduld.
Voorlopig ga ik met zijwieltjes starten (d.w.z. met onstrakke draden en met het bouwschema op de blauwe platen gelegd) en aan de slag met jouw:
JK5.02 FET buffer extension (2024)
JK5.03 5.8 - 10 MHz (49 - 41 - 31m) met het gele IC plaatje
Ik heb nog niet alle componenten binnen maar wel een tweede variabele condensator.
Bij de JK5.02 heb ik nog een vraag: Ik neem aan dat ik op aansluiting 5 en 6 de tweede variabele condensator dien aan te sluiten (fine tuning), maar wat dien ik aan te sluiten op aansluiting 8 en 9 (hf gain) en wat is de waarde van Cx?
Bvd en mvg,
George
P.S. Ik lees net dat aansluitingen 5,6,7 zijn voor de dubbele variabele condensator: dus ik neem aan dat de tweede variabele condensator op 8 en 9 komt?
Het JK5.02 schema komt van
https://www.kranenborg.org/electronics-philips-ee/48-improving-the-ico…
onder Alternative 2: Adding a high-impedance buffer to the original 5.02 design
Op donderdag 30 mei 2024 19:29:14 schreef George Meervaart:
P.S. Ik lees net dat aansluitingen 5,6,7 zijn voor de dubbele variabele condensator: dus ik neem aan dat de tweede variabele condensator op 8 en 9 komt?
Klopt! Neen, en correctie:
- 3,4: eerste varco
- 5,6,7 tweede (dubbele) varco (maar dit mag ook een enkele op 5,6 zijn)
- 8,9 variabele weerstand
Kijk hier even goed naar het schema en vergelijk dat met het bouwplan.
PS: Ik zie dat bouwplan en schema niet exact overeenkomen (dat moet ik nog eens aanpassen), maar ik zou het bouwplan blijven volgen. Wel kan waarschijnlijk de 22.000 weerstand (R7 in bovenstaand schema) verlaagd worden naar 10.000 Ohm, R1 zou ik op 2.200 Ohm houden zoals in het bouwplan aangegeven (ipv. 3.3K in het schema). Rx Cx = 180 - 220pf
EDIT: voor dit schema heb je wel *twee* smoorspoelen nodig (in tegenstelling tot de regeneratieve uitbreiding), had je dat gezien?
Succes!
/Jurjen
Op donderdag 30 mei 2024 21:59:48 schreef kranenborg:Klopt!
PS: Ik zie dat bouwplan en schema niet exact overeenkomen, maar ik zou het bouwplan blijven volgen. Wel kan waarschijnlijk de 22.000 weerstand (R7 in bovenstaand schema) verlaagd worden naar 10.000 Ohm, R1 zou ik op 2.200 Ohm houden zoals in het bouwplan aangegeven (ipv. 3.3K in het schema).
EDit: voor dit schema heb je wel *twee* smoorspoelen nodig!
Succes!
/Jurjen
Ok bedankt voor de feedback! Ik zag inderdaad de twee smoorspoelen.
Waar wordt dan de tweede benodigde variabele condensator geplaatst in het bouwplan?
Kun je nog aangeven welke waarde Cx zou moeten hebben onderop in het bouwplan (keramische condensator met waarde cX).
Correcties inclusief Rx->Cx toegevoegd boven. Daarnaast zijn nu ook het breadboard and circuit diagram weer consistent met elkaar! (zie links op mijn webpagina)
/Jurjen
Op donderdag 30 mei 2024 22:32:57 schreef kranenborg:
Correcties inclusief Rx->Cx toegevoegd boven. Daarnaast zijn nu ook het breadboard and circuit diagram weer consistent met elkaar! (zie links op mijn webpagina)
/Jurjen
Dank voor al je inspanningen.
Nog 1 vraag en 1 opmerking m.b.t. Alternative 2: Adding a high-impedance buffer to the original 5.02 design
- Ik heb een dubbele varco (uit de EE2005) op aansluitingen 5, 6 en 7. Waar moet 7 mee verbonden worden?
- N.B. Op de foto staat een opstelling met maar 1 smoorspoel.
Morgen krijg ik hopelijk de missing componenten binnen en kan ik de finale bereiken d.w.z. dood of de gladiolen