http://www.uploadarchief.net/files/download/fender%20preamp.gif
1e plaatje is het eerste deel van mijn sessionette gitaarversterker.
heeft t zin om dit om te bouwen volgens t 2e plaatje met buis;
geeft dit een geluidsverandering/-verbetering?
alvast dank
Wat bedoel je met ombouwen? Het zal eerder gewoon 'vervangen' zijn.
Bouw gewoon dat buizendingetje, en prik in- en uitgang om van de huidige naar de nieuwe voorversterker. Dan hoor je vanzelf welke je beter vind klinken.
Vind je de buizen niks, dat leg je het weer opzij; dat materiaal komt wel weer een keer.
ombouwen...nieuw bouwen wat maakt t uit.
volgens mij kan ik de potmeters gewoon laten zitten/hergebruiken.
ik vraag me af of het omwisselen van de opampjes met buis 12ax7 de moeite is om te doen voor ik aan de slag ga.
wordt t geluid"warmer"oid?
Ik vind Buizen inderdaad warmer klinken, maar hoe ga je dan die eventuele Buis voeden?
Een Buis heeft hoogspanning nodig voor de anode en dan ook nog 6.3 volt gloeispanning.
Op 14 januari 2012 19:42:51 schreef pietrog:
ombouwen...nieuw bouwen wat maakt t uit.
volgens mij kan ik de potmeters gewoon laten zitten/hergebruiken.
Dat is dan ook het enige (en zelfs die waarden kloppen niet helemaal). Voor de rest is alles anders.
Bouw dat buizending gewoon even apart op, dan kun je vergelijken wat je mooier vindt klinken. Dat lijkt me zinniger dan aan ons vragen wat jij mooier moet vinden.
Technisch is er geen zinnig woord over te zeggen en zijn de twee versterkertjes gelijk. De signalen zijn daar nog te klein om die echte buizenvervorming te maken.
Dat lijkt me zinniger dan aan ons vragen wat jij mooier moet vinden.
frederique waarom die bijna boosaardige reactie?
als je een vraag niet ter zake vindt dan reageer je toch gewoon niet!
moet je van de top van de berg minzaam kritiek leveren.
de een is de meester en de ander de leerling.
en dat is precies waarom er hier een forum is lijkt mij zo.
ik wil hier iets van anderen leren en niet de les gelezen worden.
tuurlijk is t een kwestie van smaak, proberen en gesorteerd effect.
t laatste deel van je antwoord daar kan ik wat mee.tenminste daardoor ga ik me beraden of t de moeite waard is.
dank.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Waarom is dat een boosaardige reactie? Misschien lees jij het alleen zo.
Indien je om advies vraagt, moet je niet vreemd opkijken als je het krijgt.. In dit geval van een van de meer rationele en zachtaardige personen die hier rondlopen.
Ik vind het advies van FET juist erg relevant.
Door beide schakelingen te bouwen en gewoon goed te luisteren kun je je vraag ("Klinken buizen in deze situatie beter?") beantwoorden. Overigens blijft dat dan een subjectief antwoord.
maarten er wordt mij gezegd dat t eigenlijk onzin is dat ik hier deze vraag stel.wat heb ik daar aan? helemaal niets.
boosaardig is een te groot woord.
frederique z'n reactie is minstens niet uitnodigend:
leuk dat er mensen zijn die, ook al zijn t leken, met n electronica vraag zitten en die richting vragen.
uitproberen is leuk, maar als t geen effect sorteert speel ik liever gitaar dan dat ik soldeer. jullie schroeven dit zo in elkaar.ik ben dagen bezig voor ik t helemaal doorgrond heb en gemaakt.
vandaar de vraag doet t iets met de toon. over buizen lees je veel zin en onzin. voor mij geeft mijn eindversterker met el84 t meeste warmte; letterlijk en figuurlijk.
en over voorversterkers lees ik bijna altijd dat juist de eerste stap t belangrijkst is voor t karakter, maar daarentegen ook t meest gevoelig voor bijgeluiden. vandaar dat je in veel nieuwe versterkers n 1e trap ziet met n opamp en de 2e n buis, die dan eigenlijk nauwelijks van belang is.
mijn vraag gaat juist over die 1e trap. t lijkt mij geen onzin vraag.
t is de toon die de muziek maakt. dat geldt voor beide kanten
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Er wordt niet gezegd dat het onzin is dat je de vraag hier stelt!
Nogmaals, het is maar net wat je erin leest. En je zal het me misschien kwalijk nemen als ik zeg: In dit geval is het toch de toon zoals die bij jouw oren aankomt, die de muziek maakt.
Een erg dubbelzinnige opmerking eigenlijk in deze context, maar ook van mijn kant absoluut niet rot bedoeld. Als je erom kan lachen is er hoop.
Maargoed om weer on-topic terug te keren: Ik sluit me erbij aan dat het met een dergelijk laag signaalniveau niet al te veel zal doen met de klank (behalve ruis toevoegen). Een buizentrap verderop loont meer, en je zal hoe dan ook zelf moeten luisteren wat voor jou de prettigste 'sound' geeft.
Een buis in de eerste trap resulteert wel degelijk in een ander geluid, maar het is een vrij subtiel effect. Er komt niet meer laag of hoog bij, maar het is een bepaald karakter wat je krijgt.
Een buizeneindtrap heeft veel meer effect, zeker als je 'm enigszins overstuurt. En dan klinkt een single ended eindtrap weer compleet anders dan een klasse B push-pull... Een Philips EL6415 heeft een heel scherp vervormingskarakter, een buizenradiootje doet dat veel rustiger.
Gewoon 'n preampje bouwen en kijken wat er gebeurt, als het niet bevalt heb je in ieder geval ervaring opgedaan. Met gitaaraudio is het resultaat altijd heel lastig te voorspellen.
dat wordt dus testen bij zoveel verschillende meningen en oren.
voor de hoogspanning:trafo netspanning naar 12v en daar hang ik n trafo 12v naar 220 aan.
en de 12volt gloei:of n trafo 220 naar 9 en gelijkrichten. of wisseltrafo 220 naar 12 volt.
in n vorige vraag[ooit] over brom door wisselgloeispanning bij buizen ben ik er proefondervindelijk achter gekomen dat uiteindelijk het afschermen van de printplaat tov de buizen t beste werkt,[is n 19"kast met de buizen binnen de kast] door n alu plaat en alu buishulzen. en niet het gelijkrichten van de gloeisp. dit ter lering en vermaak. ook zo'n onderwerp waar ieder een mening over heeft. dat uitklooien kostte maanden[ en weer wegzetten]en nog meer maanden.kast vergroten zodat de trafo verder kon komen te staan/trafo draaien/gloeigelijkspanning/gloeidraad afschermen/de netschakelaar zo dicht mogelijk bij de trafo ipv 220volt door de kast etc. etc.
[t enige wat ik daar nog moet proberen is t vervangen van de anode en/of cathode weerstanden/condensatoren aangezien die vaak in qualiteit verminderen]
vandaar dat ik liever eerst n vraag stel voor ik weer uren op niks af aan t pielen ben. en dan reageer ik misschien kriebeligger dan de bedoeling.
In ieder geval is het niet de bedoeling geweest belerend over te komen. Ik bedoel gewoon letterlijk: het heeft niet zoveel zin aan mij (bijvoorbeeld) te vragen of het buizenversterkertje in jouw oren beter gaat klinken dan de opamp-versie. Waarom niet? Om twee redenen:
- technisch gesproken is er op dat signaalniveau heel waarschijnlijk nog bijna geen verschil
- ook als er wèl verschil zou zijn, kan niemand weten wat jij het mooiste vind klinken. Dat hangt er maar helemaal vanaf wat voor andere dingen je leuk vindt, waaraan je gewend bent, in welke ruimte en met wat voor muziek het moet klinken, et cetera.
Stel je nu voor dat ik (of een ander) zegt: ja, absoluut, buizen klinken beter, bouwen dat ding!
En dan zit je dus, zoals je zelf zegt, uren te pielen, en als het af is blijkt het tegen te vallen - of gewoon niks uit te maken. Die kans zit er in! Dat zou óók niet leuk zijn.
Snap je nu beter wat ik bedoelde met: 'niet zinnig'?