http://www.circuitsonline.net/schakelingen/sch/000051.gif
Ik ben bezig voor het labo Analoge Technieken met deze versterker te maken, die ik op deze site onder 40 Watt versterker gevonden heb.

Het print-ontwerp is al volledig in orde maar nu zit ik nog met een klein probleem, namelijk welke Watt waarde de weerstanden R4, R8, R5 en R9 hebben.
De andere weerstanden in de schakeling zijn waarschijnlijk van waarde 1/4W.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt! ;)

[Bericht gewijzigd door A.J. op (11%)]

1W 1%, neem geen 5%, dat geeft problemen.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/75806/1/

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (39%)]

Als we voor het gemak uitgaan van een spanning van 0.6V over de be overgang van de eindtor kun je de warmteontwikkeling berekenen. P=U2/R -> 0.6x0.6/1.4=0.25W per weerstand. Neem dan nog wat marge en 1W, zoals Roland al zegt, is een goede waarde.

1/4 W is prima. Die 0,6 volt is maar voor één signaalhelft, dan nog is het piek, en alleen als de versterker helemaal open staat.

1/4 W wordt waarschijnlijk niet eens warm.

Ik zou geen 1/4w gebruiken, die zullen namelijk wel opwarmen en dus in waarde verlopen. Daarnaast hebben de meeste elktroboeren dat soort laag Ω weerstanden alleen in 1W uitvoering of meer.

Nog één opmerking bij deze versterker: zodra er ook maar iets mis gaat, en de opamp gaat op beide voedingsaansluitingen stroom trekken, ook al is het nog zo kort (bijv. bij oscillatie of uitslingergedrag), dan loopt het spectaculair af met de eindtorren. Ik spreek uit ervaring.

Maar om aan de discussie over de weerstanden even af te kappen, is een gainclone op basis van bijvoorbeeld een LM3886 niet een eenvoudigere oplossing?

Is 44V voeding niet wat teveel voor een TDA2030?

Op 1 februari 2012 10:31:24 schreef Roland van Leusden:
Ik zou geen 1/4w gebruiken, die zullen namelijk wel opwarmen en dus in waarde verlopen.

Nooit iets van gemerkt, en ze worden ook niet merkbaar warm.

Op 7 februari 2012 00:19:58 schreef markce:
Is 44V voeding niet wat teveel voor een TDA2030?

TDA2030A gebruiken, maar dan zit je ook echt aan de limiet, het is verstandig er een paar volt onder te blijven. Een TDA2030 houdt er bij 36V al mee op.