Op 24 april 2012 12:52:43 schreef KlaasZ:
Een 7805 lijkt me geen goed idee. Dan wordt meer dan de helft van de energie opgestookt in warmte.
Een betere optie is een ladertje kopen dat in de sigarettenaansteker van een auto past. Daarin zit een boostconverter,
Uhm, nee. Buck. (Boost is om uit een lagere spanning een hogere te maken.
Allebei schakelende regelaars: de overbodige spanning wordt niet weggestookt als warmte.)
@TS
Spoelen zijn voodoo, zegt mijn leraar digitale techniek dan
Maar de mystieke krachten (just kidding) van de spoel zijn wel degelijk handig in zo'n schakelende regelaar. Lineaire regelaar stookt het teveel aan spanning weg als warmte (Je zou zo'n ding kunnen zien als een serieweerstand die zich razendsnel aanpast aan de stroom door belasting om de spanning over de belasting constant te houden).
Een schakelende regelaar is wat moeilijker simpel uit te leggen...
Spoelen zijn net pubers: nogal opstandig*. Probeer je er een stroom door te sturen dan houden ze dat in eerste instantie zo goed mogelijk tegen en bouwen daarbij een magnetisch veld op. (en een spanning, tegengesteld aan de richting van de stroom die je door de spoel duwt). Door nu de stroom door de de spoel te onderbreken bouwt dat veld zich weer af, en dan blijkt die spoel de stroom juist weer te willen houden: de spoel maakt een spanning, zodanig dat de stroom er in dezelfde richting door kan blijven lopen. (Daar kun je dus hele hoge spanningen mee maken - hoger dan de ingangsspanning.) Maar wat ook kan, door de spoel in serie met de belasting te schakelen en op het juiste moment de stroom door de spoel in en uit te schakelen, is de spanning over de belasting constant houden op een lagere spanning dan de ingangsspanning van de regelaar. De accu levert dan niet de hele tijd stroom: een deel van de tijd wordt de stroom geleverd vanuit het magnetisch veld dat de spoel heeft opgebouwd. Daardoor ontstaat minder warmte en gaat je accu minder snel leeg.
(Hmm, ik betwijfel of Jip en Janneke dit zouden begrijpen, wegens een overschot aan bijzinnen, maar de laatste regel is het belangrijkste.)
*)deze is van mijn leraar natuurkunde op de middelbare school. Het kunnen ook peuters zijn desgewenst, mocht iemand op een peuterspeelzaal iets willen uitlegen over Switchmode powersuplies... Spoelen zijn dwars.
Op 24 april 2012 19:49:46 schreef NickyB95:
Alleen is het misschien nog handig als ik een voltmeter koop om de spanning in de accu te meten? Want anders weet ik niet precies wanneer mijn accu leeg is. En hij kan toch ook kapot gaan volgens mij :s
Klopt, te ver ontladen is slecht voor zo'n ding. Als je zin hebt in een knutselprojectje kun je ook een accu-indicator bouwen, veel handiger dan telkens de meter erbij halen. (Maar een multimeter is sowiso heel erg aan te raden, zelfs met een bouwmarktmetertje kom je al heel ver)