USB poort op 12 volt accu

Hallo,

Ik ben net nieuw op dit forum. Ik heb al het een en ander door zitten lezen maar ik kan niet echt een antwoord vinden op mijn vraag. Ik zet dit topic ook bij schoolvragen omdat ik nog niet echt weet waarbij het hoort.

Mijn vraag is als volgt: Kan ik op een 12 volt accu een USB poort aansluiten?

Ik heb een Fiamm FG 20721 accu. (12V 7.2Ah) Hiermee zou ik graag mijn I-Pod en / of telefoon willen opladen. Voor mijn telefoon heb ik een USB stekkertje en voor mijn I-Pod ook. Dus leek het me handig om op de accu een USB poort aan te sluiten. Ik heb wel al gevonden dat een USB poort 5 volt is. Dus moet ik 12 volt reduceren naar 5 volt. Alleen heb ik niet echt een goed idee hoe ik dit makkelijk en veilig kan doen. Ik ben zelf redelijk handig en vindt het ook wel leuk om wat te knutselen met electronica. Kan iemand mij helpen met mijn probleem?

Alvast bedankt,

Nicky

De allermakkelijkste oplossing is om de 78xx-voeding van deze site te bouwen. Als IC gebruik je de 7805. Het linker gedeelte van de schakeling (de transformator en 4 diodes) kun je weglaten, je accu geeft namelijk al gelijkspanning.

De vier diodes kun je beter laten zitten, omdat je dan de aansluitklemmen voor aan de accu kan/mag omwisselen.

Ik heb even gekeken naar jullie antwoorden. Alleen eerlijk gezegd snap ik er niet heel erg veel van. :s

Ik heb het schema bekeken van de 78 xx voeding. Dat snap ik voor een groot deel. Je hebt dus gewoon je accu en daarachter zet je twee condensatoren. Vervolgens plak je daar een spanningsregelaar acher. Daar nog twee condensatoren achteraan en dan stuit ik op het probleem.

Wat is dat ding waar 'Br1' in staat. Ik dacht dat, dat ding was met die vier dioden. En dus kan ik dat weglaten. Of niet?

Verder vraag ik me ook af waar ik dan straks mijn USB poort op aansluit.

Bij de action koop je 12V aansteker -> usb pluggen voor 2 euro...

Ja... en toen ?

Ik denk dat zoiets toch echt verreweg het makkelijkst is:
http://www.gameshoptwente.nl/gameshop/images/lib/PC/Accesoires/pc-usb-autolader.jpg
Die dingen liggen bij de action voor een paar euro.

Edit: 12 seconde later, maar wel met plaatje ;)

Het is wel erg makkelijk dat je zo'n ding gewoon kan halen bij de Action. Alleen moet ik dan toch de behuizing eraf halen om hem te kunnen aansluiten op mijn accu? Of is hier een andere manier voor? En kan het verder nog kwaad om het rechtstreeks aan te sluiten op mijn accu? Of moet er nog iets bijzonders tussen worden gezet als beveiliging ofzo?

nee, die kan je direct op je accu aansluiten.
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTaXlo01oyhiNAIFCy5AynaN1lM_hyCpM0MW4W3xjb6CObEm3iD-AhQHSe2
deze verkopen ze ook bij de action. zit gelijk een snoer aan en heeft nog ruimte voor andere aparaten.

je kan de stekker eraf halen en die op de klemmen aansluiten.
vergeet dan niet een zekering in het circuit op te nemen, die zit er dan niet meer tussen! (die zit in de stekker onder het metalen dopje)

GMT+1

Ik denk dat ik toch die andere ga nemen. Want die neemt wat minder ruimte in. En ik wil het zo klein mogelijk houden. Maar dan moet ik toch echt de behuizing eraf halen. Want ik kan die sigarettenaansteker aansluiting niet rechtstreeks op mijn accu aansluiten. Want ik heb een + en een - nodig. En hoe zou ik dan het beste die zekering terug kunnen laten komen?

Ik zou een contrastekker kopen en die op de accu aansluiten. Kun je hem nog in de autogebruiken ook.

Je moet in ieder geval niet die met die stekkerdoos nemen.
Liggen er hier 2 van maar die kunnen nog niet eens 100mA leveren.
Mobiel laadt er dus niet echt lekker van op.

Oke ik ben eruit. Ik haal de stekker waar rechtstreeks de USB poort in zit. Alleen dan heb ik natuurlijk geen zekering. Want ik haal de behuizing er aan de achterkant eraf. :S Hoe kan ik die het beste weer terug laten komen? Iemand ideeën?

Trouwens heel erg bedankt voor alle snelle reacties. :p :-)

Gewoon zon in draad zekering gebruiken

Op 23 april 2012 22:34:03 schreef NickyB95:
Hallo,

Ik heb een Fiamm FG 20721 accu. (12V 7.2Ah) Hiermee zou ik graag mijn I-Pod en / of telefoon willen opladen. Voor mijn telefoon heb ik een USB stekkertje en voor mijn I-Pod ook. Dus leek het me handig om op de accu een USB poort aan te sluiten.

Ik heb al eerder een vraag gesteld via dit forum en toen kreeg ik als antwoord dat ik als beste een sigarettenaansteker met USB poort kon kopen. Dat was een simpele en perfecte oplossing. Ik heb mijn project even laten rusten en wil er nu weer mee verder gaan. Alleen vroeg ik mij gister af hoe snel mijn Ipod / Telefoon zou gaan opladen.

Ik heb wat rond gezocht op het internet maar ik heb vrij weinig kunnen vinden. Dus nu is mijn vraag aan jullie:

'Hoe snel laadt een Ipod / Telefoon op via een 12 v accu (7,2 ah)?'

Ik zou echt niet weten hoe ik dit moet en kan uitrekenen. Kan iemand mij een beetje helpen?

Alvast Bedankt,

Nicky

Met de normale snelheid van welke usb-lader dan ook.
Je telefoon krijgt gewoon 5V. Het maakt niet uit of deze 5V vanuit een accu of vanuit een kerncentrale komt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 24 april 2012 17:39:52 (76%)

Mits de accu het vermogen kan leveren. Maar dat lijkt me bij een accu van 7,2Ah geen probleem.

Je telefoon en Ipod zullen net zo snel opladen als thuis aan het stopcontact.

Het is een vrij simpel project, zorg voor een goede stroomtoevoer vanuit je accu. Maak op een printje een USB poort(of meerdere).
Zet een 7805 voor elke poort en klaar is kees.

een 7805 voor elke poort omdat die maximaal ong. 1A kan leveren. Dit levert een thuislader ook ongeveer.

mvg,

nocky2

Een 7805 lijkt me geen goed idee. Dan wordt meer dan de helft van de energie opgestookt in warmte.
Een betere optie is een ladertje kopen dat in de sigarettenaansteker van een auto past. Daarin zit een boostconverter, en voor de prijs van zo'n ding kun je het nauwelijks zelf maken.
Verkrijgbaar bij o.a. Mediamarkt.

Ik ga binnenkort de sigaretten aansteker met USB poort halen. Die haal ik dan uit elkaar en maak ik netjes in een houten doos.

Alleen is het misschien nog handig als ik een voltmeter koop om de spanning in de accu te meten? Want anders weet ik niet precies wanneer mijn accu leeg is. En hij kan toch ook kapot gaan volgens mij :s

Nicky

Op 24 april 2012 12:52:43 schreef KlaasZ:
Een 7805 lijkt me geen goed idee. Dan wordt meer dan de helft van de energie opgestookt in warmte.
Een betere optie is een ladertje kopen dat in de sigarettenaansteker van een auto past. Daarin zit een boostconverter,

Uhm, nee. Buck. (Boost is om uit een lagere spanning een hogere te maken.
Allebei schakelende regelaars: de overbodige spanning wordt niet weggestookt als warmte.)

@TS
Spoelen zijn voodoo, zegt mijn leraar digitale techniek dan :) Maar de mystieke krachten (just kidding) van de spoel zijn wel degelijk handig in zo'n schakelende regelaar. Lineaire regelaar stookt het teveel aan spanning weg als warmte (Je zou zo'n ding kunnen zien als een serieweerstand die zich razendsnel aanpast aan de stroom door belasting om de spanning over de belasting constant te houden).

Een schakelende regelaar is wat moeilijker simpel uit te leggen...
Spoelen zijn net pubers: nogal opstandig*. Probeer je er een stroom door te sturen dan houden ze dat in eerste instantie zo goed mogelijk tegen en bouwen daarbij een magnetisch veld op. (en een spanning, tegengesteld aan de richting van de stroom die je door de spoel duwt). Door nu de stroom door de de spoel te onderbreken bouwt dat veld zich weer af, en dan blijkt die spoel de stroom juist weer te willen houden: de spoel maakt een spanning, zodanig dat de stroom er in dezelfde richting door kan blijven lopen. (Daar kun je dus hele hoge spanningen mee maken - hoger dan de ingangsspanning.) Maar wat ook kan, door de spoel in serie met de belasting te schakelen en op het juiste moment de stroom door de spoel in en uit te schakelen, is de spanning over de belasting constant houden op een lagere spanning dan de ingangsspanning van de regelaar. De accu levert dan niet de hele tijd stroom: een deel van de tijd wordt de stroom geleverd vanuit het magnetisch veld dat de spoel heeft opgebouwd. Daardoor ontstaat minder warmte en gaat je accu minder snel leeg.

(Hmm, ik betwijfel of Jip en Janneke dit zouden begrijpen, wegens een overschot aan bijzinnen, maar de laatste regel is het belangrijkste.)

*)deze is van mijn leraar natuurkunde op de middelbare school. Het kunnen ook peuters zijn desgewenst, mocht iemand op een peuterspeelzaal iets willen uitlegen over Switchmode powersuplies... Spoelen zijn dwars.

Op 24 april 2012 19:49:46 schreef NickyB95:
Alleen is het misschien nog handig als ik een voltmeter koop om de spanning in de accu te meten? Want anders weet ik niet precies wanneer mijn accu leeg is. En hij kan toch ook kapot gaan volgens mij :s

Klopt, te ver ontladen is slecht voor zo'n ding. Als je zin hebt in een knutselprojectje kun je ook een accu-indicator bouwen, veel handiger dan telkens de meter erbij halen. (Maar een multimeter is sowiso heel erg aan te raden, zelfs met een bouwmarktmetertje kom je al heel ver)

Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.

als je nu gewoon dit haalt
http://www.electrobron.be/assets/product/plugc15_1.jpg

dan sluit je die op de accu, en kan je de omvormer daar inschuiven. is even groot en je behoud de zekering

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken