Nou hij zit er in en... het werkt!
Ik heb HSP en beeld. En het oogt allemaal rustig (d.w.z. geen vonken o.i.d.).
Er rookt ook niks.
Ik kan dus verder met het toestel (zoals de kanalenkiezer is heel gevoelig voor aanraken, waarschijnlijk contacten.
Maar dit is al heel wat!
Misschien goed als ik er een nieuwe PL36 / PY88 in zet, ik heb die nog als NOS liggen. De DY87 was al nieuw.
Als ik naar het chassideel van de Lijntrafo kijk, was ik ook wat misleid omdat ze 'lege' pennen gebruiken als montagesteun.
Zo te zien is pin 7 (waar die extra draad aan zit naar de oude lijntrafo) gewoon niet aangesloten in het toestel!
Dan klopt het wel weer redelijk met het schema, waar maar 5 draden worden gebruikt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Goed gedaan!
Die nieuwe boostercondensator is denk ik niet specifiek pulsvast (even datasheet controleren) maar het is wel een MKP dus voorlopig zit je goed.
Datasheet van de condensator? Tja, heb ik er niet van.
Maar ik denk dat deze wel zal gaan, MKP en 1600V.
In ieder geval al heel wat beter dan de papiercondensator van tientallen jaren oud die er in zat..
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Als je pulsvast zoekt, zou je naar die oude groene van Philips kunnen kijken. Iedereen heeft die nog wel liggen. Of anders Vishay, de MMKP series.
De voorraad wordt wel minder, die groene Filipjes zijn uit het KTV tijdperk, papieren C's zaten in de zwartwit chassisjes.
Deze is 27nF
Dan is die 22n op de foto geschikter.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 17 mei 2025 17:01:11 (11%)]
Op zaterdag 17 mei 2025 12:33:49 schreef Bavelt:
Nou hij zit er in en... het werkt!Ik heb HSP en beeld. En het oogt allemaal rustig (d.w.z. geen vonken o.i.d.).
Er rookt ook niks.Ik kan dus verder met het toestel (zoals de kanalenkiezer is heel gevoelig voor aanraken, waarschijnlijk contacten.
Maar dit is al heel wat!Misschien goed als ik er een nieuwe PL36 / PY88 in zet, ik heb die nog als NOS liggen. De DY87 was al nieuw.
Als ik naar het chassideel van de Lijntrafo kijk, was ik ook wat misleid omdat ze 'lege' pennen gebruiken als montagesteun.
Zo te zien is pin 7 (waar die extra draad aan zit naar de oude lijntrafo) gewoon niet aangesloten in het toestel!Dan klopt het wel weer redelijk met het schema, waar maar 5 draden worden gebruikt.
Wauwie, wat goed.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zaterdag 17 mei 2025 15:32:08 schreef Hoeben:
Als je pulsvast zoekt, zou je naar die oude groene van Philips kunnen kijken. Iedereen heeft die nog wel liggen. Of anders Vishay, de MMKP series.
De groene uit de 27x reeks zoals RAAF ook toont, zijn mixed dielectric. In tegenstelling tot zuivere papiercondensatoren meten ze meestal niet lek op normale testspanningen, maar het papiergedeelte is wel rot. Je werkt dan feitelijk met een polyestercondensator met hogere capaciteit en lagere werkspanning. Niet meer geschikt om voor zijn normale toepassing te gebruiken. Meet voor de grap de capaciteit maar eens na. Ik zeg: vitrinemateriaal.
Vishay MMKP, Wima FKP, Vishay/BC KP/MKP allemaal uitstekend geschikt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De gebruikte Kemet R75 is volgens bovenstaande datasheet geschikt voor 'pulse applications'...
leuk dat een andere donor trafo toch werkt! en ja een 17" trafo zal de truuk wel doen uit zelfde tijd ongeveer. Kon je niet de originele plug van de trafo hergebruiken? Waarom de draden verlengd?
Nou ja, 'mijn' condensator zal de TV zeker wel overleven.
Zouden de makers van die Philips TV destijds hebben ingeschat hoe lang zo'n toestel en componenten mee zouden gaan?
Die van mij is van dec 1959 volgens het stickertje. bijna 66 jaar oud...
Probeer dat vandaag de dag maar eens...
Ik vind het nog steeds heel knap dat men destjds met de middelen die toen beschikbaar waren, zo'n toestel kon ontwerpen en produceren.
Arbeidsintensief, met iedere weerstand met de hand gesoldeerd.
Foutzoeken is ook veel leuker, omdat je op componentniveau kunt puzzelen.
Ipv modules en/of printplaten vervangen.
Maar allemaal wel in lang vervlogen tijden..
Op zaterdag 17 mei 2025 18:59:03 schreef smd:
leuk dat een andere donor trafo toch werkt! en ja een 17" trafo zal de truuk wel doen uit zelfde tijd ongeveer. Kon je niet de originele plug van de trafo hergebruiken? Waarom de draden verlengd?
Mijn toestel is een 17TX291A, de vervangende lijntrafo komt uit een 17TX250A. Een nagenoeg gelijk type toestel. En volgens de specs worden dezelfde lijntrafo's gebruikt.
Ik kon de 'nieuwe' plug niet gebruiken, omdat die ronde pennen heeft op een 8-pins voetje.
Het chassideel is een 10-polige die ook nog eens platte pennen verlangt.
Dat ging dus nooit passen.
Daarom heb ik de pennetjes van de trafo-draadjes er voorzichtig af gsoldeerd en verlengd met flexibele montagedraad. (met dezelfde kleuren zelfs).
De draadjes goed gefixeerd met een trekontlasting ter voorkoming dat ze vlak bij de trafo zouden breken door al dat bewegen.
Die draadjes gaan vervolgens door het middengat van het chassisdeel en aan de andere kant heb ik ze netjes gesoldeerd 'op hun plek'.
Winst hiervan is ook dat er geen contactproblemen zijn.
Op zaterdag 17 mei 2025 18:59:03 schreef smd:
Nee, die lig bij mij.
Er staat een service mededeling in de doc
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 17 mei 2025 20:34:00 (18%)]
Op zaterdag 17 mei 2025 20:32:54 schreef RAAF12:
Er staat een service mededeling in de doc[bijlage]
https://radiodatabase.nl/
Heb ik nog even extra naar gekeken.
Het zit netjes. Nieuwe buizen er in, kap er weer overheen, bijna als nieuw..
Nu weer verder om deze mooie oude TV optimaal te krijgen!
Op zaterdag 17 mei 2025 11:36:34 schreef Bavelt:
En nu ik het toch over boosters heb:
Die Boosterdiode PY88 en condensator zijn toch eigenlijk alleen bedoeld om de relatief hoge spanning voor G2 van de beeldbuis te verkrijgen?
Zo mag je het niet bekijken. wat je de boosterdiode noemt heet eigenlijk seriespaardiode ofte recuperatiediode. De gehele schakeling staat gekend onder de naam seriespaarschakeling en werd in zowat elke buizentv toegepast, omdat ze bij een vrij lage spanning werkt. Reden is dat de restenergie in de boostercondesator terecht komt en hierdoor de voedingsspanning omhoog gaat. (bij transistor TV werd de parallelvariant toegepast)
Het is niet zo eenvoudig de werking in enkele zinnen te verwoorden. in een zin.. De PL36 en de PY88 spelen ping-pong met de magnetische energie
Ok, dank.
Ik zal me daar eens verder in verdiepen. Ik vroeg me al af als het puur voor de ca 600V op rooster g2 van de beeldbuis zou zijn, dat wellicht simpeler had gekund.
Deze combinatie van boosterdiode en lijneindbuis zie je idd bij vrijwel iedere TV uit die jaren.
Men kon dus niet simpel volstaan met trafo primair/secundair, gelijkrichten, etc.
Dat had zeker te maken met de hoge spanning die moet worden verkregen zonder uit te monden in heel grote trafo's?
Bij het aanzetten zijn er 2 buisjes die behoorlijk opflitsen met hun gloeidraden. De krijgen het dus even flink voor de kiezen.
Dat duurt ongeveer een seconde.
Ik heb dat wel meer gezien bij bv oude radio's.
Kan zo'n buisje daar zomaar tegen?
Ik ga er sowieso nog een serieweerstand met het net inzetten om de huidige hogere netspanning tov de 220V op te vangen. Die 10-20V extra verstook ik dan in die weerstand (een flinke).
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
De netspanning verlagen kun je heel makkelijk met een trafo van 10V, zet de secundaire in serie met het net, wel even op de richting letten dat je de 10V niet erbij optelt. Met een trafo is het onafhankelijk van de belasting, veel beter.
Verder zou je in serie met de gloeidraden iets kunnen zetten wat de stroom bij inschakelen langzaam op laat lopen, bijvoorbeeld een NTC of iets met MOSFETs.
Arco
Special Member
Vaak waren het de PY82's die fel oplichtten als ze wat ouder werden.
Op zondag 18 mei 2025 09:45:59 schreef Bavelt:
Men kon dus niet simpel volstaan met trafo primair/secundair, gelijkrichten, etc.
Dat had zeker te maken met de hoge spanning die moet worden verkregen zonder uit te monden in heel grote trafo's?
In de beginjaren (einde jaren 30 ) ging het precies zo. De trafo was niet zo groot, maar door de 50Hz rimpel had je grote condensatoren nodig om de HS af te vlakken, een klap daarvan was dodelijk (ook als de TV uitstond, de resterende lading was voldoende). die tv's stonden dan ook gekend als "widowmakers"..
Tevens zorgt de magnetische horizontale afbuiging voor restenergie. Vandaar de spaarschakeling, die de restenergie via de PY terug in de voeding duwt (of de boostercap). Tevens, Door de snelle dI/dT bij de terugslag is het opwekken van de HS eenvoudig en veilig.
Op zondag 18 mei 2025 10:49:14 schreef Arco:
In dit geval is het een PCF80. Die heb ik hier nog wel en vervang ik dan wel.
En dan bezien of 'een ander' nu fel oplicht.
Op zondag 18 mei 2025 10:49:14 schreef Arco:
dat doen ze sowieso. In die buis moet, vanwege de zeer hoge spanning tussen de gloeidraad en de kathode, de warmte van de gloeidraad enkel door straling overgebracht worden. daardoor geeft die PY redelijk wat licht.
Op zondag 18 mei 2025 10:00:47 schreef Bavelt:
Bij het aanzetten zijn er 2 buisjes die behoorlijk opflitsen met hun gloeidraden. De krijgen het dus even flink voor de kiezen.
Dat duurt ongeveer een seconde.
Kan zo'n buisje daar zomaar tegen?
Bepaalde buizen doen dat, ook "nieuw uit doos"
Die diodes zijn inderdaad sowieso helgloeiers, daar kun je net niet de krant bij lezen.
De gloeidraden kunnen wel wat hebben, de korte flits wel acceptabel. Ik heb zelf een scheidingstrafo er tussen zitten die van de huidige 250! VAC wel naar 210 VAC converteert, TV vind het wel iets lekkerder..
OK jammer dat de nieuwe plug niet paste, had de oude trafo geen stekker met platte pennen dan of was die ook al los bedraad?