Zijn er nog paneeltjes over? Dan zou ik graag meedoen.
Omgeving Den Haag. Ik wil ook best een rondje rijden om ze bij anderen langs te brengenm

Ik zie twee mensen die een lood-accu willen opladen/op peil houden.

Met een openklemspanning van rond de 7V zou m.i. 3 in serie genoeg moeten zijn voor 12V.

Maar belangrijker: Let op dat je de accu niet overlaad: er moet iets tussen de panelen en de accu.

4 parallel is 2A in de volle zon. Met een weekje "stilstand" in de zomer krijg je dan een 50Ah accu gewoon makkelijk vol. Met de helft ook wel. Om dat niveau aan over-laad-energie aan de beveiligingen in de accu over te laten is echt wat veel.

"op peil houden" zou wat mijn betreft met 1 string al ruimschoots moeten kunnen. Tja. Vast in de winter is het belangrijker dan in de zomer, en dan moet je echt in de zomer voor overladen uitkijken.

Ik was er van uit gegaan dat over twee panelen 6,74V @500mA kwam onder volle zon bekijk de foto).
Dat lijkt mij 'wat weinig' om een 12V Loodaccu te laden (Die wil toch 13,8V; 14,2V max.voor de laadspanning ?). Ik denk dat ik dan toch echt 4 paneeltjes in serie moet zetten voor een druppellading. Of ziet een van ons iets over het hoofd?

Ik denk dat je zeker 4 paneeltjes en misschien wel 6 nodig hebt, die 6,74V is immers zonder belasting.

Mijn powerstation, een ALLPOWERS S700 met 100W Max MPPT Solar Input, dus voor overladen maak ik me geen zorgen.

Op zondag 4 mei 2025 17:36:59 schreef Roland van Leusden:
Ik denk dat je zeker 4 paneeltjes en misschien wel 6 nodig hebt, die 6,74V is immers zonder belasting.

Mijn powerstation, een ALLPOWERS S700 met 100W Max MPPT Solar Input, dus voor overladen maak ik me geen zorgen.

[bijlage]

Ik ging van de 500mA, die jij noemde uit.
Dan hangt er toch een belasting die 500mA gebruikt aan, of is die 500mA de kortsluitstroom?

ongeveer 7V open klemspanning en 0,5A kortgesloten met de meter op het 10A bereik.

De kortsluitstroom dus. Ik hoop ergens volgende week met praktische meetresultaten te komen.

Ah overlezen. Dank je.
Heb af en toe wat problemen met beeldscherm lezen ;(

Op zondag 4 mei 2025 15:42:05 schreef M-i-c-h-e-l:
Zijn er nog paneeltjes over? Dan zou ik graag meedoen.
Omgeving Den Haag. Ik wil ook best een rondje rijden om ze bij anderen langs te brengenm

Ja, er zijn er nog.
Mail maar even naar mij, ik woon in Den Haag.

Op zondag 4 mei 2025 13:53:33 schreef Tidak Ada:
Hoi @revado

Houdt er voor mij nog 10 achter de hand voor @nonius
Je kunt ze ook zelf aan hem afleveren als je hier weer in de buurt bent.

Ik mail je nog....

Grtz.,
T.A.

Dat gaat goed komen!
Mail gezien.

ik zie dit nu pas, maar als je er 4 overhebt hou ik me aanbevolen. :)

Op maandag 5 mei 2025 06:28:59 schreef mel:
ik zie dit nu pas, maar als je er 4 overhebt hou ik me aanbevolen. :)

Ik heb je een mail gestuurd.

Op maandag 5 mei 2025 08:02:48 schreef revado:
Ik heb je een mail gestuurd.

Heb je mijn berichtje gezien hierboven.

[Tidak Ada] Hoi @revado

Houdt er voor mij nog 10 achter de hand voor @nonius
Je kunt ze ook zelf aan hem afleveren als je hier weer in de buurt bent.

Tidak, Revado, denk dat er sprake is van een misverstand - ik hoef geen paneeltjes, maar hoop dat jullie er iemand anders blij mee kunnen maken! Gaat vast wel lukken.

(Ik had Tidak Ada tijdens een recent bezoek verteld dat ik het een erg leuk initiatief vond, en 15 jaar geleden zou ik een gat in de lucht hebben gesprongen met zo'n aanbod. Maar ik heb er geen toepassing voor, en verwacht die voorlopig ook niet te krijgen. Dus hopelijk kunnen anderen er blij mee gemaakt worden!)

Voor de platte 3-fase stekker daarentegen hou ik me wèl van harte aanbevolen! :)

20 Paneeltjes van 2 stuks op een standaard 122 x 61 cm plaat van de bouwmarkt. Ik moet de paneeltjes nog allemaal testen voor dat ik verder ga met de montage en verdere afwerking.

De hoeveelheid lijm op de paneeltjes verschilt nogal, het helpt om ze een tijdje in de zon te laten liggen met de lijmkant boven. Met een plamuurmesje steek je de zacht geworden zwarte kit er dan zo af.

Ah, ik had begrepen dat de paneeltjes geen priorteit hadden,

Ikzelf hoop er een soort huishoud UPS mee te fixen om sommige zaken als CV-ketel en wat noodverlichting mee te laten draaien op een 80 Ah Semitractie-accu. Die heb ik liggen dus weinig problemen.

Moet nog uitkristalliseren. Eerst Intergas eens polsen wat de
mogelijkheid is...

Op maandag 5 mei 2025 08:59:31 schreef Lambiek:
[...]
Heb je mijn berichtje gezien hierboven.

Jazeker, ik was gisteren laat thuis en heb even snel een paar dingen beantwoord, vergeten je een antwoord te geven Lambiek.

Van Bram kwam de tip om de zwarte kit met wasbenzine op te lossen en de witte met stickerverwijderaar.

Als het grootste deel er af is met een plamuurmes moet het wel lukken.

De doorzichtige kit is een stuk taaier dan de zwarte. Voor mij zijn ze schoon genoeg met alleen het plamuurmes en de zwarte kit weg. Ik ga ze met power fix high tack op de houten plaat vast zetten.

Klopt, ik steek het er dan vervolgens af met een verfkrabber.
Zwart gaat heel gemakkelijk met wat wasbenzine.

https://www.action.com/nl-nl/p/2575965/spectrum-glasschraper/

De soldeereilanden met tin maak ik even schoon met tinzuiglitze, dan kan de verfkrabber er gemakkelijk overheen.

Die dikke kit laat zich met je vingers door wrijven (wel kracht zetten) verwijderen.
Is prima te doen als je toch TV zit te kijken...
De klodders soldeer laten zich (na verwarmen met een hete en zware soldeerbout) met een mesje van de print schuiven.
Met een (scheer)mesje is die zwarte prut ook mechanisch voor 99% te verwijderen, het laatste beetje doe ik dan met thinner; dan is ook een eventuele harsrest verdwenen.
Resultaat:

Vanmorgen een doos met paneeltjes opgehaald bij revado. Indien er CO leden zijn die nog een aantal paneeltjes willen hebben, stuur even een mailtje. Bij voorkeur ophalen in Ter Aar.

Eerste test met het paneel, opladen van een ALLPOWERS S700 Portable Power Station .
Word geladen met ongeveer 40W, deze Power Station heeft ingebouwde MPPT.

Het paneel bestaat uit 4 paneeltjes in serie met een schottky diode 1N5822 en 5 van deze setjes parallel.

Zoals aangekondigd in het radiomarkt topic.
Ik heb morgen een voorraadje paneeltjes mee in de auto.
Zie het topic voor meer info.

https://www.circuitsonline.net/forum/reply/167742

Voor de liefhebbers in het zuiden des lands of in België heb ik ook hier inmiddels een doos met deze paneeltjes staan voor wie geïnteresseerd is in enkele van deze paneeltjes.

Afhalen kan in Wagenberg vlak boven Breda, contact via mailadres in mijn profiel.

Dominic