philips pm3308 oscilloscoop

Hallo,

ik heb een probleem met die scoop, (digitale scoop) dat de Trace van channel B uit de middenlijn is.

channel A is wel perfect.

zie foto`s
kan iemand mij misschien een hint geven waar ik het in moet zoeken? alvast bedankt.

Gr

http://4.media.hyves-static.net/1472503651/6/zuXA/0/img1472503651.jpeg

http://7.media.hyves-static.net/1472504046/6/Pn26/0/img1472504046.jpeg

Schimanski

Golden Member

Er zal ergens een vert. pos instelling verkeerd staan. Je moet vert. pos in kunnen stellen, al was het maar om twee signalen zichtbaar te maken boven/onder elkaar.

Ik ken de PM3308 niet, alleen van een plaatje (zo'n laptop-achtig ding)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

nee heb alles al geprobeerd..

klopt is weinig over bekend over die scoop..

fred101

Golden Member

Moeilijk vergelijken bij twee verschillende signalen. MogeNlijk heeft je generator een DC offsett. Het signaal heeft daar ook wat vervorming. Lijkt een driehoek.

Maar staat je position wel goed. Er staat bij de 0,000V lijn namelijk A en ik zou daar B verwachten.
Heeft hij geen gratitude lijnen ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

okey zal het iets duidelijker laten zien.
de settings zijn toch gelijk en ga ik met de offset naar het midden van de beeld verdwijnt het signaal. van kanaal B.

en kanaal B geeft ook de hele tijd aan Not triggered..

http://6.media.hyves-static.net/1472800781/6/D9L0/0/img1472800781.jpeg

http://8.media.hyves-static.net/1472800111/6/7mjb/0/img1472800111.jpeg

Is dat niet een soort split-screen functie dan?

En het lijkt me logisch dat de scoop niet op 2 verschillende signalen tegelijk triggert.

Mooi ding trouwens, althans, heel apart. Nooit gezien zoiets.

If you want to succeed, double your failure rate.

kan me deze scoop herinneren van het show je meetapparatuur topic ? de trigger op kanaal b zetten zorgt er niet voor dat dit probleem naar kanaal a schuift... ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

De onderster trace is vervormd, lijkt of de Y versterker op zijn voeding vast loopt. Hij geeft ook twee verschillende frequenties.
Heb je een manual ? Er zijn twee mogelijkheden, je doet iets fout of er is iets fout.
Triggeren doet hij natuurlijk maar maar op 1 kanaal tegelijk. Dat moet je instellen.

Grappig ding, hoe oud is hij ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ja Jochem :) leuk ding .. maar kanaal B is niet goed..

alleen ik denk dat ik het niet op de juiste manier uit kan leggen :(

Nee testman er veranderd niks het probleem verschuift niet naar kanaal A als ik de auto trigger op B set..

Hey Fred.. hij is van 1989..
heb gelukkig wel een uitgebreid service manual.
ik ben nogsteeds leerling heb wel al een aantal apparaten kunnen fixen.
het probleem is dat ik niet weet waar ik moet beginnen.. kanaal A en B zijn identiek.

als ik die kast open gooi zie ik 2 langwerpige modules aan het einde zit de BNC ingang van kanaal a en aan de andere B

volgens het service manual input module A en B. als ik intern de 2 stekkers omwissel van kanaal A op kanaal B dus dan heb ik de module van kanaal A op het moederboard ingang B gezet en dan doet de triggering het wel dus het..

zou het dan aan die inputmodule 2 van kanaal B moeten liggen?

maartenbakker

Golden Member

Ik heb echt geen flauw idee... Maar is hij door Philips zelf gebouwd of is het inkoop (vaak te zien aan de typesticker)? In dat laatste geval kan je onder het originele merk en type misschien wel meer informatie of tips vinden. Opzich kom je met het servicemanula dat je al hebt en wat er aan niet-specifieke tips gegeven is, ook al een eindje komen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

okey dan..

dit is het type stickertje zegt mij niet veel alleen dat hij niet in Nederland gemaakt is als dat dan een verwijzing is??

http://2.media.hyves-static.net/1473118625/6/qA_2/0/img1473118625.jpeg

maartenbakker

Golden Member

Een vreemd geval. Als er nou Taiwan had gestaan was het duidelijk ingekocht... Maar van Oostenrijk weet ik alleen dat Philips er op zich wel met andere afdelingen zat maar geen idee welke meetapparatenbouwers daar (nog meer) zaten. Ik durf dus niet eens met zekerheid te zeggen of het ding onder andere merknamen bekend is. Misschien dat Robhoi iets weet?

Anders is meten (met een multimeter of 2e scope ;)) aan de hand van het schema je beste kans. Er staat toch een schema in je servicemanual?

P.S. Is dat scherm nou LCD of plasma? Ik gok het laatste, dat was in die tijd erg high-tech. In elk geval wel de moeite waard.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi daar ben ik weer even..

`Maartenbakker het is LCD van sharp :)`

ik ben druk bezig geweest met alles na meten.
heb uit eindelijk los contact gevonden en een aantal componenten doorgesoldeerd .

en heb het meeste weer aan de praat kunnen krijgen maar nu is me -12v weg gevallen..

dus moest ik maar weer in het manual neuzen.
alles terug gemeten tot waar ik -12v kreeg
van de trace die lijd naar de -12v van het input unit

maar voor deze MRS25-1E weerstand krijg ik wel -12v daarna niet meer denk dat die door gefikt is op een of andere manier

dat is volgens het service manual met de component locater en vervolgens de onderdeel details opgezocht.

nu heb ik gegoogeld en kan niet zo gouw die MRS25-1E weerstand vinden? metaal film weerstand met de tolerantie van 1%.

kan iemand mij misschien helpen waar ik ze kan bestellen dat ik zeker de goede heb.

mvg
Ree

ik zou zeggen dat het een 1ohm weerstand is . veel kans dat er een sluiting zit ( soldeerdruppel ) achter de weerstand waardoor deze er is uitgevlamd.

je kunt toch kijken in het schema of er eenzelfde weerstand inzit en deze nameten ? bijv de +12 lijn...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman dat had ik ook al gedaan om te vergelijken

en het gaat idd om een 1ohm`s weerstand

maar ik ken de aanduiding MRS25-1E vandaar dat ik aan het twijfelen ben..

Maja..

Zou iemand mij misschien willen helpen want ik ben echt einde raad elke keer denk ik dat ik het gevonden heb, maar grijp telkens mis :(

is er iemand waar ik misschien langs kan komen en mij een beetje op weg kan helpen.

kan ook evt tegen betaling. het zal wel niet iets schokkends zijn. ik weet zeker dat iets kort gesloten is naar GND maar.. verder kom ik echter niet heb wel een aardig schema boek. (service manual) de laatste 2 weken heb ik niet anders gedaan dan kijken testen/meten

wil hem zo graag gemaakt hebben..

ik hoop van iemand iets te horen.
alvast bedankt :)

fred101

Golden Member

Je kan met je meter in de ohm stand toch controleren of er en short naar gnd zit ?
De 1 ohm kan best een soort zekering zijn. En misschien heb je bij meten even een kortsluiting veroorzaakt. Als je het niet vertrouwt dan overbrug je hem even met bv 100 ohm. ( na het meten met de ohm meter) Dan meet je de stroom er door. En verlaag je hem steeds verder tot je weer op 1 ohm zit.

Ik begrijp dat de -12 V voor die weerstand nog gewoon aanwezig is. Meet je wel kortsluiting dan ga je vandaar uit met het schema erbij terug meten. Er zijn schematjes van milli ohm meters die piepen. Al de weerstand verandert verandert de toon ook. In mijn boek van Pease staat er een. Heel simpel ding. Wat Opamps en een piezo speakertje. Zo kun je de short vinden. Aan de toon hoor je of je dichterbij komt.

Iemand heeft hier op CO laatst ook een mooie methode genoemd. Ik weet alleen niet meer hoe en wie.

Als het een anloge scoop was dan wilde ik er wel even naarkijken maar met digitaal spul heb ik geen ervaring.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Op 26 februari 2012 21:23:14 schreef x-ray:

nu heb ik gegoogeld en kan niet zo gouw die MRS25-1E weerstand vinden? metaal film weerstand met de tolerantie van 1%.

kan iemand mij misschien helpen waar ik ze kan bestellen dat ik zeker de goede heb.

Toch niet zo moeilijk: http://www.vishay.com/docs/28724/mrs16m25.pdf
Lijkt me niet zo'n spannend weerstandje om te vervangen. Farnell heeft hem b.v.

Als die echt is doorgefikt, dan ziet ie er ook zo uit :)
Wellicht is deze onderbroken, maar dat zou je zo moeten kunnen meten.

flash2b

Special Member

Allereerst, ik weet dat dit een oud topic is.

Deze scope is gemaakt door Trace in Oostenrijk (zie plaatjes). Het bedrijf bestaat nog steeds volgens mij google. Helaas kon ik dus geen schema's vinden. Type is Trace 8608A.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/trace%20-%208608a%20-1.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/resized/trace%20-%208608a%20-2.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/resized/trace%20-%208608a%20-3.jpg

@maartenbakker
Had je deze connectie van deze firma met een door Philips uitgegeven product al?

maartenbakker

Golden Member

Nee, kende die nog niet. Hartelijk dank voor het uitzoekwerk!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Uit welk jaar is deze scoop? Lijkt mij een apparaat uit eind jaren '80.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
flash2b

Special Member

X-ray!!
Ik heb een van deze oscilloscopen, maar hij is slecht. Kunt u mij het onderhoudsboekje toesturen? Bedankt!
(Kunnen we in het Engels communiceren? Dit is vertaald door Google.)

miedema

Golden Member

Hoe oud kan een koe zijn.....