ton2303
Scientists say the universe is made up of protons, neutrons and electrons. They forgot to mention Morons....
In je vorige topic heeft Roy B je al een link gegeven naar de service manual van jouw Akai AM2400-versterker. Leuker kunnen we het niet maken....
ik kan niet echt zien op het schema welke snoeren voor het geluid zijn en welke voor stroom ik heb nu nog 6 snoeren over die ik niet echt kan plaatsen 2 gele 2 roze en 1 rode en 1 blauwe
hoe kom ik er makkelijk achter?
Hou er wel rekening mee dat de voeding van die Akai niet geschikt is om die Ebay versterker te voeden (te hoge voedingsspanning)
Als je die akai wil gebruiken, dan zul je de koptelefoonuitgang moeten nemen, die doet praktisch hetzelfde als 'n voorversterkeruitgang. Iets anders is met jouw hoeveelheid kennis van elektronica niet mogelijk zonder een mooie versterker om zeep te helpen.
dit is foto van de voorversterker de drie snoeren aan elkaar weet ik al die is voor de volumeregeling.
https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=9bded8943e4a84e1&resid=9B…
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Ah een fotootje dat is handig.
Misschien kun je er nog eentje maken, maar dan scherper en ook een overzichtsfoto, zodat te zien is waar de draden heenlopen.
En ook eentje ingezoomd op de print.
Heb je al gemeten aan de aansluitingen trouwens?
Dan ben je er zo achter welke draden spanning dragen, en welke het signaal.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tomnie,
Mogelijk is het ook handig als je uitlegt wat je wilt.
D'r zit een voorversterker IN je versterker, En je weet niet welke draden de voeding van de voorversterker zijn, en welke de signalen dragen. Maar dat hoef je niet te weten. Je sluit de boel toch gewoon op de buitenkant aan? Maar kennelijk wil je wat anders.
Toen ik eenmaal begreep wat je wilde weten, heb ik me bedacht: "maar dat moet je met een foto makkelijk kunnen zien" en heb ik je foto nogmaals bekeken.
Ik blijf er bij dat je dat met een goede foto makkelijk moet kunnen zien. Maar met jou foto niet.
ik heb even nieuwe fotos gemaakt:
https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=9bded8943e4a84e1&resid=9B…
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Dooooood zonde dat je dit amp-je gaat slopen.
Do jezelf (en mij en mogelijk nog meer forumleden) een plezier en ga langs de kringloop en scoor daar een andere versterker die je kan verbouwen.
Als je om een defect exemplaar vraagt, krijg je die waarschijnlijk voor niets mee, want ze zijn al lang blij dat ze er vanaf zijn.
ja ok daar zit wel wat in kan ik dat ook gewoon bij een winkel waar ze radios en zo verkopen vragen?
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Jep, kun je rustig doen.
De chauffeurs die al het oude ingeleverde spul moeten ophalen bij een winkel, zijn al lang blij als ze minder hoeven te slepen!
En betaalt is het toch al....
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Beste Tomnie,
Die tweede foto's zijn keurig, heel scherp en het geeft een goed overzicht weer.
Je kan met een voltmeter eenvoudig kijken waar de spannings-draden zitten. Een signaaldraad voert geen gelijkspanning, maar het zwakke wisselspanningssignaal.
Zou het kunnen:
3 witte naar de volumepotmeter
2 gele en 2 rode voor het links- en recht-audiosignaal
Rood en blauw voedingsspanning met blauw als ground?
't Is maar een gok. Meten blijft weten.
Op 27 februari 2012 14:45:55 schreef M-i-c-h-e-l:
Beste Tomnie,Die tweede foto's zijn keurig, heel scherp en het geeft een goed overzicht weer.
Je kan met een voltmeter eenvoudig kijken waar de spannings-draden zitten. Een signaaldraad voert geen gelijkspanning, maar het zwakke wisselspanningssignaal.
Zou het kunnen:
3 witte naar de volumepotmeter
2 gele en 2 rode voor het links- en recht-audiosignaal
Rood en blauw voedingsspanning met blauw als ground?'t Is maar een gok. Meten blijft weten.
ja de witte gaan naar de volumepotmeter en de blauwe gaat volgens mij naar de transformator dus ik denk zelf eigenlijk ook wel dat het zo is ik zal ook nog even doormeten.
Als je goed bekijkt waar de draden vanaf komen cq. naartoe gaan met het schema erbij, moet je makkelijk kunnen concluderen welke draad wat is.
Spanningen zeker even controleren (+ en - voeding tov GND, is wel handig om dat goed om aan te sluiten
).
Verder het advies, als je niet weet waar je mee bezig bent, cq, geen schema kunt lezen, is mijn mening dat je hier niet aan moet beginnen.
Ok, als je wil leren is dit natuurlijk wel een goede leerschool, maar hou er rekening mee dat het misschien (grote kans) niet gaat werken zoals je denkt.
Maar op 'n ouwe fiets moet je het leren... Niet op 'n klassieker 
Ik zou deze hier op CO voor 'n zachte prijs aanbieden, dan kan ie in ere hersteld worden en voor 10-20 euro heb je gegarandeerd een prima ombouwbare versterker waarvan het níet zonde is om er in te gaan sleutelen.
Je kan trouwens ook zoeken naar een Philips MFB voorversterker. Die zijn bedoeld voor 't aansturen van actieve speakers of eindversterkers. Vaak zijn die ook zeer betaalbaar.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (24%)]
ik ben vanmiddag naar de hificorner in groningen geweest en daar gaf hij me wat tips en nu doet mijn versterker het weer ben eigenlijk wel blij dat ik het niet heb gedaan!
bedankt voor al jullie reacties!
Goed om te lezen!!!
Na, ik ben ook zo begonnen eind jaren '80 (toen ik 'n jaar of 12 was), en alles ging fout dus heb er wel veel van geleerd.
Veel rokende componenten, uitvallende aardleks en noem maar op 
hahaha gelukkig ga ik na mijn tl opleiding de opleiding engenineering doen dus dan zou ik het ook wel leren 
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
het was eigenlijk een heel knullig probleem
er was een draadje van het luidspreker snoer die ergens kortsluiting waardoor de beveiliging in de versterker ingeschakeld werd.
dus de snoer gemaakt en nu doet hij het weer!