heey mensen,

ik wou graag eens een robot willen bouwen. ik weet al wel wat van elektronica maar, ik heb geen idee waar ik moet beginnen als je een robot wil bouwen.
het moet natuurlijk niet meteen te moeilijk zijn. ik dacht zelf aan een robot die niet tegen muren aan rijd of het licht volgt. heeft iemand daar tips tricks of een bouwplan voor?

gr kevin

Tips:
Zorg voor motoren die sterk genoeg zijn, mijn eerste robotje kwam niet van z'n plek doordat de motortjes te zwak waren. De motortjes zonder vertraging / tandwielkastje voor op 12V zijn vrij waardeloos: die krijgen hun eigen batterijen (10 AA nimhs) niet van hun plek. (Je zou iets met een step-up kunnen doen, al kan dat lastig zijn als je net begint met elektronica). Die voor 3V krijgen wel 2 AAAtjes goed van hun plek, kijk b.v. eens naar vellemankitje mk127.

Als je dus alleen een printplaatje en 2 AAAtjes mee te slepen hebt voldoet dat. Maar anders: haal ergens eender welke motor met vertraging vandaan, die zijn sterker. (En als je echt veel gewicht wilt meeslepen: kijk even welke motoren kareltje gebruikt voor johny6. RB35 van Conrad voldoen daar niet voor.) (Voor jou robot misschien wel, maar er zijn goedkoper alternatieven).

Bedenk welke sensoren je wilt gaan gebruiken om die muren te detecteren (En tip: zorg voor een bumper/bumperschakelaar voor geval die sensor faalt. Dat werkt (als je de bumper goed plaatst) altijd. Alleen zit je dan wel al tegen de muur aan. Maar het is beter dan dom blijven doorduwen.). Je kunt b.v. IR afstandssensors gebruiken of ultrasoon.

Goeie site: www.societyofrobots.com

Dealextreme verkoopt een goedkoop robotplatformpje (waar ik overigens geen ervaring mee heb), http://www.dealextreme.com/p/lmr-mr-basic-educational-electronic-robot…. Dan heb je gelijk 2 motoren en een chasis.

(En tip: zorg voor een bumper/bumperschakelaar voor geval die sensor faalt. Dat werkt (als je de bumper goed plaatst)altijd.

Ik dacht het ook zonder te kunnen, met als resultaat: totaal kapot gedraaide gearbox :(
En dat met motoren die alleen in Amerika verkrijgbaar zijn.
Alternatief op mijn robot: een noodstop.

Dan de aandrijving: 2 wielen + zwenkwiel = goedkoop en makkelijk te maken.
Rupsbanden + duur, wel mooi, maar moeilijker, en minder direct bestuurbaar.
Op gebied van sensoren is erg veel verkrijgbaar en hoeft echt niet duur te zijn.
Met een paar simpele fototransistors kun je al een lichtvolger maken, en met 2 infraroodsensors voorop vermijd hij obstakels zoals een muur e.d.

En dan nog 1 belangrijk element: een microcontroller. Die moet straks alles gaan besturen.
Kijk hiervoor eerst eens goed rond, er zijn diverse soorten en programeertalen.
Kijk bv. eens even bij http://www.picbasic.nl hier is een complete cursus te vinden.

Houd er daarbij wel rekening mee dat picbasic nogal duur is. (€178,50 momenteel. Toendertijd €200 - zo'n 8 maanden zakgeld in mijn geval (toendertijd)). Het is wel een heel makkelijk te leren programmeertaal. (Maar er zijn dus gratis alternatieven, die iets lastiger te leren zijn). Als je goedkoper uit wil zijn kan je ook voor zo'n MyAmicus bordje gaan, zelfde taal, maar gratis compiler. Echter alleen geschikt voor dat type PIC dat op dat bordje zit. Qua bordjes zou je ook naar de dwarfboardjes van voti kunnen kijken, ook erg handig.

Als je voor AVR gaat: Arduino is ook makkelijk om mee te beginnen én heeft als voordeel dat je simpel verder kan gaan met echt C.

Voor zowel PICbasic als AVR C zitten genoeg mensen op CO die het spreken en je dus kunnen helpen. (Waaronder ik, voor allebei die talen ;))

Mocht je het echt mooi willen doen, dan programmeer je een en ander natuurlijk in een microcontroller in C (een ATtiny kost bijna niks, z'n grote broer de ATmega iets meer). Kost meer tijd maar is wel goedkoper en naar mijn idee makkelijker te controleren. Als je het echt op de makkelijke manier wilt hebben pak je inderdaad een Arduino, dat kan echt iedereen leren (als je maar wilt, ofc). Arduino is eigenlijk microcontrollers voor dummies, komt al met extra randapparatuur en de taal is te zien als een gebruiksvriendelijkere laag over C heen.

Begin eerst met iets wat een plaat en wat wielen heeft, dat het kan rijden. Daarna wil je iets wat 2 kanten op kan rijden, voor en achteruit. Daarna een of meerdere wieltjes sturend maken, vanaf daar begint het echte werk.

Voor het spanning naar je DC motortjes toe sturen zou ik PWM (Pulsbreedte modulatie) aanraden.

Oh, en enig idee waar je mechanische hardware uit komt te bestaan? Ik heb studenten Technische Informatica een en ander wel eens met lego onderdelen zien doen, maar daar ben ik persoonlijk geen fan van.

Aardige kitjes, leuke microcontrollers met gratis ontwikkelsoftware:
http://www.parallax.com/Robots/tabid/82/Default.aspx

oke bedankt voor al jullie hulp mensen maar ik heb zelf natuurlijk ook het internet afgespeurd naar wat en ik vond dit http://www.flickr.com/photos/33738505@N05/3709205059/ maar ik heb geen idee waar de spanning op moet zetten iemand een idee?

De spanning komt aan de bovenzijde +(4.5Volt) en de - komt aan de onderzijde (GND)

Dit schema is de meest simpele lijnvolger, dus geen snelheidsregeling of verdere bestuurbaarheid.
De witte led schijnt naar beneden en laat de motoren stoppen waneer de ldr (lichtgevoelige weerstand)het weerkaatsende licht op de witte lijn opvangt zodat het robotje bij kan draaien.
Ik denk wel dat dit erg hakkelend gaat werken, ben ik bang.

Nee, andersom, motortje gaat juist draaien als er licht op de LDR komt. Ding volgt dus een witte lijn op donkere ondergrond.

Gedrag zal wel een beetje aan te passen zijn met die potmetertjes. Met 2 transistortjes meer kun je een iets betere maken. (In de handleiding van mk127 staat het schema van dat kitje, dat is dan wel een lichtzoeker, maar van een lichtzoeker kun je een lijnvolger maken door een LED of andere lichtbron toe te voegen en te laten reflecteren op de lijn.)

Dergelijke schematjes werken wel alleen met die lichte motortjes, die transistoren kunnen niet zo veel stroom aan en vooral niet veel vermogen verstoken.

Hakkelen valt denk ik nog redelijk mee, transistor wordt lineair gebruikt, niet als schakelaar.

(Maar spanning idd + boven en de - onder bij GND)

Nee, andersom, motortje gaat juist draaien als er licht op de LDR komt. Ding volgt dus een witte lijn op donkere ondergrond

Weet je dat zeker?
Door licht op de LDR wordt toch de weerstand hoger.
[even simpel denkend] het linkermotortje stopt waneer de witte lijn het licht weerkaatst, dus het rechtermotortje duwt de sensor weer van de lijn af. [/simpel denken]

bestaan er ook al PLC en NLC LDR weerstanden? :)

(Die cds cellen met zo'n kringeltje in het midden worden hoogohmig in het donker en juist laagohmig bij licht. Die maffe dingen uit de grabbag ook. Maar misschien bestaan er die zich andersom gedragen: zou ik dan wel gek vinden -- meer licht toevoer -> meer energie om ladingsdragers los te slaan -> betere geleiding = laagohmiger bij mee licht)

Dan inverteer je die toch in je software.

Ik moet je bij deze wéér gelijk geven :p
Waarom ga ik hierover eigenlijk met jou in discussie? |:(

Op 3 april 2012 17:53:41 schreef Lambiek:
Dan inverteer je die toch in je software.

Met 2 transistortjes ? >:)

Op 3 april 2012 17:56:01 schreef Kareltje:
Ik moet je bij deze wéér gelijk geven :p
Waarom ga ik hierover eigenlijk met jou in discussie? |:(

O, vind ik niet erg hoor :)

heel erg bedankt mensen ik hou jullie op de hoogte van de bouw.

nou mensen het is me eindelijk gelukt om het eerste deel van me robot /rc autobot af te maken het eerste gedeelte wat nu af is is gewoon om je de autobot te besturen zie foto : http://www.uploadarchief.net/files/download/2012-04-09%2000.44.33.jpg
als iemand vedere info wil gewoon een bericht sturen ;) maar hier is al vast een overvieuw van de printplaat http://www.uploadarchief.net/files/download/2012-04-08%2023.33.38.jpg en http://www.uploadarchief.net/files/download/2012-04-08%2023.33.23.jpg en de besturing tot nu toe http://www.uploadarchief.net/files/download/2012-04-08%2023.33.52.jpg

zo als jullie zien heb ik het verbeterd bedankt voor de tips (y)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (74%)]

Ziet er goed uit.
Alleen de batterijen zitten helemaal aan 1 uiteinde, komt hij zo wel vooruit?
Ik kan niet zien waar de auto nog meer op staat dan de wielen, maar het handigste is om te proberen het zwaartepunt rond de wielen te hebben. Dan heeft hij de meeste grip en rijdt hij het best.

@extremerobots hij gaat gewoon vooruit omdat er aan de voorkant een metalen balletje zit waar hij op leunt maar tnx voor de tip anyways

gr kev

Ok Keven dat had ik al verwacht, zoiets noem je een Ball Caster en die zie je op wel meer robots. Ziet er al wel goed uit verder.
Ben je van plan er een processor op te zetten om hem autonoom te maken, of wordt hij alleen (afstands)bestuurbaar?

Ik wil der heel graag een chip op zetten ja maar zo'n goede progamma schrijver ben ik niet
veder heb ik ook niet echt een idee wat voor chip ik zal moeten gebruikeb

gr kevin

Ziet er voor een eerste robot wel goed uit!
Ik denk dat je de besturing hebt gebruikt van een velleman?
Kijk eens op picbasic.nl. LET OP! De volledige IDE en compiler kost 180euro, je hebt een gratis versie amicus, maar die kan slechts één PIC proggen.

Veel succes!

@LEDfan ja heb ik idd gedaan en zal ik doen tnx voor de tip!

gr kevin

Kevin als je hiermee niet zoveel ervaring hebt zou je ook eens naar Arduino moeten kijken.
Arduino heeft een uitgebreide community en er is veel van te vinden op internet, en in de gratis te downloaden Arduino Enviroment kan je heel gemakkelijk je Arduino programmeren. Een Arduino Uno heb je al voor €23,95