surroundset - vermogen subwoofer in verhouding tot sattelieten

Hallo,

Ik heb een gedeeltelijke surroundset - ik heb de sattelieten en de decoder nog.

Het gaat om 5.1 set, ik wil nieuwe verstekers en een nieuwe sub maken. Oorspronkelijk had de set 5x7.5W rms en 1x25w rms voor de subwoofer. Dit werd geproduceerd door 4 stuks TDA1518 IC's (1 in brug, 1 half gebruikt)

Ik wil het liefst ook de originele trafo gebruiken - die geeft ca. 12v dc na gelijkrichten en afvlakken.

Ik zit er aan te denken om 3 stuks TA2024 versterkers te gebruiken voor 6x15W.

Maar ik weet nog niet goed wat ik met de subwoofer wil doen. Ik kan een TDA2009 in brug zetten, deze werkt ook op 12v.

Wat ik ook kan doen is gewoon de sub ook een 15w amp geven.. maar gaat dat werken? of geeft dat een raar geluid?

En in het geval dat ik een TDA2009 gebruik, gaat dat goed qua geluid? Is het erg dat ik een kanaal van een TA2024 ongebruikt laat? Bij schakelvoedingen gaat dit welleens mis - en een TA2024 werkt op dezelfde manier.

Iemand een suggestie?

Uitgangsvermogen is niet zo interressant, het zal in theorie afhangen van wat de trafo kan leveren en als je je beperkt tot gewone lineaire eindtrapjes is ook de voedingsspanning en luidsprekerimpedantie maatgevend. Het gekozen IC doet er dan niet toe. Blijf wel binnen de specificaties.
Het ligt voor de hand iets meer voor de sub te reserveren (dus inderdaad weer in brug), maar dit hangt ook samen met het redement van de speakers.

Maar let wel op dat de gains weer kloppen, of maak de sub binnen redelijke grenzen instelbaar.

Dankje. Ik had eerder ook al gemerkt dat uitgangsvermogen vaak overschat wordt - mijn doehetzelf 2x3.5W rms versterkertje geeft meer als genoeg sound voor mijn slaapkamer.

Ik denk dat ik voor de instelbare sub ga. Ik kan natuurlijk nog een extra versterker erbij zetten.

Ik heb eigenlijk nog een vraag.

Ik heb de trafo van de originele set gevonden, deze geeft ca. 11.5v~ onbelast.

Het probleem is dat ik de TA2024's die ik wil gebruiken max. 13.2 volt aankunnen. Een optie is om TA2020's te gebruiken, maar die gaan ook maar tot 14.6 volt. Ik verwacht dat ik zo'n 15-16v krijg door het gelijkrichten + afvlakken.

De opties die ik heb:
1. Hopen dat de gelijkrichter genoeg spanningsval heeft.
2. Trafo afwikkelen
3. Lineaire regelaar
4. dc-dc converter

vragen
bij optie 1, wordt de spanningsval niet lager bij heel lage belasting?
bij optie 2, de trafo is een bloktrafo. Kan dit wel? Zijn er trucjes voor?
bij optie 3, dit zie je eigenlijk nooit bij een eindversterker. Is dit alleen omdat het niet nodig is en omdat er veel warmteontwikkeling is of zijn er andere redenen?

Het mooie van deze tripath versterkers is is dat het een classe T is en prima kan worden gevoed met geschakelde voeding.

http://www.youtube.com/watch?v=Boh4lE1fe0c&feature=related

Deze kan 4 ampere leveren, goed voor 3 TA2024 printjes als je ze niet maximaal belast.

Zelf heb ik er 1 TA2024 printje op zitten met een MP3 speler, het geeft geen krimp in de spanning.

Weg met trafo's als het ook geschakeld kan.

Had wel aan een schakelende voeding zitten denken.

Het wordt of een 2ehands xboxvoeding (12V/175W) of de onderstaande voeding van mean well (12v/150W):
http://www.ebay.nl/itm/Mean-Well-DC12V-12-5A-150W-Regulated-Switching-…

Ga ik es proberen. Voor de voedingselco's houd ik het dan op een paar hele kleine dicht bij de versterker, anders vliegen die dingen in de current-protection denk ik.

Laat de voedingselco's maar weg, de voeding heeft genoeg capaciteit ingebouwd zitten. In mijn versterker heb ik ze zelfs weg moeten halen omdat hij steeds in protect ging (xbox360 voeding).
Ik zou persoonlijk een xbox360 voeding nemen omdat deze een schakeldraad en 5v standby voor een evt afstandsbedienings print hebben en omdat ze goedkoop en gemakkelijk uitgehaald kunnen worden.

@EL83
Misschien wel handig.

Ik zit nu misschien toch weer te denken aan een andere versterker, de TDA2009. Dan kan ik de oude trafo gebruiken. Het setje komt misschien toch wel in de kast terecht, het gaat om het bouwen.

//@EL83, Er komt sowieso een schakelaar aan de 230v~ kant. En zekeringen.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op (10%)]

kijk wel uit met het netdeel als je de oude trafo gebruikt, ik zou hem in het 230v deel aan- en uitschakelen want dat scheelt in stby verbruik.