Ik heb toch maar voor de goede orde de transistoren gewisseld. Nu zit er in het linkse kanaal de originele transistoren (2 x 2SD555 en 2 x 2SB600) en in het rechtse kanaal de vervangtransistoren (2 x MJ21193 en 2 x MJ21194). De ruststroom is mooi ingesteld op 8mV/0.33ohm=24mA per kanaal.

Wat mij nu opvalt is dat er een hoorbaar klankverschil is tussen het linker en rechterkanaal. Het verhogen van de ruststroom heeft hier geen invloed op. Kan dit komen omwille van het verschil in uitgangstransistoren? Of moet ik het toch eerder zoeken in bv. uitgedroogde elco's in de voorversterker/klankregeling?

Edit: het kan misschien eerder psychologisch zijn, want echt veel verschil hoor ik vanavond toch niet meer :). Ik ga hem terug in elkaar zetten en het hierbij laten denk ik. Ik ben al blij dat hij terug goed speelt. Bedankt iedereen!

En of dat kan met verschillende eindtransistoren.
Zelf had ik ooit eens een MARLUX ra 632 quadro versterker waar geen eindtransistoren van waren , 2sje5517. Niemand kende die dingen.
Leek een normaal B versterker ontwerp en de drivers waren dan ook niet zo moeilijk te vinden maar die eindtorren heb ik en andere nooit gevonden.
Uiteindelijk bleek een tip 41 heel te blijven alleen was het geluid zeker minder van de 2 herstelde kanalen.
OPM nedis heeft nu nog een laatste reeks liggen van grote dure SANKEN transistoren en die zijn dus wel origineel en NIET duur.
Het assortiment transistoren wordt daar steeds kleiner.
Ik heb er 12 besteld van het 2sc type just in case.
Bias bij mij standaard op 20 mv maar dat geeft temp problemen .
10 mv geeft waarschijnlijk crossover maar de versterker blijft wel heel(spanningen gemeten op testpunt)

Vandaag blijkt de balans potentiometer niet goed meer te werken. In de service manual staat dat het een 250K is, en er staat BH achter. Is dit een lineaire potentiometer, en slaagt daar de BH op? Balans potentiometers moeten toch niet logaritmisch zijn geloof ik? Misschien moet ik hem eens open halen en uitkuisen.

Op 14 april 2012 18:00:42 schreef Bvk:
Vandaag blijkt de balans potentiometer niet goed meer te werken. In de service manual staat dat het een 250K is, en er staat BH achter. Is dit een lineaire potentiometer, en slaagt daar de BH op?

Het lijkt me een speciale potmeter, als ik het schemasymbool goed begrijp is een deel zonder weerstand. Goed doormeten op verschillende standen.

Voor 'halve' potmeters kan je gerust 'hele' in de plaats zetten.

Balans potentiometers moeten toch niet logaritmisch zijn geloof ik?

Nee dat zijn ze meestal niet, en ik zie hier ook geen reden voor logs.

Misschien moet ik hem eens open halen en uitkuisen.

Dat is de beste manier om een potmeter schoon te krijgen, samen met een goede potmeterspray (als je Kontakt 60 wilt gebruiken (liever niet) dan altijd ook nabehandelen met IPA en Kontakt 61).

flips had balanspotmeters met een gedeelte zilver en kool.
Meen dat die de enige waren met zo'n construktie. Dan zou de loper bij jou van de koolbaan halverwege de middenstand naar de isolatie lopen.
Kan je checken door de pot open te maken.

Ik heb de potentiometer eruit gehaald. Het probleem is dat de potentiometer geblokkeerd zit, hij kan niet meer draaien. Hij bestaat uit 2 potentiometers achter elkaar, maar ik krijg ze niet van elkaar gescheiden. Hierdoor krijg ik enkel de achterste open. Hij lijkt als volgt te werken.

Tussen de uiterste poten is hij 250K. Als je naar links draait varieert hij voor de middelste poot van de voorste als lineaire potentiometer tot 0 ohm, voor de achterste blijft hij 250K. Als je in de andere richting draait varieert hij voor de achterste als lineaire potentiometer tot 0 ohm, terwijl de eerste op 250K blijft staan.

Hopelijk leg ik het zo begrijpbaar uit. Op de potentiometer achteraan staat 250kOhm BHX2, 762M. Kan ik deze van elkaar scheiden denken jullie?

Sowieso, kleine holnietjes uitboren? Plaats anders ff een close-up foto van de pot.

Hier zijn ze:

Foto 1
Foto 2
Foto 3

Zoals je ziet op foto 2 lijkt het asje mij vanachter erop geperst en dus niet uit elkaar te krijgen.

(foto1)Volgens mij zit er een ringetje op de as wat je kan wegwippen.
Hele fijne schroevendraaier eronder zetten of voorzichtig uitbuigen.

Als ik foto 2 bekijk zit de pot weldegelijk geklonken.
Neemt niet weg dat hij uit elkaar kan en met een beetje creativiteit ook weer in elkaar gezet kan worden.

Op 14 april 2012 23:05:54 schreef Gadget_inc:
Neemt niet weg dat hij uit elkaar kan en met een beetje creativiteit ook weer in elkaar gezet kan worden.

Deel gerust je ideeën Gadget_inc! Ik was al aan het denken om dat randje weg te vijlen, maar geen idee hoe ik hem dan terug in elkaar zou krijgen op een stevige manier.

Gaatje in het asje boren, draad tappen, boutje/schroefje erin en daarna het kopje wegvijlen.
andere optie een ietwat groter gaatje boren (hoeft niet diep) en met een centerpons het metaal wat oprekken zodat het weer mooi geklonken is.

Dat zijn inderdaad mogelijke opties. Ik zat ook te denken om een vijsje erin te tappen, maar de diameter van het asje is daar net 3mm. Niet onmogelijk maar ook niet vanzelfsprekend. Misschien is de 2de optie nog haalbaarder/beter.

[Bericht gewijzigd door Bvk op (12%)]

het asje van de potmeter is afgeplat aan 2 kanten , dus de achterkant wegvijlen kan wel . die lijm je met goede lijm weer aanelkaarals het ding weer goed is. de platte kanten zorgen dat de loper op de juiste plek van de as blijft.

Hmmm locktite, is idd. ook nog niet eens zo heel verkeerd.
Goeie tip testman

Dat kan ik ook proberen. Het probleem is wel dat de verbinding echt stevig moet zijn. Er komt bv. wel wat kracht op als je de knop van de potentiometer moet aftrekken.

Edit: ik heb daarnet de potentiometer opengehaald. Ik heb het asje afgevijld, en blijkt dat deze rechthoekig is. De onderdelen kunnen dus maar op één manier bevestigd worden, en klemmen uit zichzelf al vrij goed rond de as. Morgen nog even Locktite halen en dan kan alles terug dicht.

[Bericht gewijzigd door Bvk op (46%)]

Hoe kon het dat de as vastzat?

Wel aan de potmeter draaien ging aanvankelijk steeds moeilijker en moeilijker. Als je eraan draaide voelde het alsof er net zand of vuil tussen de as en het huis zat. Wat betreft het geluid was er helemaal niks van gekraak of iets dergelijks te horen, dat bleef heel zuiver. Toen ik de potmeter uit elkaar haalde werd dit vermoeden bevestigd. In de potmeter zelf was alles nog perfect in orde, maar op één of andere manier moet er wat vuil tussen de as en het huis geraakt zijn. Nadat ik alles van de as had gedemonteerd heb ik deze er met enige moeite kunnen uitwringen. Alles mooi schoongemaakt, terug in elkaar gezet, vastgelijmd en hij werkt terug perfect! Bedankt iedereen voor de tips!

als de as zwaar loopt door de schacht , helpt wat contact 60 in de asrand spuiten vaak. dit doe ik ook zo als de potmeter last heeft van taai geworden vet in de schacht. het komt ook wel vaker door verkeerd gekozen vet wat een alu asje moet smeren.

Bedankt voor de tip. Momenteel laat ik het zoals het nu is, de potmeter draait terug goed, en bovendien is de balansregeling nu niet iets wat je elke dag zit te regelen.

Helaas blijft de balans potmeter voor problemen zorgen.

Op 14 april 2012 18:31:14 schreef Henry S.:
[...]
Het lijkt me een speciale potmeter, als ik het schemasymbool goed begrijp is een deel zonder weerstand. Goed doormeten op verschillende standen.

Voor 'halve' potmeters kan je gerust 'hele' in de plaats zetten.

Het is volgens mij inderdaad zo'n halve potmeter geval. Ik had hem vorige keer al doorgemeten. Hij verloopt zo (quote van mijzelf van hierboven):

Tussen de uiterste poten is hij 250K. Als je naar links draait varieert hij voor de middelste poot van de voorste als lineaire potentiometer tot 0 ohm, voor de achterste blijft hij 250K. Als je in de andere richting draait varieert hij voor de achterste als lineaire potentiometer tot 0 ohm, terwijl de eerste op 250K blijft staan.

Ik mag hem dus gewoon door een lineaire pot van 250K vervangen? Of moet ik een potmeter nemen van 500K, zodat hij in de middelste stand ook op 250K staat? En moet het achterste kanaal dan gespiegeld aangesloten worden op de print?

En heeft dit dan geen invloed op de balansregeling? Is de waarde van 250K belangrijk? Ik vermoed dat bv. 100K evengoed werkt?

Edit: na wat zoeken op het forum vond ik dit soortgelijke topic. Hierin wordt ook aangeraden om een dubbele lineaire potmeter te gebruiken, en deze gekruist aan te sluiten. Misschien dit dan toch best proberen.

[Bericht gewijzigd door Bvk op (10%)]

De helft van de koolbaan is verzilverd en bij de andere pot op dezelfde as, zit de zilverlaag aan de andere kant.
Het voordeel is dat de balansregeling het ene kanaal echt verzwakt en dat de regeling geen invloed heeft op de instelling het andere kanaal. Kan ook makkelijk als de fabrikant zelf de onderdelen ontwikkeld.
Anderen deden het later simpeler met normaal verkrijgbare lineaire potmeters.
Philips was de eerste die dit soort potmeters in de 60ties (stereotijdperk) ontwikkelde. Je kan de potmeter proberen te bestellen in de doc staat een bestelnummer. Tis wel oud mja, wie weet ligt ie gewoon op de plank.
Als het echt een probleem vormt kan je de pot overbruggen maar dan is er geen balansregeling meer.
Anders moet het schema worden aangepast naar een normale 250k lin stereopot.

^
edit^ Tuurlijk, gewoon proberen. Hopenlijk kan je de pot kwijt op die plek, die zit vastgesoldeerd op het pcb.

edit 2
OT
Echt slim ontworpen is het niet, in een Quad 33 zit een enkele pot van 1k met de loper naar ground voor de balansregeling <G>

Even een update. Ik heb de potentiometer vervangen door een 220K stereo lineaire potentiometer. De plastieken as heb ik wat moeten afzagen en bijvijlen om de bestaande knop op te kunnen te monteren. De potmeter had net iets kortere pootjes, ik heb zijn pootjes verlengd, en gewoon op de pcb gemonteerd. Hij moest niet kruislings doorverbonden worden, dit was op de pcb al gebeurd. Dit is allemaal goed gelukt, en uiterlijk lijkt er geen verschil te zijn. De balansregeling werkt weer! Het is zoals verwacht inderdaad wel een iets andere regeling dan ervoor. Als je vroeger de balans regelde naar één kant, ging enkel de andere kant stiller spelen. Als je nu de balans naar één kant regelt, gaat die kant luider spelen, en de andere kant stiller. En op de middenstand dus 6dB minder. Maar dat is geen probleem, dan zet je de volumeknop een paar standen hoger. Bedankt iedereen!

Hallo iedereen,

De versterker waarvoor ik dit topic heb gestart heeft opnieuw problemen. Hij heeft bijna een jaar zo goed als dagelijks goed gespeeld. Helaas, ongeveer een week geleden ging hij in beveiliging, en iets later sprong de 5A 230V zekering er uit. Alle eindtransistoren doorgemeten, en zoals verwacht 2 in sluiting. Vermoedelijk dus weer problemen met het preamplifier board. Ik ben van plan om alle transistoren die er wat verouderd uitzien (bv. lichte corrosie aan de pootjes) op het preamplifier board vervangen, en zo hopelijk het probleem op te lossen.

Het probleem is dat dit allemaal oude en niet meer te verkrijgen transistoren zijn. Op het eerste zicht gaat het om TR607/TR608, TR609/TR610, TR613/TR614, TR611/TR612, TR615/TR616 en TR617/TR618 (schema zie eerste post van dit topic). Ik ben dus op zoek naar recente vervangers, en hoop hierbij jullie hulp te kunnen gebruiken.

Het gaat over volgende transistoren:

* TR607/TR608
Dit is een 2SC1628 NPN transistor (klik hier voor datasheet). Deze heeft een vreemde EBC pinout (ipv de meer gebruikelijke ECB), en een redelijk hoge Vceo (150V).
Weet iemand hier misschien een goede, makkelijk te verkrijgen vervanger voor?

* TR609/TR610
2SC1509 NPN transistor. Datasheet zie hier
Hier heb ik een goede vervanger voor (dankzij dit topic), de BC639 (datasheet zie hier)

* TR613/TR614
2SA777 PNP transistor, datasheet hier te vinden.
Hier dacht ik een BC640 te gebruiken. Datasheet hier. Denken jullie dat deze hier kan gebruikt worden zonder problemen?

* TR611/TR612
2SC1573 NPN transistor. Datasheet hier. Redelijk hoge spanning. Iemand hier een idee voor een vervanger?

* TR615/TR616 en TR617/TR618
De driver transistoren. 2SB537 en 2SD382. Datasheet hier.
Een goede vervanger gevonden denk ik: MJE15030 en MJE15031 (datasheet hier)

Ik dacht er ook aan de potmeters voor de ruststroom te vervangen (VR603 en VR604). Hoe gebeurt dit in de praktijk? Meet ik de oude, en zet dan de nieuwe op ongeveer dezelfde waarde? Of zet ik de nieuwe potmeters in het midden en regel dan af? Ik heb een beetje schrik dat als deze verkeerd staat ik weer de eindtransistoren eruit blaas.

Bedankt alleszins voor het meedenken!

Na wat opzoekwerk heb ik mogelijk goeie vervangers gevonden denk ik. Kan iemand bevestigen dat ik goeie transistoren heb gevonden? Hier is een korte samenvatting:

2SC1628 (datasheet)
Vervanger: 2N5551 (datasheet)

2SC1509 (datasheet)
Vervanger: BC639 (datasheet)

2SA777 (datasheet)
Vervanger: BC640 (datasheet)

2SC1573 (datasheet)
Vervanger: MJE340 (datasheet)

2SB537 en 2SD38 (datasheet)
Vervanger: MJE15030 en MJE15031 (datasheet)

Nu heb ik nog voor één transistor geen vervanger gevonden: de 2sa798 (datasheet). Dit is een dual transistor in één behuizing voor de differential amplifier. Iemand enig idee welke vervanger ik daarvoor zou kunnen gebruiken? Alvast bedankt.